Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlingar/Tävlingsförberedelser - tips och tricks m.m.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-08, 12:58   #1
Endura
Registered User
 
Enduras avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 792
Hjälp med "Bra att ha/skaffa/tänka på"-lista inför SM i AF

Jag tillhör typen som uppskattar en viss nivå av "koll på läget" och vill gärna förbereda det jag kan för att slippa stå med allt i sista minuten.

Jag känner mig lite osäker på vad som kan och bör förberedas inför tävlingen i höst och skulle gärna vilja höra med er som har tävlingserfarenhet med vad och hur ni förbereder er.


Detta har jag hittills fått tips om och undrar mer om:

Boende
Hotell ska vara bäst, ta med möjlighet att plasta in badrummet för att få plats för färgning.
Nån som vet ett bra hotell i Västerås för ändamålet?

Färgning
Finns huvudsakligen två olika typer av färger, med eller utan glitter. Både typerna är bra att ha, grunda utan glitter och ta på med till själva tävlingen.
Tips på bra märken? Bästa tillvägagångssätt? Jag är ganska ljus i huden och kan reagera med allergi, så så hudsnälla färgtyper som möjligt uppskattas.

Bikini
Mitt största frågetecken, räcker det med att modifiera en egen efter vissa riktlinjer? Vet att den ska sitta över höftbenen för att ge långa ben och gärna vara lågt korsad i ryggen, ej stringaktig. Mer?

Kläder
Gissar att flera set svarta/mörka kläder kommer behövas mellan varven i väntan på nästa moment och sånt, dessutom måste jag väl ha nåt annat än bikini under styrkemomenten och dessa ska tåla att färg kommer på dem. Brular ni få slänga de kläder ni haft efter en tävling? Lika bra kanske att bara köpa några billiga H&M-gympakläder kanske?

Skor
Springskor till hinderbanan gissar jag, är man barfota resten av tävlingen? Även under symmetrironden?

Symmetrin/Poseringen
Har sett att det kommit nya direktiv för poserandet på BF, gäller dessa även AF. Vad gäller isf? Var kan jag hitta bra bilder på hur korrekta poseringar ska se ut?
Går det att "fuskträna" lite bakom scenen för att få upp "pumpet" i kroppen innan symmetrironden?

Tiden
Hur lång tid tar allt? Hur tidigt i förväg lär jag räkna med att vara där, till hur länge?
Vilka tider kan jag ange till släkt och vänner?

Maten
Vad har ni ätit under själva tävlingsdagen? Min största tanke är att undvika sånt som jag vet gör att jag sväller i vätska såsom salt, läsk osv, samt undvika sånt som får magen att svälla i omfång. Annat?
Att hålla orken på topp och samtidigt se så slimmad ut som möjligt kan nog bli ett krux i sig kan jag tänka...
Jag har dock ingen plan om att testa nån laddning/tömning då jag är rädd att min oerfarenhet på området snarare riskerar orken och annat viktigt, utan tänker bara satsa på att bli så väldeffad som möjligt innan.

---

Som ni ser fanns det en del funderingar och jag blir jätteglad om ni endast kan svara på nån enskild av mina frågor. Alla frågetecken som kan redas ut, är till godo! Tack på förhand!

Kram, Diana
__________________
"Arbeta som om du inte behövde pengar, älska som om du aldrig blivit sårad... och dansa som om ingen såg dig!"
Endura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-08, 19:41   #2
arnemar
Registered User
 
arnemars avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Karlshamn
Inlägg: 87
SM i AF går i Karlstad så varför ska du ha ett hotell i Västerås?
arnemar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-08, 21:34   #3
Endura
Registered User
 
Enduras avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 792
Citat:
Ursprungligen postat av arnemar Visa inlägg
SM i AF går i Karlstad så varför ska du ha ett hotell i Västerås?
Illa.. jag var ganska säker på att det skulle vara i Västerås... vet inte var jag fått det ifrån

Tack isf för påpekningen! Inget annat du kan råda om?
__________________
"Arbeta som om du inte behövde pengar, älska som om du aldrig blivit sårad... och dansa som om ingen såg dig!"
Endura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-11, 04:18   #4
no1fitness
no1bootybuilder
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 6 911
För att vilja ha koll på saker är du ganska sent ute...

Hotell i Karlstad finns flera bra. Jag antar att Scandic Hotell Winn är fullbokat då de ligger närmast Sundsta, där tävlingen ska hållas. Annars kan jag rekommendera Clarion Collection Hotell Drott.

Jag har alltid använt Dream Tan och tycker den fungerar bra. Finns i två nyanser/färger och jag skulle nog köpa bägge och prova på huden ett par gånger innan tävling eftersom du verkar vara lite allergisk. Det finns en liten bruksanvisning med burken som det är bra tt läsa. Man kan bli sprayad på plats också men nu vet jag inte om Luke Ray kommer vara där. Tror detta är hans hemsida... http://www.esunless.se

Bikini kan sys själv ( om man är kunnig ) eller beställas från diverse sidor på internet. Sök på posing suits på google. Dessa http://www.jagware-posingsuits.com/ har jag beställt från och de är snabba och ganska billiga. Men var ute i god tid då dessa inte är sydda efter just dig och det kan behövas lite justeringar när du fått den.
Jag rekommenderar en mörk färg på bikinin då det är kladdigt med färgen.

Jag har aldrig slängt kläder. Färger går bort i tvätten.
På styrkeronden brukar jag ha en top och korta cykelbyxor och annars går jag runt i lösa kläder, de som en eventuell sponsor vill att jag ska gå runt i.

Ja, man är barfota på scenen under fysikronden och under styrkeronden också. De väger ju lite onödigt mycket skorna...

Jag skulle säga att poseringen är det allra viktigaste. Det tog mig ett antal tävlingar innan jag kände mig hyfsat säker. Finns säkert massor av bilder på nätet om du söker på tävlingar. Det är svårt att skriva ner tips om hur man ska stå. Lättare att visa i verkligheten. Gå in på denna sida http://www.swedegym.com. Här finns det även filmer från hinderbanan från 2006 att se, samma banan som det kommer vara i år. Det kan nog även finnas några poseringsfilmer.

Nu börjar ju tävlingen 10.00, var där runt 08.00 och räkna med att tävlingen är klart bortåt eftermiddag/kväll. Finns ingen exakt tid att säga.

Ät din vanliga dietmat i största utsträckning då din mage tål den. Ladda/töm inget utan sikta efter att se ut och må som du brukar inför ett träningspass. Krångla inte till det så mycket !
Det finns ett "pumpområde" backstage där man kan få låna lite vikter och stänger att värma med innan scenen.

Hoppas detta hjälper lite iaf.

Lycka till !!
__________________
NY HEMSIDA ! BTB Gym
no1fitness är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-11, 09:06   #5
Endura
Registered User
 
Enduras avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 792
Citat:
Ursprungligen postat av no1fitness Visa inlägg
För att vilja ha koll på saker är du ganska sent ute...
Vet, påminn mig inte...
När jag började fråga mer erfarna människor jag känner fick jag bara veta att "det är lungt, du hinner", sen rann tiden iväg... därav att jag skrev den här tråden.

Så du ska ha ett jättestort tack(!!!) för att du svarade, och dessutom så utförligt, TACK!

Jag ska kolla upp dina tips, det fanns en del matnyttigt däribland som jag inte visste och som kändes väldigt bra att få en fingervisning om!

Nu skrev du inte om du själv tänker delta, men om du gör det vill jag bara passa på och önska lycka till!
__________________
"Arbeta som om du inte behövde pengar, älska som om du aldrig blivit sårad... och dansa som om ingen såg dig!"
Endura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-11, 23:37   #6
no1fitness
no1bootybuilder
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 6 911
Citat:
Ursprungligen postat av Endura Visa inlägg
Vet, påminn mig inte...
När jag började fråga mer erfarna människor jag känner fick jag bara veta att "det är lungt, du hinner", sen rann tiden iväg... därav att jag skrev den här tråden.

Så du ska ha ett jättestort tack(!!!) för att du svarade, och dessutom så utförligt, TACK!

Jag ska kolla upp dina tips, det fanns en del matnyttigt däribland som jag inte visste och som kändes väldigt bra att få en fingervisning om!

Nu skrev du inte om du själv tänker delta, men om du gör det vill jag bara passa på och önska lycka till!

Det var så lite så.
Bara kul att få hjälpa till !
Förvänta dig allt och inget på tävlingsdagen så går det nog jättebra !

Har du andra frågor så är det bara att skriva här eller skicka PM. Jag ska försöka kolla in någon gång i veckan i alla fall.

Tack för lyckönskandet, men jag vet inte om det är berättigat eller inte...
__________________
NY HEMSIDA ! BTB Gym
no1fitness är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-13, 18:05   #7
Ironbabe
Preciousss Posterior
 
Ironbabes avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: hårrkårlandet
Inlägg: 5 038
Citat:
Ursprungligen postat av no1fitness Visa inlägg

Tack för lyckönskandet, men jag vet inte om det är berättigat eller inte...
WOHO!! Comeback kanske *hoppas*
__________________
Jag som föddes för att dö ska leva livet fullt ut

Det är oftast utsidan som tänder en låga,
men det är insidan som håller den brinnande.
Ironbabe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-13, 21:36   #8
no1fitness
no1bootybuilder
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 6 911
Citat:
Ursprungligen postat av Ironbabe Visa inlägg
WOHO!! Comeback kanske *hoppas*
Den som lever får se...
__________________
NY HEMSIDA ! BTB Gym
no1fitness är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-14, 09:06   #9
cam
Registered User
 
cams avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Jkpg
Inlägg: 5 172
Citat:
Ursprungligen postat av no1fitness Visa inlägg
Den som lever får se...
cam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-14, 23:08   #10
no1fitness
no1bootybuilder
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 6 911
Citat:
Ursprungligen postat av cam Visa inlägg

Efter att ha velat fram och tillbaka i 6 veckor bestämde jag mig förra måndagen för att köra på.

Har tappat en del i styrkemomenten eftersom jag inte kört chins eller dips sedan SM 2006.
Vi får se hur det blir, jag ropar inte hej än.
__________________
NY HEMSIDA ! BTB Gym
no1fitness är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-16, 08:44   #11
Ironbabe
Preciousss Posterior
 
Ironbabes avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: hårrkårlandet
Inlägg: 5 038
Citat:
Ursprungligen postat av no1fitness Visa inlägg

Efter att ha velat fram och tillbaka i 6 veckor bestämde jag mig förra måndagen för att köra på.

Har tappat en del i styrkemomenten eftersom jag inte kört chins eller dips sedan SM 2006.
Vi får se hur det blir, jag ropar inte hej än.
Äh.. chins och dips börjar man ju inte köra förrän deffen börjar 10-12 veckor innan!

Jag ropar hej åt dig nu! HEEEEEEEJ
__________________
Jag som föddes för att dö ska leva livet fullt ut

Det är oftast utsidan som tänder en låga,
men det är insidan som håller den brinnande.
Ironbabe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-16, 17:26   #12
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av no1fitness Visa inlägg
Vi får se hur det blir, jag ropar inte hej än.
Hejsan hej. HEJ!



Och som licensansvarig i förbundet säger jag att licensen skall vara klar i god tid.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-18, 09:29   #13
no1fitness
no1bootybuilder
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 6 911
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Hejsan hej. HEJ!



Och som licensansvarig i förbundet säger jag att licensen skall vara klar i god tid.
Jag ropar HEJ nu !
Har skaffat licensen Jörgen * duktig flikka * och ska anmäla mig så snart som licensen är klar.
Deffen hat gått över förväntan dessa två veckor, så formen blir inga problem iaf.

Verkar vara många som ska vara med också !
__________________
NY HEMSIDA ! BTB Gym
no1fitness är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-18, 14:49   #14
Ironbabe
Preciousss Posterior
 
Ironbabes avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: hårrkårlandet
Inlägg: 5 038
Citat:
Ursprungligen postat av no1fitness Visa inlägg
Jag ropar HEJ nu !
Har skaffat licensen Jörgen * duktig flikka * och ska anmäla mig så snart som licensen är klar.
Deffen hat gått över förväntan dessa två veckor, så formen blir inga problem iaf.

Verkar vara många som ska vara med också !
Hehehe där ser man! Anna gör comeback i AF Ska bli jättekul att beskåda och jag önskar dig lycka till med deff och chinsande o dipsande (inte för att jag tror du behöver det dock)
__________________
Jag som föddes för att dö ska leva livet fullt ut

Det är oftast utsidan som tänder en låga,
men det är insidan som håller den brinnande.
Ironbabe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-18, 16:13   #15
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av no1fitness Visa inlägg
Jag ropar HEJ nu !
Har skaffat licensen Jörgen * duktig flikka * och ska anmäla mig så snart som licensen är klar.
Deffen hat gått över förväntan dessa två veckor, så formen blir inga problem iaf.

Verkar vara många som ska vara med också !
Jag såg det idag, man har ju koll på läget. Jag menade Endura.

Härligt att höra Anna, men jag är inte förvånad. Du är ju liksom bäst.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)