Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-18, 15:30   #1
Beiron
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 24
Vad är vitsen med pyramider där vikten ökas efter varje set?

Många verkar träna sina övningar på så vis att de ökar vikten efter varje set. Det jag undrar är, varför göra så istället för att (efter uppvärmning) börja på tyngsta vikten, alternativt hålla sig på samma vikt genom seten?

Spontant känns det kontraproduktivt att trötta ut sig med massa set på lägre vikt innan tyngsta seten, och således kan man ju inte köra med lika tung vikt på tyngsta setet.

Ni som kör så, varför detta upplägg istället för omvänd pyramid eller åtminstone börja med tyngsta då du är mest utvilad?
Beiron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-18, 15:48   #2
Mäktigman
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 167
En praktisk anledning är ju att man blir ordentligt uppvärmd inför de tyngre vikterna.
Mäktigman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-19, 07:30   #3
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Först och främst handlar det om Henneman's size principle

* Henneman’s size principle states that under load, motor units are recruited from smallest to largest. In practice, this means that slow-twitch, low-force, fatigue-resistant muscle fibers are activated before fast-twitch, high-force, less fatigue-resistant muscle fibers.

Vi har en tidning som heter Svensk Idrottsmedicin som handlar om fysisk träning som ger bra inblick i både teori och praktik. Väl värd att läsa även för lekmannen.

Länk Idrottsmedicin

PS Det går bra att köra omvänt också det gör många periodvis.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-07-19 klockan 07:37.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-19, 08:07   #4
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Martin Berkhan kör omvänd pyramid och det har onekligen fungerat väl för honom. Jag har testat det - men - tyckte inte att det var något för mig.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-19, 15:07   #5
MrXpert
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 183
Tycker själv det är väldigt användbart. Vill understryka att jag sällan tar mina set till fail utan brukar ha iallafall en rep kvar i tanken. Och det jag beskriver nedan är ju inte exakt vad du själv undrar över men tycker ändå det känns relevant.

Men t.ex i bänken. Hade länge ett reps-pb på 90kgx10. Körde sedan ett pass där jag körde 80x12, 90x8, 100x4, 110x1 och till sist 90x12 vilket betydde nytt pb.

Har sedan testat det i andra övningar och gett liknande resultat. Vikten känns mycket lättare av någon anledning när man stegrat vikten.
MrXpert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-19, 17:45   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Fattar inte riktigt omvänd pyramid, låter man bli att värma upp då, eller? Annars blir det ju automatiskt pyramid, fast iofs, det kanske måste vara lika långt mellan stegen åt båda hållen för att det ska räknas...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-19, 19:46   #7
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Fattar inte riktigt omvänd pyramid, låter man bli att värma upp då, eller? Annars blir det ju automatiskt pyramid, fast iofs, det kanske måste vara lika långt mellan stegen åt båda hållen för att det ska räknas...
Tror att du ska tänka att en normal pyramid är varje steg ca 1-3 reps från failure. Om du kör en omvänd pyramid har du värmt upp innan utan att ta ut dig i muskulaturen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-19, 20:01   #8
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Fattar inte riktigt omvänd pyramid, låter man bli att värma upp då, eller? Annars blir det ju automatiskt pyramid, fast iofs, det kanske måste vara lika långt mellan stegen åt båda hållen för att det ska räknas...
Jag har aldrig värmt upp - maximal arbetsvikt direkt i varje muskelgrupp.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-19, 20:17   #9
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Jag har aldrig värmt upp - maximal arbetsvikt direkt i varje muskelgrupp.
Jag gissar att du tränar på sub-maximala vikter och högre reps?
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-19, 21:02   #10
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Jag gissar att du tränar på sub-maximala vikter och högre reps?
Vad innebär sub-maximala? Hög reps, ja. Siktar på 12 - aldrig lägre än 8.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-20, 18:41   #11
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Att få maximal pump är syftet. Att få in max med blod i avsedd muskel. Ju mer blod man får in ju bättre kontraktioner och kontakt. Då kan man träffa med en aningen tyngre vikt, därav stegrande set.

Man siktar på pump. Inte progression, eller ha sönder muskler eller ngt i den stilen.

Så tänker jag kring detta.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-20, 18:49   #12
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
Att få maximal pump är syftet. Att få in max med blod i avsedd muskel. Ju mer blod man får in ju bättre kontraktioner och kontakt. Då kan man träffa med en aningen tyngre vikt, därav stegrande set.

Man siktar på pump. Inte progression, eller ha sönder muskler eller ngt i den stilen.

Så tänker jag kring detta.
Kul att du är tillbaka! (om jag inte missat dig)

Minns att du brukade skriva mycket bra skit om TUT och annat och det var många som inte höll med alls men du körde på ditt race ändå.

Har själv börjat anamma detta träningssättet mer nyligen men jag undrar när du säger "inte progression".. Någon progression måste man väl ändå följa?

Det räcker väl inte mycket till att bara köra lite pump-träning utan man behöver lyfta lite ordentliga vikter också (med pump och kontakt) och se till så man kan blir starkare och kan lyfta mer vikter eller samma vikt fler gånger, med högre intensitet, osv. Eller?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-20, 18:51   #13
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Kul att du är tillbaka! (om jag inte missat dig)

Minns att du brukade skriva mycket bra skit om TUT och annat och det var många som inte höll med alls men du körde på ditt race ändå.

Har själv börjat anamma detta träningssättet mer nyligen men jag undrar när du säger "inte progression".. Någon progression måste man väl ändå följa?

Det räcker väl inte mycket till att bara köra lite pump-träning utan man behöver lyfta lite ordentliga vikter också (med pump och kontakt) och se till så man kan blir starkare och kan lyfta mer vikter eller samma vikt fler gånger, med högre intensitet, osv. Eller?
Progression= du blir större, det blir tyngre vikter som är lagom

Man strävar efter träff och pump. Inte tyngre vikter. När t ex ens biceps är 0,5cm större kanske lagom vikt är 1kg tyngre per hantel för perfekt träff.

Jag personligen kör på samma vikter nu med perfekt träff som jag gjorde med lyfta vikter-tänket redan efter ngt års träning.

Så menade jag.

Senast redigerad av RobbanColeman den 2019-07-20 klockan 18:54.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-20, 18:59   #14
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
Progression= du blir större, det blir tyngre vikter som är lagom

Man strävar efter träff och pump. Inte tyngre vikter. När t ex ens biceps är 0,5cm större kanske lagom vikt är 1kg tyngre per hantel för perfekt träff.

Jag personligen kör på samma vikter nu med perfekt träff som jag gjorde med lyfta vikter-tänket redan efter ngt års träning.

Så menade jag.


Skulle du säga att "perfekt träff" av muskeln är något man kan hitta (ta biceps som exempel) på ett par pass, eller snackar vi flera år av att ständigt jaga den perfekta träffen och man kanske t.om. flera gånger tror att "nu kan jag inte träffa biceps bättre" och så får man ännu en aha-upplevelse?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 08:09   #15
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Skulle du säga att "perfekt träff" av muskeln är något man kan hitta (ta biceps som exempel) på ett par pass, eller snackar vi flera år av att ständigt jaga den perfekta träffen och man kanske t.om. flera gånger tror att "nu kan jag inte träffa biceps bättre" och så får man ännu en aha-upplevelse?
Jag tror jag ganska snabbt hittade det. Dock blev jag skolad av de allra flesta på gymmet att jag skulle lyfta tungt istället.

Fast lite sidospår. Gällande trådens ämne så handlar det inte om att bli stark utan om pump då man stegrar vikten och sas inte går på prestation gällande vikter och reps. Så tänker jag kring detta.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)