Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-08, 11:02   #1
Bobboli
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 31
Question Största skillnaden mellan hypertrofi och träna för styrka?

Hallo,

Jag har sett en del som tränar för styrka och inte bygger några märkvärdiga kroppar men som ändå lyfter enorma vikter.. För min del tränar jag för att skulptera fram en riktigt snygg kropp. Vad är den största skillnaden i träningen?

Alltså era främsta tips för hypertrofi?

Jag har tolkat det som lägre vikter och fler reps, att verkligen mjölka ur musklerna vid varje träningspass och cirka 3-4 gånger per vecka. Inte lika stort fokus på basövningarna och max RM (eller?)

Hur skall man tänka för att nå maximal hypertrofi?
Bobboli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 11:14   #2
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av Bobboli Visa inlägg
Hallo,

Jag har sett en del som tränar för styrka och inte bygger några märkvärdiga kroppar men som ändå lyfter enorma vikter.. För min del tränar jag för att skulptera fram en riktigt snygg kropp. Vad är den största skillnaden i träningen?

Alltså era främsta tips för hypertrofi?

Jag har tolkat det som lägre vikter och fler reps, att verkligen mjölka ur musklerna vid varje träningspass och cirka 3-4 gånger per vecka. Inte lika stort fokus på basövningarna och max RM (eller?)
Hur skall man tänka för att nå maximal hypertrofi?
så gör jag, har egentligen ingen aning men tycker det känns bäst. En snygg kropp går alltid hem.
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 11:40   #3
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Vill man bli stark behöver man träna med tunga vikter. Det innebär oftast få repetitioner i varje set.

Vill man bygga stora muskler verkar träningsvolym vara en avgörande faktor, oavsett om du åstadkommer den med få repetitioner per set eller många. Nackdelen med att träna med få repetitioner per set är att man måste köra väldigt många set för att komma upp i en hög träningsvolym. Det kan bli tidskrävande, och att konstant träna med tunga vikter är dessutom mer belastande och slitsamt för kroppen.

En variation av både tung och lätt träning med stegrande träningsvolym låter som en bra approach. Fokusera på någon form av progression, t ex lyfta tyngre vikter, göra fler repetitioner på samma vikt, utföra samma arbete fast på kortare tid osv.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 11:43   #4
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Bobboli Visa inlägg
Hallo,

Jag har sett en del som tränar för styrka och inte bygger några märkvärdiga kroppar men som ändå lyfter enorma vikter.. För min del tränar jag för att skulptera fram en riktigt snygg kropp. Vad är den största skillnaden i träningen?

Alltså era främsta tips för hypertrofi?

Jag har tolkat det som lägre vikter och fler reps, att verkligen mjölka ur musklerna vid varje träningspass och cirka 3-4 gånger per vecka. Inte lika stort fokus på basövningarna och max RM (eller?)

Hur skall man tänka för att nå maximal hypertrofi?
Som jag förstått det borde variation vara bäst för hypertrofi, 8-12 reps verkar det flesta köra men det går att köra upp emot 40 reps med men då måste du ta ut dig mycket mer, verkligen köra till fail i princip.

Inte för lätta vikter heller men du måste inte köra till fail varje set heller, Utan du måste belasta muskeln bra(ta i) kanske 1/2 reps ifrån fail?

Variera reps antalet, Kör 3-5 reps någon gång kanske och sedan 12 reps. Kör till fail ibland. Ökar du din styrka kommer du ju även öka vikterna och du kommer kunna belasta mer för hypertrofi.

Superset/myo reps/dropset/ testa något sådant ibland?

Är dock ingen tillräckligt "säker" person för att uttala mig, Men såhär ungefär har jag läst mig till/Sett hur andra gör/märkt själv att det funkar.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 15:11   #5
Bobboli
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
så gör jag, har egentligen ingen aning men tycker det känns bäst. En snygg kropp går alltid hem.
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Vill man bli stark behöver man träna med tunga vikter. Det innebär oftast få repetitioner i varje set.

Vill man bygga stora muskler verkar träningsvolym vara en avgörande faktor, oavsett om du åstadkommer den med få repetitioner per set eller många. Nackdelen med att träna med få repetitioner per set är att man måste köra väldigt många set för att komma upp i en hög träningsvolym. Det kan bli tidskrävande, och att konstant träna med tunga vikter är dessutom mer belastande och slitsamt för kroppen.

En variation av både tung och lätt träning med stegrande träningsvolym låter som en bra approach. Fokusera på någon form av progression, t ex lyfta tyngre vikter, göra fler repetitioner på samma vikt, utföra samma arbete fast på kortare tid osv.
Många tack!

I schema väg, är det 3-1-3 som gäller för maximal hypertrofi? Låt oss säga att man har väldigt mycket utrymme för vila, ingen stress och bulkar lätt. Hur delar man bäst upp muskelgrupperna?
Bobboli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 15:27   #6
meow
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av Bobboli Visa inlägg
Många tack!

I schema väg, är det 3-1-3 som gäller för maximal hypertrofi? Låt oss säga att man har väldigt mycket utrymme för vila, ingen stress och bulkar lätt. Hur delar man bäst upp muskelgrupperna?
När jag började gymma så körde jag push/pull/legs 6ggr/vecka.
Push: bänkpress ca 5-6 set, ena passet 5-8 reps andra passet 1-5 reps. Fokus på att lyfta lite tyngre eller någon extra rep än passet innan.
Militärpress ca 3 set, 8 reps
Cable cross/flyes 3 set, 8 reps
Dips 3-4 set, nära fail
Triceps pushdowns 3 set, 8 reps

Pull: mark 5 set, fokus öka jämfört med tidigare pass
Rod 4 set 8 reps
Latsdrag 4 set 8 reps
Biceps 3 set 8 reps

Ben: 5 set böj, fokus öka vikt
Benpress 3 set 8 reps
Bencurl 3 set 8 reps
(Benspark) 3 set 8 reps

8 reps är inget exakt utan vad jag siktade på, klarade jag 8 på alla set ökade jag vikten till nästa pass.

Nu vet ej fan om det är 100% opti men gjorde fina ökningar.

Edit: hade nog skitit i marklyften och lagt till fler set/en extra rygg övning om du skiter i styrka.

Senast redigerad av meow den 2019-03-08 klockan 15:29.
meow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 16:54   #7
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Du kommer bygga muskler av att träna för att bli stark också men inte lika "effektivt"
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 18:18   #8
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Har inte någon med mer muskelmassa potentialen att blir starkare? Dvs köra lätta vikter för att bygga, sen när det önskas att vara stark så höjer man vikter under en period. Man är inte ''stark'' endast i början innan man vant sig vid tyngre vikter.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)