Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-18, 22:50   #76
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Kunskapen om hur idrotten bedriver sitt antidopingarbete verkar med få undantag vara mkt låg.

De "bästa" inom respektive sport måste vistelserapportera (Sök på WADA+ADAMS på google) för att i samband med varje träning vara tillgänglig för dopingtest. Dvs utövarna vet aldrig när de kommer att testas. Då spelar detektionstiderna på olika steroider väldigt lite roll....

Följderna av en dopingavstängning är i ex vis styrkelyft:
- 2 års avstängning (följande RFs generella regler, även om Anders Eriksson studier öppnat upp porten mot fyraåriga avstängningar)
- Aldrig aktuell för ett landslag (policybeslut inom SSF)
- 10 års karantän efter avstängningens slut för att få delta på ett SM (SSFs tävlingsregler)

/the_PL_man
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 22:54   #77
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
+1 på Börje H på allt.

+1 även på Freddi. Det är kanske en till viss del naiv inställning men den är ändå viktig. Vissa har blicken långt långt fram redan när de börjar och lyckas behålla den där och har efter 10 års idogt bitande i den symboliska kudden lyckats utveckla en rent överjävlig prestationsförmåga. De har helt enkelt inte sett några begränsningar för sin egen förmånga.

Andra bestämmer redan från början att allt och alla är dopade, att träningen inte spelar någon större roll men att de iallafall kan stå ut, först ett tag och sedan lite till med hjälp av esa pro och 20 andra dyra tillskott innan de bestämmer att ... ja, alla är dopade.

Just det Börje H säger om seriös (styrkelyfts)träning är det som gör hela skillnaden. Det finns de som tränat 7-8 år och under den tiden haft en 2-3 perioder om ett par månader där de tränat extra hårt och därför lyckats bli lite bättre än genomsnittet. Men mot den bakgrunden tänker de inte det jag själv tycker är naturligt: Om jag lyckas stapla 10 sådana perioder till på varandra så kommer jag att vara just så där överjävligt bra som jag vill... nej. De tänker: Ingen eller nästan ingen har tränat lika hårt och bra som jag och jag blev bättre än de flesta... men inte alla. Alltså är de andra dopade.

20 sådana perioder då? 30?
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 23:03   #78
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Psyket är den mest effektiva "doping" som finns!
Yep, och på samma gång är det även en av de saker som kan begränsa dig mer än något annat.

P.S Jag vet inte om någon har nämnt det redan, men i organisationen där 465kg bänkades finns det fler skillnader än att de är otestade. De använder även mycket effektivare utrustning än IPF, så det är en annan mycket stor faktor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 23:10   #79
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Citat:
Ursprungligen postat av auxilia82 Visa inlägg
Vet inte om det är rätt forum men jag kör...

Frågan är hur stark/stor kan man verkligen bli utan AAS. Vad läst om i 5 år nu och sett på dokumentärer såsom "bigger stronger faster" och national geographic så har man inte en suck i ´bodybuilding eller styrkelyft när man är 100 % natural.
Suck. Att lyssna till Kieran Kidder(WPOs ägare) på National Geographic eller Jackass med bröder(varav en är avliden numer) på Bigger Faster Stronger och utifrån deras begränsade synsätt (dvs de tävlar i förbund utan dopingtester) avgöra vad som är möjligt eller inte för rena/dopingtestade individer är inte vidare begåvat.

Citat:
Ursprungligen postat av auxilia82 Visa inlägg
Min gamle far började träna vid 21 och tränat hela livet, hans bänk max vid 30-35 bast var 110-115 för 10 reps och maxade 130-140. Drog hela magasinet i rodd, 150 kg och biceps curlade 85 kg stång.
Beroende på kroppsvikt så kan prestation vara från OK till bra....

Citat:
Ursprungligen postat av auxilia82 Visa inlägg
Enligt bigger stronger faster så är alla strongmen,styrkelyftare och profesionella bodybuilders på AAS och de tror jag på, även samuelsson, för om inte samuelsson är på roidz, hur stark är då killen som tryckt häst roidz? Om bodybuilder killarna typ arnold inte är på roidz, hur stor skulle isf dom på roidz vara? Om inte dom som som tävlar i styrkelyft och är på top 20 och drar 300++ kilo är roidade, hur starka skulle inte dom roidade vara då? Alla roidkillar måste ju på en ännu högre nivå då
Av de ovan nämnda så är det bara SL som har dopingtestade förbund (vilka grabbarna i BFS inte lyfter i, så i deras värld stämmer säkert resonemanget).
Så jämförelsen haltar betänkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av auxilia82 Visa inlägg
Jag tror ingen natural reppar över 200 i bänk, jag tror en hel del kan ta 200 engång kanske om dom tränat 10 bast stenhårt men inte mer än så. Jag vet det finns otroligt många som roidar men ljuger om att dom inte gör det, tex har jag några killar på gymmet som är 85:or och ligger bänkar på 220-250 me bänkpress tröja efter bara 3-4 års träning, vilket garanterat är AAS.
Det kryllar inte direkt av förstaårsseniorer som gör 220-250 på SM, så jag vill nog ta ditt uttalande med en nypa salt.

Men med rätt vägledning när det gäller träningsupplägg & teknik, vilket i min mening har förbättrats oerhört de senaste fem åren inom sporten, så tror jag kommer vi att få se ett flertal 200 kg RAW bänkar (även i de lättare klasserna) de närmsta åren.

Fasen jag har konverterat en 22-åring från handbollsmålvakt till styrkelyftare, och efter två års seriös SL-träning (varav sista två månaderna med tröja) så bänkar han närmare 200 i 90:an (180 touch'n'go utan tröja på träning)....

Citat:
Ursprungligen postat av auxilia82 Visa inlägg
Hörde också nåt idrottsförbund i DDR hade mätt styrkan i bänk hos naturals och kommit fram till dom absolut flestas max är runt 130-140 kg i bänk, för reps eller maxlyft vet jag dock inte.
Kan inte skada med lite källkritik....

Som tidigare nämnts: De flesta sätter gränser för sig själva vad som är möjligt. Varför göra det?

/the_PL_man
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 23:34   #80
Rockhard
treehugger
 
Rockhards avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 600
Orka spekulera. Vilken siffra på stången man får fram beror på två saker. Hur stark/svag man själv är och hur stort ego man har. Om jag är gör 80kg i bänk och har ett gigantiskt ego så kommer jag givetvis utgå från att alla som lyfter över 100kg är dopade, gör jag 150 och är lite mera ödmjukt lagd så blir siffran högre. Dvs ju lägra siffra ni spekularar fram ju mera fail är ni.

Om någon tävlar och testas då och då är dom enligt min definition "rena". Om dom är det på riktigt spelar mindre roll då ingen ändå skulle kunna bevisa för mig till 100% vad dom gjort och inte gjort. Alternativet är att utgå från att alla andra utom sig själv är dopade eftersom man kan ju bara veta med sig själv. Men då är man bara larvig
Rockhard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 23:37   #81
pwnyou
Registered User
 
pwnyous avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 106
130-140kg kanske är gränsen ifall man har normala/dåliga gener, väger 60-80kg och tränar mycket annat än bara styrketräning.

Ifall man däremot har grymma gener, vågar väga 140kg, börjar träna när man är ung, äter nyttigt och satsar enbart på styrkan så kan man nå betydligt längre. Ja, som Sisu fast lite till.
pwnyou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 00:05   #82
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
+1 på Börje H på allt.

+1 även på Freddi. Det är kanske en till viss del naiv inställning men den är ändå viktig. Vissa har blicken långt långt fram redan när de börjar och lyckas behålla den där och har efter 10 års idogt bitande i den symboliska kudden lyckats utveckla en rent överjävlig prestationsförmåga. De har helt enkelt inte sett några begränsningar för sin egen förmånga.

Andra bestämmer redan från början att allt och alla är dopade, att träningen inte spelar någon större roll men att de iallafall kan stå ut, först ett tag och sedan lite till med hjälp av esa pro och 20 andra dyra tillskott innan de bestämmer att ... ja, alla är dopade.

Just det Börje H säger om seriös (styrkelyfts)träning är det som gör hela skillnaden. Det finns de som tränat 7-8 år och under den tiden haft en 2-3 perioder om ett par månader där de tränat extra hårt och därför lyckats bli lite bättre än genomsnittet. Men mot den bakgrunden tänker de inte det jag själv tycker är naturligt: Om jag lyckas stapla 10 sådana perioder till på varandra så kommer jag att vara just så där överjävligt bra som jag vill... nej. De tänker: Ingen eller nästan ingen har tränat lika hårt och bra som jag och jag blev bättre än de flesta... men inte alla. Alltså är de andra dopade.

20 sådana perioder då? 30?
Amen to that!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 00:06   #83
Medusa
DC disciple
 
Medusas avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Ironheaven
Inlägg: 4 093
Frågeställningen faller ju direkt, finns så många faktorer som har betydelse att den automatiskt blir meningslös.

Hur stark kan Du bli utan AAS? Hur stark kan jag bli? De är relevanta frågeställningar som du eller jag på egen hand kan reda ut. Allting annat är spekulationer.

Gener, kost, livsstil, träning, tid, etc..
__________________
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich
Medusa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 09:20   #84
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell
 
130kg finsk sisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 12 332
Citat:
Ursprungligen postat av pwnyou Visa inlägg
130-140kg kanske är gränsen ifall man har normala/dåliga gener, väger 60-80kg och tränar mycket annat än bara styrketräning.

Ifall man däremot har grymma gener, vågar väga 140kg, börjar träna när man är ung, äter nyttigt och satsar enbart på styrkan så kan man nå betydligt längre. Ja, som Sisu fast lite till.
Exakt. Det där är hemligheten.

Sen var det nån som yrade om att man testas bara på tävling. Jag har testas 15ggr (+ 4 drogtest på jobbet) av de testen är majoriteten så kallade "överraskningstest" där testarna kommit hem till mej och så har jag kastat snorren i burken och pissat.
__________________
SER UT SOM EN PÅSE SKIT

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 09:40   #85
doommessiah
Registered User
 
doommessiahs avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 319
Det kommer alltid att finnas träskallar som tror att alla runt omkring dem som är riktigt starka dopar sig, det är tragiskt men det är ett faktum...jag har vänner som resonerar på detta sätt. Det som är riktigt sorgligt är att samma människor också tycks tro att doping preparaten är ofarliga, detta kanske är det som jag tycker är mest skrämmande. Kombinationen av att tro att alla dopar sig och att preparaten är ofarliga skapar ett sorts förakt mot rent tränande.

Jag kan erkäna att jag också hade tvivel på SL:are när jag skulle kontakta den klubben som jag tävlar för. Jag tänkte att en vacker dag kommer de att dra med mig in på toaletten och "visa hur man blir stark på riktigt"...detta har inte inträffat och diskussionerna kring doping är mycket seriösa och visar på förakt mot varje form av missbruk.

Detta tillsammans med att få träna ihop med oerhört starka rena lyftare har stärkt mig i min uppfattning att man kan bli så in i helvete stark utan att dopa sig. Bara man har ett bra psyke och ett regelbundet genomtänkt tränande, samt att man inte ger upp inför tankar om fusk och genetik snacket...själv har jag nått längre än vad jag trodde var möjligt på tre års träning efter 28 års ålder, på dåliga gener
__________________
Korv är gott! Tårta är gott! Korvtårta måste vara Jättegott!!!
doommessiah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 10:37   #86
Krokodil
WTF?
 
Krokodils avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 030
Jag vet grabbar som lyfter snortungt och är rena. Å andra sidan vet jag folk som trycker som grisar och är ofattbart klena.

I bägge fallen är det inställning och pannben som är avgörande...
__________________
"Det där var det tunnaste jag sett. Han skulle ju bli utgarvad på en yogakurs!"

Hoa-Hoa Dahlgren.
Krokodil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 10:53   #87
Diggler
csdfgdsagfdsgfdsgfgf
 
Digglers avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 702
Något jag finner underligt är att en del tror att så gott som alla i en af-lineup är dopade, men samtidigt är så gott som alla i ett sl-sm rena. Varför kan en styrkelyftare på 110kg bänka 180kg raw ren, men en 110kgs bodybuilder som klarar samma garanterat måste ha dopat sig?
__________________
Diggler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 10:55   #88
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell
 
130kg finsk sisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 12 332
Citat:
Ursprungligen postat av Diggler Visa inlägg
Något jag finner underligt är att en del tror att så gott som alla i en af-lineup är dopade, men samtidigt är så gott som alla i ett sl-sm rena. Varför kan en styrkelyftare på 110kg bänka 180kg raw ren, men en 110kgs bodybuilder som klarar samma garanterat måste ha dopat sig?
Jag kan inte tala för bodybuildarna men min erfarenhet är att stora majoriteten styrkelyftare är mot doping. Så kanske därför förutsätter man att de är rena.
__________________
SER UT SOM EN PÅSE SKIT

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 11:01   #89
Diggler
csdfgdsagfdsgfdsgfgf
 
Digglers avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 702
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Jag kan inte tala för bodybuildarna men min erfarenhet är att stora majoriteten styrkelyftare är mot doping. Så kanske därför förutsätter man att de är rena.
Jo men "du" (menar inte just dig nu, "du" bara för att det passar så snyggt i texten) förutsätter att styrkelyftaren är ren, men att andra inte är det.
__________________
Diggler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 11:03   #90
Whistler
Registered User
 
Whistlers avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 1 808
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Tråkig inställning du har...
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Sjukt tråkig inställning trådskaparen har.
tyvärr vanligt. har bekanta vars brist på resultat gör att de anklagar mig och mina vänner för doping. likadant på gym..
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Det är oerhört tragiskt att höra hur många resonerar runt om detta ämne.
Citat:
Ursprungligen postat av doommessiah Visa inlägg
Det kommer alltid att finnas träskallar som tror att alla runt omkring dem som är riktigt starka dopar sig, det är tragiskt men det är ett faktum..
Ser ni något samband mellan citaten ovan?
På vilket sätt är trådskaparens frågeställning tragisk och tråkig?
Har man aldrig stött på en SL-klubb (många vet inte vad sporten innebär över huvud taget) så kan man väl för guds skull inte gå på annat än det man fått höra och uppleva själv? Det här är ett lysande exempel på varför SL borde reklamföras bättre!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Moderatorerna bestämmer från fall till fall. Lev med det och sluta tjafsa.
REN IDROTT

"Dödsknark och nakenchock" - Whistler svälter ihjäl sig (eller någon annan)
Whistler är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)