Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-27, 14:21   #256
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Nån som vet ungefär hur mycket ens maximala potential vad gäller maxsstyrka sjunkit när man fyllt 50år?

EFIT:
Hittade denna (statistik IAF lifters), den kanske ger en hyfsad indikation?


EFIT2: Enligt denna statistik så är en 50-åring ca 17% svagare (74/89) jämfört med en 30-åring. Låter mycket tycker jag. Men sen är frågan om 30-åringarna och 50-åringarna tränar lika seriöst, om inte så blir ju statistiken missvisande.

Senast redigerad av Jocke67 den 2017-12-27 klockan 14:30.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 14:35   #257
Scorpionida
Registered User
 
Scorpionidas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 518
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Nån som vet ungefär hur mycket ens maximala potential vad gäller maxsstyrka sjunkit när man fyllt 50år?

EFIT:
Hittade denna (statistik IAF lifters), den kanske ger en hyfsad indikation?


EFIT2: Enligt denna statistik så är en 50-åring ca 17% svagare (74/89) jämfört med en 30-åring. Låter mycket tycker jag. Men sen är frågan om 30-åringarna och 50-åringarna tränar lika seriöst, om inte så blir ju statistiken missvisande.
Det finns väl en anledning till att 50-åringar inte tävlar i fysiskt krävande sporter på elitnivå? Så tillvida det inte handlar om lerduveskytte?

Inte alls konstigt. Den idrottsliga prestationen ligger ju på topp kring 30 inom elitidrotten, om inte lite innan det tom.
Scorpionida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 14:45   #258
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av Scorpionida Visa inlägg
Det finns väl en anledning till att 50-åringar inte tävlar i fysiskt krävande sporter på elitnivå? Så tillvida det inte handlar om lerduveskytte?

Inte alls konstigt. Den idrottsliga prestationen ligger ju på topp kring 30 inom elitidrotten, om inte lite innan det tom.
Visst men jag har svårt att tro att jag (50år) skulle varit ca 20% starkare när jag var i 30års-åldern om jag tränat lika dant som jag gör nu.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 14:55   #259
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Nån som vet ungefär hur mycket ens maximala potential vad gäller maxsstyrka sjunkit när man fyllt 50år?



EFIT2: Enligt denna statistik så är en 50-åring ca 17% svagare (74/89) jämfört med en 30-åring. Låter mycket tycker jag. Men sen är frågan om 30-åringarna och 50-åringarna tränar lika seriöst, om inte så blir ju statistiken missvisande.
Så om 30-åringen tar 100 i bänk så tar 50-åringen 83 i bänk. Låter väl väldigt rimligt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 15:23   #260
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Så om 30-åringen tar 100 i bänk så tar 50-åringen 83 i bänk. Låter väl väldigt rimligt?
Låter för mycket tycker jag, tappar man verkligen så mycket? Styrketränade aldrig som ung så jag har ingen referens men det känns inte som att åldern skulle begränsa mig så mycket.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 15:36   #261
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Senaste v-SM 50-59:
Screenshot_20171227-153208.jpg
De där vikterna såg ju helt klart ut att vara inom räckhåll, man kanske skulle satsa på en SL-karriär så här på ålderns höst!

Senast redigerad av Jocke67 den 2017-12-27 klockan 15:37.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 15:50   #262
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Precis.

Sen kan man, men lite klurande resonera sig fram att för en given viktklass i tex styrkelyft är det troligt att steroider ger en c:a 10%-ig ökning från det man klarade ren. I +120 kg (eller vilken förbund man nu tävlar i) är det i min mening troligare med en större ökning, kanske 15% eller så. Givetvis kommer också detta bero på hur bra man svarar på steroider och variera grovt från individ till individ.

MVH
/Bruce
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Var kommer siffran +10% ifrån?
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Greg Nuckols gjorde en hyfsat seriös sammanställning för något år sedan och jämförde olika klasser med "drogfria" förbund med otestade förbund. Har för mig att det var lite annat med i bilden också, bland annat de studier som gjorts på tränande individer och testosteron i högre doser.

Sen finns det naturligtvis felkällor i en sådan jämförelse också men det indikerar iaf något.

MVH
/Bruce
Problemet jag ser med siffrorna mellan otestat och testat är att det är med stor sannolikhet steroider i båda underlagen vilket gör att siffran är svår att ta på.

Däremot så tror jag helt klart att det går att bli äckligt stark.
Ta Bob Peoples och Hermann Goerner som exempel för det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 16:01   #263
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
50 bast är inget hinder för att vara stark.

De som påstår att de var som starkast runt 25-30 har därefter slöat till, slutat träna och börjat mysa i soffan.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 16:18   #264
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
50 bast är inget hinder för att vara stark.

De som påstår att de var som starkast runt 25-30 har därefter slöat till, slutat träna och börjat mysa i soffan.
Hoppas det stämmer. Mitt mål är att dra 200 i marklyft innan jag blir 50. Är snart 41 och lyft 160 för 3 år sedan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 16:19   #265
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Hoppas det stämmer. Mitt mål är att dra 200 i marklyft innan jag blir 50. Är snart 41 och lyft 160 för 3 år sedan.
Skulle nog kunna få dig att dra 200 inom ett halvår. Om du inte satsar på marathon då.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 16:38   #266
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av BJM Visa inlägg
Jag är av uppfattningen att alla män utan skada/sjukdom som är innanför det normala spannet för BMI (alltså inte sjuktligt feta eller underviktiga) kan dra 2,5xKV i mark, 2xKV i böj och 1,5xKV i bänk utan att träna fler timmar per vecka än vad typ WHO och liknande organ rekommenderar.

Med andra ord. Alla är i princip sjukt svaga idag tyvärr, utan att behöva vara det.
Det här är typen av antaganden som skjuter helt fel. Det en grov förenkling, antagligen med dig själv som referens, och helt enkelt fel.

Alla kan inte nå upp till de nivåerna hur mycket de än tränar. Jag är helt med på att många ger upp för lätt, tränar inte bra osv men genetiken är fortfarande "allt" när det kommer till sådana här sporter.

Det är min uppfattning.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 16:40   #267
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle nog kunna få dig att dra 200 inom ett halvår. Om du inte satsar på marathon då.
Hur?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 17:10   #268
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Hur?
Jag vet att jag skulle fuska iaf och sätta dig på semibulk hela perioden.
Svagt överskott alla dagar och lite mer kolhydrater.

Samt sätta upp delmål hela vägen till 200 med platåer som du hela tiden har möjlighet att nå iom progressionen som uppstår.

Sedan vilket program man väljer beror på vilket upplägg som verkar vara lättast för dig. Men mark 2 gånger i veckan iaf där man fokuserar olika.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?

Senast redigerad av Agitator den 2017-12-27 klockan 17:13.
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 23:31   #269
Chares
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 41
Intressant med tråden är den enorma skillnaden i uppfattning av vad som är normalt spann för "bra" när det gäller människor som tränar på styrkeklubb vs kommersiella gym (grovt hugget).

Jag minns själv vilken skillnad det var när jag började prata mer med styrkelyftare, och slutligen började träna åtm delvis på en klubb.

Som 20-something gymmande, olika seriöst i under perioder, så såg jag stora killar som bänkade 120-150, det var inte så vanligt men helt inom vad vissa (bättre än mig klarade). Blotta tanken på att någon skulle dra 300 i mark fanns knappt (var iofs rätt få som öht gjorde marklyft). 150 i mark kändes ouppnåeligt.

Spola fram några år i livet och jag började ostrukturerat göra lite mer SL-inspirerad träning, kom ganska snabbt upp i 150 i mark. Livet kom emellan och sen började jag köra SL igen någon gång i maj i år, gick för några månader sedan med i kubb och min horisont för vad jag "borde kunna klara" flyttades ytterligare.

Trots rätt upphackad träning pga livet så gick det rätt enkelt upp till 210 i mark för några månader sedan, tänker at 250 säkert går under nästa år. Med seriös träning känns inte 300 som utanför genetiskt max, och då finns det garanterat människor som har bättre förutsättningar, men framför allt människor som lägger ner mer tid och energi.

Jag tror inte man kan underskatta vikten av att se andra människor som lyfter tunga vikter framför ögonen på en, eller se den nya killen eller tjejen som först inte verkar öka alls, men som efter att några tekniska detaljer klickar helt plötsligt lyfter 50% mer på några veckor.

Hur mycket en ren lyftare kan lyfta har jag ingen aning om, men en bra bit mer än vad någon lyft hittills iaf.
Chares är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-28, 04:59   #270
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Chares Visa inlägg
Intressant med tråden är den enorma skillnaden i uppfattning av vad som är normalt spann för "bra" när det gäller människor som tränar på styrkeklubb vs kommersiella gym (grovt hugget).

Hur mycket en ren lyftare kan lyfta har jag ingen aning om, men en bra bit mer än vad någon lyft hittills iaf.
Bra vinkling i ditt inlägg!

Det jag tror många fortfarande gör fel är att jämföra olika grupper;
  • Sedvanlig jagtränarpågymfolk
  • Seriöse fysikjägaren
  • Hobby byggare
  • Seriös byggare
  • Hobby styrkelyftare
  • Semiseriös lyftare
  • Elit/seriös lyftare

Om vi förutsätter att vi jämför individer i ovanstående grupper kommer deras uppfattning om vad den maximala kapaciteten är skilja sig högst radikalt. Dessutom är det ju absolut så att det man ser i sin vardag BLIR vardag efter ett tag. Jag kan tänka mig tex att om jag och Freddi Smulter satsade på höjdhopp två tre är tror jag att mitt max absolut skulle öka från mitt gamla pers på typ 120 cm. Freddi är ju rätt bra på höjd, för sin vikt, så inspirerad skulle man nog bli. Vi tänker oss att vi kör tillsammans ett stenhårt höjdpass/vecka. Övrig träning som vanligt. Men...om jag skulle få kliva in i veteranladslaget med hoppare och köra höjd 5-6 dagar i veckan under samma tidsperiod så är jag ganska säker på att mina resultat skulle bli aningens bättre.

Jag tror på intet sett vi sett toppen av vad mänskliga kroppen är kapabel till att lyfta, utan kemisk hjälp. De sista årens enorma uppsving för antalet skivstångstränande både tjejer och killar kommer garanterat rendera i att nya rekord slås en bra bit till. Träningsmetoderna blir mer individanpassade och strukturerade modeller används från tidigt i karriären.

Intåget av den klassiska lyftningen har ju också flyttat gränserna sedan många elitlyftare nu helt fokuserar helt på det.

Skall man ha någon som helst uppfattning om sitt eget max bör man nog ha tränat SPECIFIKT för styrka minst 5-6 år med tävlingsmomenten 2-3 ggr/vecka. Annars har man inte en suck att uppskatta
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)