Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-14, 22:00   #46
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Deppig utan orsak är på sätt och vis värre än att vara deppig med orsak. Har man något att vara deppig över så kan man vara deppig med gott samvete, och man kan ha ett slags: När jag deppat klart över detta, lös/bearbetat osv. går det kanske över. Men deppig utan orsak tillkommer det en dimension av skam och hopplöshet.

Det är då (tror jag med stöd av min hemmasnickrade hobbypsykologi) man lätt faller in i en ganska destruktiv "resa" av självanalys, med personlighetstester på internet, självdiagnosticeringar mot kriterier av olika personlighetsstörningar, filosofiska och existentiella funderingar och massiv självkritik där man grottar sig i alla karaktärsfel man besitter, och vad man borde ha gjort annorlunda i den och den situationen tills man fabricerat en orsak (eller flera) till att man mår dåligt. Skapar problem för sig själv för att ha något att lösa. På det lite psykologbesök där även psykologen försöker fabricera fler fel man kanske besitter.

Don´t go there är mitt enda tips
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 22:31   #47
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Deppig utan orsak är på sätt och vis värre än att vara deppig med orsak. Har man något att vara deppig över så kan man vara deppig med gott samvete, och man kan ha ett slags: När jag deppat klart över detta, lös/bearbetat osv. går det kanske över. Men deppig utan orsak tillkommer det en dimension av skam och hopplöshet.

Det är då (tror jag med stöd av min hemmasnickrade hobbypsykologi) man lätt faller in i en ganska destruktiv "resa" av självanalys, med personlighetstester på internet, självdiagnosticeringar mot kriterier av olika personlighetsstörningar, filosofiska och existentiella funderingar och massiv självkritik där man grottar sig i alla karaktärsfel man besitter, och vad man borde ha gjort annorlunda i den och den situationen tills man fabricerat en orsak (eller flera) till att man mår dåligt. Skapar problem för sig själv för att ha något att lösa. På det lite psykologbesök där även psykologen försöker fabricera fler fel man kanske besitter.

Don´t go there är mitt enda tips
Jag skulle vilja säga både ja och nej till din slutsats. Jag tror att existentiellt grottande kan leda till förändringar i ens liv som gör att man inte har samma behov av dom längre. För mig har det lett mig från att jobba på fabrik med depression och kraftig övervikt till att klättra på högfjäll och utforska glaciärsprickor. Visst hade jag kunnat bara se till att skaffa mig ett drägligare jobb och köra en vandring på sörmlandsleden en helg i månaden istället och hittat något slags kompromissliv där det gick att trycka ner frågorna istället för att ställa dom, kanske hade vart ett okej liv men vafan... vad mycket tråkigare de senaste åren i mitt liv hade varit då
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 22:39   #48
Sasquatch
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Livet har alltid, utan undantag, varit värdelöst om det enda perspektiv man väljer att ta är det universala. Man hittar aldrig mening utanför sig själv.

Så att du tillskriver meningslöshet till alla andra är orättvist. Vem är du att påpeka hur dålig min tillvaro är? Jag bestämmer det.
Du verkar ha en beundransvärd attityd till livet, men har man överhuvudtaget existentiell ångest så pekar det väl på att man inte än har insett det lönlösa i att söka mening utanför sig själv?

Det har inte alltid varit självklart att mening måste sökas inifrån heller, eftersom historiskt har mening alltid kommit utifrån. Antingen genom ständig kamp för överlevnad, eller genom underkastelse till ett system eller en grupp. Det är först idag som dessa externa meningsgivare havererat.
Sasquatch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 23:06   #49
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Jag skulle vilja säga både ja och nej till din slutsats. Jag tror att existentiellt grottande kan leda till förändringar i ens liv som gör att man inte har samma behov av dom längre. För mig har det lett mig från att jobba på fabrik med depression och kraftig övervikt till att klättra på högfjäll och utforska glaciärsprickor. Visst hade jag kunnat bara se till att skaffa mig ett drägligare jobb och köra en vandring på sörmlandsleden en helg i månaden istället och hittat något slags kompromissliv där det gick att trycka ner frågorna istället för att ställa dom, kanske hade vart ett okej liv men vafan... vad mycket tråkigare de senaste åren i mitt liv hade varit då
Det var insiktsfullt, så pass att jag betvivlar min tidigare slutsats. Svårt att argumentera emot en tydlig personlig förbättring i livskvalitet liksom.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 23:30   #50
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Sasquatch Visa inlägg
Du verkar ha en beundransvärd attityd till livet, men har man överhuvudtaget existentiell ångest så pekar det väl på att man inte än har insett det lönlösa i att söka mening utanför sig själv?

Det har inte alltid varit självklart att mening måste sökas inifrån heller, eftersom historiskt har mening alltid kommit utifrån. Antingen genom ständig kamp för överlevnad, eller genom underkastelse till ett system eller en grupp. Det är först idag som dessa externa meningsgivare havererat.
Beundransvärd eller inte är upp till andra. Jag ser mig själv som att ha blivit väldigt pragmatisk på senare tid.

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Deppig utan orsak är på sätt och vis värre än att vara deppig med orsak. Har man något att vara deppig över så kan man vara deppig med gott samvete, och man kan ha ett slags: När jag deppat klart över detta, lös/bearbetat osv. går det kanske över. Men deppig utan orsak tillkommer det en dimension av skam och hopplöshet.

Det är då (tror jag med stöd av min hemmasnickrade hobbypsykologi) man lätt faller in i en ganska destruktiv "resa" av självanalys, med personlighetstester på internet, självdiagnosticeringar mot kriterier av olika personlighetsstörningar, filosofiska och existentiella funderingar och massiv självkritik där man grottar sig i alla karaktärsfel man besitter, och vad man borde ha gjort annorlunda i den och den situationen tills man fabricerat en orsak (eller flera) till att man mår dåligt. Skapar problem för sig själv för att ha något att lösa. På det lite psykologbesök där även psykologen försöker fabricera fler fel man kanske besitter.

Don´t go there är mitt enda tips
Självanalysen och filosoferandet är produktivt. Resten är ju den lates väg till ett svar, precis som människor med abstinens efter självhjälp-böcker. Av dessa finner jag den senare både positiv och negativ. Positiv för att den kan ge en, inte få en utan ge en, ett nytt perspektiv på vissa av livets aspekter.

Personligen blev jag oerhört mycket nöjdare av att bara sluta bry mig om vissa saker. Främst enkelspåriga åsikter och gnäll är någonting jag inte längre "har tid för" då det dränerar mig på energi.

Givetvis finns det nyanser även i paragrafen ovanför.

Senast redigerad av Rahf den 2019-11-14 klockan 23:32.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-15, 07:22   #51
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Deppig utan orsak finns egentligen inte. Man måste hitta orsaken och jag tror jag gjorde det, åtminstone är jag på rätt spår. Har nån dött eller man har blivit av med sitt jobb så är det konkreta saker som nästan alltid botas med tiden. Vet man inte orsaken så är det nåt som inte stämmer i skallen och då måste man nästan söka hjälp. Kanske borde människor få lite perspektiv också. Kanske några år i Syrien skulle hjälpa
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-15, 08:02   #52
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Beror väl på vad man har för syn på liv, eller livet. Jag tänker så att djur lever för att överleva och att arten skall kunna fortsätta existera. Detta finns inte längre hos oss människor då en person utan armar, ben, syn etc kan överleva 'utan problem' i dagens samhälle. Vad är då poängen med att leva? Man kan såklart fabricera att eget syfte, men egentligen spelar det faktiskt ingen större roll vad du gör. Du lever och sen dör du.
Jo men det är ju just detta som är poängen. Som personen jag citerade beskrev det. Så fort du ens börjar kontemplera och tänka så "gör du fel" eller motsvarande. Bara glid liksom.

Edit: Därmed inte sagt att det är enkelt.

Senast redigerad av Kaalle den 2019-11-15 klockan 08:03.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-15, 08:16   #53
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Barn är en grej som ger mening. Att se nån liten knodd som springer omkring ovetande om allt och full i liv gör att man förcdennes skull vill hålla motivationen uppe fastän ens egna liv är vad det är
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-15, 09:32   #54
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Barn är en grej som ger mening. Att se nån liten knodd som springer omkring ovetande om allt och full i liv gör att man förcdennes skull vill hålla motivationen uppe fastän ens egna liv är vad det är
På tal om att skaffa barn, är det inte en super självisk handling? Dum fråga kanske kan tyckas, eller inte om man är väldigt rik och garanterat kan ge barnet ett bra liv.

Men annars, att riskera föda fram en unge som får lida ett helvetes liv med sjukdomar och/eller andra hemskheter? Det är jag livrädd för.

Edit: Jag fattar inte hur folk vågar..

Senast redigerad av EagleEye den 2019-11-15 klockan 09:35.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-15, 09:45   #55
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
Jo men det är ju just detta som är poängen. Som personen jag citerade beskrev det. Så fort du ens börjar kontemplera och tänka så "gör du fel" eller motsvarande. Bara glid liksom.

Edit: Därmed inte sagt att det är enkelt.
Det skulle vart skönt att kunna såklart. Tyvärr funkar det inte för alla. Tror folk med mer logiskt tänkande om man kan uttrycka det så har det svårast då man helt enkelt väger för- och nackdelar. Typ.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-15, 09:59   #56
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
På tal om att skaffa barn, är det inte en super självisk handling? Dum fråga kanske kan tyckas, eller inte om man är väldigt rik och garanterat kan ge barnet ett bra liv.

Men annars, att riskera föda fram en unge som får lida ett helvetes liv med sjukdomar och/eller andra hemskheter? Det är jag livrädd för.

Edit: Jag fattar inte hur folk vågar..
Det är en orsak varför jag kanske inte längre vill ha fler än ett. Jag tror man måste fråga sig själv att har man råd, ork osv osv för att ge en bra uppväxt. Man behöver ju inte va rik direkt. I grund och botten är det en biologisk grej antar jag. Skulle det pågå ett tredje världskrig nu så skulle jag aldrig skaffa ett barn.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-15, 11:06   #57
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Depression är en artificiell skapelse av staten. De förminskar dig till en slav vars enda syfte är att, likt ett djur, vara slav till dina instinkter och genom det drivas till att arbeta med något du hatar, för att köpa saker du inte bryr dig om och betala skatt du eller dina fränder aldrig kommer få ta del av. De vill att du ska vara deprimerad, för det är så de lättast håller dig under sin skosula.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)