Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-11-28, 16:29   #1
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Lönedumpning

Nu ska tydligen kraven på arbetskrafts invandring skärpas.

Har själv upplevt det under många år. Några år sen sprang jag på en polack som hade 80:- i timmen i lön och det var ändå inom byggsektorn.

I många fall så ingår ett uselt boende och en gammal firma bil. Bra att det skärps upp nu. Ska man jobba i Sverige är det svenska löner som gäller.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 17:14   #2
luderlasse
Registered User
 
luderlasses avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 974
Nu har jag inte så stor koll men finns det inga typ kollektivavtal och grejer som måste följas vid import utländsk arbetskraft?

Sen har jag egentligen inget emot att människor från fattiga länder får möjlighet att söka lyckan i Sverige men det bör nog finnas skydd mot både lönedumpning och utnyttjande av de individer som söker sig in.
luderlasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 18:35   #3
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Bra om inte folk utnyttjas givetvis, men snart så kommer nog EU och sänker lönerna oavsett
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 19:02   #4
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Nu ska tydligen kraven på arbetskrafts invandring skärpas.

Har själv upplevt det under många år. Några år sen sprang jag på en polack som hade 80:- i timmen i lön och det var ändå inom byggsektorn.

I många fall så ingår ett uselt boende och en gammal firma bil. Bra att det skärps upp nu. Ska man jobba i Sverige är det svenska löner som gäller.
Byggbolagen kommer fortfarande ta in polacker även med hög lön, jobbar betydligt hårdare än random svenne och gnäller mindre.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 19:13   #5
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Byggbolagen kommer fortfarande ta in polacker även med hög lön, jobbar betydligt hårdare än random svenne och gnäller mindre.
Jag har mycket att göra med estniska byggare och byggföretag. Gillar dom starkt, inga gnäll om varken produkterna eller priserna.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 19:34   #6
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Sverige och Europa är inte ensamt om detta. Karibien byggs upp av fattigare asiater och latinamerikaner som jobbar över kort tid men det är en oändlig stafett. Osäker på om det går rätt till men vissa ställen behöver verkligen arbetskraft och inga bidrag finns. Om det inte är Kina då, de vinner ofta stora byggkontrakt för att bygga motorvägar och universitet och skickar många arbetare därifrån och anställer lite folk på plats med rätt dåliga former och enkla sysslor.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 19:46   #7
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Att de tar in kvalificerad folk om det är brist är ok, bara man betalar. Men man ska inte kunna vinna anbuden med lönedumpning och sen betala 80:- i timmen. Ingen polack som gästarbetar i Sverige gör 40 timmar i veckan. 56 timmar är vanligt, eller mer. Då är det mån-fre 10 timmar och 6 timmar lördag. Söndag vila. Fast jag känner de som kört 6 veckor utan en ledig dag. Kan inte vara bra för kroppen. Många sover och lever under urusla förhållanden. I ett förråd utan vatten avlopp har jag sett folk bo i säkert 10år.

Har själv vart i bygg branschen sen 2002. Känner personligen minst tio från nått östland och har även deras tele nummer.

Ser inte att det blir nån förbättring. Jo, kanske lite.

Klart det finns gott om polacker som är duktiga. Men behövs de?

Senast redigerad av Starke75an den 2020-11-28 klockan 19:53.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 19:59   #8
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Verkar vara ett globalt problem i alla fall. Det går alltid att hitta de billigaste mest effektiva arbetarna någonstans, som sedan försvinner och ersätts med några nya busslaster. Inom EU kan man väl däremot stanna så det är inte samma stafett.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 20:11   #9
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Borde vara matching på varje yrke om det är brist på dem för att få arbeta imo.
Att ta in arbetskraft som en person utan gymnasie utbilding kan utföra ska inte vara tillåtet.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 20:20   #10
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Ja, nått borde göras. Och vill även påstå att det liv som de lever i Sverige idag inte påverkar deras liv i nån positiv mening. Många, eller nästan alla röker och super som svin. Jobbar med osäkra verktyg och byggställningar. År chefer som inte bryr sig om nått annat än pengar.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 21:28   #11
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Ja, nått borde göras. Och vill även påstå att det liv som de lever i Sverige idag inte påverkar deras liv i nån positiv mening. Många, eller nästan alla röker och super som svin. Jobbar med osäkra verktyg och byggställningar. År chefer som inte bryr sig om nått annat än pengar.
Generaliserande svammel. Jag har tiotalet östeuropéer i firman och de bor riktigt bra (nybyggt vertikaldelat hus med alla bekvämligheter), är fast anställda med precis alla pensioner och försäkringar i ordning och får mer betalt än norrmän/svenskar eftersom de gör ett bättre arbete med en helt annan yrkesstolthet.
Sedan är det såklart en utmaning att pressa in en nyanländ ryss som tror han är en tuffing i HMS-fållan men jag har min lilla verktygslåda av metoder som garanterar det resultat jag vill ha.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 21:32   #12
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Generaliserande svammel. Jag har tiotalet östeuropéer i firman och de bor riktigt bra (nybyggt vertikaldelat hus med alla bekvämligheter), är fast anställda med precis alla pensioner och försäkringar i ordning och får mer betalt än norrmän/svenskar eftersom de gör ett bättre arbete med en helt annan yrkesstolthet.
Sedan är det såklart en utmaning att pressa in en nyanländ ryss som tror han är en tuffing i HMS-fållan men jag har min lilla verktygslåda av metoder som garanterar det resultat jag vill ha.
lol
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 22:09   #13
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Generaliserande svammel. Jag har tiotalet östeuropéer i firman och de bor riktigt bra (nybyggt vertikaldelat hus med alla bekvämligheter), är fast anställda med precis alla pensioner och försäkringar i ordning och får mer betalt än norrmän/svenskar eftersom de gör ett bättre arbete med en helt annan yrkesstolthet.
Sedan är det såklart en utmaning att pressa in en nyanländ ryss som tror han är en tuffing i HMS-fållan men jag har min lilla verktygslåda av metoder som garanterar det resultat jag vill ha.
I vilken bransch jobbar du och vad betalade du de i lön? Gör det 40 timmar i vecka?

Säg inte bygg bara. Då blir jag imponerad. Och säger grattis till att ha dig som arbetsgivare.

Vi har 10 talet inhyrda/anställda från östländer på jobbet. Är arbetsledare över två från öst. De bodde i en kall stuga på en camping när de kom hit. Tror det var Kungsbacka nånstan. Ingen dusch eller toa i stugan. Nu bor de bättre.

De jobbade tidigare i England. Men var svårt med bostäder.

Senast redigerad av Starke75an den 2020-11-28 klockan 22:17.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 03:09   #14
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Så här har det sett ut i alla tider och även nu. Du får gärna hitta nån statistik som stöder ditt påstående. Att just du betalar mer i lön per timme än till en svensk är enligt mig med insikt i löner, trevlig. Men majoriteten av alla är här under betydligt sämre villkor. Länken är några år gammal, men så mycket har det inte förändras.

https://arbetet.se/2014/11/24/manads...-7-000-kronor/

Senast redigerad av Starke75an den 2020-11-29 klockan 03:17.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 09:16   #15
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Kan ju inte vara helt lätt som svensk att konkurrera med utländsk svartanställd arbetskraft.

Högre lön, under 40h/vecka annars övertidsersättning, dyrt för arbetsgivaren om arbetaren skadar sig på jobbet, säkerhetsutrustning, sjukersättning, VAB, ledig på högtider, arbetsgivaravgift, får inte bete sig hur man vill mot dem, får inte hota med uppsägning om de vägrar att ha sex med chefen osv osv.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)