Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-10-13, 09:59   #1
kaer
Gillar just DIG!
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Södermalm
Inlägg: 479
Therese Johaug fast i dopningstest

http://www.dn.se/sport/therese-johau...-dopningstest/

Testat positivt för clostebol, vad är det?

Man skyller på solkräm, en av de mest långsökta och otroliga förklaringar jag hört nånsin tror jag.
Men vem är jag att ha koll på sån't. Vad säger ni som är insatta?
har hon fått ngn fördel av clostebol eller ngt det döljer?
Är det rimligt att hon fått i sig det ifrån solkräm?
__________________
Rome wasn't built in a day
kaer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 10:02   #2
Neithan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Kungliga Hufvudstaden
Inlägg: 75
Citat:
Ursprungligen postat av kaer Visa inlägg
Testat positivt för clostebol, vad är det?

Man skyller på solkräm, en av de mest långsökta och otroliga förklaringar jag hört nånsin tror jag.

Kanske borde läsa på innan du helt avfärdar förklaringar?
Neithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 10:02   #3
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
Citat:
Ursprungligen postat av kaer Visa inlägg
http://www.dn.se/sport/therese-johau...-dopningstest/

Testat positivt för clostebol, vad är det?

Man skyller på solkräm, en av de mest långsökta och otroliga förklaringar jag hört nånsin tror jag.
Men vem är jag att ha koll på sån't. Vad säger ni som är insatta?
har hon fått ngn fördel av clostebol eller ngt det döljer?
Är det rimligt att hon fått i sig det ifrån solkräm?
Wikipedia:
Citat:
Clostebol (INN) (brand names Steranabol, Test-Anabol), also known as 4-chlorotestosterone, usually as the ester clostebol acetate, is a synthetic anabolic androgenic steroid. Clostebol is the 4-chloro derivative of the natural hormone testosterone. The chlorination prevents conversion to dihydrotestosterone (DHT) while also rendering the chemical incapable of conversion to estrogen.[citation needed]

It is a weak anabolic steroid which was used as a performance enhancing drug. It is currently banned by the World Anti-Doping Agency.[1] It was used by athletes from the East Germany.[2]
Tänk om dom börjat hitta vad det är skidåkarna tar, väldigt få oskyldiga i toppen.
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse

Senast redigerad av anvihl den 2016-10-13 klockan 10:04.
anvihl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 10:05   #4
kaer
Gillar just DIG!
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Södermalm
Inlägg: 479
Citat:
Ursprungligen postat av Neithan Visa inlägg
Kanske borde läsa på innan du helt avfärdar förklaringar?
Läsa på och läsa på, jag skriver ju rakt ut att jag inte har koll egentligen och frågar.
Men jag tycker det låter långsökt.
__________________
Rome wasn't built in a day
kaer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 10:07   #5
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Trofodermin

Manufacturer
Pfizer
Contents
Clostebol acetate 0.5%, neomycin sulfate 0.5%
http://www.mims.com/thailand/drug/info/trofodermin
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 10:13   #6
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Hur mycket solkräm ska jag ha min shake?
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 10:17   #7
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Hur mycket solkräm ska jag ha min shake?
Det är snarare en kräm emot brännskador tror jag.
Det är en ovanligt bra ursäkt det här vi får väl se om fler norrmän bränner sig innan tävling.

Senast redigerad av Luca Brasi den 2016-10-13 klockan 10:18.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 10:21   #8
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Lär bli en spännande säsong, mycket skandaler som ska redas ut, mycket att ta upp i Vinterstudion
Fan så man längtar!
Hoppas bara Calle och Hellner har bättre flyt denna säsong
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 10:22   #9
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
by Anthony Roberts

Clostebol is an old anabolic steroid that wasn’t very popular outside of the former German Democratic Republic. In it’s original incarnation, it was known as Megagrisevit-Mono, and was comprised of the parent hormone clostebol (4-chloro-testosterone) attached to the acetate ester.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 11:09   #10
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Blir spännande att se om man får reda på vilka halter av clostebol som Johaug hade vid test.

Verkar vara en halveringstid på ca 8h?
Hela förpackningen väger 10 g och den innehåller 0,5% clostebol = 50 mg

OM man lyckas ta upp 100% av det man kletar på läpparna till blodet och sväljer 3 förpackningar om dagen så ger det nog lite.

Rent spekulativt tror att siffror som 0,1g salva som innehåller 0,5% clostebol och har ett upptag i blodet på 1% är högt räknat = 0,005 mg.

Kletar man på den mängden ett par gånger om dagen så fastnar man i dopingkontroll precis som man gör efter injektion av normal dos upp till ca 10 dagar efter injektion. Tog de henne den tionde dagen efter spruta så kan man nog inte särskilja men tog de henne åttonde dagen efter eller tidigare så ser man nog direkt vad det handlar om....

Man måste ju också skilja på substanser som passar maximal hypertrofi och substanser som medför att man får ut några extra timmar träningstid i veckan utan ökat slitage. En substans som har bra halveringstid. Har man dessutom rimlig ursäkt att använda den substansen, ex solkräm, så är den nog den bästa?

I mina ögon väldigt misstänkt men hon kan ju såklart ha använt enbart kräm.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 11:14   #11
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Blir spännande att se om man får reda på vilka halter av clostebol som Johaug hade vid test.

Verkar vara en halveringstid på ca 8h?
Hela förpackningen väger 10 g och den innehåller 0,5% clostebol = 50 mg

OM man lyckas ta upp 100% av det man kletar på läpparna till blodet och sväljer 3 förpackningar om dagen så ger det nog lite.

Rent spekulativt tror att siffror som 0,1g salva som innehåller 0,5% clostebol och har ett upptag i blodet på 1% är högt räknat = 0,005 mg.

Kletar man på den mängden ett par gånger om dagen så fastnar man i dopingkontroll precis som man gör efter injektion av normal dos upp till ca 10 dagar efter injektion. Tog de henne den tionde dagen efter spruta så kan man nog inte särskilja men tog de henne åttonde dagen efter eller tidigare så ser man nog direkt vad det handlar om....

Man måste ju också skilja på substanser som passar maximal hypertrofi och substanser som medför att man får ut några extra timmar träningstid i veckan utan ökat slitage. En substans som har bra halveringstid. Har man dessutom rimlig ursäkt att använda den substansen, ex solkräm, så är den nog den bästa?

I mina ögon väldigt misstänkt men hon kan ju såklart ha använt enbart kräm.
att skylla på det där är bara en backup i fall hon skulle åka fast för nog visste dom om vad det innehåller.
https://www.farmaciaigea.com/29753/t...30-ml-5-5-.jpg

står klart och tydligt vad det innehåller.(hon sa dom missade det när hon frågat)

Senast redigerad av leee den 2016-10-13 klockan 11:19.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 11:15   #12
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Först har man missat att ämnet är klassat men sedan vet man direkt var det kommer ifrån?

Sedan presterar väl dom på nivåer jämförbara med Tour de France? I kyla.
I Tour de France så är det ju allmänt känt att det är ett mästerskap i att cykla samt ett mästerskap i kreativ medicinering.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 11:21   #13
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
En snabb googling på preparatet ledde mig till en studie där man testade just upptaget av clostebol samt huruvida man dessutom kunde "smitta" sin partner om man hade sex efter administrering (bakgrunden var en manlig idrottare som torskat på clostebol men skyllde på att hans tjej använde en vaginalkräm innehållandes substansen)

Krämen hade också 0,5% innehåll clostebol och man administrerade 5 g på tjejen intravaginalt och sen 20 minuter samlag. Som bonus lät man även en grupp män gnida in penis med kräm i 20 minuter.

Urinproverna gav spår av ämnet bland killarna i samlagsgruppen (0.9–3.5 μg/L). Tjejerna hade maximalt 35 µg/L och killarna i bonusgruppen hade 22 µg/L.

Kan man uppnå detektionsgränsen genom att ligga med någon som använder krämen vaginalt, så kan man nog rätt lätt uppnå de nivåerna med läppbalsam också.

http://clinchem.aaccjnls.org/content/50/2/456
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 11:25   #14
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
En snabb googling på preparatet ledde mig till en studie där man testade just upptaget av clostebol samt huruvida man dessutom kunde "smitta" sin partner om man hade sex efter administrering (bakgrunden var en manlig idrottare som torskat på clostebol men skyllde på att hans tjej använde en vaginalkräm innehållandes substansen)

Krämen hade också 0,5% innehåll clostebol och man administrerade 5 g på tjejen intravaginalt och sen 20 minuter samlag. Som bonus lät man även en grupp män gnida in penis med kräm i 20 minuter.

Urinproverna gav spår av ämnet bland killarna i samlagsgruppen (0.9–3.5 μg/L). Tjejerna hade maximalt 35 µg/L och killarna i bonusgruppen hade 22 µg/L.

Kan man uppnå detektionsgränsen genom att ligga med någon som använder krämen vaginalt, så kan man nog rätt lätt uppnå de nivåerna med läppbalsam också.

http://clinchem.aaccjnls.org/content/50/2/456
Basta lasningen som nagonsin postats pa Kolozzeum.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 11:29   #15
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Nu sa de "vaginalkräm" på TV med
Jag visste inte sånt fanns ens
Varför smörjer tjejer in sig med sånt?
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)