Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-26, 17:44   #76
Jonithan
Registered User
 
Jonithans avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 745
Galet sliten efter gårdagens benpass men envisades med att dra ut i spåret ändå!

Distans: 21,12km
Tid: 1:51:31 PB

Snacka om formbesked, lägsta nivån är just nu sjukt hög. Tog inte ut mig alls mycket idag vilket är riktigt skönt! Sprang för första gången med musik i örat och oj vad gött det var Jag kan ha sub1:45 form i kroppen men jag är inte helt säker.

Ska man chansa på lördag och hålla 1:45 tempo från början och hoppas att det går vägen?
__________________
Journalen (CrossFit & Fitness Five)
Jonithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 20:07   #77
Cno
Registered User
 
Cnos avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 125
Citat:
Ursprungligen postat av Jonithan Visa inlägg
Ska man chansa på lördag och hålla 1:45 tempo från början och hoppas att det går vägen?
Ja!
Cno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 20:13   #78
Everest
Registered User
 
Everests avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 109
Tror definitivt du klarar 1:45 på lördag, jag har i alla fall blivit positivt förvånad hur mycket mer man kan pressa ur sig när det verkligen gäller på tävling!

Sätt upp en riktfart som du håller dg till första 7km, där det ska kännas riktigt lätt (lätt att luras av adrenalinet som uppstår vid starten och gå ut alldeles för hårt trots att det känns som man flyger fram). 7-14 Ska kännas okej och 14-21 riktigt jobbigt varav sista 3 mördande, då tycker jag man disponerat loppet väl
__________________
Ironman Sub9 - en uthållighetsjournal!: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=151419

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 20:35   #79
Jonithan
Registered User
 
Jonithans avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 745
Citat:
Ursprungligen postat av Cno Visa inlägg
Ja!


Citat:
Ursprungligen postat av Everest Visa inlägg
Tror definitivt du klarar 1:45 på lördag, jag har i alla fall blivit positivt förvånad hur mycket mer man kan pressa ur sig när det verkligen gäller på tävling!

Sätt upp en riktfart som du håller dg till första 7km, där det ska kännas riktigt lätt (lätt att luras av adrenalinet som uppstår vid starten och gå ut alldeles för hårt trots att det känns som man flyger fram). 7-14 Ska kännas okej och 14-21 riktigt jobbigt varav sista 3 mördande, då tycker jag man disponerat loppet väl
Det låter som ett bra upplägg faktiskt! Alternativt köra på hårt i början 0-10km och sedan sänka farten rejält i 2-3 km för att pressa på som fasen sista 7-8km. Så brukar jag disponera mina 10km-lopp. Undra hur det fungerar i +20km-lopp? Men i nuläget låter ditt upplägg helt klart mest rationellt!

EDIT: Ju mer jag tänker på loppet desto mer kittlas det i magen. Upp till bevis nu för all träning jag lagt ner!

EDIT#2: Rekommenderar ni att springa med klocka så man har koll på km-tiderna? Eller ska man enbart springa på känsla?
__________________
Journalen (CrossFit & Fitness Five)

Senast redigerad av Jonithan den 2011-07-26 klockan 20:37.
Jonithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 23:19   #80
Everest
Registered User
 
Everests avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 109
Citat:
Ursprungligen postat av Jonithan Visa inlägg
Alternativt köra på hårt i början 0-10km och sedan sänka farten rejält i 2-3 km för att pressa på som fasen sista 7-8km. EDIT: Ju mer jag tänker på loppet desto mer kittlas det i magen. Upp till bevis nu för all träning jag lagt ner!

EDIT#2: Rekommenderar ni att springa med klocka så man har koll på km-tiderna? Eller ska man enbart springa på känsla?
Försök håll så jämn fart som möjligt, de är minst energikrävande.

Klocka är både bra och dåligt tycker jag. Bra för att lägga lite band på sig själv i början, men sen för min egen del har jag varit alltför fokuserad och nyfiken på att kolla hur snabbt det går istället för att lägga mig på en nivå där det känns bra.
__________________
Ironman Sub9 - en uthållighetsjournal!: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=151419

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-27, 13:10   #81
Jonithan
Registered User
 
Jonithans avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 745
Var nere på friidrottsbanan idag och lekte lite medan de hade träning där. Körde först 5km på banan.

Löpning:

Distans: 5,01km
Tid: 19:19 PB
Högsta tempo: 2:45min/km
Lägsta tempo: 4:08min/km
Medelpuls: 182
Högsta puls: 191 PB Haha!

"Tävlade" med resten av de som tränade där nere, och stört vad snabbt alla öppnar! Första kilometern gick säkert på 3:35 och jag var tvungen att släppa ca 200m efter detta. Men kom tillbaka starkt och kom i mål som 3:a vilket är klart godkänt! Vinnaren kom i mål på 18:34.

Höjdhopp:

100cm - 1:a försöket
120cm - 1:a försöket
135cm - 1:a försöket
150cm - 2:a försöket
162,5cm - 3:e försöket
170cm - Klarade ej!

PB i höjdhopp står ännu kvar från förra året: 165cm

Längdhopp:

1:a - 515cm
2:a - 547cm
3:e - 423cm
4:e - 541cm

Spjut:

1:a - 20m
2:a - 27m
3:e - 43m
4:e - 34m

Och där var det inte kul längre med tanke på de fruktansvärt dåliga resultaten haha

100m Häck:

1:a - 17,4s (Inte superdåligt!)


Imorgon får bli sista passet innan Motala och sedan är den kolhydratuppladdning som gäller på fredagen!
__________________
Journalen (CrossFit & Fitness Five)
Jonithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-27, 20:02   #82
Jonithan
Registered User
 
Jonithans avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 745
Kunde inte motstå en löpningsrunda nu på kvällen men detta underbara vädret! Blev ett väldigt lugnt löppass bara för att känna på benen .

Distans: 29km
Tempo: 6min/km
Medelpuls: 135bpm

Jävligt långt pass! Men med P3 i örat så går tiden snabbare än man tror, radiopratarna där är fan galna på ett underbart sätt. Hjärtat och moralen i löpningen är just nu överflödig! Stört vad taggad jag är inför Motala just nu, vill bara ut o springa en pass till ikväll men nu måste jag vila. Imorgon byter jag ut det tänkta löpningspasset mot en långpromenad!
__________________
Journalen (CrossFit & Fitness Five)
Jonithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 17:28   #83
Jonithan
Registered User
 
Jonithans avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 745
Hemma efter dagens långpromenad/lätt joggning. Joggning+Promenad blev 20,9km varav 7km kanske var väldigt lugn joggning (Maxtempo under passet var 7min/km så det var extremt lugnt.) Har inget att säga mer än att jag är jäkligt laddad för motala nu, har bestämt mig för att låna en kompis Forerunner 305 och ska från starten dra på i sub1:45 tempo. Om jag väggar eller inte skiter jag i, allt eller inget gäller nu!
__________________
Journalen (CrossFit & Fitness Five)
Jonithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 14:43   #84
Jonithan
Registered User
 
Jonithans avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 745
Nu jäklar börjar carbo-laddningen! Så här ser dagens och morgondagens ätschema ut:

16:00: Full tallrik med makaroner (+ketchup & 0,5l vatten)

5 bananer här emellan + 0,1l vatten

19:00: Två fulla tallrikar med ris (+0,5l vatten)

Två skålar chips + 0,2l vatten här emellan

23:00: Två st stora mackor (+0,5l vatten)

9h sömn med en pissepaus runt kl 03:00

09:00: Två st drickyoughurts (+0,5l vatten)

10:30: FULL tallrik med makaroner (+ketchup & 0,5l vatten)

1,5l vattensmuttning på vägen till Motala här emellan

14:00 Nu går startskottet!


Exakt samma upplägg som inför Göteborgsvarvet det här året vilket funkade riktigt bra! Bryt aldrig ett vinnande koncept
__________________
Journalen (CrossFit & Fitness Five)
Jonithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 15:06   #85
Everest
Registered User
 
Everests avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 109
Lycka till imorrn!
__________________
Ironman Sub9 - en uthållighetsjournal!: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=151419

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 15:17   #86
Jonithan
Registered User
 
Jonithans avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 745
Citat:
Ursprungligen postat av Everest Visa inlägg
Lycka till imorrn!
Tack!
__________________
Journalen (CrossFit & Fitness Five)
Jonithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-30, 10:45   #87
Jonithan
Registered User
 
Jonithans avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 745
Framme i Motala tidigare än väntat. Fullproppad med mat och energi. Det känns hur bra som helst i benen. Dock är det, trots ca 19 grader i luften, ganska så kallt med tanke på vinden från vättern! Har dock bara shorts & t-shirt, hoppas man blir varm snabbt i loppet. Det verkar inte vara så många löpare som ska springa halvmaran verkar det som, ett femtiotal kanske, 100 som max.

Kommer att löpa med en lånad Forerunner 305:a och har bestämt mig för att öppna i sub1:45 tempo, alltså 4:59min/km. Väggar jag så väggar jag, men jag ska ha ett bra resultat idag!
__________________
Journalen (CrossFit & Fitness Five)
Jonithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-30, 15:17   #88
Jonithan
Registered User
 
Jonithans avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 745
Tid: 1:44:29

Är så fruktansvärt nöjd just nu! Benen kan jag inte röra, svimfärdig utan dess like! Skriver om loppet när jag kommit hem!
__________________
Journalen (CrossFit & Fitness Five)
Jonithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-30, 17:02   #89
Jonithan
Registered User
 
Jonithans avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 745
Baltzar-loppet 2011 (Halvmarathon)


Uppladdning: Uppladdningen var helt fantastiskt bra. Åt rejäla mängder kolhydrater som jag tror man har nytta av på tävlingsdagen. Gick och lade mig kl 23:00 ungefär. Vaknade sedan kl 9 och åt då enligt mitt ätschema som ni ser lite längre upp. Tog bilen mot motala ca kl halv 11 och var framme vid kvart i tolv. Fixade då nummerlapp och anmälning och allt det. Sedan var det bara att vänta och promenera lite lätt innan starten 14:00 gick!

Loppet: Öppnade i det tempot jag hade satt upp innan: 4:59 tempo. Men jag kände redan efter 4km att det var alldeles för sakta! Så drog på lite extra och var nere på 4:30-tempo i ett bra tag. Hade nämligen en perfekt rygg att ligga bakom vilket sparade grymt mycket energi (Det var extremt blåsigt på sina ställen!).

Vid 14 eller 15km väggade jag nåt så in i helvete och var extremt nära på att bryta. Men sänkte tempot rejält och fortsatte ändå. Som om inte det var nog, vid 18km så har jag en i ryggen som trampar av mig skon (Idiot!). 30 sekunder + energi åt pipsvängen. Drog på rejält sista 3km vilket var fruktansvärt både fysiskt och psykiskt. När man sedan spurtar om flertalet "gubbar" och ser att man kommer i mål på 1:44:29 så är man så jävla nöjd!

Har en del att lära vad gäller disponeringen av energi dock. Man blir lätt girig när man är pigg början, men man ska hålla tillbaka och möjligtvis öka farten vid 10km om det går.
__________________
Journalen (CrossFit & Fitness Five)
Jonithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-30, 19:46   #90
Cno
Registered User
 
Cnos avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 125
Citat:
Ursprungligen postat av Jonithan Visa inlägg
Tid: 1:44:29

Är så fruktansvärt nöjd just nu! Benen kan jag inte röra, svimfärdig utan dess like! Skriver om loppet när jag kommit hem!
Grattis till tiden. Skönt att ha det gjort och att sätta nya delmål.
Cno är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)