Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-11, 19:02   #1
Stor Hård Ådrig
fet hårig åldring
 
Stor Hård Ådrigs avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 2 183
Borde jag sluta äta 6-8 ägg dagligen?

Finns det någon risk i att äta 8 (små) ägg varje dag? För mig är det det överlägset lättaste sättet att få i mig bra fetter dagligen samt enkla kalorier till frukost som mättar länge. Är kolesterol-rädslan 100% myt eller bör jag se över mitt intag av ägg?

Mvh
Stor Hård Ådrig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 19:08   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Stor Hård Ådrig Visa inlägg
Finns det någon risk i att äta 8 (små) ägg varje dag? För mig är det det överlägset lättaste sättet att få i mig bra fetter dagligen samt enkla kalorier till frukost som mättar länge. Är kolesterol-rädslan 100% myt eller bör jag se över mitt intag av ägg?

Mvh
Livsmedelsverket ser inga problem med att äta flera ägg om dagen (inget specat antal vad jag kan hitta) med undantag för personer med störd kolesterolomsättning.

Se även denna: https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/eggs/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 19:14   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Upp till sju ägg i veckan anses säkert för friska att äta. Högre intag är inte ordentligt undersökt. Det finns ingen anledning att misstänka att det är direkt farligt, men det går inte att uttala sig säkert om det.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 17:27   #4
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Jag skulle inte lägga så många ägg i samma korg...
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 19:11   #5
Lycklig
Lättare
 
Lyckligs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 115
Jag äter i snitt 5 ägg om dagen.
Lycklig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 12:40   #6
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Tre ägg om dagen

http://suppversity.blogspot.fi/2017/...-your-hdl.html
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 16:39   #7
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Stor Hård Ådrig Visa inlägg
Finns det någon risk i att äta 8 (små) ägg varje dag? För mig är det det överlägset lättaste sättet att få i mig bra fetter dagligen samt enkla kalorier till frukost som mättar länge. Är kolesterol-rädslan 100% myt eller bör jag se över mitt intag av ägg?

Mvh
Får du i dig tillräckligt med omega-3? Annars kan du ju byta ut i alla fall hälften av äggen mot fet fisk (makrill på burk är billigt och simpelt).

Klart man kan chansa genom att äta så ensidigt, men det känns helt onödigt bara. Finns fler livsmedel som är enkla kalorier och mättar bra.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 22:45   #8
Hälsocoachen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Upp till sju ägg i veckan anses säkert för friska att äta. Högre intag är inte ordentligt undersökt. Det finns ingen anledning att misstänka att det är direkt farligt, men det går inte att uttala sig säkert om det.
Jag antar att du baserar det uttalandet på studien du referar till i denna tråd? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=233081

Skulle du säga att den står sig högre än den Slarti länkar till i tillförlitlighet? http://suppversity.blogspot.fi/2017/...-your-hdl.html Där tre ägg/dagen är bättre för hälsan än inga om man är frisk.

Jag antar det, med tanke på att din studie är en metaanalys av alla interventionsstudier och observationsstudier man kunde hitta mellan 2005 och 2015. Fast jag förstår dock inte vad man menar med "We performed three web-based literature searches...". Varför nämnar man specifikt att gjorde just tre sökningar?

Medans Slartis är en intervationsstudie på 80 personer.

Anledningen att jag frågar är för att jag undrar vad som är lämpligt att rekommendera som kostrådigvare. Då jag vill vara säker på mina råd.
Hälsocoachen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-11, 15:04   #9
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Rädslan för ägg har väl alltid byggt på att det innehåller mycket kolestrol... men nu vet vi väl att kolestrolet i vår kropp skapas av levern - och inte kolestrolet vi äter.

Har varit på "ägg-fasta" länge därför jag har utforksat mycket annan spännande mat men nu ska jag börja äta det igen tillsammans med laxrom. Mummma
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-11, 16:29   #10
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Hälsocoachen Visa inlägg
Jag antar att du baserar det uttalandet på studien du referar till i denna tråd? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=233081

Skulle du säga att den står sig högre än den Slarti länkar till i tillförlitlighet? http://suppversity.blogspot.fi/2017/...-your-hdl.html Där tre ägg/dagen är bättre för hälsan än inga om man är frisk.

Jag antar det, med tanke på att din studie är en metaanalys av alla interventionsstudier och observationsstudier man kunde hitta mellan 2005 och 2015. Fast jag förstår dock inte vad man menar med "We performed three web-based literature searches...". Varför nämnar man specifikt att gjorde just tre sökningar?

Medans Slartis är en intervationsstudie på 80 personer.

Anledningen att jag frågar är för att jag undrar vad som är lämpligt att rekommendera som kostrådigvare. Då jag vill vara säker på mina råd.
De sökte för olika nyckelord "egg" and "1 cholesterol/2 diabetes/3 cardiovascular".
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 09:47   #11
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
https://bayesianbodybuilding.com/cholesterol-anabolic/

"Is cholesterol the forgotten anabolic?"
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 17:18   #12
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
https://bayesianbodybuilding.com/cholesterol-anabolic/

"Is cholesterol the forgotten anabolic?"
400 mg kolesterol är inga problem utan ägg. En snabb kontroll gav att vassleproteinkoncentrat innehåller 250 - 300 mg kolesterol / 100 g.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-01, 19:26   #13
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Har det kommit något nytt med äggkonsumtion? Kan äta 8 per dag jag med. Kanonbilligt och smidigt.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-01, 20:29   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Ett ägg om dagen anses fortfarande säkert.

Men vi har inga officiella rekommendationer för begränsningar av äggintaget i Sverige. Och i USA har man tagit bort övre rekommenderade gränsen för kolesterolintag.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-01, 20:30   #15
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Fan, ett ägg per dag är ju ingenting :P Kan man spekulera i om högre intag är skadligt tro?
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)