Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-10-22, 17:06   #1
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Hinderbana/utegym

Nån som byggt eller varit inblandad in nått sånt? Ni kan i så fall skicka pm om ni har nån kunskap. Så kan jag ställa lite frågor.

Har klart med arrende på 8000 kvadratmeter mark.

Senast redigerad av Starke75an den 2017-10-22 klockan 17:10.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 18:11   #2
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Vad är det du undrar över?

(Lite konstigt att starta en tråd, be folk skicka PM. Kan vara intressant för andra).
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 18:18   #3
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Kommer det vara öppet dygnet runt? Dvs, kommer fulla personer och klåpare skada sig där nattetid och sabba för andra (jag tittar på dig Karlberg..).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 18:23   #4
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Hur många hinder ni har i banan? Hur tjockt lager sand/grus används? Köpte ni några hinder eller nån station till utegymet eller byggde ni allt själv? Använde ni nån norm vid byggandet? Hur fick ni loss pengar, från vem i så fall och hur mycke? Hur lång tid tog det och hur många var ni? Vilka maskiner använde ni? Och vilket material?

Hur många är där på en vecka och använder det hela?

Vi har mark och kommer få pengar så det räcker. Jag vill ha 20 hinder +ett utegym.


Är nog svårare att hitta folk som vill hjälpa till.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 18:48   #5
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Kommer det vara öppet dygnet runt? Dvs, kommer fulla personer och klåpare skada sig där nattetid och sabba för andra (jag tittar på dig Karlberg..).
Ja. Kommer ligga i utkanten av en by. Arrendet kostar 100:- per år. Marken får endast användas till hinderbana/utegym.

Senast redigerad av Starke75an den 2017-10-22 klockan 18:55.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 19:34   #6
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Du kan ju höra efter vilka som var ansvariga för t.ex. Gärdets utegym. Där är allting konstruerat i trä, med bra blandning av implement. Tar inte alltför stor plats heller.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-23, 09:14   #7
Fredrik A
Registered User
 
Fredrik As avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Umeå
Inlägg: 492
Östervåla Kraftsportklubb har en riktigt fin hinderbana. Finns säkert någon där du kan prata med. http://ostervala-kk.se/
__________________
Böj: 404 Not found - Bänk: 130 kg - Mark: 250 kg
Fredrik A är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-25, 11:33   #8
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Det finns ett antal tillverkare av utegym och utöver det så finns det numera ganska många sådana att kika på i sin rätta miljö. Gör några studieresor så slipper ni slösa bort pengar på sådant som ni måste göra om.
Flis är bättre än sand men ni får i båda fallen räkna med att fylla på och/eller fräsa om landningsytorna med jämna mellanrum. Kika på vilken utrustning som krävs.
Standardhindret som armgång (både enkel och stege) och plank (att ta sig över) kan ni med lätthet fixa själva, tänk på att en vinkel är stadigare än ett slätt plank och skapar också fler svårighetersgrader. Ska ni ha klätterplank så ta hjälp av en klättrarklubb eller återförsäljare av sådan utrustning. Det blir bättre om det finns en plan för var fästena sitter och de vet också hur högt det kan vara utan extra fallskydd.
Enkla hinder är minst lika kul som mer komplicerade, ett par stockar på varierande höjd över marken kan man variera mycket.
Det jag brukar störa mig på är att man slänger ut massa utrustning utan att ha en plan för att få ett flöde (precis som många vanliga gym). I Linköping finns det t ex på ett ställe hinder inne i utegymmet vilket gör att ingen kan lägga in hindren i en löprunda. Vilket för mig in på nästa grej, planera in löpvägar så att de som springer inte är i vägen för övriga och tvärt om.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-25, 12:01   #9
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Det finns militära hinderbanor man kan titta på, de himdren fokuserar mycket på att springa, hoppa över och krypa under, kanske inte så mycket klättring eller andra former av hinder. Man kan ju implementera hinder som skall flyttas, lyftas, bäras etc också om man vill det. Men se då till att dom på något ändå sitter fast på hinderbanan och är tillräckligt hållfasta.

Angående utegym så är nog stålkonstruktioner mest hållbart. Provat ett antal utegym av trä men dessa verkar slitas ut ganska fort, efter ett par år så skevar många.

Att på ett effektivt sätt kunna lägga på vikter utan att vare sig vikter eller maskiner går sönder.
Har sett betongplattor som vikter på något ställe men dessa var trasiga innan sommaren var över och ersatta med stenbumlingar.

Tror skarpt på räcken, ringar och massa såna konstruktioner för kroppsviktsövningar. Det är riktigt roligt och verkar finnas potential att utvecklas mer här i Sverige.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-26, 21:12   #10
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Efter att har haft möte i kväll, så kom vi fram till att vi köper utegymmet, men bygger hinderbanan själv.

Vi räknar med att gymmet kostat 100tusen. Då kan man träna knäböj, axelpress, marklyft, bänkpress, chins, rodd, och mage.

Vi köper gymmet av anledning att då kommer det finnas något att börja med.

Hinderbanan bygger vi när vi har tid lite då och då.
Vi räknar med ca 5000:- per hinder i byggkostnad i snitt.

Senast redigerad av Starke75an den 2017-10-26 klockan 21:15.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-27, 05:25   #11
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Hinderbanan som blir etapp 2 i bygget, byggs med ett normalsvårt och ett överdjävlävlig variant sammanbyggt. Detta löser vi nog bara man får tagi folk. Hinderbanan byggs ovan mark, gymmet grävs ner.



Har spånat om vilka andra delar som passar på gymdelen, och då är däckvält och farmerwalk och liknande i tanken. Det bygger vi själv.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-27, 07:54   #12
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Varför vill ni ta arbetet med att dränera så mycket extra för utegymmet?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-27, 12:40   #13
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
För att det vi nu kollar på ska ner i backen för att kunna stå stabilt. Inte alla saker dock. Men typ chins ställningen som vi kollat på kräver det.

Gå gjärna in på tress hemsida för förslag. Nu finns det andra med som vi ska kolla på. Men tress har levererat till kommunen på orten tidigare. Vi ska kika på andra lösningar också.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-27, 12:48   #14
nisse1976
Registered User
 
nisse1976s avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 679
Fan vilken grym grej starke75an!
Är detta något ni skall ha vid sidan av ordinarie jobb eller räknar ni med att ha så mycket kunder att ni går runt på det?
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-27, 14:51   #15
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
För att det vi nu kollar på ska ner i backen för att kunna stå stabilt. Inte alla saker dock. Men typ chins ställningen som vi kollat på kräver det
Jag tolkade det som att ni tänkte ha det nersänkt, att gräva för att det ska stå stadigt såg jag som självklart.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)