Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-06-09, 10:21   #13426
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Det är nästan så att jag vill rösta på SD bara för att be etablissamanget dra åt helvete och det trodde jag aldrig skulle ske, och då är ändå den enda frågan jag håller med dom om åtminstone till viss del immigration.

Det som får mig att känna så är att en röst på Liberalerna vilket egentligen ligger mig närmast också indirekt är en röst på fucking Centerpartiet vilket för tillfället bara känns helt värdelöst.
Anton Fräs är inte uppkopplad  
Gammal 2018-06-09, 10:29   #13427
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Det kan också vara så att man håller masken. När SD når en viss nivå/acceptans så kan M börja positionera sig mot SD mer. De kan dock itne agera för snabbt då det skulle skjuta "makten" åt mitten, vilket skulle skapa problem för både SD och M.

Se bara på grannländerna om hur det har gått, att M inte sneglar på det vore väldigt konstigt.

Vad än M säger så tror jag att det förs samtal bakom väldigt stängda bunkerdörrar.
Förs samtal gör det garanterat, ffa inom kommunerna tror jag då det är där politikens konsekvenser är tydligast, har inte drabbat riksdagen i samma utsträckning.

Här nere i Skåne kommer om allt går som det verkar vara många kommuner där enbart SD och M kan bilda majoritet, ska bli intressant att se hur detta hanteras
Magnus N är inte uppkopplad  
Gammal 2018-06-09, 10:38   #13428
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Mötte valarbetare från socialdemokraterna utanför mitt lokala centrum idag. Frågade om hur det kände för de senaste tidens dystra siffror.

Citat:
Fejk news
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad  
Gammal 2018-06-09, 10:50   #13429
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av RobinHW Visa inlägg
Har fortsatt följa Lamotte på hans äventyr i "stökiga stadsdelar/byar".

Denna gång blev det väldigt dramatiskt.

https://www.facebook.com/joakim.lamo...1504544277462/

Hot och flaskkastning när Joakim Lamotte sände live från Dalaberg (Uddevalla)

I går besökte Joakim Lamotte stadsdelen Dalaberg i Uddevalla för att göra ett livereportage med anledning av den senaste tidens stenkastning mot blåljuspersonal. Besöket föregicks av hot och en avrådan från polisen att överhuvudtaget åka dit eftersom det inte skulle finnas tillräckligt med poliser i området om det skulle hända något.

Trots hot och avrådan åkte Lamotte till Dalaberg för att köra sin patenterade intervjustil där han livesändande på Facebook frågar medborgarna vad de tycker om den senaste tidens händelser.

Stämningen var bitvis dålig och 10:10 in i klippet kommer det fram en kille och säger "Sluta filma och gå härifrån. Du är inte välkommen i Dalaberg." 33:20 kastar någon en flaska mot Joakim och en ny "Skogsturken" föds när en man kliver fram och frågar vem det var som kastade. Det blir en flera minuter lång diskussion mellan mannen och ungdomarna. Diskussionen når sitt klimax 37:00 när mannen återigen skriker "Vem kastade flaskan?"

Vad säger ni om de hot och den avrådan från polisen som kom i samband med att Joakim aviserade sin ankomst?

Några av de intervjuade framhåller dålig uppfostran och arbetslöshet som orsaker till stenkastningen mot blåljuspersonal. En annan talar om kulturskillnader. Vilken/vilka är de primära orsakerna till det här beteendet?

Tankar om reportaget i övrigt?

Delar av det svenska samhället har ju under lång tid förklarat - och nästan förlåtit - den här typen av beteende med att det skulle ha med traumatiska upplevelser att göra. Någon av de intervjuade kvinnorna berättade att när hennes familj flydde till Sverige så var man tacksam och gjorde rätt för sig. Detta torde väl vara den naturliga reaktionen om man flyr från krig och blir omhändertagen av ett nytt land.


Axplock av reaktioner:
Jag funderade lite på hur det kan vara ENS möjligt att inte få godkänt i SV/ENG/MA (är ju tydligen en hel del, typ 1/3?) men denna film visar ju tydligt hur det faktiskt är möjligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad  
Gammal 2018-06-09, 11:13   #13430
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Undra om det finns en drös med människor som nu kan tänka sig rösta SD enbart på grund av att få "skaka" om i riksdagen?
Mycket riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
SD är Sveriges "Donald Trump". Det absolut lättaste sättet att ge etablissemanget och "eliten" en näsbränna.
SD är precis som Trump ett symptom,de är tyvärr varken sjukdomen eller medicinen oavsett hur mycket debatörer på båda sidorna skriker sig hesa om saken.

Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Det var så det började. Nu kokar hela nätet med vanliga människor och inte bara "rasisterna" från pre 2010.
Njae inte hela nätet,men nog har tonen förändrats överallt i samhället.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad  
Gammal 2018-06-09, 11:13   #13431
supercharge
Registered User
 
supercharges avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Det är nästan så att jag vill rösta på SD bara för att be etablissamanget dra åt helvete och det trodde jag aldrig skulle ske, och då är ändå den enda frågan jag håller med dom om åtminstone till viss del immigration.
Och det är ganska märkligt att det ska behövas. Det känns ärligt talat som vi har ett politiskt system som inte fungerar alls längre därför att politikerna (etablissemanget) skiter i väljarna och kör sitt eget race. Invandringen är det bästa exemplet. Folk vill inte ha radikal invandring, det har varit en majoritet emot detta hur länge som helst, men ändå blir det så. Det är helt jävla orimligt att det ska behöva komma fram ett helt nytt parti, ta sig in i riksdagen och jobba sig upp hela vägen upp mot att bli Sveriges största parti bara för att vi ska kunna förändra politiken i en enda jävla fråga. Då är det något som är allvarligt fel på systemet och man kan på allvar ifrågasätta om det verkligen är demokrati vi håller på med.

Jag tycker man ser samma sak i USA. Folk är i grunden jävligt trötta på etablissemanget och all korruption och skit de står för inte så mycket för Trump. På samma sätt som SD är Trump bara ett symptom på ett stort demokratiproblem där väljarna i praktiken inte kan bestämma någonting mer konkret. Och sedan har man den växande korruptionen ovanpå det med en liten grupp som blir rikare på alla andras bekostnad. Ena dagen är någon finansminster, nästa dag sitter de i ledningen på någon bank och utnyttjar sina kontakter. Tusentals lobbyister plöjer in pengar i Kongressen och senaten men vem gör något för väljarna? Vilka lagar stiftas för dem vars röster man är valda att företräda?

Vi har jättefina tekniska möjligheter idag att öka inflytandet för folk att kunna bestämma och få ett system som mer liknar det man har i Schweiz. Det finns inget som hindrar att svenskar kan verifiera sin identitet med blockkedjeteknik eller bank-id och tycka till och rösta direkt i politiska sakfrågor snarare än via ombud (politiker) som skiter i oss i vilket fall. Politiker ska vara mer som en VD som agerar praktiskt och utformar detaljer medan väljarna agerar som en bolagsstyrelse och bestämmer riktningen. Idag bestämmer vi i grund och botten ingenting rent praktiskt annat än partisammansättningen. Det blir alltid som etablissemanget vill oavsett om det gäller vägtullar, migration, bensinskatter eller något annat. Svensken har inget att säga till om överhuvudtaget.

Vid sidan av det skulle det även behövas en mycket högre grad av decentralisering i Sverige, också det likt Schweiz. Centralplanering är extremt ineffektivt och klumpigt. Väljarna i Småland vet mycket bättre än ett gäng muppar i Stockholm hur många poliser de behöver och man får själv ta konsekvenserna av sina beslut. Vill jag betala låga skatter med mindre service kan jag bo i Täby eller Solna. Vill jag ha det omvända kan jag bo i en annan kommun. Vill jag ha mångkultur kan jag bo i en kommun som förespråkar det, vill jag inte ha det kan jag bo i en mer restriktiv kommun. Anser kommunerna att de inte vill ta emot fler migranter så blir det också Sveriges policy - inte det omvända där staten ska trycka ner mångkultur i halsen på folk oavsett om det är lämpligt eller ej.

Senast redigerad av supercharge den 2018-06-09 klockan 11:22.
supercharge är inte uppkopplad  
Gammal 2018-06-09, 11:22   #13432
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad  
Gammal 2018-06-09, 11:47   #13433
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av supercharge Visa inlägg
Och det är ganska märkligt att det ska behövas. Det känns ärligt talat som vi har ett politiskt system som inte fungerar alls längre därför att politikerna (etablissemanget) skiter i väljarna och kör sitt eget race. Invandringen är det bästa exemplet. Folk vill inte ha radikal invandring, det har varit en majoritet emot detta hur länge som helst, men ändå blir det så. Det är helt jävla orimligt att det ska behöva komma fram ett helt nytt parti, ta sig in i riksdagen och jobba sig upp hela vägen upp mot att bli Sveriges största parti bara för att vi ska kunna förändra politiken i en enda jävla fråga. Då är det något som är allvarligt fel på systemet och man kan på allvar ifrågasätta om det verkligen är demokrati vi håller på med.

Jag tycker man ser samma sak i USA. Folk är i grunden jävligt trötta på etablissemanget och all korruption och skit de står för inte så mycket för Trump. På samma sätt som SD är Trump bara ett symptom på ett stort demokratiproblem där väljarna i praktiken inte kan bestämma någonting mer konkret. Och sedan har man den växande korruptionen ovanpå det med en liten grupp som blir rikare på alla andras bekostnad. Ena dagen är någon finansminster, nästa dag sitter de i ledningen på någon bank och utnyttjar sina kontakter. Tusentals lobbyister plöjer in pengar i Kongressen och senaten men vem gör något för väljarna? Vilka lagar stiftas för dem vars röster man är valda att företräda?

Vi har jättefina tekniska möjligheter idag att öka inflytandet för folk att kunna bestämma och få ett system som mer liknar det man har i Schweiz. Det finns inget som hindrar att svenskar kan verifiera sin identitet med blockkedjeteknik eller bank-id och tycka till och rösta direkt i politiska sakfrågor snarare än via ombud (politiker) som skiter i oss i vilket fall. Politiker ska vara mer som en VD som agerar praktiskt och utformar detaljer medan väljarna agerar som en bolagsstyrelse och bestämmer riktningen. Idag bestämmer vi i grund och botten ingenting rent praktiskt annat än partisammansättningen. Det blir alltid som etablissemanget vill oavsett om det gäller vägtullar, migration, bensinskatter eller något annat. Svensken har inget att säga till om överhuvudtaget.

Vid sidan av det skulle det även behövas en mycket högre grad av decentralisering i Sverige, också det likt Schweiz. Centralplanering är extremt ineffektivt och klumpigt. Väljarna i Småland vet mycket bättre än ett gäng muppar i Stockholm hur många poliser de behöver och man får själv ta konsekvenserna av sina beslut. Vill jag betala låga skatter med mindre service kan jag bo i Täby eller Solna. Vill jag ha det omvända kan jag bo i en annan kommun. Vill jag ha mångkultur kan jag bo i en kommun som förespråkar det, vill jag inte ha det kan jag bo i en mer restriktiv kommun. Anser kommunerna att de inte vill ta emot fler migranter så blir det också Sveriges policy - inte det omvända där staten ska trycka ner mångkultur i halsen på folk oavsett om det är lämpligt eller ej.
Problemet med att ge den vanliga människan mer makt är att den vanliga människan varken är smart, insatt, eller intresserad. Kanske blir det mindre dåligt än att styras av en korrumperad politikerklass.
Inom sjukvården kunde vi tidigare (och delvis även numera) ha en verksamhetschef som med stor kunskap om organisationen fick fördela resurser ganska mycket efter eget tycke -ofta med ett bra resultat och med mindre utrymme för fuskande. Denna typ av styrning kräver dock kompetens och en förmåga att hålla sig obunden.

Jag känner inte till något större system där makthavarna kan lyckas hålla sig från ideologisk eller personlig-vinning-korruption. Dags för en upplyst despot som tillåts agera kraftfullt mot all form av korruption?
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2018-06-09, 12:23   #13434
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Tyvärr har jag lite svårt för den där mentaliteten,Någon gång måste folket fatta att allt inte är någon annans fel,det är ju trots allt folket som under mycket lång tid röstat för precis det vi har och får i nutid.Direktdemokrati skulle spåra ur en värre och fortare när allt och alla skall fortsätta sätta sina egna intressen före de intressen som är bäst för att få helheten att funka.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad  
Gammal 2018-06-09, 12:59   #13435
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Inget vetenskapligt stöd för att det finns biologiska skillnader mellan kvinnor och män.

https://asikt.dn.se/asikt/debatt/vad...skapligt-stod/


Citat:
Mattias Karlsson påstår att merparten av forskarvärlden – där jag är en del – stödjer att det finns genetiska skillnader mellan grupper av människor som kan förklara beteenden och egenskaper som sexuell läggning, teoretisk kontra praktisk begåvning, samt könsskillnader som talar emot kvotering. Det är helt felaktigt. Det finns inget sådant stöd i forskarvärlden.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson

Senast redigerad av Baskagge den 2018-06-09 klockan 13:05.
Baskagge är inte uppkopplad  
Gammal 2018-06-09, 13:07   #13436
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Direktdemokrati har alltid fascinerat mig, då idén om direktdemokrati kommer från Dr. Mikael Nordfors som även startade det första direktdemokratiska partiet. Den här snubben är inte speciellt känd, men han borde vara det. Enda sedan jag jobbade som mentalskötare på en avdelning där han var läkare har hans olika förehavande fascinerat mig, (no homo) han är så udda, så speciell, samtidigt som han är extremt smart. Det är säkerligen Einstein-nivå på IQn och så härligt skruvad samtidigt.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  
Gammal 2018-06-09, 13:11   #13437
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Inget vetenskapligt stöd för att det finns biologiska skillnader mellan kvinnor och män.

https://asikt.dn.se/asikt/debatt/vad...skapligt-stod/
Aka: Varför "Källa på det"? Är ett helt värdelöst argument.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  
Gammal 2018-06-09, 13:35   #13438
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Inget vetenskapligt stöd för att det finns biologiska skillnader mellan kvinnor och män.

https://asikt.dn.se/asikt/debatt/vad...skapligt-stod/
Det är Kalle Anka-nivå på Uno Wennergren. Det tar EXAKT lika lång tid att utvärdera effekten av miljö som det tar att utvärdera effekten av genetik och osäkerheten är EXAKT lika stor i båda fallen. Hur skulle man annars kunna uttala sig om endera?
Klein är inte uppkopplad  
Gammal 2018-06-09, 13:40   #13439
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6972934

Vad menar de med medborgardialoger?
Vilka åtgärder?
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad  
Gammal 2018-06-09, 13:40   #13440
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det är Kalle Anka-nivå på Uno Wennergren. Det tar EXAKT lika lång tid att utvärdera effekten av miljö som det tar att utvärdera effekten av genetik och osäkerheten är EXAKT lika stor i båda fallen. Hur skulle man annars kunna uttala sig om endera?
Man undrar ju om han verkligen tror att sexuell läggning och kognitiv förmåga är något man uppfostras till.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)