Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-10, 05:37   #16
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Citat:
Ursprungligen postat av Hälsocoachen Visa inlägg
Nu vet jag inte om denna kommentar var riktad till mig eller inte, men jag hade såklart inte refererat till Kolozzeum.
Den var riktad till dig.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 07:32   #17
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det är kvacksalveri och straffbart att försöka gå in och styra behandlingen av diabetes utan relevant legitimation. Jag antar att det också är kvacksalveri att styra och ställa hos någon med hjärt- kärlsjukdom.

Du bör fråga personerna som söker ditt stöd ifall den är under behandling eller inte.
Straffbart att ge kostråd?

Om du uppsöker någon av landets akutmottagningar är sannolikheten stor att du bedöms av någon utan legitimation.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 10:46   #18
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Ja. Vad skulle du ge för råd till någon som behandlas med warfariner eller andra blodförtunnande läkemedel ?


Bra. Lämna sådan frågor till legitimerad vårdpersonal.




På en akutmottagning förväntar jag mig, och har hittills, bara mött kompetent personal.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 19:25   #19
Hälsocoachen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det är kvacksalveri och straffbart att försöka gå in och styra behandlingen av diabetes utan relevant legitimation. Jag antar att det också är kvacksalveri att styra och ställa hos någon med hjärt- kärlsjukdom.

Du bör fråga personerna som söker ditt stöd ifall den är under behandling eller inte.
Jag har verkligen inte försökt eller ens tänkt tanken att behandla någon med en sjukdom. Jag är väl medveten om att jag verkar inom friskvård och inte sjukvård, men problemet är ju att jag fortfarande måste förhålla mig till personers sjukdomsbilder. Och i detta fall kände jag inte till att det rekommenderas att hålla nere på kolostrolet från mat om man har problem med kolestrolet eller diabetes.

Jag har frågat personen det nu i efterhand, personen har inga sådana problem. Men det verkar fortfarande lite omdebatterat hurvida det verkar helt säkert att äta två ägg dagligen även som frisk, även om Livsmedelsverket skriver att det är okej för de flesta friska personer.

Så det söker jag fortfarande ett svar på. Om man inte kan finna att ett svar på om två ägg om dagen är säkert nog eller inte, vilken rekommendation kan man med säkerhet säga är säker isåfall?

Senast redigerad av Hälsocoachen den 2018-06-10 klockan 19:34.
Hälsocoachen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 19:57   #20
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Ja. Vad skulle du ge för råd till någon som behandlas med warfariner eller andra blodförtunnande läkemedel ?


Bra. Lämna sådan frågor till legitimerad vårdpersonal.




På en akutmottagning förväntar jag mig, och har hittills, bara mött kompetent personal.
De får äta vad de vill men PK kommer såklart att svänga om de varierar K-vitaminintaget. Tror AK-sköterskorna brukar tipsa om att meddela större kostförändringar.
Känner inte till några häftiga kostinteraktioner för DOAKs eller p2y12-hämmarna. Brukar stå i bipackssedeln om man ska ta dem med måltid eller en bit bort från måltid.
Tror att vi har någon folder om kostråd vid hjärtkärlsjukdom.


Den du träffar på akutmottagningen behöver inte ens ha läkarexamen och många jobbar 4-5 år som läkare innan de blir legitimerade.

Senast redigerad av Aryt den 2018-06-10 klockan 19:58.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)