Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-24, 16:33   #31
Jonte08
Registered User
 
Jonte08s avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 62
Behöver jag vara orolig för att jag har fått mer domningar i underbenet?
Typ nu har jag fått diskbråck?

Har lite spänningskänsla och myrkrypningar/domning i underben samt fot.
Ingen smärta i ben eller fot, aldrig haft.

Är domningar och ovan ngt som förekommer vid diskbuktning också?
Tycker jag bara läser om sådant vid diskbråck.

Kanske är samma symptom på båda ibland men diskbråck värre? Jag har absolut hellre bara diskbuktning än diskbråck.

Ps. Kanske att domningarna flyttar sig uppåt, från foten mot underben sen mot knä och uppåt. Började hur som i foten.
Kanske bara fått mer nerifrån och uppåt

Senast redigerad av Jonte08 den 2018-06-24 klockan 16:40.
Jonte08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 17:49   #32
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte08 Visa inlägg
Har lite spänningskänsla och myrkrypningar/domning i underben samt fot.
Ingen smärta i ben eller fot, aldrig haft.
Är domningar och ovan ngt som förekommer vid diskbuktning också?
Tycker jag bara läser om sådant vid diskbråck.
Det där låter bekant, jag hade något liknande fast värre (eller så är jag mycket mer känslig ). När jag låg ner så kändes det som att hela benen försvann, jag fick domningar, spänningskänslor samt en brinnande/nypande känsla.

Jag hade/har en liten buktning på MR och disken var lätt dehydrerad, men det var i den beryktade L5/S1 (som tydligen är väldigt vanligt hos folk som är symptomfria och inte ens vet om att de har en buktning) så jag kan inte svära på att den var orsaken. Dock så buktade den lite bakåt och åt vänster och det är även mitt vänsterben som var/är värst, så kan ju ha varit så.

Är det i vissa positioner eller konstant oavsett vad du gör? För mig var det som allra värst när jag låg ner eller satt ner och det blev mindre när jag stod upp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 19:23   #33
Jonte08
Registered User
 
Jonte08s avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 62
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Det där låter bekant, jag hade något liknande fast värre (eller så är jag mycket mer känslig ). När jag låg ner så kändes det som att hela benen försvann, jag fick domningar, spänningskänslor samt en brinnande/nypande känsla.

Jag hade/har en liten buktning på MR och disken var lätt dehydrerad, men det var i den beryktade L5/S1 (som tydligen är väldigt vanligt hos folk som är symptomfria och inte ens vet om att de har en buktning) så jag kan inte svära på att den var orsaken. Dock så buktade den lite bakåt och åt vänster och det är även mitt vänsterben som var/är värst, så kan ju ha varit så.

Är det i vissa positioner eller konstant oavsett vad du gör? För mig var det som allra värst när jag låg ner eller satt ner och det blev mindre när jag stod upp.
För mig kommer det smygande under dagen, gissningsvis påverkan av dagens aktiviteter och själva ackumulerade stressen på diskar ju allt längre dagen går.
Men också ev detta, jag får som du ökande känningar när jag ligger ned på,rygg.
J-vla fotbolls-VM
Jag har sedan en vecka provat att ligga i soffan med en liten kudde i ländryggen för att inte ligga i flexion, kanske är detta som stökar för mig i liggande. Kan säkert bli ngn form av kompression av disken. Så att söka mönster som förbättrar eller försämrar är viktigt men ibland satan så klurigt.

Sen undrar jag om det inte är så enkelt att generellt så brukar smärtan(I tex ländryggen) försvinna fortare än div nervpåverkans symptom?

Hörde precis den där kanadensiske proffessorn jag snöat in på säga att det inte är ovanligt att symptom från nerver kan dröja kvar längre.
Finns div metoder man kan prova för att lindra och jag ska vara lite försiktig försökskanin.

Jag märker redan skillnad vad gäller smärtan lokalt i ländryggen när jag är noggrann vad gäller att ha, en för mig, smärtfri position av ryggraden, när jag sitter, tar upp saker från golvet, reser mig ur sängen, när jag går osv osv.


Off topic:
Inte någon av de sjukgymnaster jag varit hos har tagit upp dessa saker med neutral eller rätt position över dagen 24/7. En i lite generella termer vad gäller att sitta skonsamt. 2 av 3 gjorde iofs inte ens en neurologisk status trots domningar m.m. Men jag fick papper med ca 10 generella övningar jag skulle göra i några veckor.
Tänk om de istället ägnat tiden åt att fråga, testa, göra allt för komma fram till en trolig diagnos, en fick jag 20 min hos, som nybesök.
Den jag går hos nu, den 3:e och nuvarande, har helt annan approach, dock lite saker jag inte helt håller med om men överlag ett väldigt bra tillvägagångssätt och noggrann undersökning samt frågade vad jag förväntade mig osv osv.
Jonte08 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)