Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-10-14, 22:54   #1
Mäktigman
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 167
Kaliumbrist

Hur vanligt är det med kaliumbrist? Jag har kollat runt lite på internet, men det verkar som dom flesta varnar för att inte inta för mycket av det. Men när jag kollar på kaliumrik mat så verkar det ju rätt svårt att uppnå RDI av kalium. Banan t.ex. innehåller 10% av RDI per 100g, potatis innehåller strax under 20% per 100g och mjölk runt 8% per 100g. Jag brukar snitta en banan per dag och 4dl mjölk per dag, men detta är fortf mindre än 50% RDI. Potatis äter jag inte mer än 1-2 ggr i veckan, och diverse kaliumrika grönsaker äter jag nog inte tillräckligt ofta heller.

När jag kollar på symptom vid kaliumbrist verkar en del även stämma in hos mig. Tycker jag andas ganska ytligt, ganska hög vilopuls, är allmänt ganska trött och har även haft lite ryckningar i min vänstra axel på senaste.

Har även bestämt mig för att börja vattenfasta 36h per vecka och många verkar snacka om hur viktigt det är med kalium då. Så vad tror ni, kan kaliumtillskott vara något?

Senast redigerad av Mäktigman den 2019-10-14 klockan 22:55.
Mäktigman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 23:36   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Ptja, på svaret på första frågan säger Livsmedelsverket:

Citat:
Brist på kalium är mycket ovanligt
Tror generellt att risken vitaminbrist i allmänhet (åtminstone på vitamin som tillgodoses genom kost) är försvinnande liten för friska människor som äter någorlunda allsidigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 07:01   #3
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 617
Under RDI är inte samma sak som brist.

Kollar man RDI på vitaminer och mineraler så är det absolut ingen som klarar allt, eller ens de flesta ämnen.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 20:40   #4
skalman123
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Ort: Uppsala
Inlägg: 1
I nästan alla fall när man pratar om att få i sig för mycket så pratar man om tillskott. Salter är vattenlösliga och njurarna hanterar det men om du däremot har njurproblem på något sätt så är kaliumprov ganska vanligt.

Läs mer på 1177: https://www.1177.se/behandling--hjal...odprov-kalium/

Om du vill ta prov av kuriosa kan du kolla Werlabs, Medisera eller SvenskProvtagning. https://alyzme.se/jamfor-halsokontroller-blodprov/
skalman123 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)