Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-12, 22:56   #18196
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Orsakerna till själva olyckan är ju inte helt fastställd, helt enkelt pga dokumentation saknas och att saker och ting flög i luften. Mycket går dessutom inte ens ta sig nära och undersöka för att det helt enkelt är för radioaktivt och farligt än i dag.

Däremot så använder ju sig serien av den mest allmänt vedertagna teorin av hur själva olyckan gick till, rent tekniskt. Vad som faktiskt skedde i kontrollrummet är ju svårt att veta då det bygger på vittnesmål ifrån de som var där. Varav en del dog och andra bara vittnade om sådant som skulle godkännas av kommunistpartiet. Här har serien säkert dramatiserat saker för att det skall bli en bra serie.

Sedan gillar tydligen inte Kreml den nya serien. Så ryssarna skall göra en egen serie om olyckan, där CIA tydligen är ansvariga för att reaktorn flög i luften.

https://www.bbc.com/news/world-europe-48559289
Jag kan inte hitta den jäkla artikeln jag såg, så jag vet inte ens exakt vad de klagade på. Jag läste den inte heller, såg bara ingressen typ, och noterade nånting om "inacurate" och "hyperbole" angående tvserien.

Däremot har jag kollat på de första fem minuterna av den videon jag länkade ovan. Och han klagar på att det finns en scen där man har nåt krismöte borta i Kreml och experterna påstår att kärkraftsverket kan komma att explodera såpass att städer som ligger 30 mil bort (Minsk) kommer jämnas med marken. Det är ju såklart nonsens att det skulle kunna bli en sådan explosion. Men vem vet, kanske Sovjets experter inte visste vad de pratade om och gav idiotisk information till Gorbatjov.

Hursom helst tänker jag inte kolla mer på den videon nu, eftersom jag vill se tvserien utan spoilers.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 22:58   #18197
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Han klankar ju inte på TV-serien Chernobyl. Han klankar på ett kort uttalande som varar i några sekunder av en 5 timmar lång serie. Ganska typiskt vad gäller dessa "internet-debukare", de hittar ett mindre fel och då är tydligen allting fel.

Då litar jag mer på riktiga experter, även om de också är färgade av sina egna intressen:
https://www.kth.se/forskning/artikla...pitel-1.907632
https://group.vattenfall.com/se/nyhe...byl-nya-fragor
Ja, kanske det. Jag kollade bara några minuter.

Vad menar du med "riktiga experter"? Snubben som gjorde den videon är fysiker till yrket...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 23:07   #18198
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Däremot har jag kollat på de första fem minuterna av den videon jag länkade ovan. Och han klagar på att det finns en scen där man har nåt krismöte borta i Kreml och experterna påstår att kärkraftsverket kan komma att explodera såpass att städer som ligger 30 mil bort (Minsk) kommer jämnas med marken. Det är ju såklart nonsens att det skulle kunna bli en sådan explosion. Men vem vet, kanske Sovjets experter inte visste vad de pratade om och gav idiotisk information till Gorbatjov.
Utan att spoila serien för dig så personen som uttalar just det här i serien en fiktiv person, något som serien är ganska tydlig med. Dessutom ryssarna spred ju själva detta narrativ för att förstärka hjälterollen för de ryssar som ställde upp under krisen. Det är ju till och med något som debunkaren själv tar upp i slutet på sin egen video. Så han lyckas med konststycket att debunka sin egen debunkning.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 23:13   #18199
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vad menar du med "riktiga experter"? Snubben som gjorde den videon är fysiker till yrket...
Thunderf00t, eller Phil Mason som han egentligen heter är tydligen kemist enligt Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Phil_Mason

Oavsett, så har han hakat upp sig på en teeny-tiny detalj i en fem timmar lång serie och därför är tydligen hela serien "debunked".
Jag säger som Baloo: "Störtlöjligt!"
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 23:29   #18200
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Länk?
https://www.forbes.com/sites/michael.../#adff7cf41fcd

https://www.bbc.com/news/world-europe-48580177

Som sagt, jag är inte särskilt insatt och har därför inte ens sett serien.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 23:49   #18201
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Utan att spoila serien för dig så personen som uttalar just det här i serien en fiktiv person, något som serien är ganska tydlig med. Dessutom ryssarna spred ju själva detta narrativ för att förstärka hjälterollen för de ryssar som ställde upp under krisen. Det är ju till och med något som debunkaren själv tar upp i slutet på sin egen video. Så han lyckas med konststycket att debunka sin egen debunkning.
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Thunderf00t, eller Phil Mason som han egentligen heter är tydligen kemist enligt Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Phil_Mason

Oavsett, så har han hakat upp sig på en teeny-tiny detalj i en fem timmar lång serie och därför är tydligen hela serien "debunked".
Jag säger som Baloo: "Störtlöjligt!"
Poängen var väl att ingen expert någonsin kan ha hållit i ett krismöte och berättat för Gorby mfl de sakerna som sägs i den scenen, eftersom det hon säger bara är bullshit och inte har nån som helst verklighetsförankring. Det fattar tom jag som verkligen inte är vare sig kemist eller fysiker.

Huruvida personen var fiktiv eller inte kvittar väl kan jag tycka. Det som sägs i den scenen är trams.

Jag förstår inte vad du menar med att "hela serien är debunkad". Påstår han att allting i serien är nonsens och använder denna scen som sitt enda "bevis"? Jag har som sagt inte sett hela videon, men tvivlar på detta då jag tycker han brukar vara saklig.

Annars tycker jag nog det är helt okej att göra en video där man påpekar felaktigheter i en scen även om andra scener är okej.

Ifall du ska klaga på hans "debunkande" är det kanske rimligare att du pekar på faktafel kan jag tycka, istället för att komma med en svepande tyckanden om att "internet debunkare" tydligen inte kan ha någon expertis.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 08:15   #18202
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Vad ska man tro? Jag vet inte. TV-serien är extremt lovordad men jag är inte tillräckligt insatt för att kunna avgöra vad som är korrekt. Är därför lite skeptisk till att börja se den.
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Som sagt, jag är inte särskilt insatt och har därför inte ens sett serien.
Så du vågar inte se en icke-dokumentär tv-serie för att den är baserad på verkliga händelser och kan ev. innehålla fakta-fel? Får du svåra tvångstankar då som gör att du måste kolla upp precis minsta lilla detalj, eller vad är problemet?
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 09:57   #18203
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 172
Hur många avsnitt/säsonger av Chernobyl ska släppas?
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 10:00   #18204
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Hur många avsnitt/säsonger av Chernobyl ska släppas?
Allt är väl släppt?
S2...skurkarna detonerar skiten igen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 11:08   #18205
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Hur många avsnitt/säsonger av Chernobyl ska släppas?
1 säsong 5 avsnitt , allt släppt
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 12:54   #18206
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Hrm, en tredje säsong av "3%". Andra säsongen var något av en besvikelse, men jag ska nog se den ändå
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 06:40   #18207
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
https://www.forbes.com/sites/michael.../#adff7cf41fcd

https://www.bbc.com/news/world-europe-48580177

Som sagt, jag är inte särskilt insatt och har därför inte ens sett serien.
Tack, men han säger ju inget nytt som inte redan blivit diskuterat.

Det är en TV serie som visar/tolkar en verkligen händelse. Till och med i Ryssland har den ju fått höga betyg.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 16:45   #18208
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Nu har jag kollat klart Chernobyl. Tyckte den var riktigt bra.

Fast jag måste ju säga att jag håller med Thunderfoot om att det inte finns en chans i helvetet att en exposion som motsvarar en nuke på 5 megaton skulle kunna jämna Minsk (30 mil bort) med marken. Det är ju enbart nonsens, och det inser ju vem som helst som kan googla. Det sjuka är att i princip allting annat är väldigt verklighetstroget. Så jag fattar inte varför de bakar in en sådan superkonstig detalj. Men jag antar att det har att göra med att man vill få hela katastrofen att verka ännu farligare än den faktiskt var, för att göra serien mer spännande.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 17:26   #18209
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Fast att ljuga och hitta på för att göra serien mer spännande är uselt, speciellt när det handlar om ett sånt allvarligt ämne. Nu får serien 5/10 istället för 9/10.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 17:49   #18210
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
De kanske menade att en sån bomb mitt i minsk skulle jämna stället med backen?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)