Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-16, 11:09   #1
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Ökad prestation strax för infektionssjukdom

Jag har ofta upplevt att jag strax före insjuknande i någon form av infektionssjukdom haft en ökad styrka/ork kondition precis före.

Orsak och verkan har jag funderat mycket på då kroppen efter en ökad prestation är mer mottaglig för sjukdomar men då jag själv känner att prestationen är en bra bit över vad jag normalt klarar att utsätta kroppen för undrar jag om det faktiskt kan vara så att det som händer är att om min kropp utsätts för ett virus/bakteriellt angrepp så börjar den förbereda sig för strid och om jag då tränar så ger detta mig en ökad prestationsförmåga mot att mitt immunförsvar då såklart tappar motståndskraft och jag insjuknar.

Är det fler som upplevt liknande? För egen del pratar vi om styrkeökningar på runt 5-10% mot vanliga träningsvikter vilket nästintill känns overkligt kopplat enbart till dagsform utan det känns som att något annat påverkar min prestation. Detta är inte en engångshändelse utan det är mer regel än undantag att det blir så här för mig.

Frågan är om det ligger någonting i det jag funderar runt och såklart om jag då genom att inte ta ut de extra 5-10% kan klara mig från insjuknande?

Det är ju dock en härlig känsla att plötsligt från ingenstans kunna lägga på 5-10kg extra och dessutom köra fler reps än föregående vecka.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 11:10   #2
svamp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 15
Du är inte ensam, samma för mig.
svamp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 11:46   #3
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Flera gånger, mest påtagligt i konditionsträning (tydligt ökad kcal/hour på crosstrainern). Ev. lätt feber / Ökad kroppstemperatur = ökad prestation?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 13:15   #4
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Frågan är väl om det finns något kausal-samband. Kan ju också vara så att när du är i bäst form så är du också mer infektionskänslig?
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 17:34   #5
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178960
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 17:39   #6
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 072
Har nog haft fler tillfällen där jag bara skrattat efter uppvärmningen för att man känt sig nästan skakig och avbrutit för att på natten ha feberfrossa.

Att få någon träningsboost just innan har jag aldrig känt av.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 21:00   #7
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Frågan är väl om det finns något kausal-samband. Kan ju också vara så att när du är i bäst form så är du också mer infektionskänslig?
Detta trodde jag var relativt vedertaget och välkänt? Hur många gånger har man inte hört elitidrottsmän klaga över hur extremt lätt det ät att dra på sig sjukdom då de börjar komma i formtopp?

Ifall man dessutom passar på att ta ut sig i en maxprestation i det läget så sänker man ju immunförsvaret ännu mer.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 21:43   #8
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Detta trodde jag var relativt vedertaget och välkänt? Hur många gånger har man inte hört elitidrottsmän klaga över hur extremt lätt det ät att dra på sig sjukdom då de börjar komma i formtopp?

Ifall man dessutom passar på att ta ut sig i en maxprestation i det läget så sänker man ju immunförsvaret ännu mer.
Inte att någon forskning på det faktiskt. Inte letat heller iofs.
Aldrig hört att de klagar över det. Mest tänkt att de undviker alla risker pga att de inte vill bli snubbla på mållinjen genom att åka på en förkylning precis vid VM man laddad för i x antal år..

Man borde vara mer infektionskänslig när man är rejält nedtränad, inte när man har släppt på träningen och fått sin superkompensation?
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 22:40   #9
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Inte att någon forskning på det faktiskt. Inte letat heller iofs.
Aldrig hört att de klagar över det. Mest tänkt att de undviker alla risker pga att de inte vill bli snubbla på mållinjen genom att åka på en förkylning precis vid VM man laddad för i x antal år..

Man borde vara mer infektionskänslig när man är rejält nedtränad, inte när man har släppt på träningen och fått sin superkompensation?
Nej, forskning har jag noll koll på.

Tycker dock man hört många friidrottare och konditionsidrottare säga att de är som känsligast för infektioner då de är mitt i en formtopp.

Men det är ju rimligen en kombination av att vara formtoppad och göra en maxprestation. Dvs ungefär nåt sånt här kanske:
  • Ifall man är formtoppad och sätter PB så riskerar man att dra på sig sjukdom direkt efter.
  • Ifall man inte är formtoppad men tar ut sig lika mycket som ovan så är risken inte lika stor att man drar på sig sjukdom. Kanske gör formtoppningen att man klarar att ta ut sig hårdare...
  • Ifall man är formtoppad men inte tar ut sig maximalt är det ingen direkt fara för att dra på sig sjukdom.
  • Bara för att hålla min OCD i schack så tar jag den återstående (ointressanta) varianten också... Ifall man inte är formtoppad och inte tar ut sig maximalt så löper man inte heller nån större risk för att bli sjuk.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-03-17 klockan 22:41.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-18, 00:21   #10
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Sa min gamla gymnastiklärare i grundskolan också. Att man blev lite bättre precis innan man blev sjuk.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-18, 09:59   #11
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Det finns ju en hel del belägg för att man får temporärt sänkt immunförsvar av konditionsträning, exv här mäter man ju minskade mängder celler i upp till 8h.
The open window of susceptibility to infection after acute exercise in healthy young male elite athletes.
Kakanis MW, et al. Exerc Immunol Rev. 2010.

Är man i bra form och kör två pass om dagen så borde immunförsvaret vara sänk upp till 16h om dagen, då blir man ju definitivt lättare sjuk.

Troligen svårt att få etiskt tillstånd för att infektera folk och sen se om de presterar bättre i sport med tanke på risken för hjärtmuskelinflammation..
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-18, 10:06   #12
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Det finns ju dock även forskning på senare vid som motsäger att konditionsträning skulle vara akut immunförsvarssänkande.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5911985/
Campbell JP, Turner JE. Debunking the Myth of Exercise-Induced Immune Suppression: Redefining the Impact of Exercise on Immunological Health Across the Lifespan. Front Immunol. 2018;9:648. Published 2018 Apr 16. doi:10.3389/fimmu.2018.00648
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 10:24   #13
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Ja, att det sliter på kroppen att göra en maxprestation och att det temporärt kan sänka ens immunförsvar är något som jag ser som en självklarhet.

Det konstiga som jag upplever är att formtoppen kan komma rent random och är så pass märkbar. 5-10% ökning från ett pass till ett annat i en övning jag är väl betrodd med borde inte kunna ske om inte någonting i min kropp ger mig extra styrka/kraft whatever.

Jag är väl medveten att träningsvolym, sömn, mat, kreatin etc påverkar min prestation och min upplevelse av detta fenomen är ungefär som när man kör de första passen på kreatin fast kanske 2-3 gånger större effekt.

Den enligt mig logiska förklaringen skulle kunna vara att min kropp där och då börjat jobba för att motverka infektion och när jag sedan helt ovetandes drar och tränar mobiliseras den energin som krävs för att hela min kropp till att istället attackera det omedelbara hot som mina muskler utsätts för i den tyngre belastningen jag ger dem.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 12:27   #14
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Så då ska man åka och köpa blåbär vitlök och multivitamin när man haft ett bra pass?
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 12:31   #15
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Första gången jag typ böjde dubbla kroppsvikten så åkte jag på historiens febersjuka dagen efter.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)