Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-03-18, 22:01   #19846
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Du är lite för pragmatiskt lagd på fysisk effekt, Svenbanan. Jag tror det snarare handlar om mental styrka och känslan av hur kroppen reagerar på så långa sträckor över tid. Lite erfarenhet innan stora dagen.

MackeJuve, jag skulle se dessa intervaller som genrep inför dina ultror. Här packar du på dig den utrustning som ska med längs Laugavegur, och ser till att få en hel del höjdmeter under första intervallen. 3x2 är säkert bättre än 8x1, eftersom du inte kommer springa nattetid och slipper tänka på den logistiken.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-18, 22:04   #19847
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Kanske det.

Ifall man kör träningspass som ligger utanför vad man klarar av att återhämta sig från så lär man dock få problem skulle jag säga.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-18, 22:05   #19848
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Hur vet man vad gränsen är om man inte testar?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-18, 22:11   #19849
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är inget jag hört att någon ultralöpare faktiskt ägnar sig åt.



Vad är det för träningseffekt man vill åt med sådana pass?



3x20km som ska ta hela dagen låter som att man kör tre halvlånga långpass under dagen helt enkelt. Ifall man är van vid att träna 5-6 pass per vecka och inte är van vid att köra flera pass om dagen så skulle jag tro att det ger ungefär samma typ av effekt som av att ha en tävling som ett träningspass. Dvs att det riskerar att vara mer nedbrytande än uppbyggande.



Jag rekomenderar att du håller setvilan till 48h.
Det har varit uppe i tråden förut. Jag skrev som sagt att jag främst skulle köra det som en kul utmaning, inte för att det är optimalt för just mig. Tanken med dom är väl att få in mycket volym på en dag och testa ett ultralopp och tänket däromkring fast uppdelat. Tror det var Donner som tipsade om detta och då just utmaningen 8x1 mil under 24 h. Jag tyckte det lät intressant men ville köra längre och färre intervaller

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-18, 23:05   #19850
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ja tycker man det är en kul utmaning så är det väl ungefär på samma nivå som en tävling. Dvs det är ett delmål i sig själv att utföra detta snarare än att man tänker sig att dessa ultraintervaller skulle vara en viktig del av träningen för att springa en bra ultra.

Så man får ju isåfall planera för det på ungefär samma sätt. Dvs att man kanske måste backa lite efter ett sådant pass och börja om lite med basbyggande etc på samma sätt som man ju klarar att springa en amra på tävling fastän man ju rimligen inte kört många långpass över 30km. Men efteråt behöver man extra återhämtning.

Det var typ den distinktionen jag ville klargöra.

Med detta sagt så har jag personligen inte mycket koll på hur man bäst lägger upp ultraträning. Min enda erfarenhet kommer från träningsloggar (youtube och strava mm) från diverse ultralöpare på nätet.

Tycker denna snubben verkar ha en massa bra tips angående ultraträning i allmänhet
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 09:31   #19851
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Samlar man 60K på en dag så kan man ju med fördel ta det lite piano veckan efter i.o.m. att man kommer att få en "vansinnes-volym" veckan som ultra-intervallerna går av stapeln I mitt fall skulle det nog bli 80-90K den veckan. Då "har man råd" att köra väldigt modest den kommande veckan i.o.m. att snittet över dessa två veckor fortfarande blir bra.

Skriver upp 3x2 mil på min to-do-list. Som sagt, det är främst som en kul grej, en kompis nappade t.ex. direkt och det skulle vara en kul utmaning att göra tillsammans med honom. Sen kan man säkert lära sig saker från detta också.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 09:47   #19852
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ja, jag skulle tro du nog blir tvungen att ta det rätt mycket piano efter en sådan dag, iaf om du har ben som är vana vid 50k/vecka.

Men sen kanske du har riktigt bra "läkkött" och kan återhämta dig väldigt snabbt efter riktigt tuffa utmaningar.

Du kanske kan dra några slutsatser ifrån hur benen känts efter LL och det där alploppet? Hur nära efter ett sådant längre tävlingslopp har du kunnat köra ett långpass eller tuffare kvalitetspass kan
kanske indikera ungefär hur dina ben kan tänkas reagera på dessa ultraintervaller.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 10:32   #19853
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ja, jag skulle tro du nog blir tvungen att ta det rätt mycket piano efter en sådan dag, iaf om du har ben som är vana vid 50k/vecka.

Men sen kanske du har riktigt bra "läkkött" och kan återhämta dig väldigt snabbt efter riktigt tuffa utmaningar.

Du kanske kan dra några slutsatser ifrån hur benen känts efter LL och det där alploppet? Hur nära efter ett sådant längre tävlingslopp har du kunnat köra ett långpass eller tuffare kvalitetspass kan
kanske indikera ungefär hur dina ben kan tänkas reagera på dessa ultraintervaller.
Jag har nog faktiskt bra "läkkött". Jag minns att jag har tänkt på detta förut, att loppen inte sitter i särskilt länge. Alploppet sprangs den 12:e och jag minns att jag "safe:ade" och struntade i att ställa upp i ett stadslopp den 15:e. När den 15:e väl kom så kände jag dock att jag hade kunnat springa. LL var nog mer eller mindre borta ur benen på tisdagen. På onsdagen var de garanterat helt fräscha då jag vet att jag sprang ett hyfsat pass utan besvär.

Den trånga faktorn är väl min knähistorik. En sådan utmaning skulle dock bedrivas i milspåret där det är väldigt skonsamt underlag.

Skitsamma, om de blir gjorda någon helg så ska jag redogöra för min upplevelse. Har fullt upp helgerna som kommer så det kommer att dröja. 13/4 ska jag t.ex. springa ett 30K-lopp med 800 höjdmeter Vinnaren i fjol sprang in på 2:40 och denne, kvinna, kom tvåa i Lidingöloppet 2017 med 01:56 så det blir nog en lång dag
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 11:27   #19854
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag har nog faktiskt bra "läkkött". Jag minns att jag har tänkt på detta förut, att loppen inte sitter i särskilt länge. Alploppet sprangs den 12:e och jag minns att jag "safe:ade" och struntade i att ställa upp i ett stadslopp den 15:e. När den 15:e väl kom så kände jag dock att jag hade kunnat springa. LL var nog mer eller mindre borta ur benen på tisdagen. På onsdagen var de garanterat helt fräscha då jag vet att jag sprang ett hyfsat pass utan besvär.

Den trånga faktorn är väl min knähistorik. En sådan utmaning skulle dock bedrivas i milspåret där det är väldigt skonsamt underlag.

Skitsamma, om de blir gjorda någon helg så ska jag redogöra för min upplevelse. Har fullt upp helgerna som kommer så det kommer att dröja. 13/4 ska jag t.ex. springa ett 30K-lopp med 800 höjdmeter Vinnaren i fjol sprang in på 2:40 och denne, kvinna, kom tvåa i Lidingöloppet 2017 med 01:56 så det blir nog en lång dag
Ja, jag hade också för mig att jag reagerat på att du varit snabbt återhämtad efter lite olika lopp/pass.

Knäna är ju dock kanske en faktor som tyder på "motsatsen", dvs att du kanske åkte på dina knäproblem för att du ökade i volym lite snabbare än du "hade täckning för". För visst kände du av det första gången i samband med nåt extra långt långpass? Nu spekulerar jag uppenbarligen. Det kan ju ha varit helt andra orsaker.

Loppet på Island är nån gång i maj va? Låter ju rätt lämpligt att få en rejäl genomkörare med en massa höjdmeter en månad innan.

EDIT: Juli såg jag nu att det stod i din signatur.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 11:35   #19855
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Uäääääh det är så fint väder idag vilket jag tajmade med blodgivning och ska mao inte springa. Älskar dock att känna mig duktig och så pass frisk att jag får ge blod vilket väger upp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 11:52   #19856
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ja, jag hade också för mig att jag reagerat på att du varit snabbt återhämtad efter lite olika lopp/pass.

Knäna är ju dock kanske en faktor som tyder på "motsatsen", dvs att du kanske åkte på dina knäproblem för att du ökade i volym lite snabbare än du "hade täckning för". För visst kände du av det första gången i samband med nåt extra långt långpass? Nu spekulerar jag uppenbarligen. Det kan ju ha varit helt andra orsaker.

Loppet på Island är nån gång i maj va? Låter ju rätt lämpligt att få en rejäl genomkörare med en massa höjdmeter en månad innan.

EDIT: Juli såg jag nu att det stod i din signatur.
Det stämmer bra! Knäproblemen kom under ett 25K-pass där jag veckan före hade chockhöjt volymen till 100K. Så det blev för mycket för snabbt. Jag sprang dessutom mestadelen av passen på asfalt. Detta har jag lärt mig utav och skulle inte lägga upp det på samma sätt idag. Dels inte springa 100K "bara för att det är coolt" och dels inte lägga så många relativt långa pass på asfalt.

Jajamen, 13:e juli är det! Har faktiskt redan en genomkörare planerad som jag har basunerat ut att jag ska göra. Ett långpass i min långbacke.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 08:07   #19857
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag ska ju införskaffa traillöpardojor och behöver göra detta på XXL. Vad rekommenderas? Kan ingenting. Har rätt breda fötter och ofta problem med att lilltårna trycker mot sidan av skon.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 09:18   #19858
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Generellt sett är Salomon smala i passformen och Altra breda, men du får nog pröva dig fram. Det kan ju skilja mellan olika modeller hos samma märke med.

Sen är det ju bra att fundera på hur mycket dämpning du vill ha, minimalistiska eller max dämpade.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 09:24   #19859
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Generellt sett är Salomon smala i passformen och Altra breda, men du får nog pröva dig fram. Det kan ju skilja mellan olika modeller hos samma märke med.

Sen är det ju bra att fundera på hur mycket dämpning du vill ha, minimalistiska eller max dämpade.
Då låter det ju som att jag inte ska ha Salomon. När jag köper vanliga löparskor så ber jag generellt personalen att rekommendera ett par skor som är breda framtill. Skor som inte är det får hål där lilltårna sitter efter bara en månad eller två.

Ja, hur mycket dämpning vill man ha? Det är väl skönt att ha ganska mycket, eller? Varför skulle man vilja ha skor som är åt det mer stumma hållet?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 09:34   #19860
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Jag upplever att det känns säkrare att springa terräng med skor med mindre dämpning, mer kontakt med underlaget och bättre kontroll. Däremot skulle jag föredra mer dämpning för längre lopp/rundor. Baserat på bilderna från Laugavegur så ser det inte jättetekniskt ut.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)