Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-10, 13:24   #16
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
"Det låter som att du är känslig mot högt blodsocker om det är i samband med ett stort kolhydratintag som du blir slö. Ett lägre kolhydratintag medför stabilare blodsocker och skulle kunna förklara varför du mår bättre."
Nej, jag får inte högt blodsocker, jag har ju redan sagt att jag mätt själv.

"Perfekt för vadå? Vilka värden har du uppmätt?"

Perfekt för en god hälsa, vad skulle jag annars mena?

Vilken tur att jag dokumenterat även detta, här är en kopia till dig:

"morning 07:38 4,9
1h after meal 6,3
2h after meal 5,4
4-5?h after meal 5,2"
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-10, 13:34   #17
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Varför svarar inte Sverker på mitt inlägg till honom när jag ändå letat upp statistik från mitt gamla block för att presentera resultat från verkligheten.

Började för övrigt med ett lågkolhydrats/högfetts -experiment igår. Det blev ca 100gram kolhydrater och mycket fett istället. Joggade min 12km runda på morgonen och gjorde ett personbästa för min nya runda direkt, benen kändes inte lika stumma som de brukar annars. Jag vet att detta kan låta som trollande men jag försäkrar att det inte är det. I träningspasset efter så var det ingen större skillnad ännu, ska fortsätta med detta ett tag och se vad som händer.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-10, 19:20   #18
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Det fanns inte så mycket att skriva. Du var nöjd och det räcker.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-11, 05:16   #19
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
generellt så tömmer sig muskelbyggare på vatten först.
Sen försöker de ladda upp med enorma mängder kolhydrater som ska dra in det återstående vattnet i muskeln och öka muskeldefinitionen genom att muskeln sväller av glykogen och vatten.

En muskelbyggare som bara gjort tömningen och inte fyllning är platt och odefinierad
Du glömmer att de tömmer sig på vatten inför tävlingar. Alltså efter de trick man kan använda sig av som du nämner.
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
En bra fråga Flem.
Gammal kunskap. Troligen baserad på de aminosyror som tarmcellerna packar om till alanin och levern relativt enkelt kan skapa glukos ifrån. Säkert enkelt att undersöka. Ge försökspersonen protein och mät mängden glukos i blodet timmarna efteråt.
Ur studien "Metabolic characteristics of keto-adapted ultra-endurance runners":
"Compared to baseline, muscle glycogen was significantly decreased by 62% immediately post-exercise and 38% at 2 hours post-exercise in the HC [high-carbohydrate] group. The LC [low-carbohydrate] group exhibited a similar pattern; muscle glycogen was decreased by 66% immediately post-exercise and 34% at 2 hours post-exercise (Fig. 6A). There were no significant differences in pre-exercise or post-exercise glycogen concentrations between groups."
Se även studien "A Low-Carbohydrate Ketogenic Diet Reduces Body Mass Without Compromising Performance in Powerlifting and Olympic Weightlifting Athletes":
"Our study found that neither training quality (the ability of athletes to maintain their usual training load) nor lifting performances were adversely affected during a relatively long exposure to an LCKD [low-carbohydrate, ketogenic diet]. This is supported by recent studies that have shown a preservation of strength in resistance training individuals consuming low-carbohydrate diets (26,31,41)."
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Vilken tur att jag dokumenterat även detta, här är en kopia till dig:

"morning 07:38 4,9[mmol/l (88,2mg/dl)]
1h after meal 6,3[mmol/l (113,4mg/dl)]
2h after meal 5,4[mmol/l (97,2mg/dl)]
4-5?h after meal 5,2[mmol/l (93,6mg/dl)]"
Du har alltså förhöjt blodsocker två timmar efter måltid. Inte ens efter fem timmar har du kommit tillbaka till samma nivå som före måltid. Ser inte vad som är "perfekt" med detta. Med begränsad mängd kolhydrater kan man vara tillbaka till blodsockernivåer före måltid t.o.m. redan efter 30 minuter.

Senast redigerad av Flem den 2020-11-11 klockan 05:18.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-11, 08:25   #20
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Du glömmer att de tömmer sig på vatten inför tävlingar. Alltså efter de trick man kan använda sig av som du nämner.
Nej
Vissa väljer att tömma vätska och fylla med kolhydrater samtidigt.

men aldrig att man försöker tömma på vätska efter att ha fyllt upp med kolhydrater det är dömt att misslyckas. Och fylla med kolhydrater gör 99%
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-11, 09:47   #21
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Vad tror ni om min observation att jag får mycket sämre form över 200g kolhydrater? Jag har inga negativa hälsoeffekter, jag presterar heller inte bättre på gymmet. Har testat att jämföra lite kroppsmått med 150-200g jämfört med typ 400g kolhydrater och ingen skillnad där heller.

Är det så att vissa människor kan reagera så här, till synes mer än andra människor?

Anledningen till att jag frågar är för att jag tycker att det är mycket godare att äta lite mer fett och lite mindre kolhydrater, jag trivs med andra ord att ligga likvärdigt i kolhydrater, fett och protein. Jag har ätit uppemot 400g kolhydrater mest för att det påstås ge så mycket bättre prestation på gymmet osv. Men jag tycker att det ger sämre form, tråkigare måltider samt ingen ökad prestation.

Senast redigerad av smerk den 2020-11-11 klockan 09:50.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-11, 09:48   #22
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det fanns inte så mycket att skriva. Du var nöjd och det räcker.
Jag har svårt att förstå hur du tänker. Du har Återigen i denna tråd börjat skriva om hur "det är" och på samma svartvita sätt skrivit att det i princip är omöjligt att träna hårt på en lågkolhydratskost.

Jag har svarat återigen och skrivit mina egna erfarenheter men du inser inte att det du upprepar gång på gång inte stämmer, möjligen stämmer det för dig och några andra men verkligen inte för alla.

Vad menar du med att jag "var nöjd" och det räcker? Jag är inte nöjd med att slösa min tid på att lägga fram bevis och sedan se att du inte ens reagerar när jag lägger fram bevis mot det du så stensäkert påstår inte är möjligt.. Är jag konstig som känner såhär? :-)
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-11, 11:44   #23
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad tror ni om min observation att jag får mycket sämre form över 200g kolhydrater? Jag har inga negativa hälsoeffekter, jag presterar heller inte bättre på gymmet. Har testat att jämföra lite kroppsmått med 150-200g jämfört med typ 400g kolhydrater och ingen skillnad där heller.

Är det så att vissa människor kan reagera så här, till synes mer än andra människor?

Anledningen till att jag frågar är för att jag tycker att det är mycket godare att äta lite mer fett och lite mindre kolhydrater, jag trivs med andra ord att ligga likvärdigt i kolhydrater, fett och protein. Jag har ätit uppemot 400g kolhydrater mest för att det påstås ge så mycket bättre prestation på gymmet osv. Men jag tycker att det ger sämre form, tråkigare måltider samt ingen ökad prestation.
Ja är det så så är det väl så?

Det kan inte vara någon underliggande lågtolerans då? Om du t ex. blir "bloated" av x kolhydratkälla men inte y?

Eller att ett ökat kolhydratintag även innebär högre mängd salt. Pasta, ris, potatis kokar man med salt. Bröd innehåller mycket salt. Många har salt när de gör gröt. Etc.
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-11, 13:03   #24
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
"morning 07:38 4,9[mmol/l (88,2mg/dl)]
1h after meal 6,3[mmol/l (113,4mg/dl)]
2h after meal 5,4[mmol/l (97,2mg/dl)]
4-5?h after meal 5,2[mmol/l (93,6mg/dl)]"


Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Du har alltså förhöjt blodsocker två timmar efter måltid. Inte ens efter fem timmar har du kommit tillbaka till samma nivå som före måltid. Ser inte vad som är "perfekt" med detta. Med begränsad mängd kolhydrater kan man vara tillbaka till blodsockernivåer före måltid t.o.m. redan efter 30 minuter.
Normalt blodsocker för friska personen i fastande tillstånd är (3.9–6 mmol/L), jag hade 4.9 mmol.

Normalt för friska individer två timmar efter måltid under 11 mmol, jag hade 5.4mmol och detta efter kolhydratsfrosseri.

https://www.mymed.com/health-wellnes...od-sugar-level

Anser du att detta är i sammanhanget suboptimala värden? :-) Min då inaktive vän fick testa min blodglukosmätare och han fick däremot diabetesnivåer, mätaren verkar fungera iaf.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-11, 13:15   #25
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad tror ni om min observation att jag får mycket sämre form över 200g kolhydrater? Jag har inga negativa hälsoeffekter, jag presterar heller inte bättre på gymmet. Har testat att jämföra lite kroppsmått med 150-200g jämfört med typ 400g kolhydrater och ingen skillnad där heller.

Är det så att vissa människor kan reagera så här, till synes mer än andra människor?

Anledningen till att jag frågar är för att jag tycker att det är mycket godare att äta lite mer fett och lite mindre kolhydrater, jag trivs med andra ord att ligga likvärdigt i kolhydrater, fett och protein. Jag har ätit uppemot 400g kolhydrater mest för att det påstås ge så mycket bättre prestation på gymmet osv. Men jag tycker att det ger sämre form, tråkigare måltider samt ingen ökad prestation.
Hur ser din träning ut? För en vanlig hobbymotionär som kör några pass styrketräning och kondition i veckan på "normal" nivå förbrukas inga enorma mängder kolhydrater, och vad man presterar bäst på påverkas säkert nästan lika mycket av psykologiska effekter och placebo kring kosten, som av kosten i sig. För en olympisk atlet som tränar 6 timmar om dagen däremot ser kolhydratsbehovet lite annorlunda ut.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-11, 13:17   #26
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Hur ser din träning ut? För en vanlig hobbymotionär som kör några pass styrketräning och kondition i veckan på "normal" nivå förbrukas inga enorma mängder kolhydrater, och vad man presterar bäst på påverkas säkert nästan lika mycket av psykologiska effekter och placebo kring kosten, som av kosten i sig. För en olympisk atlet som tränar 6 timmar om dagen däremot ser kolhydratsbehovet lite annorlunda ut.
Klassisk styrketräning, 4 pass per vecka. Runt 12 set per muskelgrupp per vecka, nära fail. Jag har deffat ett tag och gick in med inställningen att jag skulle bli svagare. Har ändå blivit pyttelite starkare, trots ett par kilos nedgång och nära halva kolhydratsintaget.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-11, 14:53   #27
whuddafuks
Elskar pråttin asså
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 511
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Klassisk styrketräning, 4 pass per vecka. Runt 12 set per muskelgrupp per vecka, nära fail. Jag har deffat ett tag och gick in med inställningen att jag skulle bli svagare. Har ändå blivit pyttelite starkare, trots ett par kilos nedgång och nära halva kolhydratsintaget.
Jag har aldrig märkt skillnad på att öka kolhydratsintag när den redan är tillräcklig, alltså ca 100 g/dag. Så länge jag äter frukt, potatis till köttet och lite knäckebröd så kommer inte en massa pasta och havregryn göra något alls för min prestation. Har testat att käka uppemot 600 kolhydrater och märkte absolut ingenting vid min normala träning. Har snarlik träningsnivå som du + cardio på det. Får heller ingen märkbar skillnad på prestation vid viktuppgång/nedgång sålänge vi inte snackar en riktig deff. Så jag kan relatera till dina upplevelser
whuddafuks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-11, 16:48   #28
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Klassisk styrketräning, 4 pass per vecka. Runt 12 set per muskelgrupp per vecka, nära fail. Jag har deffat ett tag och gick in med inställningen att jag skulle bli svagare. Har ändå blivit pyttelite starkare, trots ett par kilos nedgång och nära halva kolhydratsintaget.
Där har du nog svaret. En bil med låg bränsleförbrukning behöver inte mycket bensin. De perioder jag kört långvarig hård konditionsträning har jag märkt tydlig skillnad i prestationen av mer kolhydrater. När jag kör några timmar styrketräning i veckan gör det inte mycket varken till eller från så länge jag inte kört extremt lågt intag och verkligen tömmer mig på glykogen.

Sen gör det visserligen stor skillnad för mig i den mentala orken när jag äter mer kolhydrater, men där är det nog mer psykologi än fysiologi..
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-11, 19:29   #29
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Jag har svårt att förstå hur du tänker. Du har Återigen i denna tråd börjat skriva om hur "det är" och på samma svartvita sätt skrivit att det i princip är omöjligt att träna hårt på en lågkolhydratskost.

Jag har svarat återigen och skrivit mina egna erfarenheter men du inser inte att det du upprepar gång på gång inte stämmer, möjligen stämmer det för dig och några andra men verkligen inte för alla.

Vad menar du med att jag "var nöjd" och det räcker? Jag är inte nöjd med att slösa min tid på att lägga fram bevis och sedan se att du inte ens reagerar när jag lägger fram bevis mot det du så stensäkert påstår inte är möjligt.. Är jag konstig som känner såhär? :-)
Ja. Du var nöjd med dina resultat. Sedan är alltid frågan ifall man vill lyfta sin träning till nästa nivå. Är det viktigt bör man kanske också ha den kosten som krävs för att lyfta sig själv dit.
Till att börja med i tråden var glykogen helt ointressant tills jag skrev att glukos behövs för anaerob träning. Sedan gled vi vidare till att en kost med ( mycket ? ) protein fyller glykogendepåerna.

Själv lägger jag massor av timmar på att försök förstå varför andra gör sitt liv mer komplicerat. Mat finns i affären och vi kan här i Sverige nästa fritt välja vad vi vill äta. Nu 2020 kanske vi också ska fundera på vad som belastar vår miljö minst och då blir också vårt val av livsmedel viktigt.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-12, 02:11   #30
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Nej
Vissa väljer att tömma vätska och fylla med kolhydrater samtidigt.

men aldrig att man försöker tömma på vätska efter att ha fyllt upp med kolhydrater det är dömt att misslyckas. Och fylla med kolhydrater gör 99%
Okej. Först drar de ner kraftigt på kolhydratintaget. Sedan tömmer de sig på vatten. Därefter äter de stora mängder kolhydrater då musklerna nu kan rymma mer glykogen än tidigare. Men hela vägen från att de tömt sig på vatten fram till tävling hålls vattenintaget lågt.
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Normalt blodsocker för friska personen i fastande tillstånd är (3.9–6 mmol/L), jag hade 4.9 mmol.

Normalt för friska individer två timmar efter måltid under 11 mmol, jag hade 5.4mmol och detta efter kolhydratsfrosseri.
Hur ser ditt blodsocker ut 5-10 minuter efter att ha käkat en massa bröd eller havregryn?
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Anser du att detta är i sammanhanget suboptimala värden? :-) Min då inaktive vän fick testa min blodglukosmätare och han fick däremot diabetesnivåer, mätaren verkar fungera iaf.
Jag tror inte att det är fel på blodsockermätaren. Men allt har ett sammanhang, t.ex. vad man ätit och vid vilka tidpunkter man testar sig på spelar stor roll. Frossar du i bröd ger det ett annat påslag än om du frossar i pasta även om kolhydratintaget är lika stort.

Senast redigerad av Pepz den 2020-11-12 klockan 08:35. Anledning: Felaktigt citat
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)