Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-03-01, 15:45   #2881
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Det låter mer som att du är väldigt trött och inte återhämtad de dåliga dagarna. Vet inte hur din träning ser ut men det borde inte diffa så mycket.
Brukar köra 1-2 pass per vecka.
Målet är att gå upp till 3 pass och skapa en träningsdagbok här (därför jag skapat ett konto)
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-05, 10:01   #2882
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Finns det någon teknik för att lära kroppen att aktivera Rygg och Bröst-musklerna mer vid exempelvis Bänkpress och Rodd?
Jag upplever alltid att det är armarna som jag blir trött i och det är där jag får träningsvärk.

Har nog aldrig känt mig sliten i bröstmusklerna.
Ryggen blir man ju sliten i från Marklyft men aldrig från Chins eller rodd.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-05, 10:25   #2883
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Finns det någon teknik för att lära kroppen att aktivera Rygg och Bröst-musklerna mer vid exempelvis Bänkpress och Rodd?
Jag upplever alltid att det är armarna som jag blir trött i och det är där jag får träningsvärk.

Har nog aldrig känt mig sliten i bröstmusklerna.
Ryggen blir man ju sliten i från Marklyft men aldrig från Chins eller rodd.
Det kan ju vara så enkelt att det är armarna som är den begränsande faktorn. Dvs du kanske inte hinner bli trött i bröstet eftersom armarna är "för klena".

Annars kan du ju hålla lite bredare på stången och inte vara så religiös med att tvinga in armbågarna nära kroppen. Det brukar göra att bröstmusklerna får mer pisk. Men det är kanske inte en optimal teknik ifall man vill bli så stark i just bänkpress som möjligt. Så det kanske är bättre att köra nån annan övning, typ flyes eller nåt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 23:49   #2884
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 781
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Finns det någon teknik för att lära kroppen att aktivera Rygg och Bröst-musklerna mer vid exempelvis Bänkpress och Rodd?
Jag upplever alltid att det är armarna som jag blir trött i och det är där jag får träningsvärk.

Har nog aldrig känt mig sliten i bröstmusklerna.
Ryggen blir man ju sliten i från Marklyft men aldrig från Chins eller rodd.


För rodd kan jag rekommendera den klassiska att föreställ dig att du har linor sittandes i armbågarna som drar i dig. Ett annat tips är att föreställa dig att du ska klämma sönder en klementin mitt i övre ryggen mellan ryggmusklerna. Be en kompis hålla sina fingrar mitt i ryggen på dig där musklerna kommer gå ihop och fokusera på att mosa hans hand sen sitter det.

Kan eventuellt också vara att du kör snortungt och helt enkelt inte kan göra mycket annat än att dra för kung och fosterland och då blir ofta armarna rätt körda och ingen dunderkontakt i ryggen direkt
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 08:48   #2885
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Annars kan du ju hålla lite bredare på stången och inte vara så religiös med att tvinga in armbågarna nära kroppen. Det brukar göra att bröstmusklerna får mer pisk. Men det är kanske inte en optimal teknik ifall man vill bli så stark i just bänkpress som möjligt. Så det kanske är bättre att köra nån annan övning, typ flyes eller nåt.
Det bör inte vara något problem, jag håller alltid maxbrett
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 09:00   #2886
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
[QUOTE=baggard;8024663]För rodd kan jag rekommendera den klassiska att föreställ dig att du har linor sittandes i armbågarna som drar i dig. Ett annat tips är att föreställa dig att du ska klämma sönder en klementin mitt i övre ryggen mellan ryggmusklerna. Be en kompis hålla sina fingrar mitt i ryggen på dig där musklerna kommer gå ihop och fokusera på att mosa hans hand sen sitter det.
/QUOTE]

Testar att bara stå utan vikter och försöka spänna muskler i ryggen men är osäker på om något faktiskt händer där bakom

Exempelvis om jag trycker axlarna bakåt så rör sig skulderbladen mot varandra och det bör väl betyda att att ryggmusklerna spänns?
Det känns inte som jag jag spänner musklerna i armarna eller i benen som blir hårda och "sväller".

Har en mycket liten kontakt till min högra bröstmuskel det syns inget utanpå kroppen men jag känner att det rör sig lite på insidan.
På vänster sida känner jag det inte alls.


Om jag exempelvis skulle köra rodd med raka armar och bara göra lyftet genom att dra bak axlarna kommer ryggen tränas då eller är det bara axlarna? Känns som att jag måste skicka bak dom för att ryggen ska röra sig alls

Funderar på att gå till något ställe där dom skulle filma min rygg och sen typ stimulera olika muskler så att dom aktiveras så att jag skulle kunna se på mig själv att dom där musklerna verkligen finns :
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 14:06   #2887
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Jag har sedan många år tillbaka helt uteslutit specifik magträning då jag sjukt lätt får någon sorts kramp i magmuskulaturen när jag gör t.ex. crunches. Har varit med om att fem-sex benlyft har räckt för att jag ska behöva kasta mig raklång på backen och desperat försöka sträcka bort krampkänslorna. Har aldrig fått något svar på vad detta kan bero på.

Jag tar upp detta igen då jag även har kommit att tänka på hur extremt lätt jag får kramp i tårna. Ligger jag i soffan och kollar på TV så kan jag titt som tätt behöva kasta mig upp och trycka foten mot golvet då krampen slår till. Jag kan inte göra rumänska split squats då tårna som vilar på t.ex. en bänk börjar att krampa direkt. När jag gick crawl-kurs förra året så var jag den enda som nästan varje pass fick kramp i tårna när jag sparkade med fötterna.

Funderar på om allt detta hänger ihop på något sätt. Jag får även lätt kramp om jag har tränat rygg och sedan sitter på toaletten och ska torka mig, detta har jag dock inbillat mig är vanligt.

Vad tror ni? Låter allt detta normalt?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 07:45   #2888
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Har detta subforum ett behov av någon "babbeltråd" för allmäna poster och konversationer om det ena och det andra som man inte tycker passar in i någon specifik tråd eller om man t.ex. vill posta en studie om någonting men inte tycker att det behövs en separat tråd (som kanske kommer bort bland alla andra poster, eller att man kanske känner att det är lättare att lite informellt kommentera och snacka om studie X i en stor babbeltråd än i en ny tråd)?

Använder den här som babbeltråd så länge:
Unilateral & Bilateral Lower-Body Resistance Training Does not Transfer Equally to Sprint & Change of Direction Performance
https://docdro.id/hE4oz64
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 10:04   #2889
SirreASDF
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Luleå
Inlägg: 204
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag har sedan många år tillbaka helt uteslutit specifik magträning då jag sjukt lätt får någon sorts kramp i magmuskulaturen när jag gör t.ex. crunches. Har varit med om att fem-sex benlyft har räckt för att jag ska behöva kasta mig raklång på backen och desperat försöka sträcka bort krampkänslorna. Har aldrig fått något svar på vad detta kan bero på.

Jag tar upp detta igen då jag även har kommit att tänka på hur extremt lätt jag får kramp i tårna. Ligger jag i soffan och kollar på TV så kan jag titt som tätt behöva kasta mig upp och trycka foten mot golvet då krampen slår till. Jag kan inte göra rumänska split squats då tårna som vilar på t.ex. en bänk börjar att krampa direkt. När jag gick crawl-kurs förra året så var jag den enda som nästan varje pass fick kramp i tårna när jag sparkade med fötterna.

Funderar på om allt detta hänger ihop på något sätt. Jag får även lätt kramp om jag har tränat rygg och sedan sitter på toaletten och ska torka mig, detta har jag dock inbillat mig är vanligt.

Vad tror ni? Låter allt detta normalt?
Säkert inget nytt för dig, men chansar och säger det ändå..

Jag gissar att du bara har "lätt" för att få kramp, och vissa muskler är mer benägna att få det än andra för dig. Jag gissar att det beror på något form av brist i kroppen, en snabb googling säger Magnesium..

Nu misstänker jag att du redan provat detta, men om inte kan det vara värt ett försök antar jag? Finns som brustabletter på valfri livsmedelsbutik.

Magnesiumbrus fixade bort mina återkommande sendrag i vaderna för något åt sedan i alla fall.
SirreASDF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 10:07   #2890
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av SirreASDF Visa inlägg
Säkert inget nytt för dig, men chansar och säger det ändå..

Jag gissar att du bara har "lätt" för att få kramp, och vissa muskler är mer benägna att få det än andra för dig. Jag gissar att det beror på något form av brist i kroppen, en snabb googling säger Magnesium..

Nu misstänker jag att du redan provat detta, men om inte kan det vara värt ett försök antar jag? Finns som brustabletter på valfri livsmedelsbutik.

Magnesiumbrus fixade bort mina återkommande sendrag i vaderna för något åt sedan i alla fall.
Haha, sjukt nog har jag bara ignorerat detta totalt och inte gjort något åt det Det här var ju ett superbra och vettigt tips, tack! Jag har nog brist på en hel del, i löptråden kom vi fram till att jag hade järnbrist, och en snabb googling säger mig att jag även lär ha magnesiumbrist. Lätt värt att testa!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 10:53   #2891
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Haha, sjukt nog har jag bara ignorerat detta totalt och inte gjort något åt det Det här var ju ett superbra och vettigt tips, tack! Jag har nog brist på en hel del, i löptråden kom vi fram till att jag hade järnbrist, och en snabb googling säger mig att jag även lär ha magnesiumbrist. Lätt värt att testa!
Kan rekomendera magnesium vid problem med kramp. Hade kramp dagligen i både lår, vader och fingrar. Började käka magnesium för ca 6 månader sedan. Kramp max 5 ggr sedan dess.
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 11:26   #2892
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av te1on Visa inlägg
Kan rekomendera magnesium vid problem med kramp. Hade kramp dagligen i både lår, vader och fingrar. Började käka magnesium för ca 6 månader sedan. Kramp max 5 ggr sedan dess.
Gött. Jag har uppenbarligen problem med det så jag ska absolut testa.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 13:41   #2893
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
När det kommer till träningsvolym, hur ska man tänka där? Syftar nu på "styrketräning". Ska man kolla volymen pass till pass eller över veckan. Vissa veckor med lite högre volym? Vissa veckor med lägre volym?
Finns det några bra riktlinjer att gå efter? Ex: 10 set per muskel ger tillräckligt med träning för det passet osv?
Mvh
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 14:06   #2894
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av azarr Visa inlägg
När det kommer till träningsvolym, hur ska man tänka där? Syftar nu på "styrketräning". Ska man kolla volymen pass till pass eller över veckan. Vissa veckor med lite högre volym? Vissa veckor med lägre volym?
Finns det några bra riktlinjer att gå efter? Ex: 10 set per muskel ger tillräckligt med träning för det passet osv?
Mvh
Tråkigt med videolänk som svar, men denna videon med Brad Schoenfeld är lättförståelig:
Kan kolla från 12:37 och fram, summering där.

1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 08:08   #2895
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Frågan har nog varit uppe tidigare, vilket i sig gör det till en "dum" fråga kanske..

Om man regelbundet tränar militärpress, frammåtlutande hantellyft, stångrodd, hantelrodd. Kan man då helt utesluta lyft åt sidan men ändå få tillräckligt komplett axelträning?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)