Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-12-22, 21:56   #2731
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Vid stora träningsvolymer (kondition) går mitt libido ner avsevärt.

Vad kan det bero på? Finns det något jag kan göra för att tillse att det håller sig uppe?

Är en smal, relativt muskelbefriad, konditionsidrottare med ca 10h träning i veckan.
Hur ser ditt kaloriintag ut?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-23, 08:31   #2732
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Hur ser ditt kaloriintag ut?
Skulle tippa ca 3500 kcal om dagen. Man, 79 kg, 189 cm. Är relativt stillasittande förutom 8-9 träningspass i veckan.

Försöker att inte räkna energi slaviskt (som före detta lättviktsroddare vill jag inte bli neurotisk med kosten) men har bra koll efter både nutritionshjälp och egenintresse.

Jag äter i stor utsträckning vegetariskt. Väldigt mycket grönsaker, potatis, ris, baljväxter. Lagar allt själv från grunden så det blir väldigt (förlåt uttryket) "ren mat".

Max 250 gram rött kött, för järnets skull, i veckan, Protein kring 2g/kg kroppsvikt, ca 60 gram fett om dagen och kolhydrater upp över öronen.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-23, 09:49   #2733
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Skulle tippa ca 3500 kcal om dagen. Man, 79 kg, 189 cm. Är relativt stillasittande förutom 8-9 träningspass i veckan.

Försöker att inte räkna energi slaviskt (som före detta lättviktsroddare vill jag inte bli neurotisk med kosten) men har bra koll efter både nutritionshjälp och egenintresse.

Jag äter i stor utsträckning vegetariskt. Väldigt mycket grönsaker, potatis, ris, baljväxter. Lagar allt själv från grunden så det blir väldigt (förlåt uttryket) "ren mat".

Max 250 gram rött kött, för järnets skull, i veckan, Protein kring 2g/kg kroppsvikt, ca 60 gram fett om dagen och kolhydrater upp över öronen.
Ja då känns det ju inte som att det är kosten, det kanske bara är din kropps sätt att reagera på "överträning"? Även om 10 timmar utspritt på 8-9 pass i veckan kanske inte är så mycket för dig.

Vet själv när jag cyklade och sprang väldigt mycket att jag fick munsår väldigt ofta och kände mig trött.

Antar att du har prövat att gå ner i träningsvolym för att successivt öka "symptomfritt"?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-23, 21:05   #2734
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Ja då känns det ju inte som att det är kosten, det kanske bara är din kropps sätt att reagera på "överträning"? Även om 10 timmar utspritt på 8-9 pass i veckan kanske inte är så mycket för dig.

Vet själv när jag cyklade och sprang väldigt mycket att jag fick munsår väldigt ofta och kände mig trött.

Antar att du har prövat att gå ner i träningsvolym för att successivt öka "symptomfritt"?
Jag har svårt att hålla vikten uppe. Kosten skulle kunna vara en del, är ganska liten i maten generellt sett. En flickvän som är vegetarian och hälsointresserad gör det inte enklare.

10h är endast konditionsträningen. Styrketräningen, 1-2 pass, räknar jag inte med i timmarna.

Har inte testat att gå ner i volym träningsmässigt. Har ett träningsschema och följer det. Har dock pratat och funderat på att dra ner intensiteten och volymen en aning en vecka. Kanske endast steady state träning, ca 50% av egentlig veckovolym, i en vecka.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-23, 21:38   #2735
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Gör som du funderar: skär volymen och behåll intensiteten.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-26, 19:51   #2736
Raesmus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 57
Nu kanske frågan är ställd på fel ställe, men ger det en chans här för liter inspiration!

Om ni aldrig mer kunde träna överkropp på ett vettigt sätt, vad hade ni gjort istället för gym? Löpning känns ju nära till hands eftersom jag hållit på med det en del förut, men där kanske finns något annat där ute som jag inte tänker på! Gärna singelsport Tacksam för tips!
Raesmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-26, 19:54   #2737
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Raesmus Visa inlägg
Nu kanske frågan är ställd på fel ställe, men ger det en chans här för liter inspiration!

Om ni aldrig mer kunde träna överkropp på ett vettigt sätt, vad hade ni gjort istället för gym? Löpning känns ju nära till hands eftersom jag hållit på med det en del förut, men där kanske finns något annat där ute som jag inte tänker på! Gärna singelsport Tacksam för tips!
Menar du att man i ditt hypotetiska exempel inte kan simma? För simning ger ju både kondition och hygglig överkroppsträning annars.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-26, 20:01   #2738
Raesmus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 57
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Menar du att man i ditt hypotetiska exempel inte kan simma? För simning ger ju både kondition och hygglig överkroppsträning annars.
Simning är absolut kul, och något jag borde göra mer av, men i detta fallet går det inte såvida man inte använder endast ben. Aktiviteten jag söker kan inte använda armarna förutom till balans eller så. Cykling kan säkert vara ok, skateboard likaså.

Tack för tipset dock!
Raesmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-26, 20:05   #2739
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Raesmus Visa inlägg
Simning är absolut kul, och något jag borde göra mer av, men i detta fallet går det inte såvida man inte använder endast ben. Aktiviteten jag söker kan inte använda armarna förutom till balans eller så. Cykling kan säkert vara ok, skateboard likaså.

Tack för tipset dock!
Steppdans kanske?

Tae-kwon-do?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-26, 22:11   #2740
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Raesmus Visa inlägg
Simning är absolut kul, och något jag borde göra mer av, men i detta fallet går det inte såvida man inte använder endast ben. Aktiviteten jag söker kan inte använda armarna förutom till balans eller så. Cykling kan säkert vara ok, skateboard likaså.

Tack för tipset dock!
Löpträning ftw!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-26, 22:46   #2741
Raesmus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 57
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Löpträning ftw!
Det lutar åt det just nu ja! Inte riktigt den träningen som ger kroppen jag hade önskar, men måendet förbättras avsevärt.
Raesmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-27, 07:58   #2742
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Som Dio tipsade om: Taekwondo.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-27, 23:18   #2743
Raesmus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 57
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Som Dio tipsade om: Taekwondo.
Ska spana in det. Vi har klubb i staden jag bor, och jag har tidigare hållit på en hel del med kampsport, så det kan kanske vara något. Tack för tipset!
Raesmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-30, 18:06   #2744
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Var någon här på kolo som hade ett bra ord för alla "nyårsgymmare". Alltså de som kommer efter årsskiftet med tränings-nyårslöften.

Någon som har bra ord på beskriva dessa? Utöver "nyårsgymmare".
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-30, 18:17   #2745
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Var någon här på kolo som hade ett bra ord för alla "nyårsgymmare". Alltså de som kommer efter årsskiftet med tränings-nyårslöften.

Någon som har bra ord på beskriva dessa? Utöver "nyårsgymmare".
Bästa kunderna..
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)