Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-14, 00:26   #46
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Vita riotar en gång=nationalgardet. Det är skillnad på riot och riot.
Bara så vi har koll på siffrorna här:
National Gardet under BLM protesterna - runt 17'000 soldater utkommenderade.
National Gardet efter stormningen av Kapitolium - runt 15'000 soldater utkommenderade.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 00:51   #47
Tricklew
W för Vendetta
 
Tricklews avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 155
Målet med BLM, en omorganisering och ett större ansvar när poliser har ihjäl civila.

Målet med Kapitolum, mord av politiska motståndare.


Jag ser inte heller någon skillnad.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Sen är väl penis funktion även att fungera som en svamp så att en man med lång penis och rejält ollon kan suga ut den tidigare mannens sperma och lämna sin egen kvar efter akten.
Citat:
Ursprungligen postat av thunder Visa inlägg
Fan vilka hjärtlösa kukskallar som skriver här.
Tricklew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 06:08   #48
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Bara så vi har koll på siffrorna här:
National Gardet under BLM protesterna - runt 17'000 soldater utkommenderade.
National Gardet efter stormningen av Kapitolium - runt 15'000 soldater utkommenderade.
BLM protesterna pågick i 9 månader i hundratals städer och inkluderade okupation av fler statskärnor där deras "säkerhetsvakter" sköt ihjäl folk på öppen gata. Uppemot 30 personer dog i dessa zoner. Tusentals byggander brändes ned och tusentals misshandlades.

Bara så vi har koll på läget.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 06:14   #49
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Man räknar nog med fler "demonstrationer" ifrån Trump-anhängare och har därför kallat in nationalgardet att vakta i Washington D.C. Så nu hänger det gardessoldater i och runt om diverse federala byggnader. Man räknar tydligen med att vara kvar fram till den 26:e Januari:
Tsaren oragiserade sin soldater runt palats och regeringsbyggander, bolsjevikerna under ledning av Trotsky attackerade istället infrastruktur kring förnödenheter och kommunikation och isolerade soldaterna.

Om vi nu pratar statskupp. Men folk är inte så bra på historia i dagens läge.

Kanske är dags att bli av med alla extremister så mittfåran kan börja diskutera? Och dumpa sociala mediers immunitet.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 09:31   #50
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
BLM protesterna pågick i 9 månader i hundratals städer och inkluderade okupation av fler statskärnor där deras "säkerhetsvakter" sköt ihjäl folk på öppen gata. Uppemot 30 personer dog i dessa zoner. Tusentals byggander brändes ned och tusentals misshandlades.

Bara så vi har koll på läget.
Jag säger inte att BLM har skött det snyggt. Jag ville bara bemöta påståendet att National Guard inte användes emot dem.

Sedan är det väl så att hotbilden är större här, med tanke på alla välbeväpnade vita milisgrupper. Finns ju inte så många svarta beväpnade milisgrupper som aktivt tränar för diverse skymningsscenarion.

Här är lite bilder på vapen som Capitolium polisen beslagtog vid stormningen (kylväskan längst upp till vänster innehåller enligt uppgift molotovcocktails):


Det är nog därför som national guardsoldaterna som är utstationerade runt om i Washington DC nu ligger stridsberedda.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 14:31   #51
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Målet med BLM, en omorganisering och ett större ansvar när poliser har ihjäl civila.

Målet med Kapitolum, mord av politiska motståndare.


Jag ser inte heller någon skillnad.
Målet med BLM är att få bete sig som apor utan konsekvenser. Målet med det senaste är en desperat aktion för att visa sitt missnöje med en nation som hyllar saker som BLM.

Absolut dekadens och destruktivitet mot desperat men rättmätigt hjältemodigt motstånd.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 15:12   #52
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Problemet är att ingen berättar denna för barn längre.




"Ett arbete skulle utföras och Alla trodde att Någon skulle göra det.

Vem-som-helst hade kunnat göra det, men Ingen gjorde det.

Någon blev arg därför att det var Allas uppgift.

Alla trodde att Vem-som-helst kunde göra det, men Ingen insåg att Alla skulle strunta i det.

Det hela slutade med att Alla skyllde på Någon, när Ingen gjorde vad Vem-som-helst kunde ha gjort!"



I grund och botten har samhällen tappat andan av att tillsammans är vi starka om vi hjälps åt så gott alla kan, men nu ska alla försöka leva på alla andras slit.

Det händer sakta men säkert i alla länder i olika tempo.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 15:27   #53
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Jag säger inte att BLM har skött det snyggt. Jag ville bara bemöta påståendet att National Guard inte användes emot dem.

Sedan är det väl så att hotbilden är större här, med tanke på alla välbeväpnade vita milisgrupper. Finns ju inte så många svarta beväpnade milisgrupper som aktivt tränar för diverse skymningsscenarion.

Här är lite bilder på vapen som Capitolium polisen beslagtog vid stormningen (kylväskan längst upp till vänster innehåller enligt uppgift molotovcocktails):

Det är nog därför som national guardsoldaterna som är utstationerade runt om i Washington DC nu ligger stridsberedda.
Du utgår från premissen att BLM representerar svarta. Varför är det då vita som springer omkring på gatorna i större utsträckning? I stater som Oregon och Minnesota som har bland de minsta svarta populationerna? Men som är bland de mest progressiva. BLM Sverige vad handlar det om, vad är det dom protesterar mot?

Vita milisgrupper som proud boys? Vad har deras ledarskap för melaninhalt?
Vita milisgrupper visar sig inte vara mer blandade än Antifa folk som grips.

Det är dags att söka sig utanför din algoritm styrda google bubbla. Ställa dig själv lite svåra frågor.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 15:51   #54
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Du utgår från premissen att BLM representerar svarta. Varför är det då vita som springer omkring på gatorna i större utsträckning? I stater som Oregon och Minnesota som har bland de minsta svarta populationerna? Men som är bland de mest progressiva. BLM Sverige vad handlar det om, vad är det dom protesterar mot?

Vita milisgrupper som proud boys? Vad har deras ledarskap för melaninhalt?
Vita milisgrupper visar sig inte vara mer blandade än Antifa folk som grips.

Det är dags att söka sig utanför din algoritm styrda google bubbla. Ställa dig själv lite svåra frågor.
Jag tror du läser in alldeles för mycket i det jag skrev. Jag har ingenstans försvarat BLM. Jag skrev bara att Nationalgarden sattes in emot dem också.

Att man nu sätter in så många soldater på ett och samma ställe, jämfört med under BLM kravallerna tror jag helt enkelt beror på att man ifrån styrande militärledning inser vilken vapenmakt som potentiellt kan projiceras av de milisgrupper som är upprörda över utkomsten av valet.

Proud boys brukar väl dessutom inte ens räknas in bland milisgrupperna. På högersidan är det väl framförallt Oath Keepers och Three Percenters, som finns över hela landet. Sedan har ju nästan varje delstat sin egen rörelse, t.ex. Michigan Militia.

Men störst sannolikhet är väl att en ensam galning eller en mindre grupp av galningar kommer vara de som ställer till bråk vid presidentinstallationen.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 16:07   #55
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Jag tror du läser in alldeles för mycket i det jag skrev. Jag har ingenstans försvarat BLM. Jag skrev bara att Nationalgarden sattes in emot dem också.

Att man nu sätter in så många soldater på ett och samma ställe, jämfört med under BLM kravallerna tror jag helt enkelt beror på att man ifrån styrande militärledning inser vilken vapenmakt som potentiellt kan projiceras av de milisgrupper som är upprörda över utkomsten av valet.

Proud boys brukar väl dessutom inte ens räknas in bland milisgrupperna. På högersidan är det väl framförallt Oath Keepers och Three Percenters, som finns över hela landet. Sedan har ju nästan varje delstat sin egen rörelse, t.ex. Michigan Militia.

Men störst sannolikhet är väl att en ensam galning eller en mindre grupp av galningar kommer vara de som ställer till bråk vid presidentinstallationen.
Min poäng är att nationalgardet är en symbolhandling. Dom kommer bara stå där i några dagar.

Allehanda extremistgrupper som vi kallar höger-vänster har egentligen mycket gemensamt och skiljer sig mest på ett fåtal punkter. Det dom slåss om är ju vem som ska styra och hur. Annars är dom ofta samma skrot och korn.

Det är ingen slump att protesterna inte sker i samma utsträckning i de stater som har störst svart befolkning i söder, synd bara att det är för svårt för journalister att plocka upp det. Men det kanske inte passar in i narrativet?

Jag ser inte bytet av president som något lugnande piller i situationen. Fortsätter motsättningar och protester i vår, då får vi helt enkelt plocka bort Trump i ekvationen. Trump har betydligt mindre med eskaleringen att göra än vad som skrivs. Det är ingen som frågat sig frågan varför de värsta sammandrabbningarna sker i stater där Trump eller Republikaner har haft 0% inflytande i 40-50år. Bilden stämmer inte.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 16:12   #56
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Min poäng är att nationalgardet är en symbolhandling. Dom kommer bara stå där i några dagar.

Allehanda extremistgrupper som vi kallar höger-vänster har egentligen mycket gemensamt och skiljer sig mest på ett fåtal punkter. Det dom slåss om är ju vem som ska styra och hur. Annars är dom ofta samma skrot och korn.

Det är ingen slump att protesterna inte sker i samma utsträckning i de stater som har störst svart befolkning i söder, synd bara att det är för svårt för journalister att plocka upp det. Men det kanske inte passar in i narrativet?

Jag ser inte bytet av president som något lugnande piller i situationen. Fortsätter motsättningar och protester i vår, då får vi helt enkelt plocka bort Trump i ekvationen. Trump har betydligt mindre med eskaleringen att göra än vad som skrivs. Det är ingen som frågat sig frågan varför de värsta sammandrabbningarna sker i stater där Trump eller Republikaner har haft 0% inflytande i 40-50år. Bilden stämmer inte.
Jag håller med dig om att bilden är långt mer komplicerad än vad som enkelt kan avhandlas på ett forum eller på Twitter. Och att nationalgardet är där nu är nog mest för att hålla ordning under presidentinstallationen (och kanske även under Trump-impeachment processen). Vad som händer sedan vet ju ingen. Man jag antar att de styrande hoppas på att protesterna får pyspunka och sakta avtar när Trump väl är ute ur Vitahuset.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 16:32   #57
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Jag håller med dig om att bilden är långt mer komplicerad än vad som enkelt kan avhandlas på ett forum eller på Twitter. Och att nationalgardet är där nu är nog mest för att hålla ordning under presidentinstallationen (och kanske även under Trump-impeachment processen). Vad som händer sedan vet ju ingen. Man jag antar att de styrande hoppas på att protesterna får pyspunka och sakta avtar när Trump väl är ute ur Vitahuset.
Det vi ser är väl vad man kan beskriva som dödsryckningar av det amerikanska två-parti systemet. Det visar sig att mittfåran av demokrater och republikaner har betydligt mer gemensamt än ytterligheterna. Det är också därför det varit viktigt att smutskasta motståndare så det inte är rumsrent att prata. Känns det igen från någonstans?

Systemet är genomkorrupt, de styrande har en medelålder runt 70. Det är nästan världsunikt. makt i USA ger ekonomiska fördelar för nära ock kära samt den inre kretsen. Något som börjar hända även i Sverige, hej Dan Eliasson.

Överlag så har makt och möjligheter börjat centrera sig i hela väst till en mindre skara, det är ingen slump att vi ser mer politisk turbulens i även delar av europa. Den tydligaste indikatorn är dock politiska familjer som i generationer gör karriär. Det fanns ingen bättre indikator för en bananrepublik 50 år sedan. Och nu har vi det här.

Senast redigerad av Vinter den 2021-01-14 klockan 16:34.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 17:07   #58
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 031
Judarna i ADL är ute efter att få ner Gab.

Det här är äckligt att se faktiskt.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 17:13   #59
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Judarna i ADL är ute efter att få ner Gab.

Det här är äckligt att se faktiskt.
Shut it down!!
Denna organistation ADL måste faktiskt vara den mest subversiva i mänsklighetens historia.

https://www.adl.org/news/press-relea...sible-criminal
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 18:21   #60
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Det vi ser är väl vad man kan beskriva som dödsryckningar av det amerikanska två-parti systemet. Det visar sig att mittfåran av demokrater och republikaner har betydligt mer gemensamt än ytterligheterna. Det är också därför det varit viktigt att smutskasta motståndare så det inte är rumsrent att prata. Känns det igen från någonstans?

Systemet är genomkorrupt, de styrande har en medelålder runt 70. Det är nästan världsunikt. makt i USA ger ekonomiska fördelar för nära ock kära samt den inre kretsen. Något som börjar hända även i Sverige, hej Dan Eliasson.

Överlag så har makt och möjligheter börjat centrera sig i hela väst till en mindre skara, det är ingen slump att vi ser mer politisk turbulens i även delar av europa. Den tydligaste indikatorn är dock politiska familjer som i generationer gör karriär. Det fanns ingen bättre indikator för en bananrepublik 50 år sedan. Och nu har vi det här.
Ja, frågan är väl mest vilket annat valsystem som USA kan flytta sig till, om de ny skall försöka röra sig bort ifrån två-partisystemet. Det finns ju försök med multiple-choice röstning i vissa delstater. Detta system gör ju i teorin så att du inte riskerar att göra din röst meningslös genom att rösta på en kandidat ifrån ett tredje parti.

Håller med dig fullständigt gällande den maktkoncentration vi sett ske över tid i USA och här i Europa. Läste ett intressant kåseri kring detta häromdagen. Tyvärr hittar jag inte länken nu, men kåsören försökte visa hur makten i USA har gått ifrån Kongressen till Presidenten till Media till Sociala medier. Ungefär så här beskrev kåsören det:

Tydligen var kongressen mycket starkare på 70-talet och tidigare, men sedan insåg presidenten att han kunde runda kongressen och tala direkt till folket via massmedia. Genom att tala till folket så skapades ett tryck för underifrån och så sätt kunde presidenten lättare driva sina frågor, utan att behöva kohandla så mycket med kongressen. Massmedia gillade ju givetvis detta då de blev "gatekeepers" över den information som presidenten ville sprida. Och över tid så blev massmedia "kingmakers". Denna roll har massmedia haft fram till att sociala medier började komma på bred front. Helt plötsligt kunde presidenten tala direkt till sina väljare utan att behöva bli filtrerade via massmedia. Det yttersta exemplet på detta är ju Donald Trump, som tidigt insåg att han inte längre behövde traditionella massmedier. Istället kunde han i princip förlita sig helt på sociala medier. De gamla medierna gillade ju givetvis inte detta och det är en av anledningarna till att dessa gått så hårt på Trump. Men Trump har ju i princip kunna rycka på axlarna åt dessa gamla medieföretag. Men samtidigt så flyttade han rollen som "kingmaker" till företagen bakom sociala medier (Facebook/Twitter). Och dessa företag har nu bestämt att det skall vara en ny kung på tronen.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)