Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-27, 07:50   #1291
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Bumb Visa inlägg
Jag har gymmat senaste åren utan vidare resultat men är sjukt sugen på att träna mera utomhus med kroppsvikt och mestadels böj på gym bara .

Hur har ni som slutat gymma mestadels och gått över till kroppsvikt och calisthenics fått för resultat på muskelmassa och styrka?

Har ni några för/efter bilder ?
Nej. Inga bilder.
Men styrkan ökar sakta men säkert. Största skillnaden är svårigheten att noga kunna dosera. Innan varje pass väger jag mig för att få en uppfattning vad jag har att lyfta. Kör därtill ett mellanting, mkt kroppsövningar fast ibland med vikter upphängda. Vid pullups i ringar hänger jag på mig kettlebells, Diamond pushup vikt på ryggen, utfallssteg med twist och kettlebell i händerna. Progression mot handstående armhävning sker av förklarliga skäl ortodoxt.

Senast redigerad av d1anny2 den 2021-02-27 klockan 07:52.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 16:21   #1292
feedtalefour
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2021
Inlägg: 2
Förövrigt finns det en helt annan, äldre, variant på vad calisthenics är för nånting. Nämligen kroppsviktsjympa i grupp där alla följer samma takt som någon räknar. Detta är typ amerikanska arméns fysträning.
feedtalefour är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 01:15   #1293
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Ordet kommer från grekiskan och betyder stark vacker kropp och mental styrka och armeerna använde det och spartaner.

Sverige är känt för sådant där i början av förra århundradet, militärgymnasterna t ex. Den svenska militären var i bra form och Linggymnastiken som vi pratade om förut här på forumet.

I Australien finns det någon slags dansgymnastik som de kalla för Calisthenics som jag har mindrekoll på.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-02, 06:38   #1294
feedtalefour
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2021
Inlägg: 2
calisthenics har antagit ett ton från gymnastik. Du hittar många av samma färdigheter i kalisthenics som du gör i gymnastik. Både kalisthenics freestyle och statics har inslag av gymnastik. Statik (även känd som statiska håll eller isometriska håll) är lägesfrysning. get-vidmate.com instasave.onl
feedtalefour är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-02, 08:31   #1295
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Jag spenderade friskvårdsbidraget på Calimove. Tysk sajt för kalisthenics. Väldigt bra upplägg, tydliga instruktioner och ett progressivt tänk. Jag är stel som ett kylskåp och kör samtidigt ett mobility-program från samma sajt. Ska bli intressant att se vad det kan ge.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-02, 15:34   #1296
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Jag spenderade friskvårdsbidraget på Calimove. Tysk sajt för kalisthenics. Väldigt bra upplägg, tydliga instruktioner och ett progressivt tänk. Jag är stel som ett kylskåp och kör samtidigt ett mobility-program från samma sajt. Ska bli intressant att se vad det kan ge.
Dom är bra. Eggs och Sven hette de väl. Som någon beskrev, Sven har typ sexpack på ryggen
Köpte program av dem för längesen.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-02, 16:41   #1297
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jag brukar dela in kroppsviktsträning i 3 olika grupper, sedan kan man kalla det för vad man vill.

1, Militär exercis,

Enkla övningar som
armhävningar,
luftböjar,
höftbryggor eller

Burpees
dips,
pull ups,
eller

andra superenkla övningar.

Man räknar repsen typ -1 2 3 4 EN, 1 2 3 4 TVÅ, 1 2 3 4 TRE etc, för att mala ut massor av reps. Bra om man skall träna 100 soldater utan att skada någon. Är man 100 pers och en person vrickar en fot är man en man kort nästa dag. Ingen vila direkt mellan övningarna som går runt, runt, är man vältränad så bortåt timmen. Man får muskler, uthållighet och massor av pannben.

2, Progressiv kroppsviktsträning,
Man översätter det man gör på gymet med vikter och maskiner till kroppsviktsträning. Man använder sig av dynamic tension för att göra vissa övningar tyngre. Man fokuserar sig till 100%, varje rep för att göra dem så effektiva, tungt motstånd, som möjligt i BB-repsomfång. Man kan göra dem enkla i bland så att man inte fstnar i tänket att försvåra sina kroppsrörelser hela tiden.

Golv, olika nivåer av kanter, kanske suspension straps kan användas. Eller ringar eller parallel bars. Man hänger kanske på sig någon vikt men inte tunga vikter, det är fortfarande fokus på kroppsvikten.

Det är Bodybuilding utan vikt och kräver en hel del fokus, inga fasta antal reps i set utan man kör till fail, mer eller mindre. Kräver att man tänker och spenderar tid och loggar, scoreboards etc.

3, Tricks, gymnastik, Flips etc,
Allt man ser på youtube som sticker ut mer, party tricks, etc,
Typiska övningar kan vara human flag eller muscle up etc.
Det man bör tänka på att en övning som t ex enarms pull ups kan vara mycket enklare för en person än för en annan så man bör inte jämföra sig med andra och låta sig nedslås.

Sedan finns alla andra former av pilates, Feldenkrais, yoga etc...

I de flesta fall överlappas allt detta och de alla kan utveckla bra fysiker men jag skulle dela in det ungefär så här för att få lite ordning.

Senast redigerad av Hemi den 2021-03-02 klockan 16:43.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-02, 16:52   #1298
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Man kan också fundera på vad fail är. Det kan betyda att man failar på en given rep med en given vikt i ett givet set.

Det kan också betyda att man kryper på alla fyra ut ur gymet.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-11, 15:19   #1299
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 031
Tror att jag fixade min första muscle up. Inte så snygg eller sådär, men den var där. Utan träning eller så. Har bara blivit starkare där det räknas. Ska göra några rep i veckan tills det känns naturligt. Sen vid deff kanske det till och med ser snyggt ut.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-14, 14:19   #1300
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Tror att jag fixade min första muscle up. Inte så snygg eller sådär, men den var där. Utan träning eller så. Har bara blivit starkare där det räknas. Ska göra några rep i veckan tills det känns naturligt. Sen vid deff kanske det till och med ser snyggt ut.
Kul. Grattis. Har du övat specifikt på detta, eller kom det av sig självt?

Jag försökte ett tag men tyckte inte jag kom någonstans. Återgick till att träna som vanligt och hoppas det Kommer. Fokuserar på övningar för lats och även för att lyckas med hspu. Lät mig inspireras av Antraniks inlägg:
https://antranik.org/hspu-journey/

Han snacka på att 9 pike pushups med fötter på stol ~ motsvarade en hspu mot vägg. Snacka om besvikelse när jag pröva, efter att ha klarat 13 med samma belastning. Var inte ens nära att klara det Nu kör jag pike pushup med fötterna på bord (75cm), tror det motsvara något i stil med 81% i toppläge med labbar på våg. Kör 3x9 just nu med 90kg kroppsvikt. Ska försöka igen framåt sommaren.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-14, 22:27   #1301
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 031
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Kul. Grattis. Har du övat specifikt på detta, eller kom det av sig självt?

Jag försökte ett tag men tyckte inte jag kom någonstans. Återgick till att träna som vanligt och hoppas det Kommer. Fokuserar på övningar för lats och även för att lyckas med hspu. Lät mig inspireras av Antraniks

Näe precis jag har inte specifikt övat på det men fått starkare rygg, mage och biceps av andra övningar. Sem väger jag ca 82 kg nu vilket är lite lägre ån max för mig.

Dipsdelen bör jag ha svinlätt för. Dippar med 40+ om jag vill och har fixat 20 chins så det är mycket teknik och den där övergången och hastigheten jag borde öva på.

Även när jag tog PB i chins hade jag inte kört så mycket chins, utan blev bättre på annat som hjälper.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-16, 21:21   #1302
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Näe precis jag har inte specifikt övat på det men fått starkare rygg, mage och biceps av andra övningar. Sem väger jag ca 82 kg nu vilket är lite lägre ån max för mig.

Dipsdelen bör jag ha svinlätt för. Dippar med 40+ om jag vill och har fixat 20 chins så det är mycket teknik och den där övergången och hastigheten jag borde öva på.

Även när jag tog PB i chins hade jag inte kört så mycket chins, utan blev bättre på annat som hjälper.
Starkt av dig 🦾

Jag tuffar vidare, gjorde igår en trea pullups i ringar med 27,5kg och en åtta med 11 kg extra. Ska lägga in lite explosivt också och jobba mot den där muscle up-grejen.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-17, 09:16   #1303
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 031
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Starkt av dig 🦾

Jag tuffar vidare, gjorde igår en trea pullups i ringar med 27,5kg och en åtta med 11 kg extra. Ska lägga in lite explosivt också och jobba mot den där muscle up-grejen.
Men har du testat med hjälp av band och sånt där? Kan ju vara jäkligt nyttigt och sen bromsa i den negativa fasen.

Eller öva på att kippa rejält till en början.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-17, 19:02   #1304
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Här är film på när m-u kom igång för mig. Div sprattel men kom upp 5 ggr iaf. Kroppsvikt 96kg.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-17, 19:18   #1305
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Nehe, den vägrade ladda upp film, vetkar bara funka med stillbild...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)