Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-30, 11:20   #301
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Ska bara tulta iväg med mina blöjor eftersom de syns. Så jävla jobbigt det där. Jag lider verkligen med stavhoppare som ju inte är riktiga höjdhoppare - var ska de göra av staven? Så jävla dåligt, de mäter ju inte den riktiga spänsten.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 11:24   #302
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Personligen tycker jag det är trevligt med såväl singelbänk, som trekampen.

Singelbänken är ett bra sätt att i det större sammanhanget få in fler tävlande till idrotten, utan att för den skull tvinga dem att tävla i SL. Det hade inte varit helt fel att även anordna tävlingar i bänkpress + marklyft, som vissa amerikanska förbund gör.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 11:29   #303
tano
Registered User
 
tanos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Ombytligt
Inlägg: 2 674
Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben Visa inlägg
Personligen tycker jag det är trevligt med såväl singelbänk, som trekampen.

Singelbänken är ett bra sätt att i det större sammanhanget få in fler tävlande till idrotten, utan att för den skull tvinga dem att tävla i SL. Det hade inte varit helt fel att även anordna tävlingar i bänkpress + marklyft, som vissa amerikanska förbund gör.
Eller kanske en ren press tävling med böj och bänk?
Eller varför inte skippa armarna helt så kan vi börja köra böj och mark tävlingar!

Och det klagas redan på hur fullsmockad kalendern är...
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 11:33   #304
christian9
Registered User
 
christian9s avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 422
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Ska bara tulta iväg med mina blöjor eftersom de syns. Så jävla jobbigt det där. Jag lider verkligen med stavhoppare som ju inte är riktiga höjdhoppare - var ska de göra av staven? Så jävla dåligt, de mäter ju inte den riktiga styrkan.
Ja det där var väl ändå en sällsynt dålig jämförelse? Ska du dra en någorlunda meningsfull analogi mellan höjdhopp och styrkelyft får det ju bli nånting i stil med att höjdhopparna får köpa en liten trampolin att ställa vid avsatspunkten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mourten Visa inlägg
Jag tycker man e stark om man har överarm som sin flickväns midja. Då har man hyffsat ratio oxå, tight tjej och bra biceps.
christian9 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 12:16   #305
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av christian9 Visa inlägg
Ja det där var väl ändå en sällsynt dålig jämförelse? Ska du dra en någorlunda meningsfull analogi mellan höjdhopp och styrkelyft får det ju bli nånting i stil med att höjdhopparna får köpa en liten trampolin att ställa vid avsatspunkten.
Hur tycker du att staven fungerar? Vissa är duktigare på att utnyttja den för att komma högre än andra. Vars i helvete (ja - detta irriterar mig) är gnällbältet med sitt: "Amagad, jag hoppar högre i jämfotahopp så jag FÖRTJÄNAR att få hoppa högre än Bubka. Bögigt med en fallosformad stav i handen - skulle jag aldrig göra om jag inte var Tvungen(tm)" då?
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 12:25   #306
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Hur tycker du att staven fungerar? Vissa är duktigare på att utnyttja den för att komma högre än andra. Vars i helvete (ja - detta irriterar mig) är gnällbältet med sitt: "Amagad, jag hoppar högre i jämfotahopp så jag FÖRTJÄNAR att få hoppa högre än Bubka. Bögigt med en fallosformad stav i handen - skulle jag aldrig göra om jag inte var Tvungen(tm)" då?
Jag tror mycken av denna friktion finns för att man inte kunnat tävla på ett vettigt sätt i naken/klassisk lyftning tidigare. Och jag tror det är därför du inte hittar motsvarigheten i friidrott - eftersom man kan ställa upp i VM - eller till och med OS - i nakenhoppning om man vill.

Och om det finns tillräckligt med utövare och/eller intresse är det ju absolut inget som hindrar att båda grernarna lever vidare inom sporten SL. Jag har då rakt inget emot det iallafall.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 12:30   #307
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Jag tror mycken av denna friktion finns för att man inte kunnat tävla på ett vettigt sätt i naken/klassisk lyftning tidigare. Och jag tror det är därför du inte hittar motsvarigheten i friidrott - eftersom man kan ställa upp i VM - eller till och med OS - i nakenhoppning om man vill.

Och om det finns tillräckligt med utövare och/eller intresse är det ju absolut inget som hindrar att båda grernarna lever vidare inom sporten SL. Jag har då rakt inget emot det iallafall.
Min poäng är att eftersom utrustad styrkelyft respektive klassisk är två olika grenar, likt höjdhopp och stavhopp, så finns det ingen anledning för deltagare i någon av (hopp-)grenarna att göra sig lustig på den andres bekostnad.

Man har i allra högsta grad kunnat tävla naken tidigare. Jag har gjort det många gånger själv. Så "höjdhoppet" i sammanhanget har i allra högsta grad varit möjligt. Det är faktiskt bara officiell statistik och KSM som ändrats.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 12:33   #308
christian9
Registered User
 
christian9s avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 422
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Hur tycker du att staven fungerar? Vissa är duktigare på att utnyttja den för att komma högre än andra. Vars i helvete (ja - detta irriterar mig) är gnällbältet med sitt: "Amagad, jag hoppar högre i jämfotahopp så jag FÖRTJÄNAR att få hoppa högre än Bubka. Bögigt med en fallosformad stav i handen - skulle jag aldrig göra om jag inte var Tvungen(tm)" då?
Patrik det är två sätt att ta sig över en ribba som inte har nånting med varandra att göra. Du kan hoppa 5 meter med stav och ändå bara ta dig över 1.5 i höjdhopp, samtidigt som du kan sätta 2.20 i höjd utan att nödvändigtvis kunna hoppa med stav överhuvudtaget. Och en resultatförbättring i den ena kommer inte på något sätt automatiskt överföras till den andra.

Vi som har gnällt på dräkten/tröjan i SL gör det ju inte för vi är allmänt emot redskap och tycker att staven ska förbjudas i stavhopp och cykeln i cykling utan för att det är ett hjälpmedel som hjälper dig lyfta tyngre vikter i böj/bänk/mark än du klarar av utan. Som att sätta en trampolin nedanför höjdhoppsribban, en elmotor på cyklarna i tour de france, en gigantisk fläkt i ryggen på Usain Bolt eller som sagt en markdräkt på dig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mourten Visa inlägg
Jag tycker man e stark om man har överarm som sin flickväns midja. Då har man hyffsat ratio oxå, tight tjej och bra biceps.
christian9 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 12:36   #309
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Man har i allra högsta grad kunnat tävla naken tidigare. Jag har gjort det många gånger själv. Så "höjdhoppet" i sammanhanget har i allra högsta grad varit möjligt. Det är faktiskt bara officiell statistik och KSM som ändrats.
Så du menar att man kan ge bort en sisådär 100-200 kg i totalen och vara konkurrenskraftig på ett SM, EM eller VM? Det är givetvis totalt nonsens.

Den som har haft ambitioner med sin satsning har i praktiken varit tvungen att använda utrustning.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 12:37   #310
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Citat:
Ursprungligen postat av christian9 Visa inlägg
Du kan hoppa 5 meter med stav och ändå bara ta dig över 1.5 i höjdhopp, samtidigt som du kan sätta 2.20 i höjd utan att nödvändigtvis kunna hoppa med stav överhuvudtaget. Och en resultatförbättring i den ena kommer inte på något sätt automatiskt överföras till den andra.
Att sätta på sig utrustning innebär inte automatiskt att resultaten stiger.
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 12:41   #311
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av christian9 Visa inlägg
Patrik det är två sätt att ta sig över en ribba som inte har nånting med varandra att göra. Du kan hoppa 5 meter med stav och ändå bara ta dig över 1.5 i höjdhopp, samtidigt som du kan sätta 2.20 i höjd utan att nödvändigtvis kunna hoppa med stav överhuvudtaget. Och en resultatförbättring i den ena kommer inte på något sätt automatiskt överföras till den andra.

Vi som har gnällt på dräkten/tröjan i SL gör det ju inte för vi är allmänt emot redskap och tycker att staven ska förbjudas i stavhopp och cykeln i cykling utan för att det är ett hjälpmedel som hjälper dig lyfta tyngre vikter i böj/bänk/mark än du klarar av utan. Som att sätta en trampolin nedanför höjdhoppsribban, en elmotor på cyklarna i tour de france, en gigantisk fläkt i ryggen på Usain Bolt eller som sagt en markdräkt på dig.
Nämen? Du förstår ju... (första stycket). Det är två olika grenar, träningen ser olika ut på många sätt och vis, utrustad böj är inte råböjsträning + klämma på sig utrustningen och tro sig nå några fem meter.

I övrigt verkar du ha fruktansvärt svårt för analogier.

Låt oss ta det du säger om elmotorer som exempel på hur pass låg nivå du lägger detta och vilken fantastisk barnslighet det grundar sig i. OM det var så att utrustningen i SL är som cykel+motor så välkomnar jag dig att ta på dig min dräkt och även du lyfta 375kg. Vad säger du Christian? Är det min fysik + alla smärtsamma timmar jag lagt över stången som tagit mig dit eller går det automatiskt?

En sådan inställning till ett annat sätt att tävla i samma sport är totalt onödig. Som jag sagt flera gånger: Jag gillar båda sätten att tävla. Mycket!
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 12:44   #312
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Så du menar att man kan ge bort en sisådär 100-200 kg i totalen och vara konkurrenskraftig på ett SM, EM eller VM? Det är givetvis totalt nonsens.

Den som har haft ambitioner med sin satsning har i praktiken varit tvungen att använda utrustning.
Nej jag menar att det du sa inte var helt sant. Vilket var det jag skrev och det texten betydde. Man är inte konkurrenskraftig i stavhopp om man inte vill använda den heller. Det betyder dock _inte_ att det är oproblematiskt att peka och skratta åt de som använder den. Det är det som är precis hela grejen.

Vissa behöver dra ur kvastjävulen ur röven och sluta bete sig som barnungar runt hela utrustningsbiten. Skillnaderna har debatterats två miljarder gånger men trots det är det så många som inte kan hålla sig ifrån att förnedra utrustningslyftare eller att prata om motorer. Det är så onödigt. Stoppa pengarna där munnen är och börja leverera lite resultat istället liksom... (inte riktat till din person Jonas!)
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 13:06   #313
thatice
Registered User
 
thatices avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: norrbotten
Inlägg: 823
Är stavhopp ens en tusendel så intressant hos gemeneman som "riktig höjdhopp".
Tycker inte det är konstigt att en massa styrkelyftsutövare klagar på nånting som de tror/tycker förstör sporten lika som höjdhoppare säkert skulle klaga om folk använde stav i "riktig höjdhopp"
thatice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 13:10   #314
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av thatice Visa inlägg
Är stavhopp ens en tusendel så intressant hos gemeneman som "riktig höjdhopp".
Tycker inte det är konstigt att en massa styrkelyftsutövare klagar på nånting som de tror/tycker förstör sporten lika som höjdhoppare säkert skulle klaga om folk använde stav i "riktig höjdhopp"
Hur många av dem som tror att det förstör sporten arbetar för att rekrytera nya lyftare eller förändra idrotten till det de tycker är bättre?
Hur mycket tror du att internt tjafs och hån gynnar sporten?
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 13:17   #315
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Båda finns och bör finnas även i framtiden. Även om jag lyfter utan utrustning och just nu har minimalt intresse för det ser jag ändå spänningen i utrustning. De är ju trots allt förbannat svårt att träna och tävla i utrustning.

Varför inte stärka sin egen favorit av dessa två "grenar" istället för att negga den andra?
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)