Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-27, 16:21   #226
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Det handlar inte om att misstänka någon men om att man vill veta att personen som ska representera klubben har samma värderingar gällande tex doping, föreningsgemenskap, sportsmannaskap osv. Att samtala om sådant är väl inget konstigt?
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 17:51   #227
J Cash
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Det handlar inte om att misstänka någon men om att man vill veta att personen som ska representera klubben har samma värderingar gällande tex doping, föreningsgemenskap, sportsmannaskap osv. Att samtala om sådant är väl inget konstigt?
Men varför skall det snackas om det i 3 månader innan man litar på någon? Och varför skall man behöva åka tex 40 mil minst en gång i veckan för att träna gemensamt? Det kostar ju pengar, inte konstigt att en del klubbar aldrig får in några nya lyftare.
J Cash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 18:00   #228
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av J Cash Visa inlägg
Men varför skall det snackas om det i 3 månader innan man litar på någon? Och varför skall man behöva åka tex 40 mil minst en gång i veckan för att träna gemensamt? Det kostar ju pengar, inte konstigt att en del klubbar aldrig får in några nya lyftare.
Många har inte 40 mil till närmsta förening, och alla föreningar har inte sådana regler. Varför man vill ha gemensamma träningar kan vara av olika anledningar. Jag tycker att det är viktigt att träna ihop för att få en klubbkänsla och hjälpa varandra med teknik, pepp, passning, utrustning osv. Ja, det kostar pengar. Det gör många fritidsaktiviteter. Vår klubb har fått en hel del nya lyftare trots krav på att träna på klubben. Om jag får gissa så är klubbar som organiserar sina tävlande och ställer vissa krav på dem i det mest seriösa och aktiva skiktet föreningar och kan rekrytera seriösa och aktiva tävlande.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 19:14   #229
Boston77
Registered User
 
Boston77s avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Lessebo Styrkeklubb
Inlägg: 3 329
Vi i Lessebo Styrkeklubb har inga regler om att man måste träna med klubben eller regler om medlemar ska vara medlemar 3 månader innan dom tävlar för oss. Men min stora fråga är varför skulle man inte vilja träna med klubben visst bor man 40 mil bort så kan jag förstå det men jag själv tex körde 8 mil 4ggr i veckan i ett par månader för att kunna träna med klubben sedan flyttade jag till orten där klubben finns på grund av dom anledningarna ni nämnde åvan pepp, passning samt mycket roligare. När vi trännar så är de flesta närvarande i klubben och även andra personer kommer för att dom vill träna med oss. Men som klubb skulle jag aldrig vilja ha en regel om att folk måste komma och träna minst en gång i veckan för jag skulle inte vilja träna med en person som egentligen inte vill vara där utan måste för att få tävla.

Det med att man måste vara medlem i klubben en viss tid utan innan man får tävla, vi tänker tvärt om vi informerar om att doping är inte tillåtet i våran klubb och testar man positivt eller vägra lämna dopingtest någon gång så är personen i frågan aldrig välkommen i klubben igen. Samt att så fort en lyftare är redo att tävla uppmanar vi dom istället att vara med på kommande tävling för att när man har gjort en tävling så vill alla i klubben än sålänge tävla igen och med mycket starkare motivation att bli starkare till nästa tävling.

Såhär har vi det och jag tycker det fungerar bra dock så ligger våran klubb i en liten ort men folk från större orter tävlar för oss också. Men alla klubbar har väll olika regler och förmodligen av en anledning och vi är nya så vi har inte stött på några problem ännu därav att vi inte har några regler men jag kan tänka mig att större klubbar som har hårda regler, har fått införa dom av en anledning och att det inte alltid har varit så kanske. Ingen klubb vill ju åka ditt för en dopad lyftare det kan sänka ryktet om klubben en hel del jag skulle gärna vilja att alla lyftare i Lessebo Styrkeklubb skulle testas en gång i halvåret för att förhindra chanserna att klubben åker dit för en dopad lyftare men nu litar vi på att våran medlemmar inte håller på med sådan skit.
__________________
Mina Träningsvideos
Instagram
Boston77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 23:38   #230
christian9
Registered User
 
christian9s avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 422
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
50 träningspass motsvarar ca tre månaders träning för de flesta. Vilken jävla tur att t.ex. inte STK har såna där tramsregler iaf.
Ja men min poäng var bara döm inte boken efter omslaget. Det finns väl andra sätt, gör ett obligatoriskt styrketest eller styrkeuppskattning då på alla som skaffar kort och kräv att totalen förbättras med x kg i samma viktklass innan man får tävla. Mappa lyftarnas progression och testa själva de som ökar snabbast? Operera in en övervakningskamera i kindbenet på alla som närmar sig lokalen och starta brandlarmet om dom injicerar något olämpligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mourten Visa inlägg
Jag tycker man e stark om man har överarm som sin flickväns midja. Då har man hyffsat ratio oxå, tight tjej och bra biceps.
christian9 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 23:43   #231
pejo
Registered User
 
pejos avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Mölndal
Inlägg: 2 218
Jag tycker det är lite synd att ha som regel att man måste träna ett visst antal pass i veckan med klubben. Jag valde själv bort GKK av denna anledning, men som tur är fanns fanns ju GSK istället. Egentligen hade GKK passat mig mycket bättre då deras träningslokal ligger bättre till för mig men att boka upp kanske flera tider i veckan för träning fungerar helt enkelt inte för mig. Att träna och tävla är en hobby för mig och det finns många saker som är mycket viktigare. Att kunna träna hemma i källaren sparar mig mycket tid och jag kan samtidigt vara tillgänglig för barnen.
Borde det inte finnas andra sätt att hantera dopingproblematiken. Detta sätt känns lite som att man måste klara någon slags cermoniell prövning för att bli medlem i en sekt. Man skall alltså snacka med personen i fråga under träningen och avgöra om denne är rätt för klubben osv. Hur avgör man detta? Känns väldigt godtyckligt tycker jag. Ett bättre sätt är väl att man skriver på ett antidopingkontrakt. Exempelvis borde man väl kunna skriva in att man blir skadeståndsskyldig med något visst belopp om man åker dit. Sen borde väl klubben kanske kunna anordna tester.
__________________
Journal
pejo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 23:50   #232
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av pejo Visa inlägg
Jag tycker det är lite synd att ha som regel att man måste träna ett visst antal pass i veckan med klubben.

Detta sätt känns lite som att man måste klara någon slags cermoniell prövning för att bli medlem i en sekt.
Klippte lite.
Hur många idrottsföreningar tror du inte har gemensamma träningar om du ser bortanför SL?
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 23:57   #233
pejo
Registered User
 
pejos avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Mölndal
Inlägg: 2 218
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Klippte lite.
Hur många idrottsföreningar tror du inte har gemensamma träningar om du ser bortanför SL?
Att ha ett sådant tvång, tror jag faktiskt är ganska ovanligt för individuella idrotter. Lagidrotter är ju naturligtvis en helt annan sak. Naturligtvis är det däremot bra att eftersträva gemensamma träningar av flera anledningar men som vanligt tycker jag att det är bra att ha en pragmatisk syn på det hela.
__________________
Journal
pejo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 00:08   #234
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av pejo Visa inlägg
Att ha ett sådant tvång, tror jag faktiskt är ganska ovanligt för individuella idrotter. Lagidrotter är ju naturligtvis en helt annan sak. Naturligtvis är det däremot bra att eftersträva gemensamma träningar av flera anledningar men som vanligt tycker jag att det är bra att ha en pragmatisk syn på det hela.
Ok. Jag förställer mig att det inte är många idrotter där man bara dyker upp på tävlingar och däremellan tränar helt själv. De flesta andra idrotter har tex tränare och ledare på ett sätt vi inte har.
Och nu är det inte så många föreningar som har särskilt många tvång. Vill man bara ha en klubb att tävla för verkar det finnas några föreningar som tar in alla som vill.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 06:27   #235
Stefan J
Human forklift.
 
Stefan Js avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 3 796
Citat:
Ursprungligen postat av pejo Visa inlägg
Jag tycker det är lite synd att ha som regel att man måste träna ett visst antal pass i veckan med klubben. Jag valde själv bort GKK av denna anledning, men som tur är fanns fanns ju GSK istället. Egentligen hade GKK passat mig mycket bättre då deras träningslokal ligger bättre till för mig men att boka upp kanske flera tider i veckan för träning fungerar helt enkelt inte för mig. Att träna och tävla är en hobby för mig och det finns många saker som är mycket viktigare. Att kunna träna hemma i källaren sparar mig mycket tid och jag kan samtidigt vara tillgänglig för barnen.
Borde det inte finnas andra sätt att hantera dopingproblematiken. Detta sätt känns lite som att man måste klara någon slags cermoniell prövning för att bli medlem i en sekt. Man skall alltså snacka med personen i fråga under träningen och avgöra om denne är rätt för klubben osv. Hur avgör man detta? Känns väldigt godtyckligt tycker jag. Ett bättre sätt är väl att man skriver på ett antidopingkontrakt. Exempelvis borde man väl kunna skriva in att man blir skadeståndsskyldig med något visst belopp om man åker dit. Sen borde väl klubben kanske kunna anordna tester.
Det där varierar nog från klubb till klubb hur rigid man är med gemensam träning. Tror de flesta klubbar, när de väl lär känna den aktive, släpper en hel del på tvånget med gemensamma träningar om de anser att lyftaren i fråga verkar vara att lita på. Jag kan förstå att du blir fientligt inställd till tvångsträning när du bara vill få utöva din hobby och har barn och jobb att sköta som prioritet ett. Men det är inte så farligt egentligen, så fort klubben bildat sig en uppfattning om dig och litar på dig och förstår din situation skulle jag bli förvånad om de tvingar dig att träna med dem varje vecka. Och inför tävlingar kommer du nog själv att föredra deras hjälp med teknik och signaler, det kanske till och med blir det så att du trivs du så bra med sällskapet i klubben att du kommer ta dig tid att åka dit någon gång i veckan eller så ofta du bara kan.
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 08:43   #236
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan J Visa inlägg
Det där varierar nog från klubb till klubb hur rigid man är med gemensam träning. Tror de flesta klubbar, när de väl lär känna den aktive, släpper en hel del på tvånget med gemensamma träningar om de anser att lyftaren i fråga verkar vara att lita på. Jag kan förstå att du blir fientligt inställd till tvångsträning när du bara vill få utöva din hobby och har barn och jobb att sköta som prioritet ett. Men det är inte så farligt egentligen, så fort klubben bildat sig en uppfattning om dig och litar på dig och förstår din situation skulle jag bli förvånad om de tvingar dig att träna med dem varje vecka. Och inför tävlingar kommer du nog själv att föredra deras hjälp med teknik och signaler, det kanske till och med blir det så att du trivs du så bra med sällskapet i klubben att du kommer ta dig tid att åka dit någon gång i veckan eller så ofta du bara kan.
Bra inlägg Stefan.

Om man nu skall fortsätta detta resonemang i tråden, som jag kan tycka svävat ordentligt OT, så kan jag bara säga hur vi i vår klubb resonerar. Hos oss så har vi policyn att man skall medverka på gemensamma träningar och att man gör så under en period innan licens löses och tävlande blir aktuellt. Hur detta kan vara kontroversiellt övergår mitt förstånd. Så fungerar det i var och varannan idrott och ett par månader är ju ingen tid i vår sport. En viktig aspekt i detta är också att som tävlande lyftare i föreningen åtnjuter man en del fördelar såsom utrustningsbidrag, sponsorrabatter och alltid gratis resor och boende på tävlingar. En väl fungerande föreningsstruktur således.

Vi är ca 200 medlemmar på klubben, ca 30 av oss tränar regelbundet gemensamt, och dryga 20 är licensierade. Trivseln är hög och nästan alla som tagit steget att börja tävla har först hängt med på ett eller en par tävlingar som hjälpreda/coach innan egen tävling blivit aktuell. Mycket uppskattat av nybörjare och skapar trygghet. Vi har ökat från en tävlande till dryga 20 på några år så att det skulle skrämma iväg folk känns inte riktigt aktuellt. Vi har också försökt stimulera utsocknes folk som tränat sporadiskt med oss att återuppliva föreningar på hemorten och i en del fall lyckats med detta. I de fall som lokala stödet saknas har den tävlande gladeligen åkt ett par mil för att träna med oss ett par gånger i veckan i vilket fall som helst. Utan att för den skull klaga på detta utan istället uppskattat all uppbackning och tips som ges i samband med träningarna.

Jag har svårare att se föreningar som främlingslegioner där man registrerar sig hos en förening som kanske inte ens är den närmaste eller där man tränar. Man kanske inte alls tränar på RF anslutet gym och vilka bakomliggande orsaker det kan ha låter jag vara osagt. I storstadsregionerna kan nog folk vara aningen mer bekväma och vilja träna i den lokal som är närmast att ta sig till. Men, det är ju upp till storstadsföreningarna att ta ställning till. I vår region är förhållandena inte riktigt på samma sätt. Distriktets föreningar är utspridda från Umeå till Kiruna, en sträcka på ca 60 mil, och lyftare färdas kors och tvärs regelbundet och medverkar på varandras träningar. Alla känner alla och ibland får man känslan av att vi alla skulle kunna representera en förening, Norra Norrlands AK, och det skulle inte kännas det minsta konstigt.

Jag skulle inte kalla Kristian ömhudad bara för att han reagerar som han gör. Det är förståeligt att bli irriterad då man konfronteras med någonting bara för ens underhudsfett skulle vara lågt eller att man är stark. Känns ju aningen bisarrt. Minns själv en anställningsintervju jag var med om på ett kommersiellt gym i Umeå. "Jaa, vi har ju inte hantlar större än 40 kg, det behövs ju inte om man inte är dopad". Wtf, de har man ju curlat med i sina bästa stunder

Jag ser iaf den klassiska lyftningen som en utmärkt sport för allroundatleter och äntligen ett sätt att skapa en nödvändig bredd/bas i lyftningen. En bredd som varit svår att skapa med materialet. Däremot hoppas jag att alla också förstår att med större antal lyftare (förhoppningsvis) så ökar ju också sannolikheten att någon skall fingra i fel burkar. Därför kan jag tycka att det skulle vara ytterligare viktigt att lyftarna samlas på samma ställe, lokalt, och tränar gemensamt så att RF på ett lättare sätt kan kontrollera. Detta sagt utan värderingar lagda till varken mängd underhudsfett eller brunheten i hyn.
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink

Senast redigerad av Börje H den 2011-08-28 klockan 08:47.
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 09:02   #237
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Pejo, det är som Stefan och Mini säger många andra aspekter på det där med gemensamma träningar. Det handlar i större utsträckning om klubbkänsla, hjälp med utrustning, teknik, passning, upplägg, peppning etc. Den dagliga verksamheten funkar helt enkelt genom att alla hjälper till. Sen vet motionärer vilka tider styrkelyftarna tränar i lokalen och kan välja att undvika träning då eller komma ner för tips och hjälp, det snålar vi inte med. All seriös idrott har gemensamma träningar, fasta tider. Så är det bara. En klubb som står för mindre hjälp med träning och tävling(resor,boende,avgifter) kanske sätter mindre krav på sina medlemmar, det är bara bra att det finns såna alternativ för de som vill. Inga konstigheter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 10:19   #238
pejo
Registered User
 
pejos avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Mölndal
Inlägg: 2 218
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin Visa inlägg
All seriös idrott har gemensamma träningar, fasta tider. Så är det bara.
Jag köper inte riktigt detta. Det finns gott om idrotter och klubbar som är seriösa där man har en individanpassad träning. Dessutom tycker jag den diskussionen är irrelevant, det är ju samma argumentation som barn kör med när de vill något, "ja men alla andra ...". Detta finns ju även till och med på företagsnivå. "Alla andra är certifierade enligt ISO9000 därför måste vi också.." .

Jag tycker fortfarande det är synd med den här typen av regler och tycker i allmänhet att idrotsrörelsen i allmänhet borde bli mer folklig. Jag tror inte man löser dopingproblematiken genom att sluta sig mer.

För övrigt är jag helt med på att det finns många bra anledningar till gemensamma träningstider och jag tror de flesta av era lyftare skulle köra på dessa även om ni släppte på kraven.
__________________
Journal
pejo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 10:22   #239
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
En viktig aspekt i detta är också att som tävlande lyftare i föreningen åtnjuter man en del fördelar såsom utrustningsbidrag, sponsorrabatter och alltid gratis resor och boende på tävlingar. En väl fungerande föreningsstruktur således.
Viktigt att understryka, då det är så det fungerar i många klubbar. Som lyftare blir man alltså rejält bortskämd, av en ideell förening. Det lilla man ska ge tillbaka är att ingiva förtroende.

Jag minns själv hur det var när jag började. Efter några månader tävlade jag på en serieomgång, därefter DM. Ett och ett halvt år senare J-SM. Man skickar inte iväg en totalt okänd människa till ett mästerskap med allt betalat och signerat egna klubben. Sådant brukar iofs lösas automatiskt eftersom nya lyftare ofta vill lära känna de andra medlemmarna innan de börjar "kräva" saker, om man säger så.

Räknar jag själv ihop det man har fått av LTK i form av tävlingslicens, anmälningsavgift, utrustning, resekostnader och övrigt så är det säkert mångdubbelt mer än medlemsavgiften under åren som gått. Då räknar jag inte ens med coacher och matchare som har lagt ner säkert hundratalet timmar (tot räknat) på att hjälpa till. Själv ger man tillbaka att man försöker träna när de andra tränar, och hjälpa till då.

Försöker man se varför dessa regler finns, och vad de innebär (fördelar som ovan), så förstår jag inte hur man inte kan acceptera dem.


Citat:
Ursprungligen postat av pejo Visa inlägg
Jag tycker fortfarande det är synd med den här typen av regler och tycker i allmänhet att idrotsrörelsen i allmänhet borde bli mer folklig. Jag tror inte man löser dopingproblematiken genom att sluta sig mer.
Men blir det folkligare än systemet vi har nu; devisen "alla ska med"?

Jag tycker inte alls man sluter sig mer genom att ha gemensamma träningar. Tvärtom. Det öppnar upp på ett helt annat sätt än om var och en tränar för sig. Jag tror det du ogillar är regelverket. Att man Måste dyka upp. Man kan störa sig på regler, eller så kan man ignorera (pressen från) dem. Jag hinner inte alltid med de gemensamma träningarna på GKK. Jag visste inte ens att det var en regel. Jag dyker upp och tränar där för att det är trevligt och väldigt givande.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade

Senast redigerad av stevebc den 2011-08-28 klockan 10:29.
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 11:47   #240
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Nu kanske det låter som att det skulle vara strikta krav att närvara alla pass. Så är det givetvis inte. Det skulle vara helt befängt. Folk jobbar, pluggar och allt möjligt. Möjligheten till individuella anpassningar är stor.

Det handlar inte om att sluta sig mer. Snarare tvärtom. Det handlar om att göra sig mer synlig (tex för RFs kontrollanter), öka seriositeten, helt enkelt ta upp sporten ur källaren.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)