Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-04, 01:56   #1936
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
induktansen gissar jag på, kan tänka mig att fuktigt virke eller virke med snö på kan ge samma effekt.

Maskinen är förbrukad efter tillslag ifall jag minns rätt
Va vadå induktans? Typ, människokött leder ström men brädor gör det inte? Ahhhhhh...

Jao klingan är förbrukad, men inte hela maskinen. Nedan kan du se "inuti", ca 2.50 in:

__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 11:44   #1937
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Att börja någonstans...

Min renovering har legat lite på is sedan pandemin bröt ut. Jag har själv fixat golv och väggar i min lägenhet, men har nu till följd av nytt arbete mindre tid och ork att fixa hemma.

Jag har egentligen två projekt framför mig. Ett stort och dyrt, och ett mindre.

1) Det mindre; Egentligen rör det lite fix i lägenheten. Mindre saker som att byta golv- och dörrsocklar, samt sätta trösklar.

2) Det större är en helrenovering av kök och badrum. Budgeten för detta projekt är typ 300 tkr.

Jag har liksom lagt det lite på hyllan. Har inte följt med, sökt eller planerat något. Nu sitter jag och funderar på vilka frågor jag behöver ställa mig, och söka svar på, innan dess jag går vidare i planeringen.

Det är väl detta jag hoppas få hjälp med; Vilka frågeställningar bör man ställa sig inför att man börjar planera? Frågor man förväntas veta innan dess att man börjar söka hantverkare och material och dylikt. Är det någon som har erfarenhet av sådant större byggprojekt som har tips?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 13:40   #1938
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Kan man byta glaset på en induktionshäll?

Frugan knäckte hällen just men jag menar, glaset och induktionsplattorna lär ju inte va samma enhet.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 13:49   #1939
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Va vadå induktans? Typ, människokött leder ström men brädor gör det inte? Ahhhhhh...

Jao klingan är förbrukad, men inte hela maskinen. Nedan kan du se "inuti", ca 2.50 in:

Har sågat mig i armbågen med en liknande såg. Ajajaj.

En äldre kollega passade på att ta många fingrar en gång. Sen tog han bilen och åkte in med de fingrar han hittade. Han hittade inte ett pekfinger så han har 9 fingrar, men alla som de sydde fast funkar sådär.

Det saknas cirkulation i de som han har. Jag krossa ett finger och har också problem med kyla.

Senast redigerad av Starke75an den 2021-02-27 klockan 13:53.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-27, 14:29   #1940
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Har sågat mig i armbågen med en liknande såg. Ajajaj.

En äldre kollega passade på att ta många fingrar en gång. Sen tog han bilen och åkte in med de fingrar han hittade. Han hittade inte ett pekfinger så han har 9 fingrar, men alla som de sydde fast funkar sådär.

Det saknas cirkulation i de som han har. Jag krossa ett finger och har också problem med kyla.
Förstår inte vad du säger, pratar du om bordssågar i allmänhet eller modellen i videon?
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 11:45   #1941
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Kan man byta glaset på en induktionshäll?

Frugan knäckte hällen just men jag menar, glaset och induktionsplattorna lär ju inte va samma enhet.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Vilken häll har du? Märke?
Jag har svårt att tro att det är värt att byta enbart glaset oavsett om det går eller inte.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 12:07   #1942
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Vilken häll har du? Märke?

Jag har svårt att tro att det är värt att byta enbart glaset oavsett om det går eller inte.
Miele 90cm

Verkar bara rätt dyrt men jag kan inte fatta att ett glasbyte ska behöva va så dyrt som det verkar vara.

Ska kolla med försäkringsbolaget imorgon annars blir det väl att bita i det jävulst sura äpplet och beställa en ny

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 12:19   #1943
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Att börja någonstans...

Min renovering har legat lite på is sedan pandemin bröt ut. Jag har själv fixat golv och väggar i min lägenhet, men har nu till följd av nytt arbete mindre tid och ork att fixa hemma.

Jag har egentligen två projekt framför mig. Ett stort och dyrt, och ett mindre.

1) Det mindre; Egentligen rör det lite fix i lägenheten. Mindre saker som att byta golv- och dörrsocklar, samt sätta trösklar.

2) Det större är en helrenovering av kök och badrum. Budgeten för detta projekt är typ 300 tkr.

Jag har liksom lagt det lite på hyllan. Har inte följt med, sökt eller planerat något. Nu sitter jag och funderar på vilka frågor jag behöver ställa mig, och söka svar på, innan dess jag går vidare i planeringen.

Det är väl detta jag hoppas få hjälp med; Vilka frågeställningar bör man ställa sig inför att man börjar planera? Frågor man förväntas veta innan dess att man börjar söka hantverkare och material och dylikt. Är det någon som har erfarenhet av sådant större byggprojekt som har tips?
2)Kommer du byta vatten- och avloppsrör? I princip behöer du ju inte fundera mycket själv, förutom att hurdana material du vill ha. Fråga offert. I princip skall du ju ha byggare,elgubbe och rörgubbe. mycket beror ju på när och av vad allt är byggt av och hur bra det är gjort. Sen lönar det sig att fixa ventilationen i badrummet ifall den inte är av dagens standard
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 14:58   #1944
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Det är väl detta jag hoppas få hjälp med; Vilka frågeställningar bör man ställa sig inför att man börjar planera? Frågor man förväntas veta innan dess att man börjar söka hantverkare och material och dylikt. Är det någon som har erfarenhet av sådant större byggprojekt som har tips?
Vilken typ av kök vill du ha? Färg, hur det skall se ut, vitvaror (om dom skall bytas), materialval av luckor, kakel, bänkskivor osv.
Det finns mängder av olika köksleverantörer, skall du fixa material själv?
Dom mest kända är IKEA, Marbodal, Ballingslöv, HTH, Kvik.
Vi har Kvänum på mitt jobb, och av vad jag har sett så håller dom samma kvalité som dom större Marbodal och Ballingslöv.

Anlitar du en byggare så behöver du inte planera in när elektriker och rörläggare skall komma, det är enklare att låta dom sköta den planeringen.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 15:13   #1945
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Våran klädansvarig tycke man ska lämna in en tom ritning med endast mått. Lätt annars att man låser sig hur köket ska vara.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 17:58   #1946
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
2)Kommer du byta vatten- och avloppsrör? I princip behöer du ju inte fundera mycket själv, förutom att hurdana material du vill ha. Fråga offert. I princip skall du ju ha byggare,elgubbe och rörgubbe. mycket beror ju på när och av vad allt är byggt av och hur bra det är gjort. Sen lönar det sig att fixa ventilationen i badrummet ifall den inte är av dagens standard
Tack!

Jag tänker att det kommer bli en helrenovering. Jag har inte börjat göra djupare efterforskning ännu, men vet att det är problem med avrinningen i badrummet. Detta har att göra med hur rören är konstruerade, och att det är helt gjutet.

Jag vet egentligen inte mer än att huset är byggt på 60-talet, och aldrig stamrenoverat. Jag vet att några grannar renoverat sina badrum nyligen

Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Vilken typ av kök vill du ha? Färg, hur det skall se ut, vitvaror (om dom skall bytas), materialval av luckor, kakel, bänkskivor osv.
Det finns mängder av olika köksleverantörer, skall du fixa material själv?
Dom mest kända är IKEA, Marbodal, Ballingslöv, HTH, Kvik.
Vi har Kvänum på mitt jobb, och av vad jag har sett så håller dom samma kvalité som dom större Marbodal och Ballingslöv.

Anlitar du en byggare så behöver du inte planera in när elektriker och rörläggare skall komma, det är enklare att låta dom sköta den planeringen.
Har egentligen inte kommit så långt att fundera kring val av material/utrustning, utan mest kring praktiska saker. Ett bekymmer är ventilationen i köket. I nuläget är köksfläkten helt utan utblås.

Jag tänker att hela köket måste göras om. Alltså både fixa väggar, tak och nytt golv. Därefter fundera kring el och rör i köket, och slutligen bestämma kring vad som ska in i köket (det enda jag tänker spara är kylskåp och frys, som är köpt 2015).

Jag får heller ingen klarhet kring att behålla/byta köksskåp. Vissa tycker de gamla, platsbyggda köksskåpen bör målas om och fräschas upp, men sparas. Andra tycker man borde riva och köpa nytt....

Jag vet inte om, och i så fall vilka smarta lösningar man bör passa på att göra vid ett sånt här större projekt...
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 19:32   #1947
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Tack!

Jag tänker att hela köket måste göras om. Alltså både fixa väggar, tak och nytt golv. Därefter fundera kring el och rör i köket, och slutligen bestämma kring vad som ska in i köket (det enda jag tänker spara är kylskåp och frys, som är köpt 2015).

Jag får heller ingen klarhet kring att behålla/byta köksskåp. Vissa tycker de gamla, platsbyggda köksskåpen bör målas om och fräschas upp, men sparas. Andra tycker man borde riva och köpa nytt....

Jag vet inte om, och i så fall vilka smarta lösningar man bör passa på att göra vid ett sånt här större projekt...
Bilder! Bara för att skåpen är platsbyggda behöver dom inte funka för dig år 2021. Jag har sparat en del, förbättrat och i vissa fall kört helt nytt. Behöll original element och fräschade till elementskydden.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-02, 18:28   #1948
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Jag har egentligen två projekt framför mig. Ett stort och dyrt, och ett mindre.

1) Det mindre; Egentligen rör det lite fix i lägenheten. Mindre saker som att byta golv- och dörrsocklar, samt sätta trösklar.

2) Det större är en helrenovering av kök och badrum. Budgeten för detta projekt är typ 300 tkr.

Jag har liksom lagt det lite på hyllan. Har inte följt med, sökt eller planerat något. Nu sitter jag och funderar på vilka frågor jag behöver ställa mig, och söka svar på, innan dess jag går vidare i planeringen.

Det är väl detta jag hoppas få hjälp med; Vilka frågeställningar bör man ställa sig inför att man börjar planera? Frågor man förväntas veta innan dess att man börjar söka hantverkare och material och dylikt. Är det någon som har erfarenhet av sådant större byggprojekt som har tips?
Nu ar jag varken en hantverkare och/eller insatt i branschen, men om jag hade varit i dina skor hade jag undrat

- Hur kom du fram till 300 tkr?
- Ar ett stambyte inplanerat inom en snar framtid? (som nagon redan namnt?
- Vart kan jag fa basta material for minsta peng? (jamfor med kolopanel, egna kontakter, varuhus och utomlands)
- Eventuell ROI
- Hur kan jag framtidssakra?

rooz har en poang, tank pa vad ett badrum och kok kan tankas se ut 2021
Smagrejer som USB-C laddare i socklar, dockningstationer, kontrollerbara dimmers via smartphone, inbyggda hogtalare, golvvarme, ventilation osv
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-26, 16:16   #1949
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Hjälp!

Jag måste bygga hemmakontor

Jag tänkte varmbona rummet ovanpå stallet.

Hur gör jag det så billigt som möjligt?

Jag gillar inte energieffektiva lösningar i denna typ av byggnad, utan jag tror mer på att det ska få andas, ifall att vatten börjar läcka in ska det kunna komma ut.

Det är okej att stjäla utrymme ifall det blir enklare.

Jag kan få tag i massa plywood, även plywood som har frigolit fastlimmad.

Jag funderar på att lägga detta som golv, samt plywood som vindspärr ut mot fasadplankorna. Sen lämna utrymme och regla upp nya innerväggar en bit in.

Jag funderar på att göra dubbla väggar så jag kan spruta in cellulosa.

Andra tips?

Isover?

Taket består av rote, sen träshingel, sen rote, läkt och galvad plåt.




Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-26, 20:08   #1950
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Kan du inte lika gärna bygga/köpa en friggebod att ha som kontor?
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)