Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Kommer du vaccinera dig?
Ja 11 23.40%
Nej 27 57.45%
Vet ej 9 19.15%
Antal röster: 47. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-24, 05:26   #496
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Utegångsförbud med så kallade karantänpass för att handla mat och medicin, max en per hushåll. Ekonomin går på knäna, en hel del som fortfarande är stängt. Dels för att dom inte får ha öppet och skulle dom få tillstånd så är det en massa ologiska krångliga samt inte minst kostsamma säkerhets åtgärder som fodras för att få ha öppet. Det är pannkaka helt enkelt, tio miljoner människor eller därikring som inte ens har råd med mat.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 05:33   #497
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Ja det är inte möjligt att stänga företag på samma sätt i ett land där alla annars måste jobba alla timmar utom sömnen...
inga besparingar, inget i skafferiet.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 05:38   #498
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Men som sagt, stänga just företag kommer inte vi att göra igen som vi gjorde först, vi har strypt ned smittan till nära noll, med allt öppet, igen. Det är en zon med en större stad i och landsbygd runt om, likadant i grannområdena.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 17:08   #499
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Det svåra med beräkningarna är väl att en viss del av dödssiffran är att det inte blev alltför många på en gång så att man kunda hjälpa de som mest behövde hjälp dvs det fanns vårdkapacitet.

Jag misstänker att överdödligheten döds% hade varit bra mycket större om vi hade varit ännu mer c'est la vie angående corona så det blir vanskligt att titta på nuvarande siffror och fråga sig "om det är värt det" när siffrorna antagligen hade varit helt annorlunda om vi bara hade kört helt yolo.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 03:03   #500
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
Men vilka datapunkter vill du då använda? Om viruset inte orsakar hög dödlighet vad är det då som är så hemskt? Detta är den simpla (kanske korkade?) synen på det hela; ska du hålla folk hemma i ett år så dom inte blir sjuka och är hemma i några veckor? Jag ser inte riktigt den logiken.

En annan dimension är det jag nämnde tidigare, det sker ohyggligt mycket dödsfall som kan förhindras, detta gäller i synnerhet utvecklingsländer, det kan vara dåligt vatten det kan vara näringsbrist/svält etc. Nu reagerar man med kraft mot ett samhällsproblem som är ordentligt underordnat, på pappret och även i praktiken.

Dom åtgärder som man satt in mot Corona världen över har rejäla konsekvenser för folk. Om man räddar livet på fem 80-åringar men tio 8 åringar svälter ihjäl är det en bra deal? Nu var vi simpla igen men en sådan här ekvation är väl inte helt orimlig i förlängningen, i varje fall inte där jag befinner mig.
Du jämför saker som har risk för att exponentiellt öka med sådant som bara ökar linjärt.

Det stämmer att fler kan dö runtom i världen pga. nedstängningen och länder får sämre ekonomier och därmed skickar mindre bistånd där pengar räddar mest liv per krona, t.ex. där man fixar rent vatten eller vaccin för vanliga sjukdomar. Hur det blir vet vi inte. Detta är något som jag också påpekat tidigare att det mycket väl kan bli att några miljoner dör av Corona, men 40-60 miljoner dör av svält/sjukdomar som normala biståndsbudgetar annars skulle förhindra...

Det vi vet är att när larmet om Corona kom och man först hade en misstanke om ca 3% dödlighet så tog man inte större hänsyn i västvärlden generellt. Detta då man inte vet hur dödlig, om den verkligen är 0,1% eller 1% eller 5%, så var det ganska så oseriöst att låta saker rulla på normalt. Kina däremot stängde ner skiten totallt och fick stopp på det, där rullar allt på som normalt nu trots de släppte löst skiten. Nu har vi trots allt jävla tur att viruset "hittills" bara generellt sett är väldigt dödligt för äldre och sjuka. Men dom nya varianterna sprids snabbare och skickar 64% mer till IVA, detta är alltså en variant som började spridas ca 6 månader efter den anlände i England... Dvs. nu 6 månader senare kanske en nya variant redan kommit som också skickar 64% mer till IVA, dvs. en risk för exponetiell ökning i styrka... Varje person eller djur som smittas blir också en som eventuellt muterar fram en farligare version.

Vilket som jag har tröttnat på hela grejen, vi har inkompetenta byråkrater på FoHM och inkompetenta politiker, det är den blinde som leder den halte. Halvmesyrer rakt igenom. Bästa analogin är nog vi har en doktor (FoHM) som skriver ut halva receptet för antibiotika och apotekare (regeringen) som säger man bara ska äta hälften, vilket resulterar i att sjukdomen stannar kvar och blir resistent. Sen skyller man på att antibiotikan är inneffektiv.

Vid detta skede så tycker jag man kan släppa skiten fritt, gamlingarna borde ha säkrats upp vid detta lag och de som är för sjuka att röra sig i samhället får vänta på vaccin. - Men som sagt, jag har typ gett upp vad som är effektivast eller bäst så nu säger jag mest utifrån mitt perspektiv än samhällets. Dvs. vill folk riskera att klättra i berg eller åka skridskor på tunna isar så får dom göra det, folk har haft god tid på sig nu att bunkra upp mat, ändra rutiner och logistik för att anpassa sig. Så får man öppna samhället igen.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 04:02   #501
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Vad bra då håller vi med varandra.

Effektivast är nog att inte stänga ner hela samhällen utan att folk som befinner sig i riskgrupp får isolera sig självmant.

Staden jag befinner mig i nu funkar utmärkt utan några nämnvärda åtgärder. Samma frånvaro av dödsfall och överbelastad sjukvård som staden jag bodde i innan, där var jag inlåst och endast matbutiker och apotek var öppna. Jag utgår ifrån min egna erfarenhet, samt även andras i min krets. Jag köper inte skiten som står i tidningar. Åtgärder, restriktioner, hysteri ligger inte i paritet med hur farligt covid är.

57.3% fler IVA fall i vecka 20 jämfört med vecka 3 fram och tillbaka, sånt får mig liksom inte att bli övertygad, även om jag låter efterbliven nu.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 18:10   #502
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jag vet inte om jag har missförstått någonting här men skall man stoppa spridningen så stoppar man spridningen. Har man rensat ut coronan i en bubbla/cell som vi har gjort genom tester och karantän så kan man ju åka skidor hur mycket man vill däri.

Vår familj som håller på med en rad sporter t ex friidrott har ju öppnat för det igen, då coronan inte längre finns, eller ja det kryper ned till 2 aktiva fall just nu vi har haft noll.

Coronan har kommit tillbaka 3 gr och varje gång var det genom flyg och resor in och ut ur provinsen/bubblan/landet. 2 av våra grannar har bland det värsta siffrorna hela världen. Iofs så är dessa grannar mycket internationella affärs hubar och det kan man ju säga att Sverige/Stockholm är, kanske men även så, så kan man dela in den biten i bubblor. Men det skall jag kanske inte säga någonting om, vad vet jag.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 18:24   #503
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 07:31   #504
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Att länka till en sådan idiot...
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 18:18   #505
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Skulle mer likna det vid att bli biten av en varg i skogen, blödande haltar du iväg och en björn känner bloddoften, du har tappat för mycket blod för att kunna springa och björnen dödar dig. Var det då vargen eller björnen som dödade dig?
Hittade en brittisk studie där man granskat deras dödsintyg. Där anger man orsakerna i steg.

Exempel:


Orsaken som startade händelseförloppet kallas "underliggande dödsorsak" och studien har granskat 263'826 dödsintyg fram till den 3:e Juli 2020. Av dessa intyg nämner 45'683 st cov-19 som underliggande dödsorsak. Sedan är det ytterligare 3'877 som nämner cov-19, men då endast som en annan del i kedjan, dvs 7.8% av de studerade intygen innehållande cov-19 överhuvudtaget.

Men när man fortsatte följa dessa siffror under hösten så såg man hur denna andel ökade och under tidig höst låg siffrorna mellan 25-30% i varje rapport, dvs i en knapp tredjedel av fallen så var Cov-19 inte den underliggande dödsorsaken, även om den kanske bidrog.

Källa: https://www.cebm.net/covid-19/death-...ause-of-death/

Obs, studien har inte granskats vetenskapligt (sk. peer-review).
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 18:26   #506
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Hittade en brittisk studie där man granskat deras dödsintyg. Där anger man orsakerna i steg.

Exempel:


Orsaken som startade händelseförloppet kallas "underliggande dödsorsak" och studien har granskat 263'826 dödsintyg fram till den 3:e Juli 2020. Av dessa intyg nämner 45'683 st cov-19 som underliggande dödsorsak. Sedan är det ytterligare 3'877 som nämner cov-19, men då endast som en annan del i kedjan, dvs 7.8% av de studerade intygen innehållande cov-19 överhuvudtaget.

Men när man fortsatte följa dessa siffror under hösten så såg man hur denna andel ökade och under tidig höst låg siffrorna mellan 25-30% i varje rapport, dvs i en knapp tredjedel av fallen så var Cov-19 inte den underliggande dödsorsaken, även om den kanske bidrog.

Källa: https://www.cebm.net/covid-19/death-...ause-of-death/

Obs, studien har inte granskats vetenskapligt (sk. peer-review).
Ganska likt det svenska, men som sagt - läkare är ganska slarviga/dåliga på det där med att sätta diagnos

https://www.socialstyrelsen.se/globa...rsaksintyg.pdf
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-28, 18:38   #507
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Intressant, tack för länken!

Frågan är hur det ser ut för våra svenska Covid-fall om man skulle göra en liknande undersökning likt den brittiska ovan. Hur stor andel av fallen skulle ha Cov-19 som den "underliggande dödsorsaken"?
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-02, 10:52   #508
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Fick sprutan för en kvart sen. De gav mig astras eftersom jag är ung. Inga biverkningar hittills. Återkommer
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-02, 11:08   #509
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Enligt Folkhälsomyndigheten hade 9 309 svenskar dött med covid-19 fram till och med den 31 december 2020.
Konstaterad överdödlighet var dock 6 202
Så i runda slängar bör ca 3100 ha dött av annat än covid19 trots att de står med i statistiken. Eller åtminstånde dött i alla fall. Dvs om inte Covid dödat de så hade det vart cancern, hjärtat eller liknande.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-02, 12:15   #510
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Enligt Folkhälsomyndigheten hade 9 309 svenskar dött med covid-19 fram till och med den 31 december 2020.
Konstaterad överdödlighet var dock 6 202
Så i runda slängar bör ca 3100 ha dött av annat än covid19 trots att de står med i statistiken. Eller åtminstånde dött i alla fall. Dvs om inte Covid dödat de så hade det vart cancern, hjärtat eller liknande.
Riktigt så enkelt är det ju inte. Vi hade ju till exempel viss underdödlighet i vissa yngre grupper. Sedan så är det ju ingen som vet hur många extra/färre som dött pga restriktionerna. Vården har ju t.ex. sett att färre söker vård för hjärtproblem och cancer. Vilket leder till att fler kommer in i ett senare skede, vilket kan påverka dödstalen.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)