Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-30, 19:11   #331
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Hur kan lyftningen ha överlevt till nu?
Vari ligger motsättningen, även om en majoritet vill träna, tävla och titta på klassisk lyftning? Var försvinner existensberättigandet för utrustningen och personer som vill tävla med den?
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 19:14   #332
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Hur kan lyftningen ha överlevt till nu?
Vari ligger motsättningen, även om en majoritet vill träna, tävla och titta på klassisk lyftning? Var försvinner existensberättigandet för utrustningen och personer som vill tävla med den?
+1

Jag tror klassisk lyftning gör att styrkelyft som helhet växer. Och man får komma ihåg att det är utövarna och publiken som avgör vad som händer med sporten i framtiden, inte proffstyckare på Internet.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 19:18   #333
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
+1

jag tror klassisk lyftning gör att styrkelyft som helhet växer. Och man får komma ihåg att det är utövarna och publiken som avgör vad som händer med sporten i framtiden, inte proffstyckare på internet.
+1
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 21:20   #334
PepzAdept
Fitnessfjolla
 
PepzAdepts avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4 246
Tycker också att det är väldigt underligt att det finns en sån splittring och negativ ton inom styrkelyft när det kommer till det här med eller utan utrustning. Ser faktiskt inte problematiken egentligen. Som sagt det är väl inte underligare än höjdhopp och stavhopp. Tycker man att det ena är roligt kör man väl det och vise versa. Har svårt att tro att de snackar ner varandra på likvärdigt sätt som styrkelyftare verkar göra?! Har verkligen full respekt för folk som kämpar och blir duktiga med utrustningen även om klassisk lyftning passar mig personligen bättre.

Nåväl, nu vart jag lite nyfiken igen. Nu när debatten skiftat till publik osv så funderar jag på om det är någon som har en uppfattning om vad för folk som kommer på tävlingarna nu egentligen. Är det generellt närmast sörjande (vänner, klubbkamrater, familj, etc.) eller kommer det även mycket annat folk?! Hur ser det ut runt om i landet?

På de serietävlingar jag varit på med EP/polisen så är det ju knappt folk öht. Tävlande och kanske nån som har med sig familjen typ.
Kan man tänka sig en utvecklingspotential även på en sån nivå till att locka fler folk även på serietävlingarna?

På de SM-tävlingar jag varit på har det såklart varit mer folk men då är det såklart också många fler tävlande vilket i sin tur givetvis genererar fler närmast sörjande.

Det var ju betydligt mer folk på serie 2 på STK i maj när det samlades flera klubbar på samma serietävling. Kan det vara ett sätt för att få mer intresse för tävlingarna att klumpa ihop dem? Dock vart det en sjukt lång tävlingsdag :P
__________________
Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120636
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 22:24   #335
Petter__Jonsson
Registered User
 
Petter__Jonssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 1 330
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Kör en undersökning om vad gemene man som tränar med vikter och vet vad styrkelyft är tycker om styrkelyftsutrustning. dvs er potentiella publik. Tom vissa av era egna elitlyftare dissar ju den. "Ni" gillar att tävla med den "Vi" gillar inte att titta på er när ni har den på. När den inte är på vill "vi" titta och följa sporten.

Ber om ursäkt för min hybris att tro att jag representerar en stor massa av publiken, eller det gör jag egentligen inte, jag tror att jag har rätt.
Jag tror inte att det är så klart. För en stor del är nog igenkännandet viktigt och att kunna jämföra med sig själv å andra sidan lyfts ju större vikter med utrustningen och jag tror att många (sett till den lilla publik som finns) gillar att se tunga lyft och mycket vikter på stången.

Jag hoppas och tror att båda varrianterna finns kvar och att det blir stora klasser även på utrustade SM (även om jag är rädd att det inte blir så). Höjda kvalgränser för klassisk lyftning är jag dock skeptisk till. Hellre välfyllda klasser och relativt låga kvalgränser (som nu på klassiska SM).

Senast redigerad av Petter__Jonsson den 2011-08-30 klockan 22:26.
Petter__Jonsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 00:18   #336
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
En av åsikterna runt den klassiska lyftningen är ju just denna att vi inte skulle kunna hävda oss på ett bra sätt internationellt. Hirvis framförde den poängen för ett par sidor sedan och även en av våra landslagslyftare, som jag surrade under SM/RM-helgen, var av samma åsikt. Han hade det som huvudorsak till att inte vilja tävla internationellt. Troligen har de båda rätt, men man kan ju ta och vända på resonemanget också. Är det rimligt att vi, som mikroskopisk nation med mikroskopiskt underlag av aktiva tävlande(relativt sett), skall kunna hävda oss internationellt? Är det så i många andra sporter? Med utrustning kan vi det men utan utrustning och utan gigantiskt underlag kan vi möjligen inte så. Inte till en början iaf. Om man med dessa ögon blickar åter mot vår sport kan jag tycka att, med tanke på underlaget, så har vi tämligen många lyftare med god klassisk potentialt. Om man tex ponerar att Franzén och Sjögren får vara skadefri ett par år så hyser jag inga tvivel om att resultaten ytterligare kommer stegras. Minns bara hur resultatnivån höjts sedan fjolårets RM.

I ett nordiskt perspektiv kan man tycka ett par av SM-klasserna höll riktigt god standard redan i år. Om det förresten i framtiden skulle bli tal om nordiska mästerskap i Klassisk lyftning kan jag tänka mig att ett sådant skulle kunna bli tämligen prestigefyllt. Detta speciellt om differensen till den europeiska och globala elitnivån initialt skulle skjuta i höjden. Möjligen skulle det då bli mer värt att kunna titulera sig ”Starkast i Norden”, vad vet jag?

När det gäller huvudfråga, den om klassisk kontra utrustat styrkelyft, så handlar det inte om att racka ner på utrustningslyftare. Inte för min del. Utrustning är kul, jag är den förste att erkänna det men skall man sia om framtiden så tror jag den klassiska lyftningen kommer vinna mycket mark. Om det betyder att ordinär SL går i graven eller inte är ju en jättesvår fråga. Att åsikterna sedan går isär när det gäller framtiden behöver ju nödvändigtvis inte betyda någon splittring i förbundet. Att man föredrar något betyder ju inte nödvändigtvis att man önskar livet ur nått annat. Dessutom måste man ju, som någon tidigare sa, ta detta för vad det är. En diskussion på ett diskussionsforum.

Bara några tankar och detta alltså sagt av en halvmedioker, klassisk, amatör. Tidigare lite drygt halvmedioker utrustningslyftare. Således en av alla oss som personligen inte berörs av landslagsplatser eller internationella placeringar. En gräsrot, helt enkelt.
Jag har oftast rätt. Men du har väldigt många poäng i ditt inlägg här ovan. Över tid är det inte omöjligt att någon svensk lyftare kan hävda sig internationellt i klassiskt SL, men det lär nog dröja några år. När jag skriver hävda sig så menar jag i praktiken ta medalj på VM. Man bör dock ha i åtanke att det finns en rätt stor chans att fler länder än Sverige kliver på raw-tåget och satsar en del och då kommer det bli åka av.
Ryssland har ansökt om att få arrangera raw-VM 2013. Dom lär inte komma oförberedda.

Som flera andra också skrivit så kan inte jag heller begripa hur vissa kan ha en så fientlig inställning till utrustningslyftande. Det känns ju rätt konstigt när t.o.m landslagslyftare uttrycker sig i förlöjligande ordalag om den utrustning som man själv tävlar i.

En annan fundering är om/när IPF kommer att införa rawmästerskap i enbart bänkpress. Personligen tror jag att det kommer att dröja ett bra tag.
Man var ju tex inte så jättesnabba när det gäller att införa U/J-VM i bänkpress. Första senior-VM var 1992 och första U/J-VM var 2009.
Så länge man bara "kan" tävla internationellt med tröja lär nog tröjbänkandet i landet överleva.

Senast redigerad av Hirvis den 2011-08-31 klockan 00:21.
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 06:37   #337
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av PepzAdept Visa inlägg
Nåväl, nu vart jag lite nyfiken igen. Nu när debatten skiftat till publik osv så funderar jag på om det är någon som har en uppfattning om vad för folk som kommer på tävlingarna nu egentligen. Är det generellt närmast sörjande (vänner, klubbkamrater, familj, etc.) eller kommer det även mycket annat folk?! Hur ser det ut runt om i landet?

På de serietävlingar jag varit på med EP/polisen så är det ju knappt folk öht. Tävlande och kanske nån som har med sig familjen typ.
Kan man tänka sig en utvecklingspotential även på en sån nivå till att locka fler folk även på serietävlingarna?
Vi brukar alltid arrangera våra tävlingar tillsammans med ett par andra klubbar. Dels blir det lite lättare att skrapa ihop domare och funktionärer om varje klubb bara behöver göra det en gång per år, dels tycker många att det blir roligare att lyfta med lite mer folk.

Sen finns det ju gränser där också.

Men ska man få publik så handlar det om marknadsföring. Ut på stan, prata med folk, sätt upp lappar, prata med lokalradion, be folk du känner ta med sina bekanta...

Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Jag har oftast rätt.
Japp. För det mesta.

Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Ryssland har ansökt om att få arrangera raw-VM 2013. Dom lär inte komma oförberedda.
De hade ett RAW-mästerskap iår. Med rent ryska resultat...
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 07:18   #338
Ahead Of The Pack
Registered User
 
Ahead Of The Packs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: I ett radhus
Inlägg: 573
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
De flesta vet nog inte om att det är tekniskt svårt med utrustning utan ser det mer som lyftkran. Därför blir det också svårare att relatera till.
Nu är det ur ett vanligt-folk-perspektiv.

Ändring: plus ett på vad filmjölk skrev också.
Postat via en mobil enhet
Det finns en mängd olika idrotter som gemene man har väldigt svårt att relatera till man det gör inte de idrotterna mindre intressanta eller populära publikmässigt för det. Min högst egna erfarenhet av publik som inte tränar med vikter eller har tränat något annat heller, är att de inte bryr sig speciellt mycket om utrustningen hjälper 0kg eller 100kg, de gillar att se tunga vikter och kämpandet för att klara dessa vikter. Och utrustningen leder (oftast) till tyngre vikter.
__________________
_________________________________

Hur faan kunde jag missa hundra???

Det är alltid lika roligt när det går bra för någon annan.
Ahead Of The Pack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 09:50   #339
tntballe
Baconanist
 
tntballes avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: BACONtown
Inlägg: 6 140
Citat:
Ursprungligen postat av Ahead Of The Pack Visa inlägg
Det finns en mängd olika idrotter som gemene man har väldigt svårt att relatera till man det gör inte de idrotterna mindre intressanta eller populära publikmässigt för det. Min högst egna erfarenhet av publik som inte tränar med vikter eller har tränat något annat heller, är att de inte bryr sig speciellt mycket om utrustningen hjälper 0kg eller 100kg, de gillar att se tunga vikter och kämpandet för att klara dessa vikter. Och utrustningen leder (oftast) till tyngre vikter.
Men nu var det ju inte så många i publiken, så dom som inte bryr sig speciellt mycket är inte den stora massan.

Min erfarenhet av vad arbetskamrater och bekanta tycker om utrustningslyft är att så fort dom upptäcker att utrustning använts så försvinner intresset för det lyft man visat. Spelar ingen roll om det är 100 kg mer än ett utrustningsfritt lyft. det blir ändå bara ett "Jaha, det där skulle han aldrig klara utan dräkt, han kan ju knappt gå, osv."
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mary Anne Radmacher
Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow."
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 11:20   #340
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av tntballe Visa inlägg
Men nu var det ju inte så många i publiken, så dom som inte bryr sig speciellt mycket är inte den stora massan.

Min erfarenhet av vad arbetskamrater och bekanta tycker om utrustningslyft är att så fort dom upptäcker att utrustning använts så försvinner intresset för det lyft man visat. Spelar ingen roll om det är 100 kg mer än ett utrustningsfritt lyft. det blir ändå bara ett "Jaha, det där skulle han aldrig klara utan dräkt, han kan ju knappt gå, osv."
Precis så.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 11:51   #341
Pernam
Registered User
 
Pernams avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 905
[QUOTE=tntballe;5257660]Men nu var det ju inte så många i publiken, så dom som inte bryr sig speciellt mycket är inte den stora massan.

QUOTE]
+1
Vilka är det som möjligen är intresserade av att se en styrkelyft, förutom aktiva och de närmast sörjande? Utan att egentligen veta skulle jag väl tro att det är skrotlyftare och gymråttor som är tillräckligt "halvkunniga" för att förstå att man får upp bra nog mycket vikt med utrustning men utan förståelse för de tekniska svårigheterna (läs: sådana som jag). Och då är det ju som tidigare ofta nämnts mer imponerande/intressant med RAW, man kan helt enkelt relatera till lyften på ett annat sätt.
Men, som utomstående, slår det mig som märkligt vad känslig frågan om utrustning VS icke utrustning verkar vara lyftare emellan. Där kan ni få problem tror jag, en eventuell framtida schism mellan två fraktioner i en marginalsport med få aktiva kan aldrig vara gynnsamt för utvecklingen.
Pernam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 12:30   #342
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av Pernam Visa inlägg
Men, som utomstående, slår det mig som märkligt vad känslig frågan om utrustning VS icke utrustning verkar vara lyftare emellan. Där kan ni få problem tror jag, en eventuell framtida schism mellan två fraktioner i en marginalsport med få aktiva kan aldrig vara gynnsamt för utvecklingen.
Ja, det är fulltsändigt onödigt att bråka sinsemellan om det.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 17:54   #343
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Såg Ove Lehto skrev vad han tyckte, detta är från hans träningsblogg.

Jag har lagt märke till att det debatteras en del om vilket som är bäst raw styrkelyft eller med utrustning.
Min åsikt är att det ena inte behöver utesluta det andra, man kan ju köra både ock eller så väljer man det man gillar bäst. Man behöver inte döma ut det andra bara för att man gillar inte gillar det.
Det har blivit en våg av raw tävlingar både i Finland och Sverige och det är inne att köra raw just nu.
Jag tycker mycket om att tävla raw det är enklare både att värma upp och att tävla. Och jag har saknat att det inte funnits tävlingar och ranking för raw lyftning, nu finns det och det är riktigt bra!
Men det finns en sak som är lite tråkigt med raw lyftning och det är att det inte sker särskilt stora kast i resultaten, man gör det man gör det skiljer oftast inte mycket från tävling till tävling, det kan kanske bli lite tråkigt i längden? Det är ju kul att få hantera stora vikter fastän det är med hjälp av utrustningen. Det är där som utrustningen har sin tjusning man kan man kan testa nya dräkter och skjortor och få snabbare framsteg och därmed blir det mer inspirerande och roligt att träna och tävla, det ger liksom en dimension till i lyftningen. Men förstås kräver det att man har passare och kompisar som hjälper en med utrustningen på ett annat set än om man kör raw och utrustningen kostar ju en hel del också. Men dagens utrustning har också blivit mycket starkare och pålitliga och är i stort sätt omöjlig att spräcka så det gör ju att den vara längre.
Bland det största" problemet" med utrustningen är kanske att folk chansar med för små skjortor och det resulterar i magbänkar och osäkra lyft, men det är ju fult möjligt att göra godkända lyft så det gäller att lära sig behärska sin utrustning.
Jag har full förståelse att många inte alls gillar utrustning, men det finns också sådana som gillar den. Då är det ju perfekt att man numera kan väja det man gillar bäst eller så kör man både och kan sätta upp dubbelt flera målsättningar.
Själv kommer jag att tävla i båda former och jag kan tycka om båda utan att helt ta ställning för det ena. Jag tycker det finns dubbelt mera mål som kan inspirera en att träna och tävla om man har mål i både raw och utrustningslyftning.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 18:08   #344
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Ove är som vanligt sympatisk och har vettiga synpunkter!
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 20:10   #345
EkarN
Registered User
 
EkarNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Highgarden
Inlägg: 6 702
På tal om rawlyftning, Ove borde ju vara tämligen svårslagen i norden(änsålänge) med sina 915 kg raw på tävling?
__________________
"I'm going to sit on my ass until I get ass cancer" - Robbaz

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.
EkarN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)