Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-17, 17:56   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Att vända på dygnet skapar felinställda gener för fettsyrametabilism

och saboterar insulinkänsligheten. Att vara uppe och äta på nätterna är dåligt för hälsan och formen bortom eventuell påverkan på kaloribalansen.

Citat:
Circadian misalignment, such as in shift work, has been associated with obesity and type 2 diabetes. However, direct effects of circadian misalignment on skeletal muscle insulin sensitivity and the muscle molecular circadian clock have never been studied in humans. Here, we investigated insulin sensitivity and muscle metabolism in 14 healthy young lean men [age 22.4 ± 2.8 years; body mass index (BMI) 22.3 ± 2.1 kg/m2 (mean ± SD)] after a 3-d control protocol and a 3.5-d misalignment protocol induced by a 12-h rapid shift of the behavioral cycle. We show that short-term circadian misalignment results in a significant decrease in muscle insulin sensitivity due to a reduced skeletal muscle nonoxidative glucose disposal (rate of disappearance: 23.7 ± 2.4 vs. 18.4 ± 1.4 mg/kg per minute; control vs. misalignment; P = 0.024). Fasting glucose and free fatty acid levels as well as sleeping metabolic rate were higher during circadian misalignment. Molecular analysis of skeletal muscle biopsies revealed that the molecular circadian clock was not aligned to the inverted behavioral cycle, and transcriptome analysis revealed the human PPAR pathway as a key player in the disturbed energy metabolism upon circadian misalignment. Our findings may provide a mechanism underlying the increased risk of type 2 diabetes among shift workers.
Proc Natl Acad Sci U S A. 2018 Jul 9. Circadian misalignment induces fatty acid metabolism gene profiles and compromises insulin sensitivity in human skeletal muscle.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 18:35   #2
Primitiv
Registered User
 
Primitivs avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 492
Jag jobbar bara nätter (men inte många nätter i veckan) och försöker äta en sista stor måltid runt 20-21 och sedan kvarg runt midnatt-01 just för att jag läste om något liknande.

Kanske ska man börja gå och kolla sitt blodsocker.
Primitiv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 18:44   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det är dåligt att bara vara uppe på natten och sova på dagen. Skift- och nattarbetare borde ha större lönepåslag än dom har eftersom det inte bara är obekväma arbetstider det handlar om, utan rent hälsovådliga.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 22:54   #4
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
FUCK. jag som är vaken för länge på nätterna (till 3-5) och sen kliver upp 12-14 FuCK FUCK. Får bli rejäl omställning nu om jag ska kunna gå ned i vikt och även slippa diabetes 2.

Finns det fler studier av samma slag eller är detta en den enda preliminära studien av sitt slag? Hur generaliserbar är dess slutsatser egentligen för en vanlig överviktig person i 29 års åldern som i mitt fall? 171cm lång och 77 kg just nu.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 22:58   #5
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Hur sent innebär detta?

Om man t.ex. tränar efter jobbet och bara har möjlighet att käka vid 22/23. Fortfarande kasst?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 23:08   #6
Takadanoalien
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 52
Jobbar också bara nätter. Försöker intala mig själv att det är helt okej då jag jobbar veckovis (dvs har 2 lediga veckor i månaden). Äter endast lätta grejer på natten också (små, enkla sallader, kvarg, keso m.m.).

Så klart är nattjobb inte optimalt i längden, är inne på mitt andra år och känner att bristningsgränsen är på väg...
Takadanoalien är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 23:22   #7
Mäktigman
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 167
Fast vad denna studie undersökte var väl bara vid en kortsiktig förändring i dygnsrytmen, dvs en oregelbunden sovtid. Ifall man har det som rutin att vara vaken på natten lär det väl se annorlunda ut?

Senast redigerad av Mäktigman den 2018-07-17 klockan 23:24.
Mäktigman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 23:27   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det finns ett enormt antal studier över många årtionden som visar ett klart samband med att vända på dygnet och ökad risk för hjärtsjukdom, diabetes och övervikt.

Här visas några av de faktiska mekanismerna, och att det går så fort som bara några dagar innan generna programmeras om till det sämre är inte bara överraskande utan klart negativt.

Själva sjukdomarna visar sig inte förrän efter lång tid.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 11:18   #9
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Jobbigt detta. Ofta är man ju ute fredag och lördagar till 4-5 på morgonen för festande och sen sover stor del av dagarna på helgen. om man inte är igång hela helgen utan sömn. Plötsligt får man överväga om njuting är mer hälsosamt än rubbad dygnsrytm är tälsovådligt.
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 12:01   #10
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Tur jag slutade på mitt förra jobb då de ändra skiftgången till det sämre!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-20, 03:27   #11
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Är de här effekterna temporära och reversibla? Jobbar natt och känner mig som en zombie nästan jämt. Blev (mera) orolig nu.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-20, 06:26   #12
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Hur är det för flygpersonal som har en biologisk klocka som lär skifta lika ofta som politiker ändrar åsikt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-20, 10:42   #13
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Finns någon utförlig, uppdaterad summering/review på allehanda nackdelar av "circadian misalignment"?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-20, 11:11   #14
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Finns någon utförlig, uppdaterad summering/review på allehanda nackdelar av "circadian misalignment"?
Det finns några kapitel i Why we sleep som handlar om detta.
https://www.adlibris.com/se/sok?q=why+we+sleep
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-20, 11:15   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
http://docdro.id/SlBgOC9
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)