Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-11, 18:44   #1
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
"Vertical Diet" , svensk version?

Vertical Diet är ju lite av en fluga just nu känns det som, en kosthållning som Stan Efferding använder sig av och även tillämpar på många av hans klienter som är några av världens bästa inom styrke/kraftsport. Finns massor med länkar om det där ute om man är nyfiken.

Kortfattat äter man mycket rött kött och ris och jag tror att tanken med rött kött och ris är just att det ska ha en hög biologisk tillgänglighet, typ att kroppen snabbt kan absorbera det?

Men som vi alla vet så flyger ju inte riktigt rött kött och ris i Sverige av uppenbara anledningar (Cancer, DÖDEN), så vad rekommenderar ni att man skulle köra på istället för att det ska ge samma sak? Potatis känns som en ganska vettig ersättare till ris, där vet jag inte om man missar något om man kör på ris istället, men vad byter man ut köttet mot?

Är det någon som snickrat på en "Vertical Diet" där man inte får cancer i anus?

Senast redigerad av Bärsärk den 2018-07-11 klockan 18:46.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 19:21   #2
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Kör, som jag förstått är risken med kött när man äter charkuterier som behandlats med nitrit. Gräsbetat eller viltkött så får du det bästa.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 21:57   #3
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Kör, som jag förstått är risken med kött när man äter charkuterier som behandlats med nitrit. Gräsbetat eller viltkött så får du det bästa.
nja
cancerrisken ökar även med rött kött.

chark är dock många resor värre
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 22:18   #4
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Vertical Diet är ju lite av en fluga just nu känns det som, en kosthållning som Stan Efferding använder sig av och även tillämpar på många av hans klienter som är några av världens bästa inom styrke/kraftsport. Finns massor med länkar om det där ute om man är nyfiken.

Kortfattat äter man mycket rött kött och ris och jag tror att tanken med rött kött och ris är just att det ska ha en hög biologisk tillgänglighet, typ att kroppen snabbt kan absorbera det?

Men som vi alla vet så flyger ju inte riktigt rött kött och ris i Sverige av uppenbara anledningar (Cancer, DÖDEN), så vad rekommenderar ni att man skulle köra på istället för att det ska ge samma sak? Potatis känns som en ganska vettig ersättare till ris, där vet jag inte om man missar något om man kör på ris istället, men vad byter man ut köttet mot?

Är det någon som snickrat på en "Vertical Diet" där man inte får cancer i anus?
Låter som ett bra sätt att dö i förtid om inte annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
nja
cancerrisken ökar även med rött kött.

chark är dock många resor värre
Precis.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 22:36   #5
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Kortfattat äter man mycket rött kött och ris och jag tror att tanken med rött kött och ris är just att det ska ha en hög biologisk tillgänglighet, typ att kroppen snabbt kan absorbera det?
Ris är högt i arsenik och är således inget man bör äta mycket av. Det är bland annat kopplat till diabetes.

https://www.livsmedelsverket.se/en/f.../arsenik-i-ris
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 05:56   #6
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Ris är högt i arsenik och är således inget man bör äta mycket av. Det är bland annat kopplat till diabetes.

https://www.livsmedelsverket.se/en/f.../arsenik-i-ris
Jag vet, så det var ju därför jag skapade den här tråden. Jag tänker mig två livsmedel som man kan byta ut ris och rött kött mot, ris borde ju funka att byta mot potatis?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 12:49   #7
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Jag vet, så det var ju därför jag skapade den här tråden. Jag tänker mig två livsmedel som man kan byta ut ris och rött kött mot, ris borde ju funka att byta mot potatis?
Vad är det för fel på vanlig husmanskost? Du fattar väl förhoppningsvis själv att resultaten som Stan Efferding och hans klienter får inte har något att göra med maten de äter.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 12:52   #8
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
On topic om jag bara kunde äta två livsmedel, som inte involverade kött, skulle jag nog satsa på kvarg och sötmandlar och supplementera med fiskolja och R-ALA.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 16:06   #9
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Vad är det för fel på vanlig husmanskost? Du fattar väl förhoppningsvis själv att resultaten som Stan Efferding och hans klienter får inte har något att göra med maten de äter.
Du tror inte att folk kan må olika bra beroende på vad de äter?

Inget fel på husmanskost men blev bara nyfiken på mat som tas upp bra av kroppen.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 16:47   #10
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Nästan all mat absorberas bra. Skulle du inte absorbera näringsämnena skulle bakterierna i tjocktarm leka sjöslag.

Vill du äta mat som absorberas > 98 % så titta på någon brick med näringslösning.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 16:51   #11
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Ni förstår nog vad jag menar
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 16:52   #12
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Nästan all mat absorberas bra. Skulle du inte absorbera näringsämnena skulle bakterierna i tjocktarm leka sjöslag.

Vill du äta mat som absorberas > 98 % så titta på någon brick med näringslösning.
Så du påstår att det inte finns mat som tas upp långsammare av kroppen? Som kroppen har svårare att bearbeta?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 18:27   #13
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Ibland är det positivt med långsamt upptag. Ger ofta bättre mättnad och långsammare blodsockersvar.

Tillagar du ett kött korrekt så är en större mängd bindväv ingen nackdel. Vi bryter ned bindväven för att komma åt det andra muskelproteinet.

Det är när det kommer med trypsininhibitorer, ex rå äggvita, som matspjälkningen tar stryk och vi får gaser och vätska i tjocktarmen. Tillaga maten och enzyminhibitorerna denatureras. Leve långkok.


Vad vill du uppnå med "Vertical Diet" förresten ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 14:21   #14
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
The Vertical Diet är ju bara ett koncept, något som Stan vill sälja. Att maten man äter ska vara lättsmält är inget som han kan visa på har några fördelar jämfört med annan mat. Men det låter väl bra i folks öron.

Kyckling eller fisk och potatis hade jag bytt ris och kött mot.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 15:30   #15
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Traditionell mat efter mag-/tarmoperation är slät soppa följt av fisk och risrätter. Gjort för att vara lättsmält.

Hade inte baserat mitt kaloriintag färsk pånu i början på sommaren. Tänker främst på solanin och andra ämnen potatis bildar under stress. Bättre att satsa på potatisen när höstskörden är inne.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)