Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-07, 11:14   #1
FknGainzBro
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2018
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 113
Sockerberoende

https://youtu.be/c72XPgDW-Uc
Vad är era tankar och åsikter kring detta ämne?

Skickat från min G8141 via Tapatalk
FknGainzBro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 16:14   #2
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Den dagen som jag ser en småbarnsmamma välja bort blöjor och barnmat för att få råd med ett strösockerpaket i kassan (vilket jag sett en hel del gånger med folköl) på ICA, är dagen då kan jag tro på att det finns något som heter sockerberoende.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 16:16   #3
FknGainzBro
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2018
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Den dagen som jag ser en småbarnsmamma välja bort blöjor och barnmat för att få råd med ett strösockerpaket i kassan (vilket jag sett en hel del gånger med folköl) på ICA, är dagen då kan jag tro på att det finns något som heter sockerberoende.
Sanningen!

Skickat från min G8141 via Tapatalk
FknGainzBro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 22:58   #4
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Den dagen som jag ser en småbarnsmamma välja bort blöjor och barnmat för att få råd med ett strösockerpaket i kassan (vilket jag sett en hel del gånger med folköl) på ICA, är dagen då kan jag tro på att det finns något som heter sockerberoende.
Med tanke på hur galet mycket billigare ett "rus" på socker är jämfört med ett på alkohol så var det här en oerhört dålig liknelse.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 04:45   #5
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av f ultra Visa inlägg
den dagen som jag ser en småbarnsmamma välja bort blöjor och barnmat för att få råd med ett strösockerpaket i kassan (vilket jag sett en hel del gånger med folköl) på ica, är dagen då kan jag tro på att det finns något som heter sockerberoende.
+1
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 04:57   #6
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Kunde inte slå på ljudet då andra sover i samma säng så jag svarar inte direkt på filmen.

Det jag ser hos mina barn är att 12-åringen i hela sitt liv haft ett kraftigt sockersug. Kommer godis fram så blir han svart i ögonen och är mycket svår att stoppa. Intaget blir ofta för stort, han får en kraftig rush och ganska snabbt en kraftig krasch.

Tycker väl inte att det kan klassas som ett riktigt beroende med kraftiga abstinensbesvär men det är i alla fall ett kraftigt sug som inte har någon jämlike i släkten trots att det finns flera godisråttor.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 07:46   #7
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Kunde inte slå på ljudet då andra sover i samma säng så jag svarar inte direkt på filmen.

Det jag ser hos mina barn är att 12-åringen i hela sitt liv haft ett kraftigt sockersug. Kommer godis fram så blir han svart i ögonen och är mycket svår att stoppa. Intaget blir ofta för stort, han får en kraftig rush och ganska snabbt en kraftig krasch.

Tycker väl inte att det kan klassas som ett riktigt beroende med kraftiga abstinensbesvär men det är i alla fall ett kraftigt sug som inte har någon jämlike i släkten trots att det finns flera godisråttor.
Enligt DSM IV är inte drogsug eller dylikt ens ett kriterium för beroende.
För det mesta är "sugar high" en myt https://www.webmd.com/parenting/feat...ctivity-myth#1


Kanske en utredning om livslång amfetaminbehandling är indicerat kan vara relevant? Särskilt om hen är född i slutet av året.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 11:27   #8
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Man kan åtminstone konstatera att socker befinner sig i en gråzon mellan att vara och inte vara beroendeframkallande och den gråzonen är illa nog. Folk äter sig knappast sjuka på potatis eller entrecote.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 16:28   #9
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Kanske en utredning om livslång amfetaminbehandling är indicerat kan vara relevant? Särskilt om hen är född i slutet av året.
???

Ja, han är född senr, 27/10
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 17:41   #10
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Man kan åtminstone konstatera att socker befinner sig i en gråzon mellan att vara och inte vara beroendeframkallande och den gråzonen är illa nog. Folk äter sig knappast sjuka på potatis eller entrecote.
Inte socker utan specifika socker- och fettrika livsmedel, såsom choklad och pizza. Jag har noll sug av att börja gräva med sked i strösockerförpackningen men väldigt svårt att hålla mig borta från pizza, choklad och glass. Det är nå väldigt, väldigt få människor som tycker att rent socker är gott och jag har då aldrig hört någon ha problem och stora cravings efter skumtomtar t.ex. Det blir för sliskigt i slutändan och man börjar må illa långt innan det blir ens större mängd.

Sockersötade drycker är en annan sak och då handlar det oftast om att man har som vana att dricka cola eller annan dryck när man är törstig istället för vatten.
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 17:49   #11
FknGainzBro
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2018
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Inte socker utan specifika socker- och fettrika livsmedel, såsom choklad och pizza. Jag har noll sug av att börja gräva med sked i strösockerförpackningen men väldigt svårt att hålla mig borta från pizza, choklad och glass. Det är nå väldigt, väldigt få människor som tycker att rent socker är gott och jag har då aldrig hört någon ha problem och stora cravings efter skumtomtar t.ex. Det blir för sliskigt i slutändan och man börjar må illa långt innan det blir ens större mängd.

Sockersötade drycker är en annan sak och då handlar det oftast om att man har som vana att dricka cola eller annan dryck när man är törstig istället för vatten.
Precis som jag säger i slutet av videon. Det handlar om smaken av ett livsmedel, och inte någon specifik beroendeframkallande egenskap hos socker. Har ni sett hela videon folk?

Skickat från min G8141 via Tapatalk
FknGainzBro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 12:47   #12
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Med tanke på hur galet mycket billigare ett "rus" på socker är jämfört med ett på alkohol så var det här en oerhört dålig liknelse.
Vad har det med saken att göra? Har man mindre pengar i plånboken än vad totalkostnaden blev av de saker som man lade på kassabanden så måste man plocka av något oavsett hur dyrt eller billigt det är.

Tycker tvärtom att det är direkt stötande att folk som äter för mycket bakelser och godis påstår att de har en liknande situation som en heroinist eller alkoholist. Men det förklarar väl varför vissa tycks tro att man bara kan skärpa sig ut ett (riktigt) missbruk.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 12:49   #13
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
???

Ja, han är född senr, 27/10
ARYT tänker sig alltså att ditt barn skulle bli diagnostiserat med ADHD

Senast redigerad av F Ultra den 2018-07-09 klockan 12:58.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 17:58   #14
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 506
Citat:
Ursprungligen postat av f ultra Visa inlägg
vad har det med saken att göra? Har man mindre pengar i plånboken än vad totalkostnaden blev av de saker som man lade på kassabanden så måste man plocka av något oavsett hur dyrt eller billigt det är.

Tycker tvärtom att det är direkt stötande att folk som äter för mycket bakelser och godis påstår att de har en liknande situation som en heroinist eller alkoholist. Men det förklarar väl varför vissa tycks tro att man bara kan skärpa sig ut ett (riktigt) missbruk.
+1
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 22:57   #15
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Men det förklarar väl varför vissa tycks tro att man bara kan skärpa sig ut ett (riktigt) missbruk.
Du måste ju, ingen annan kan ju skärpa sig åt dig.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)