Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-06, 18:15   #1
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Hur länge varar den upphöjda proteinsyntesen efter träning?

Som topic (nästan) lyder, är jag intresserad av att veta hur länge den upphöjda proteinsyntesen varar efter ett träningspass. Det är den allra kraftfullaste peaken som jag är nyfiken på då mina pass i princip alltid varar 2½ - 3 timmar.

Mer specifikt undrar jag helt enkelt om muskelgruppen jag kör först drar full nytta av proteinshaken som inte intas förrän ca 2½ timme efter att muskeln har tränats.

Om den inte gör det, kan jag med fördel slänga in en shake i mitten av passet och sedan även avsluta med en?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 18:18   #2
FknGainzBro
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2018
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Som topic (nästan) lyder, är jag intresserad av att veta hur länge den upphöjda proteinsyntesen varar efter ett träningspass. Det är den allra kraftfullaste peaken som jag är nyfiken på då mina pass i princip alltid varar 2½ - 3 timmar.

Mer specifikt undrar jag helt enkelt om muskelgruppen jag kör först drar full nytta av proteinshaken som inte intas förrän ca 2½ timme efter att muskeln har tränats.

Om den inte gör det, kan jag med fördel slänga in en shake i mitten av passet och sedan även avsluta med en?
Det är olika. Runt 47 timmar säger man att det tar för muskeln att återhämta sig helt. "The anabolic window" är inget att oroa sig över. Dock har en studie visat att i ett kaloriunderskott sparar man mer muskelmassa om man tar en proteinshake före och efter passet jämfört med kolhydrater.

Skickat från min G8141 via Tapatalk
FknGainzBro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 18:19   #3
FknGainzBro
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2018
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 113
Jon Meadows säger att det är fördelaktigt att äta något under sitt pass. Han förnekar studierna som har visat det motsatta för att studierna inte har kollat på bodybuilding-stil av träning

Skickat från min G8141 via Tapatalk
FknGainzBro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 19:20   #4
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Jo, 48 timmar är väl proteinsyntesen upphöjd över basnivåer, men den har väl endast som allra högst nivåer kort efter att en muskel har tränats? D.v.s någon timme på sin höjd?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 19:39   #5
FknGainzBro
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2018
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Jo, 48 timmar är väl proteinsyntesen upphöjd över basnivåer, men den har väl endast som allra högst nivåer kort efter att en muskel har tränats? D.v.s någon timme på sin höjd?
Jag tror Dr. Mike Israetel pratade om det i någon intervju. Vet inte vilken. Kolla Jeff Nippards everything you need to know about protein

Skickat från min G8141 via Tapatalk
FknGainzBro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 19:49   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Runt 48 timmar hos nybörjare.

Efter en kort tids regelbunden träning är den siffran nere på 24 timmar.

Proteinintag stimulerar muskeluppbyggnaden precis lika mycket tre timmar efter träning som direkt efter eller en timme efter.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 09:38   #7
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Som topic (nästan) lyder, är jag intresserad av att veta hur länge den upphöjda proteinsyntesen varar efter ett träningspass. Det är den allra kraftfullaste peaken som jag är nyfiken på då mina pass i princip alltid varar 2½ - 3 timmar.

Mer specifikt undrar jag helt enkelt om muskelgruppen jag kör först drar full nytta av proteinshaken som inte intas förrän ca 2½ timme efter att muskeln har tränats.

Om den inte gör det, kan jag med fördel slänga in en shake i mitten av passet och sedan även avsluta med en?
Svaret på din fråga hittar du i den här artikeln
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 10:01   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nej, den handlar inte om proteinsyntesen överhuvudtaget.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 10:41   #9
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej, den handlar inte om proteinsyntesen överhuvudtaget.
Indirekt gör den det och hanterar också frågan som TS frågade om i början av träden.

Om man spetsar till det så har inte den akuta proteinsyntesen något direkt samband med hypertrofi/muskeltillväxt utan är ett mått på muskelns återhämtningsförmåga. Vilket visar sig i och med att den akuta muskelproteinsyntesen minskar så fort muskelcellerna har optimerats för belastningsträning/annan träning som belastar musklerna. När det gäller nutrionell MPS är det enda sättet som kroppen kan ta hand om den ökade strömmen av aminosyror i blodbanan men även den optimeras över tid och den akuta fasen minimeras relativt snabbt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-07-07 klockan 10:43.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 10:49   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Om man spetsar till det så har inte den akuta proteinsyntesen något direkt samband med hypertrofi/muskeltillväxt
Jo, det är bara att tidigare studier inte tagit hänsyn till alla faktorer.

https://physoc.onlinelibrary.wiley.c....1113/JP272472
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 10:53   #11
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jo, det är bara att tidigare studier inte tagit hänsyn till alla faktorer.

https://physoc.onlinelibrary.wiley.c....1113/JP272472
Den är bra den sätter in MPS i rätt sammanhang:

Resistance training‐induced changes in integrated myofibrillar protein synthesis are related to hypertrophy only after attenuation of muscle damage

Men det här är säkert det svåraste med träningen att hitta rätt nivå på träningen utifrån de egna förutsättningarna för att lyckas att skapa rätt stimuli gång på gång.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 11:23   #12
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Den är bra den sätter in MPS i rätt sammanhang:

Resistance training‐induced changes in integrated myofibrillar protein synthesis are related to hypertrophy only after attenuation of muscle damage


Men det här är säkert det svåraste med träningen att hitta rätt nivå på träningen utifrån de egna förutsättningarna för att lyckas att skapa rätt stimuli gång på gång.
Nu har jag ögnat mig genom den här artikeln men frågan är fortfarande "Vad orsakar vad, hönan eller ägget?"

1. Skeletal muscle hypertrophy is one of the main outcomes from resistance training (RT), but how it is modulated throughout training is still unknown.

2.We show that changes in myofibrillar protein synthesis (MyoPS) after an initial resistance exercise (RE) bout in the first week of RT (T1) were greater than those seen post‐RE at the third (T2) and tenth week (T3) of RT, with values being similar at T2 and T3.

3. Muscle damage (Z‐band streaming) was the highest during post‐RE recovery at T1, lower at T2 and minimal at T3.

4.When muscle damage was the highest, so was the integrated MyoPS (at T1), but neither were related to hypertrophy; however, integrated MyoPS at T2 and T3 were correlated with hypertrophy.

5. We conclude that muscle hypertrophy is the result of accumulated intermittent increases in MyoPS mainly after a progressive attenuation of muscle damage.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)