Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2006-06-14, 09:51   #1
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Antidopingarbetet i öst

Saxat från IPF:s nyhetsbrev (maj 2006):

Citat:
Ursprungligen postat av IPF
Last year at the Men’s Open Worlds in Miami and at the Bench PressWorlds in Stockholm we had serious talks with the Presidents of Russia, Ukraine and Hungary, the federations which in the past years had continuously positive lifters. We required from them detailed reports until the end of the year with all the provisions they will make to prevent future violations. But nothing happened!

So we decided to send unannounced doping control teams to the Russian and Ukrainian Nationals. It was a disaster!

More than half of the tested lifters were positive despite the fact that many of the leading lifters decided not to take part or even disappeared when they saw the control team arriving at the venue. The cases are now under investigation of the Disciplinary Committee and the Doping Hearing Panel (DHP). But one thing is fact: All people concerned have to expect rigorous punishments because drug using in sports is not only unhealthy but also completely unfair and cannot be tolerated.
De försöker inte ens. Så nu fick WADA/IPF kliva in och göra en demonstration.

Undrar vad följderna blir?
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-14, 09:55   #2
Herkulez
Banned
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: *** region norr
Inlägg: 14 295
haha. nice som en sa
Herkulez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-16, 15:19   #3
FinnPower
Världsmästare
 
FinnPowers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Åland
Inlägg: 1 264
Kanske det börjar bli dags en kollektiv bestraffning i form av en avstängning av hela ryska SL-förbundet i ett års tid? Och det ukrainska också för den delen.

Jag räknade till 21 ryska, 16 ukrainska och 11 ungerska lyftare som diskats bara på stora mästerskap för doping sedan år 2000. Statistiken talar för sig själv. Hur många har haft tur och klarat sig?
__________________
Min träningsblogg - http://kentasandvik.bravejournal.com - Ålands Kraftsportklubb - www.kraftsport.nu
FinnPower är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-19, 07:25   #4
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av FinnPower
Kanske det börjar bli dags en kollektiv bestraffning i form av en avstängning av hela ryska SL-förbundet i ett års tid? Och det ukrainska också för den delen.

Jag räknade till 21 ryska, 16 ukrainska och 11 ungerska lyftare som diskats bara på stora mästerskap för doping sedan år 2000. Statistiken talar för sig själv. Hur många har haft tur och klarat sig?
Vi diskuterade det på klubben i förra veckan. Inte nog med att massor åker dit på tävlingar. Nu testade de på deras mästerskap och tog massor igen. Dessutom har de attityden att det bara gäller att klara testerna - inte att vara ren...

Vårt förslag är att helt enkelt gjuta tre meter betong över hela Ryssland och Ukraina. Som avskräckande exempel om inte annat.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-19, 09:04   #5
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Tyngdlyftningen kör med att om lyftare blir avstängda vid mästerskap så förlorar det landet möjligheten att tävla internationellt under ett antal år. Numera har de t o m börjat tillämpa regeln och då försvinner några länder då och då.

Något för IPF att ta efter.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-19, 11:06   #6
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Tyngdlyftningen kör med att om lyftare blir avstängda vid mästerskap så förlorar det landet möjligheten att tävla internationellt under ett antal år. Numera har de t o m börjat tillämpa regeln och då försvinner några länder då och då.

Något för IPF att ta efter.
Nåja. Hos IWF krävs det fler än tre avstängda lyftare från samma land vid samma mästerskap. Då får de inte vara med på det mästerskapet nästa gång. (4 lyftare positiva på EM - inget EM, men VM är OK) Iaf om jag läste rätt när jag försökte sätta mig in i deras regler.

Hos IPF tar de bort en lyftare från det aktuella landet för varje positivt test vid ett mästerskap. Därför hade Ukraina bara sex lyftare på EM. Har de t.ex. 9 lyftare (max är 11) på ett mästerskap, efter att ha blivit av med två tidigare, och får ett positivt test så får de bara ha 8 lyftare med sig nästa gång. Även här gäller EM = EM och VM = VM om jag har fattat rätt.

Men visst. Att straffa bort hela landslagen kanske skulle funka.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-19, 15:42   #7
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Nåja. Hos IWF krävs det fler än tre avstängda lyftare från samma land vid samma mästerskap. Då får de inte vara med på det mästerskapet nästa gång. (4 lyftare positiva på EM - inget EM, men VM är OK) Iaf om jag läste rätt när jag försökte sätta mig in i deras regler.
Ah, det är så illa.

Regeln om att EM inte påverkar VM och tvärtom är ju också givande, både för OL och SL.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-19, 17:09   #8
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Regeln om att EM inte påverkar VM och tvärtom är ju också givande, både för OL och SL.
Precis. Bort med dem. Ett år kanske räcker. Till att börja med. Händer det en gång till så vetefan...
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-01, 22:06   #9
FinnPower
Världsmästare
 
FinnPowers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Åland
Inlägg: 1 264
Det är ju helt galet att de (IPF/EPF) håller skillnad på EM och VM när det gäller bestraffningarna/lagdecimeringarna. Det är ju i stort sett samma lyftare som kommer på EM och VM ändå så HELA landslagstruppen ska ju naturligtvis straffas!

Sen borde det gälla över ålders- och könsgränser också, dvs om en veteranlyftare åker dit ett år och en damjunior nästa år (oavsett SL-EM, bänk-VM eller junior-VM eller vadsomhelst) så borde truppen till ALLA internationella tävlingar decimeras successivt! När DET händer så KANSKE de ryska och de andra fuskarnationerna tänker till lite och märker att de snart inte får vara med över huvudtaget om de inte tar tag i problemet.
__________________
Min träningsblogg - http://kentasandvik.bravejournal.com - Ålands Kraftsportklubb - www.kraftsport.nu
FinnPower är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-06, 07:02   #10
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Finnpower: Jättebra lösning.

Ett alternativ kanske vore att man stänger av de länder som har haft mer än sju dopingfall de senaste fem åren under ett eller två år från all internationell tävlan och samtidigt testar man dem så mycket man kan.

IPF hade som förslag för några år sen att alla som anmäldes till ett VM skulle vara dopingtestade under de sista sex månaderna innan det aktuella VM:et. Hur gisk det med det? Blev det aldrig nåt eller?
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-06, 20:21   #11
FinnPower
Världsmästare
 
FinnPowers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Åland
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
IPF hade som förslag för några år sen att alla som anmäldes till ett VM skulle vara dopingtestade under de sista sex månaderna innan det aktuella VM:et. Hur gisk det med det? Blev det aldrig nåt eller?
Den regeln började gälla för kanske två år sedan. Vi kör med den regeln åtminstone i Finland, sen vet jag inte med alla andra länder MEN "vissa" länder har ju fått bannor för att de inte testat sina elitlyftare, åtminstone inte officiellt. Däremot har jag hört att ryssarna har sportat med att testa sina lyftare 1-2 veckor före stora tävlingar och låtit dem åka och tävla om de haft negativa tester, annars fick de stanna hemma, UTAN att bli avstängda förstås. Det är ju bara inofficiella tester... Detta är obekräftade uppgifter som jag hört från ryska håll.
De länderna som fått bannor har nog dragit ut på det (officiella tester hemma) så länge som det bara gick men det verkar vara stopp med det nu, verkar det som om man ser på IPFs aktioner...

Jag kollade i listan över mina dopingtester och kunde konstatera att sen jag började bli testad (mars -03) har det aldrig gått längre än 3,5 månader mellan de olika testtillfällena.
__________________
Min träningsblogg - http://kentasandvik.bravejournal.com - Ålands Kraftsportklubb - www.kraftsport.nu
FinnPower är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-07, 12:30   #12
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
Tyvärr är det - som alla innerst inne vet - så att de östeuropeiska ländernas ATTITYD när det gäller doping är positiv(!).

De lyftare som testat positivt i internationella värdetävlingar är naturligtvis bara isbergets topp. Lyftare och ledare vet nog ganska exakt när de som tävlar internationellt ska sluta använda dopingmedel för att inte åka fast. Man kan lugnt utgå ifrån att SAMTLIGA topplyftare från Östeuropa är dopade : de flesta har bara slutat ta preparaten i tid före tävlingarna.

Problemet är verkligt oroväckande. Lyftare från icke-östeuropeiska länder måste välja mellan att hoppas på att rena kunna slå dopade konkurrenter, chansa på att själva dopa sig (vilket ytterligare förstorar dopingproblemet) eller helt enkelt aldrig kunna erövra en internationell titel.

En metod är förstås att utestänga en hel nation för ett år eller ett visst antal år om nationens lyftare testar positivt. Risken med detta är förstås att dopinglämdernas lyftare övergår till andra förbund, och därigenom försämrar IPF:s ställning som enda officiellt accepterade SL-förbund. En annan möjlighet är att kräva tester t.ex 6 månader före tävlingarna. Detta är bättre såtillvida att testning under träningsperioden vore mycket viktig. Nackdelen är att denna testning kan bli mycket dyr : den borde utföras av internationella funktionärer, för man kan förstås inte lita på att östeuropéerna själva skulle utföra testerna på ett ärligt sätt.

Helt klart är dock att något måste göras åt det internationella dopingproblemet.
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-07, 22:35   #13
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av FinnPower
Däremot har jag hört att ryssarna har sportat med att testa sina lyftare 1-2 veckor före stora tävlingar och låtit dem åka och tävla om de haft negativa tester, annars fick de stanna hemma, UTAN att bli avstängda förstås. Det är ju bara inofficiella tester... Detta är obekräftade uppgifter som jag hört från ryska håll.
Jo, sånt har jag också hört. men det har nog förekommit i alla länder med resurser så länge det har funnits tester.

Jag vet att det finns labb i USA där du kan beställa testkit och skicka ini urinprov för vissa screeningar (om du vet vad du tar vet du ju vad du vill att de ska kolla). Samma labb som en del företag använder för drogtester på sina anställda.

Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg
Nackdelen är att denna testning kan bli mycket dyr : den borde utföras av internationella funktionärer, för man kan förstås inte lita på att östeuropéerna själva skulle utföra testerna på ett ärligt sätt.
Verkligen inte. Det är historiskt sett ytterst ovanligt att öststatslyftare åker fast när deras prover analyseras i Moskva t.ex.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-08, 09:21   #14
FinnPower
Världsmästare
 
FinnPowers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Åland
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Det är historiskt sett ytterst ovanligt att öststatslyftare åker fast när deras prover analyseras i Moskva t.ex.
INGEN åkte nånsin fast (hörde jag av insatta peroner) då när Köberish styrde det hela och testerna åkte till Moskva för analys. Nu åker de nån annanstans och mitt i allt börjar fuskarna åka dit så det bara sjunger om det!
__________________
Min träningsblogg - http://kentasandvik.bravejournal.com - Ålands Kraftsportklubb - www.kraftsport.nu
FinnPower är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-09, 21:03   #15
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Saxat från IPF.s hemsida:

Citat:
Ursprungligen postat av IPF
09-JUL-2006

"The Russian Powerlifting Federation will be suspended for international and regional competitions from
1st. September 2006 - 31st. December 2007."
Decision of the IPF Executive Committee

Verkar som om det kanske eventuellt börjar tas i med hårdhandskarna nu. Bra!
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)