Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-03-08, 19:59   #1351
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Det kan bli stora mängder fytinsyra som hämmar upptaget av vissa mineraler. Men äter du i övrigt en varierad kost så lär det nog inte spela så stor roll.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137283

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199200
Tack för svar,

Kost i övrigt brukar bli ungefär:

Rödbetsjuice

Morgonrodd, 60 min, stretch och tjafs

Frulle: gröt på 2 dl havregryn, 1 banan, havremjölk, chiafrön och proteinpulver

Lunch: Linssgryta med sötpotatis, kålgrönsaker, seitan(veteprotein), sojabönor och någon matsked nötter.

Mellanmål: Linskakor, kanske en clementin

Oftast Roddintervaller eller styrketräning

Proteinpulver

Middag: Samma som frullen, fast lite variation. Lägger gärna lite sötpotatis/rödbeta mosat i gröten. Grönsaker vid sidan. Kanske ett ägg.

Verkar ok?

Senast redigerad av Sheikah den 2018-03-08 klockan 20:01.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-09, 08:48   #1352
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Självklart, äter man ren oprocessad mat så är det högst osannolikt att man får något problem.

Dricker man däremot 2,5 liter Coca-Cola per dag och så råkar bara ha vatten hemma en dag så lär man märka av det...
dricker man 2,5 liter coca-cola om dagen har man stora problem.
och då är blodsockersvängningar knappast det man behöver oroa sig för.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-10, 14:18   #1353
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Om man ökar sitt proteinintag från säg 100g/dag till 200g/dag men totalt sett ligger på antingen kaloriunderskott eller kaloribalans, kommer man då ha lagt på sig mer muskelmassa efter ett år med det högre proteinintaget kontra det lägre?
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-10, 15:08   #1354
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
dricker man 2,5 liter coca-cola om dagen har man stora problem.
Å har man inte problem av det så löper man stor risk att få.
Dessvärre ser värden inte så bra ut...

https://traningslara.se/50-av-energi...k-mm-hos-barn/
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-10, 15:42   #1355
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Å har man inte problem av det så löper man stor risk att få.
Dessvärre ser värden inte så bra ut...

https://traningslara.se/50-av-energi...k-mm-hos-barn/
Jag tror att Pepz mer tänker på vuxna barn som flyttat hemifrån och skapat ett eget liv.
Förhoppningsvis är maten i dagis, skola och fritis bättre och mindre sockrad än maten som australiensiska barn äter. Det är kanske så illa att föräldrarna i Australien ansvarar för barnens mat under dagen och skickar med chokladkakor och kanelbullar för att barnen ska äta något och hålla sig pigga hela dagen.

Tycker skolmaten är bra och hoppas att ungdomarna lär sig lite i hemkunskapen så att de kan laga mat när de flyttar hemifrån och inte bara dricker cola.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-10, 16:31   #1356
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Om man ökar sitt proteinintag från säg 100g/dag till 200g/dag men totalt sett ligger på antingen kaloriunderskott eller kaloribalans, kommer man då ha lagt på sig mer muskelmassa efter ett år med det högre proteinintaget kontra det lägre?
Troligtvis.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-10, 21:13   #1357
AriGold
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 53
Sho!

Vad har folk för personliga erfarenheter av att ligga på ett högre fettintag vs. ett lägre vid långsam viktuppgång? Det jag är ute efter är om exempelvis någon märkt skillnad i återhämtning och byggandet av muskelmassa på ett intag som motsvarar 20% fett kontra låt säg 35%.

Trevlig lördag.

/AriGold
AriGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-10, 21:53   #1358
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Citat:
Ursprungligen postat av AriGold Visa inlägg
Sho!

Vad har folk för personliga erfarenheter av att ligga på ett högre fettintag vs. ett lägre vid långsam viktuppgång? Det jag är ute efter är om exempelvis någon märkt skillnad i återhämtning och byggandet av muskelmassa på ett intag som motsvarar 20% fett kontra låt säg 35%.

Trevlig lördag.

/AriGold
Du lär få bättre svar än mitt, men personligen känner jag att min återhämtning blir mycket bättre vid ett högre fettintag. Tror inte att det är nått jag inbillar mig iaf.
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-11, 15:16   #1359
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Finns det några metoder producenter använder för att komma runt märkningen "Ingen tillsatt socker"? Vissa juicer som det står så på smakar ju som om de definitivt sötat med något.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-11, 15:19   #1360
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Finns det några metoder producenter använder för att komma runt märkningen "Ingen tillsatt socker"? Vissa juicer som det står så på smakar ju som om de definitivt sötat med något.
Det är tillåtet att ha typ 15g tillsatt socker utan att behöva använda märkningen
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-11, 15:26   #1361
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Finns det några metoder producenter använder för att komma runt märkningen "Ingen tillsatt socker"? Vissa juicer som det står så på smakar ju som om de definitivt sötat med något.
Fruktos är sött som tusan, och kommer på köpet med fruktjuice.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-11, 21:38   #1362
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Ni som ligger runt kaloribalans eller siktar på att göra det och vill långsiktigt hålla sig runt den vikt ni är på nu, hur tänker ni kring oplanerade överätningar, aka när kosten skiter sig? Kompenserar ni, räknar ni kalorier/inte, ignorerar ni det och ser det som en glykogenpåfyllning/laddning inför extra träning?

Exempel är t.ex igår, kom hem kl 4 på morgonen från jobbet (kunde lika gärna varit någon fest), väldigt trött men inte så hungrig dock, men tryckte i mig en halv brödlimpa med honung och marmelad innan läggdags. Ca 1000 kcals överskott.

Jag kan inte låta bli att det här "kompensations-tänket" börjar, dvs att jag måste kompensera för överskottet med någon eller några dagars kaloriräkning. Det har satt mig i något av en ond cirkel då sånahära spontanta överätningar händer typ 1 gång om veckan. Blir jojo-bantning.

Jag vill ligga runt den vikt jag är på nu. Visst det bästa skulle vara att förändra miljön, inte ha lättäten och aptitlig skit hemma när man har som minst viljestyrka men inte så lätt när man bor hemma.
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-11, 22:12   #1363
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Ni som ligger runt kaloribalans eller siktar på att göra det och vill långsiktigt hålla sig runt den vikt ni är på nu, hur tänker ni kring oplanerade överätningar, aka när kosten skiter sig? Kompenserar ni, räknar ni kalorier/inte, ignorerar ni det och ser det som en glykogenpåfyllning/laddning inför extra träning?

Exempel är t.ex igår, kom hem kl 4 på morgonen från jobbet (kunde lika gärna varit någon fest), väldigt trött men inte så hungrig dock, men tryckte i mig en halv brödlimpa med honung och marmelad innan läggdags. Ca 1000 kcals överskott.

Jag kan inte låta bli att det här "kompensations-tänket" börjar, dvs att jag måste kompensera för överskottet med någon eller några dagars kaloriräkning. Det har satt mig i något av en ond cirkel då sånahära spontanta överätningar händer typ 1 gång om veckan. Blir jojo-bantning.

Jag vill ligga runt den vikt jag är på nu. Visst det bästa skulle vara att förändra miljön, inte ha lättäten och aptitlig skit hemma när man har som minst viljestyrka men inte så lätt när man bor hemma.
Om din nuvarande vikt styrs och bibehålls av att du äter via hungerkänslor är det lugnt. Kroppen är ruggigt bra på att justera det där själv, men den behöver ett par dagar på sig.

Lugna gatan alltså. Tänk långsiktigt!
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-11, 23:36   #1364
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Fruktos är sött som tusan, och kommer på köpet med fruktjuice.
Är det bara jag som inbillar mig att t ex Bravo Juice inte alls smakar som när man själv pressar apelsiner? Några andra tillsatser i som påverkar smaken kanske?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-11, 23:49   #1365
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Är det bara jag som inbillar mig att t ex Bravo Juice inte alls smakar som när man själv pressar apelsiner? Några andra tillsatser i som påverkar smaken kanske?
Beror nog på att det kommer från juicekoncentrat. Alltså har man även behövt tillsätta andra aromer, samt att fruktköttet är borta.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)