Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-10-09, 19:45   #1
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 291
IBS-D, Järn, bästa hjälpen?

Tänkte kolla med andra som kanske har problem med sin mage och just vi som har väldigt snabba tarmrörelser eller vad man ska säga och som har lite lösare och ofullkomlig tömning.

Så fort jag äter mat, dricker eller luktar på kaffe så är det ett toalett besök som gäller.

Går på toa kanske 3-5 gånger VARJE morgon de senaste 5 åren men haft problem med magen i kanske 10 år.

Har varit hos läkare många gånger men aldrig fått diagnosen IBS men de har misstänkt det hela tiden.

Men nu senste veckorna så köpte frugan hem Blutsaft som då är en dricka med mkt järn och då tänkte jag att jag kunde testa den för att jag känt mig lite seg senaste tiden.

Och då märkte jag direkt att magen blev så mycket bättre och nu så tar jag en järntablett om dagen (Duroferon) och min mage har blivit så mkt bättre och idag så går jag på toa max 2 gånger varje morgon i bland 1 gång.

Ville bara dela med mig detta då järntabletter har gjort att jag nästan fungerar helt normalt i magen.

Undviker fortfarande laktos och för mkt veteprodukter.
Iliyas är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 02:29   #2
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Kul att du blivit bättre!

När man har så allvarliga problem som dig är jag förvånad att läkarna inte gett dig ett schema där du sakta lägger till olika sorters mat.

T.ex. kan du börja med att bara äta kokt potatis och dricka vatten. Om magen fungerar bra då så lägger du på en sak till. T.ex. havregrynsgröt. Om magen fortfarande fungerar bra lägger du till en sak till osv, tills magen inte fungerar bra. Då vet du med hög sannolikhet att den ingrediensen är ett problem. Då går du tillbaka ett steg och testar om magen repar sig när du slutar äta det.

Så här kan du få hålla på ett helt år, för att mappa ut vad du kan och inte kan äta. Du måste föra noga dagbok och hålla extremt strikt diet första månaden, innan du hittat ett antal saker som funkar.

Ska lägga till att du bör tänka över hur stressad du är också. Stress och snabba tarmrörelser går oftast hand i hand..
__________________
Iron addict for life

Senast redigerad av The_RobRoy den 2019-10-10 klockan 02:30.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 09:09   #3
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Jag fick faktiskt duroferon av en sjuksköterska förra veckan när jag lämnade blod som jag skulle ta en om dagen av. Nu när jag tänker på det så har faktiskt magen varit bättre sen dess.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 09:39   #4
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Tack för tipset! Jag går väl på toa mellan 5-10 gånger per dag också. Har inte orkat kolla upp vad det är som är problemet, skall testa järntabellet och se om det fungerar för mig med
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 12:48   #5
RTB
Trötter
 
RTBs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 28
Järntabl är kända för att orsaka förstoppning så kanske det ger positiva effekter för dig just nu men man bör även beakta att det kan bli negativa följder även genom att "lindra symtomen" på det här viset efter ett tag
RTB är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)