Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-11-11, 17:50   #1
caelus
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 180
Andrew Hubermans sömncocktail

Lyssnade på Joe Rogans intervju med Andrew Huberman, professor vid Stanford University (se länk till Spotify-avsnittet). De diskuterade bl.a. melatonin och kosttillskott för bättre sömn. Huberman menade att melatonin inte var att rekommendera, utan föreslog istället denna cocktail av kosttillskott som han menade kunde ha stor effekt på sömnen:

- Magnesiumtreonat (viktigt att det skulle vara just treonat och inte andra magnesiumformer), 300 - 400 mg
- Apigenin, 50 mg
- Teanin, 100-400 mg

Någon som testat denna cocktail eller som kan säga något i övrigt om dess effekt?
caelus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-11, 18:32   #2
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Finns inget magiskt med den cocktailen, apigenin tror jag är till viss del gaba-stimulerande, det finns i kamomillte, theanin har jag provat utan effekt.

Magnesiumtreonat är bortkastade pengar, testa magnesium komplex + glycine istället..
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-12, 13:13   #3
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Seriöst, prova MMs Deep Sleep. Innehåller bl. a. Kamomill och theanin och GABA och magnesium. Funkar susen. Räcker med 2 kapslar men tar 3 om jag vill bli redigt trött. Kan ge mkt lätt huvudvärk dagen efter men är värt det.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-12, 13:36   #4
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Seriöst, prova MMs Deep Sleep. Innehåller bl. a. Kamomill och theanin och GABA och magnesium. Funkar susen. Räcker med 2 kapslar men tar 3 om jag vill bli redigt trött. Kan ge mkt lätt huvudvärk dagen efter men är värt det.
Har en bekant med stora insomningssvårigheter som han behandlas för, han upplevde effekt av Deep sleep efter att jag gett honom en burk.


finns även
https://www.mmsports.se/Kosttillskot...ower-ymir.html
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-12, 14:14   #5
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Kanske borde testa Deep Sleep. Jag sover ganska kasst och har gjort så senaste 10 åren i alla fall (i perioder)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-12, 14:35   #6
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
199 kr per månad för MM's Deep Sleep och 358 kr per månad för den Pepz tipsar om. Om en ska använda varje dag rekommenderad dos.

Satan vad dyrt. Mina andra kosttillskott ligger på 20-60 kr per månad (typ fem stycken, räknar inte med proteinpulver såklart). Omega-3 är det jag lägger ner mest på.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-11-12, 15:05   #7
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
199 kr per månad för MM's Deep Sleep och 358 kr per månad för den Pepz tipsar om. Om en ska använda varje dag rekommenderad dos.

Satan vad dyrt. Mina andra kosttillskott ligger på 20-60 kr per månad (typ fem stycken, räknar inte med proteinpulver såklart). Omega-3 är det jag lägger ner mest på.
Ymir är inte värt pengarna anser jag. ville bara visa att det finns fler produkter för den som har pengar över.

Men om man sover dåligt är 166- 199 spänn i månaden sjukt värt det om det hjälper. oavsett produkt. Sover du dåligt så ger det enorma effekter på dina träningsresultat (och hälsa och välmående i övrigt)

fan skulle jag sova dåligt så hade det varit värt långt mer än så att få hjälp att sova.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-12, 15:48   #8
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Ymir är inte värt pengarna anser jag. ville bara visa att det finns fler produkter för den som har pengar över.

Men om man sover dåligt är 166- 199 spänn i månaden sjukt värt det om det hjälper. oavsett produkt. Sover du dåligt så ger det enorma effekter på dina träningsresultat (och hälsa och välmående i övrigt)

fan skulle jag sova dåligt så hade det varit värt långt mer än så att få hjälp att sova.
Jag håller med fullständigt! Tänkte lägga till något sådant i mitt inlägg, blev inte av.

Undra hur dessa tillskott fungerar vid behov? Alltså behandla, använda dem som sömntablett(er)? Det kanske t.o.m. är en fördel att enbart använda vid behov, tänker på en kanske bygger upp tolerans mot (något) innehåll?
Vore underbart att hitta något som inte förstör en dagen efter. Slippa bli en zombie.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-11-12, 15:49   #9
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Vad är det för fel på melatonin?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-12, 17:41   #10
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Inte lagligt på denna sida Atlanten.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-12, 17:42   #11
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Inte lagligt på denna sida Atlanten.
Melatonin?
Säljs i EU och kan beställas inom EU utan problem
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-12, 18:40   #12
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Du har rätt. Det finns som receptfritt i Sverige i små förpackningar. Det var nytt för mig.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-12, 23:02   #13
caelus
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Finns inget magiskt med den cocktailen, apigenin tror jag är till viss del gaba-stimulerande, det finns i kamomillte, theanin har jag provat utan effekt.

Magnesiumtreonat är bortkastade pengar, testa magnesium komplex + glycine istället..

Huberman menade att magnesiumtreonat lättare kunde tas upp av hjärnan och därför var bättre för just sömn, till skillnad mot andra magnesiumformer som kunde vara bättre för andra syften. Ligger det inte något i det?
caelus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-12, 23:05   #14
caelus
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Seriöst, prova MMs Deep Sleep. Innehåller bl. a. Kamomill och theanin och GABA och magnesium. Funkar susen. Räcker med 2 kapslar men tar 3 om jag vill bli redigt trött. Kan ge mkt lätt huvudvärk dagen efter men är värt det.

Tack för tipset. Ska ta och kolla upp Deep Sleep.
caelus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-13, 15:54   #15
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
199 kr per månad för MM's Deep Sleep och 358 kr per månad för den Pepz tipsar om. Om en ska använda varje dag rekommenderad dos.

Satan vad dyrt. Mina andra kosttillskott ligger på 20-60 kr per månad (typ fem stycken, räknar inte med proteinpulver såklart). Omega-3 är det jag lägger ner mest på.
Borde man inte kunna köpa alla ingredienser själv och blanda eget?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)