Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-11-04, 16:51   #16
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Hur lång är du? 83 kilo är ju väldigt olika hur mycket fett du har kvar att tappa beroende på längd och muskelmängd.

Om du inte har så mycket muskler att spara så hade jag kanske kollat på att öka så du tappar 0.5 kilo i veckan eller 500 kaloriunderskott. Men det finns nog folk som inte håller med mig här.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-04, 17:04   #17
IKEA
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2021
Inlägg: 227
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Hur lång är du? 83 kilo är ju väldigt olika hur mycket fett du har kvar att tappa beroende på längd och muskelmängd.

Om du inte har så mycket muskler att spara så hade jag kanske kollat på att öka så du tappar 0.5 kilo i veckan eller 500 kaloriunderskott. Men det finns nog folk som inte håller med mig här.
Jag äter ju inte alls mycket och jag rör på mig och tränar.

Muskler har man ju en del då jag tränade på gym i 2 månader sen gick över till armhävningar/magövningar och pullups och chins. Samt att jag springer mycket.

Jag är 178 cm lång
IKEA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-04, 18:08   #18
oscar?
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 20
ser ut som att du är på god väg!

jag hade bytt ut filmjölk mot lättkvarg. färre kalorier men mer protein, vilket mättar bättre.

musli hade jag ibland bytt ut mot bär och istället ökat mängden lättkvarg.

att byta ut en vassleshake mot kaseinpudding skulle också kunna bidra till ökad mättnadskänsla.
oscar? är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-04, 18:39   #19
IKEA
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2021
Inlägg: 227
Citat:
Ursprungligen postat av oscar? Visa inlägg
ser ut som att du är på god väg!

jag hade bytt ut filmjölk mot lättkvarg. färre kalorier men mer protein, vilket mättar bättre.

musli hade jag ibland bytt ut mot bär och istället ökat mängden lättkvarg.

att byta ut en vassleshake mot kaseinpudding skulle också kunna bidra till ökad mättnadskänsla.
Ja jag hoppas det 😄 jag gör minst 100 armhävningar om dagen och magövkingar sen springer jag mycket.

Målet är ju att tappa allt fett typ , och ändå bygga styrka /uthållighet och smidighet etc etc..

Ska jag äta 300 gram lättkvarg också då ? 🤔 eller om man äter 250 gram jag vettifan 😂 vilka bär kan du rekommendera att köpa.
IKEA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-04, 19:16   #20
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
100 armhävningar och magträning är bra muskelträning, men förbrukar försvinnande få kalorier och påverkar inte viktnedgången eller fettförbränningen alls.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-04, 19:28   #21
IKEA
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2021
Inlägg: 227
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
100 armhävningar och magträning är bra muskelträning, men förbrukar försvinnande få kalorier och påverkar inte viktnedgången eller fettförbränningen alls.
Jag springer 30 min / 5km minst 3 - 4 ggr veckan. Mitt jobb är tungt som faaan , samt jag står på betonggolv från 13:00 - 22:30 varje dag. Slipar/lyfter tungt som fan 😴
IKEA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-04, 19:57   #22
oscar?
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av IKEA Visa inlägg
Ska jag äta 300 gram lättkvarg också då ? 🤔 eller om man äter 250 gram jag vettifan 😂 vilka bär kan du rekommendera att köpa.
du får kolla näringsdeklarationen på produkterna du köper.

om du äter lika många kalorier från lättkvarg som du tidigare gjorde från filmjölk så kommer du antagligen att känna dig mättare.

och om du äter dig lika mätt på lättkvarg som du tidigare gjorde på filmjölk så kommer du antagligen inte ha ätit lika många kalorier.

blåbär är en personlig favorit
oscar? är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-05, 10:07   #23
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av IKEA Visa inlägg
Jag springer 30 min / 5km minst 3 - 4 ggr veckan. Mitt jobb är tungt som faaan , samt jag står på betonggolv från 13:00 - 22:30 varje dag. Slipar/lyfter tungt som fan 😴
Personligen så blir jag ännu mer hungrig av löpning, sen är ju löpning jättepositivt men jag klarar inte av att gå ner i vikt och springa mycket samtidigt. Till slut tar hungern/suget över. Tycker det är svårt som det är.

Sen behöver man ju inte sluta med det helt men kanske lite färre pass per vecka?

Annars matmässigt så havregrynsgröt och blanda i proteinpulver mättar bra.
Kaseinshakes som någon tipsa om mättar ju mycket bättre än vassle.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-01, 12:31   #24
ElGuapo
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 33
Citat:
Ursprungligen postat av IKEA Visa inlägg
Jag äter ju inte alls mycket och jag rör på mig och tränar.

Muskler har man ju en del då jag tränade på gym i 2 månader sen gick över till armhävningar/magövningar och pullups och chins. Samt att jag springer mycket.

Jag är 178 cm lång
Väger du 83 kg på 178 cm kan det ju inte finnas jättemycket fett att ta av om du packar lite muskler undertill. Med tanke på ditt jobb bör mängden muskler inte vara helt oansenlig. Själv ligger jag på 74-75 kg just nu på samma längd och många skulle nog beskriva mig som relativt mager.

Ett kilo i månaden låter för övrigt som en rätt hälsosam och långsiktig viktnedgång där du löper mindre risk att lägga på dig den tappade vikten snabbt. Om du vill öka på tempot så skulle iallafall jag skippa müslin och satsa på en något mindre mängd filmjölk, alternativt byta ut filen mot kvarg. Något som visade sig extremt effektivt för mig när jag pysslade med organiserat slagsmål och behövde cutta vikt inför matcher var att äta efter devisen att man inte ska äta tills man är mätt utan tills man inte är hungrig. Nackdelen är att man behöver äta nån gång extra per dag men då det ofta räcker med mindre än en halv normalportion för att få bort hungerkänslan så gick man ändå minus i facit. Denna taktik fick ner mig från 71 kg till 61.7 på mindre än tre veckor (sista 2 kilona togs visserligen i bastun så var väl snarare ner till 64).
ElGuapo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-01, 12:52   #25
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av barrf Visa inlägg
Svulla mer grönsaker så slipper du vara hungrig. Ett halvkilo broccoli är bara 175 kalorier ungefär, ett halvkilo vitkål ca 150 kalorier.
Jag deffar själv nu och trycker alltid sånt på kvällen om jag känner mig hungrig innan läggdags - fast inte så mycket som exemplen ovan dock...
Vattenmelon ligger i närheten med 30 kcal/100g men är väldigt mycket godare.
Tyvärr blir man rätt konstig i magen efter ett par kilo vattenmelon
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-01, 17:50   #26
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av IKEA Visa inlägg
Utöver det äter jag 4 ägg cirka 300 kcal om jag inte har fel ?

100 gram müsli = 360 kcal
Filmjölk 300 gram = 180 kcal

Sen 3 whey 80 shakes 395 kcal.
��
Ta bort dina shakes och lägg de kalorierna på något som mättar mer, som kött och fågel. Havregrynsgröt har även ett högre mättnadsindex än müsli om jag inte missminner mig. En portion på 50 g med 200 g 1,5% mjölk och 50 g av Önos sockerfria sylt hamnar på 285 kcal (utgår från Axas fullkorn sportgryn). Även potatis och sötpotatis har ett högre mättnadsindex. Det sistnämnda tillsammans med kyckling och Mor Brittas kebabsås är en sjukt god kombo. Ett annat tips är att fasta till 12-13 på dagen, då får du mer kalorier på en gång senare på dagen, jag personligen mår bättre av det med och du vänjer dig snabbt.

Du verkar dock ha en låg ämnesomsättning, Jag är 180 och sist jag deffade ner mig från 83 till 76 (ca 8% bf) så gick jag ned runt 0,4 kg i veckan med ett intag på 2400 kcal. Då körde jag ingen cardio alls, gick ca 10-11 000 steg om dagen och körde fyra pass styrketräning i veckan.

Senast redigerad av Kev88 den 2021-12-01 klockan 17:59.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)