Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-11-26, 15:16   #6676
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Men det är väl så influensan fungerar? Man ser vilken variant som är störst och smittas mest i länder med influensasäsong och köper/tillverkar vaccin utifrån det?
Jupp. Covid blir bara en av de andra så snart media och pöbeln har lugnat ner sig. (Förutsatt att massvaccinering under pågående pandemi inte fortsätter pressa fram nya farligare varianter.)
__________________
Mr. Dad-bod

Senast redigerad av Wain den 2021-11-26 klockan 15:17.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-26, 15:59   #6677
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av hängmage Visa inlägg
Lätt att vara kaxig tills man själv hamnar på iVA eller någon anhörig.
Underligt för jag känner ett hundratal som i sig känner ett hundratal, alla har klarat sig utmärkt. Så ja fortsätter att vara kaxig. Om någon har eller haft en anhörig eller vän som redan var sjuk och sen strök med eller nästan strök med i Covid så beklagar jag. Men känns trist att vi ska vända upp och ner på hela världen för deras skull.

Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Men det är väl så influensan fungerar? Man ser vilken variant som är störst och smittas mest i länder med influensasäsong och köper/tillverkar vaccin utifrån det?
Då hoppas vi att det blir så med Covid också då, inte riktigt dom vibbarna man får dock eller? Om jag inte missförstår dig. Jag vet alldeles för lite om vaccin, men om Sydafrika varianten blir hälften så utbredd som den varianten som vaccinen utvecklats för kommer man skita i att utveckla vaccin för den specifikt då?

Personligen är jag ingen anti vaxxer, det är covid hysterin jag inte köper, för fem öre. Ja kan ta tre vaccin sprutor imorrn om det skulle vara så, stoppar i mig långt värre saker både här och där. Egentligen skiter jag i vaccin lär väl bli tvungen oavsett, det enda jag bryr mig om är att jag slipper stå i kö på en basketplan i 6 timmar i 30 graders värme för att bli stucken.

Senast redigerad av Kaalle den 2021-11-26 klockan 16:06.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-26, 16:26   #6678
Castle
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Ort: Formenos
Inlägg: 23
Apropå hur stor egentlig inverkan corona haft hos människor så såg jag en snutt av någon nyhetssändning eller liknande i somras. Då frågade journalisten experten vilken roll media hade och hur dom skötte den eller liknande, varpå experten sade att medias roll är viktig, då majoriteten av folket annars inte skulle veta att det var en pandemi.

Det uttalandet behöver man inte dra för stora växlar av eftersom att självklart behövs media för att förmedla saker på ett brett plan, men tyckte det lät lite roligt. Tror tex digerdöden var allmänt känt utan media 😁
Castle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-26, 17:08   #6679
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av Castle Visa inlägg
Tror tex digerdöden var allmänt känt utan media ��
Där var "mediat" döda kroppar lite överallt och ingen sjukvård eller samhällsvård att tala om som kunde få det att mildras.
Vad tror ni hade hänt ifall ingen åtgärder tagits? Bara titta på alla outvecklade länder som har dåliga samhällssystem hur illa det slog. Minns ni inte hur italiens sjukvård stod och grät innan våren förra året och de är inte underutvecklade direkt heller?

Just a flu bro. Did'nt hurt me!








Vila i frid Li Wenliang - hjälten som visslade




https://www.icn.ch/news/icn-says-115...eaders-protect
Citat:
ICN says 115,000 healthcare worker deaths from COVID-19 exposes collective failure of leaders to protect global workforce
https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...coronasmittade
Citat:
För en vecka sedan testade hon sig för sjukdomen – sedan gick förloppet mycket snabbt.
– Hon offrade sitt liv för att rädda andra, säger maken.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?

Senast redigerad av Agitator den 2021-11-26 klockan 17:10.
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-26, 18:34   #6680
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Hade covid fått fart 9 mars 2020?
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-26, 18:38   #6681
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Hade covid fått fart 9 mars 2020?
Den hade precis backat ut från parkeringen och sträckte sig mot växelspaken. Gaspedalen började tryckas ned strax därefter och har ännu inte bottnat
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-26, 18:38   #6682
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Hade covid fått fart 9 mars 2020?


Detta ger en fingervisning,
Covid står inte med i grafen ovan, tror det dog 1-1,2 miljoner med covid 2020, men med kraftig inflation hur många som dog av covid som enda orsak lär vi aldrig veta.

Hade Covid inte existerat hade dödsorsaker i andra sjukdomar ökat.

Senast redigerad av kvarnis den 2021-11-26 klockan 18:39.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-26, 22:20   #6683
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
När krafterna som verkar bakom kulisserna slutar att manipulera. För jag kan för allt i världen inte tro att beslutsfattare är så här irrationella och korkade.
Jag är relativt säker på att vi har våra döende etablerade medier att tacka för den hysteri och helt efterblivna åtgärder som vi nu ser runt om i världen. Detta är en julafton för dem då skräckpropaganda lockar läsare, vilket i sin tur genererar mer annonsintäkter, prenumeranter och sålda tidningar. Detta leder i sin tur till att makthavarna blir intryckta i ett hörn då den större delen av folkmassan blint sväljer deras skräckpropaganda likt en fågelunge, så om de inte framstår som handlingskraftiga så riskerar de att förlora väljare. Tänk om alla journalister hade varit som Janne Josefsson, vilken bättre värld vi hade levt i, men tyvärr så är majoriteten på etablerade avskum som inte borde få kalla sig själva för journalister.

Senast redigerad av Kev88 den 2021-11-26 klockan 22:21.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-26, 22:39   #6684
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
..
Finns andra mer relevanta journalister som granskar denna cirkus, som Per Shapiro



Han har en podd också
https://folketsradio.se/
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-26, 22:49   #6685
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
https://www.expressen.se/nyheter/cor...tation-backar/

Citat:
Smittspårningen i Uppsala ville spåra en ny coronamutation som kommit med flygresenärer på ett plan – men Folkhälsomyndigheten sa nej.

– Vi har inte någon aning om vart de här personerna har tagit vägen, säger provtagningschef Mats Martinell.

Nu backar Folkhälsomyndigheten – och uppger att man kanske skulle ha spårat passagerarna.
__________________
Sporadisk träningsdagbok 2002 - 2024

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-27, 00:49   #6686
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
För exakt ett år sedan idag, 27/11 2020 testade jag positivt för covid. Dagarna efter blev min dotter (10 år) och min fru också sjuka. Det gick bra för oss alla tre, som en vanlig influensa.
I onsdags började dottern bli förkyld. Jag VAB:ade med henne, vi testade henne i går morse och hon är positiv.
Nya regler nu så hela familjen stannar hemma i sju dagar (jag och frugan är dubbelvaccinerade och har inga symptom).
Får se vad som händer, om vi blir sjuka eller inte märker något.
Ska testa oss tis-onsdag enligt smittspårningen.

Håll tummarna
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-27, 07:06   #6687
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Finns andra mer relevanta journalister som granskar denna cirkus, som Per Shapiro



Han har en podd också
https://folketsradio.se/

Ja. Det är bra att journalister ställer frågor till FHM och vår myndighet kan direkt svara på frågorna. Svaren blir tydliga och och kan sättas i ett sammanhang.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-27, 10:41   #6688
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Jag är relativt säker på att vi har våra döende etablerade medier att tacka för den hysteri och helt efterblivna åtgärder som vi nu ser runt om i världen.
Jag tror att det mer handlar om den digitala utvecklingen. En människa kan i praktiken leva helt isolerad idag. Få mat hemlevererad, arbeta, glo på TV och roa sig med sin dator och mobil. Det dröjde ju inte länge för myndigheterna i många länder att utnyttja det och införa fullständigt drakoniska åtgärder som långvarig kollektiv husarrest. Det är mig veterligen helt unikt i modern historia och hade aldrig gått att genomföra för ett par årtionden sedan: att hålla alla hemma för att roa sig med Text-TV. Inte ens under kriget när det bombades dagligen hade man sådana här restriktioner. Folk gick till sina jobb och levde något slags liv.

Sedan får man kombinera det med att vi numera lever i en tid där yta trumfar sanning. Allt handlar om vad som låter bra eller ser bra ut, snarare än hur det verkligen är. Man kan således tolka nedstängningar som ett enda stort instagramfilter över situationen. Det ser ut som politiker gör någonting, vilket är viktigare än om det faktiskt funkar, står i proportion till problemet, eller fråntar människor grundläggande individuella rättigheter.

Senast redigerad av yia den 2021-11-27 klockan 10:45.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-27, 23:40   #6689
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
Den nya varianten har redan spridit sig från Afrika. Det bevisar väl hur veka och odugliga alla myndigheter är i europa.
Det som borde skett är full militär mobilisering. Skjuta ner alla farkoster som närmar sig från afrika. Helst med ammunition som förbränner målen och inte sprider virus i luften .
Dom som redan är smittade eller varit i kontakt med smittade i Europa borde isoleras i hårt bevakade och rymningsäkra smittskyddsläger. Alla deras tillhörigheter brännas upp. Efter några månader ebbar det ut..
Vakter på gatorna av Halflife2-modell som ser till att alla följer reglerna(och ställer tillbaks vikterna på gymmet).

Senast redigerad av humancentipede den 2021-11-27 klockan 23:48.
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-28, 04:24   #6690
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Jag är relativt säker på att vi har våra döende etablerade medier att tacka för den hysteri och helt efterblivna åtgärder som vi nu ser runt om i världen. Detta är en julafton för dem då skräckpropaganda lockar läsare, vilket i sin tur genererar mer annonsintäkter, prenumeranter och sålda tidningar. Detta leder i sin tur till att makthavarna blir intryckta i ett hörn då den större delen av folkmassan blint sväljer deras skräckpropaganda likt en fågelunge, så om de inte framstår som handlingskraftiga så riskerar de att förlora väljare. Tänk om alla journalister hade varit som Janne Josefsson, vilken bättre värld vi hade levt i, men tyvärr så är majoriteten på etablerade avskum som inte borde få kalla sig själva för journalister.
Utmärkt poäng, men man får en bestämd känsla av att någon puttat dom i viss riktning. Men kan ha fel.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)