Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-11-16, 08:44   #1
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Korrelationen mellan styrka och proteinintag

Att det finns ett tydligt samband mellan kalorier och styrkeökningar är vi nog familjära med, framförallt överskott av detta. Men hur optimalt blir det med kaloriöverskott men lägre intag av protein? Jag har lyckats dokumentera hur det blir för mig i alla fall rent styrkemässigt, att jag visserligen låg på överskott av energi men samtidigt inte tog mitt proteinintag lika seriöst verkade ge mig väldigt markanta skillnader gentemot 2 x min kroppsvikt i protein. Jag väger 90 och därav är väl 180 gram protein dagligen ett stabilt värde om inte optimalt (diskutabelt) för att förutsätta muskelbygge och goda resultat.

Jag har dock under ett halvår tagit träning seriöst men inte kosten lika så, räknade ut att jag istället låg mellan 100-130 gram dagligen, lite havregryn på morgonen, lunch och middag utifrån husmanskost och avslutar alltid mina träningspass med en proteinshake (20 gram protein), men jag har ändock blivit svagare fastän jag faktiskt lagt på mig vikt runt midjan och på vågen vilket är helt emot vad jag istället borde ha fått ut.

Nu valde jag att satsa på mellan 180-190g dagligen istället och började räkna med en app (lifesum). Den senaste månaden har jag gjort bra styrkeökningar och kommit sakta men säkert tillbaka till min styrka jag hade för sådär ett år sedan och på det kunnat tappa vikt runt midjan.

Detta känns dock väldigt individuellt, vissa individer måste vara väldigt minutiösa med kosten gentemot andra med "bra gener" som kanske inte alltid behöver tänka på kosten men ändå får bra med resultat. Jag vill ta ett exempel från min barndomsvän som tränar styrka 3 gånger i veckan, tar inte alls hänsyn till hur mycket mat eller protein han får i sig, han är i väldigt bra form och lyckas ändock behålla styrka och öka denna samtidigt som muskler består. Jag börjar mer och mer förstå och värdesätta vad folk menar med "lär känna din kropp", "det är individuellt" etcetera.

Senast redigerad av robiiiinnnn den 2021-11-16 klockan 08:49.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-16, 08:55   #2
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
För egen del så hängde koll på kosten ihop med ett större fokus på träningen. Små men viktiga skillnader jag kan se såhär i efterhand. Jag vet inte om du behöver 2ggr kroppsvikten vid överskott heller. Grub kommer säkert med en bra studie för det.

I perioder där jag inte orkat vara nitisk eller ha någon typ av plan så har det varit pga bristande motivation som också märks på gymmet.

Under deff har jag dock märkt av vikten av protein. Inte det som gäller här dock.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-16, 10:11   #3
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
För egen del så hängde koll på kosten ihop med ett större fokus på träningen. Små men viktiga skillnader jag kan se såhär i efterhand. Jag vet inte om du behöver 2ggr kroppsvikten vid överskott heller. Grub kommer säkert med en bra studie för det.

I perioder där jag inte orkat vara nitisk eller ha någon typ av plan så har det varit pga bristande motivation som också märks på gymmet.

Under deff har jag dock märkt av vikten av protein. Inte det som gäller här dock.

Nu bara spekulerar jag, men känns som vissa individer är mer beroende av proteintaget under styrketräning även om det är överskott. Sen måste det väl finnas gränser, har jag ett överskott på energi men håller intaget av proteinet lågt så kanske det ändå gör skillnad.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)