Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-10-24, 09:40   #1
tr22
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 2
Löpträning och matbehov

Är det fler än jag som upplever det som ett problem med en enorm hunger efter längre löpträningspass? Om jag har sprungit 10-15km på förmiddagen, så blir jag ohanterbart hungrig senare på dagen, även om jag ätit normala portioner i övrigt den dagen.

Räknar man på det så blir det 800-1200kcal man förbränner på 10-15km, men det är ju väldigt mycket mat.

Hur gör ni andra, äter ni 1200kcal? Jag vill inte springa och småäta, och slipper gärna proppa i mig massor med mat efter ett pass, men det är kanske ett måste?
tr22 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-24, 12:06   #2
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Ökar jag konditionsträningen blir jag alltid avsevärt mycket hungrigare än normalt. Slår aldrig fel. Det hänger ihop. Sen vet jag inte om jag skulle kalla det "ohanterbart" hungrig.

Men jag tänker aldrig att jag ska "äta" igen eller något. Jag lyssnar på kroppen och äter lite mer om den vill ha mer.
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-24, 12:45   #3
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Jag springer just nu 70+ km varje vecka. Sen kör jag styrketräning också, men andra ord. Relativt mycket träning för en amatör.

Jag brukar inte vara så hungrig direkt efter ett pass utan det kommer som du skriver senare. Jag hanterar det genom att alltid äta mellanmål på förmiddagen och eftermiddagen. Annars blir jag brutalt hungrig.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-24, 14:21   #4
BreeceDJPancake
Registered User
 
Reg.datum: May 2021
Inlägg: 18
Jag tycker nästan att det är omöjligt att äta igen. Sedan en tid tillbaka snittar jag 15 km per dag över en vecka och har stora problem med att hålla vikten. Jag förstår inte riktigt hur jag ska få till det utan att äta vad jag upplever som lite onyttigt. På sistone har jag börjat testa att lägga till lite extra av allt (kolhydrater, protein och fett) vid varje måltid. Jag har också börjat äta ett mellanmål på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Men trots detta är det svårt att "hinna ifatt". Kanske dags att börja äta pizza och kebab igen?
BreeceDJPancake är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-26, 21:27   #5
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 506
Citat:
Ursprungligen postat av BreeceDJPancake Visa inlägg
Jag tycker nästan att det är omöjligt att äta igen. Sedan en tid tillbaka snittar jag 15 km per dag över en vecka och har stora problem med att hålla vikten. Jag förstår inte riktigt hur jag ska få till det utan att äta vad jag upplever som lite onyttigt. På sistone har jag börjat testa att lägga till lite extra av allt (kolhydrater, protein och fett) vid varje måltid. Jag har också börjat äta ett mellanmål på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Men trots detta är det svårt att "hinna ifatt". Kanske dags att börja äta pizza och kebab igen?
Med den volymen så skulle jag säga att pizza, kebab och burgare vore perfekt om du har problem att hålla vikten
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-26, 23:52   #6
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av BreeceDJPancake Visa inlägg
Jag tycker nästan att det är omöjligt att äta igen. Sedan en tid tillbaka snittar jag 15 km per dag över en vecka och har stora problem med att hålla vikten. Jag förstår inte riktigt hur jag ska få till det utan att äta vad jag upplever som lite onyttigt. På sistone har jag börjat testa att lägga till lite extra av allt (kolhydrater, protein och fett) vid varje måltid. Jag har också börjat äta ett mellanmål på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Men trots detta är det svårt att "hinna ifatt". Kanske dags att börja äta pizza och kebab igen?
Det är i ditt fall "onyttig" mat (sett till Svenssons) - blir nyttig! För den är kaloririk och du har en hög kaloriförbrukning (och svårt att träffa dina makros (P-K-F) + mikros (vitaminer, mineraler och fibrer)).

Kanske gör den onyttiga maten att du sparar in mättnad, därav kan lägga in mer frukt och grönsaker. Vilket gör du höjer fiber- och mikronutrientintaget. Som leder till bättre mående, sömn, återhämtning och prestation. Vinst.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-10-27, 08:41   #7
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Jag känner inte igen mig för fem öre. Det jag har noterat när det kommer till löpning och extremt långa löppass(kanske +40 km) är att jag ofta har svårt att äta en massa samma dag som aktiviteten och att jag dagen efter får cravings och kompenserar.

Men som svar på din fundering så är det väl naturligt att du äter mer en dag när du springer 10-15 km jämfört med när du t.ex. inte springer alls. Jag förstår inte riktigt vad dina normala portioner baseras på men det låter som att du äter för lite sett till vad du förbrukar. Känns som att du inte tar hänsyn till hur mycket dina aktiviteter gör av med och det bör du göra. En dag när du förbrukar mer äter du mer.

Jag hade säkert känt likadant som dig om jag också hade ätit för lite på daglig basis.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)