Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-02-17, 08:27   #1
Mr_T
Registered User
 
Mr_Ts avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå/Halmstad
Inlägg: 1 176
Kör någon Keto-diet nu?

Jag är inne på min 4:e vecka av keto-diet, med inspiration från Bartoll. Första två veckorna inget intag från kolhydratkällor förutom grönsaker och nu en frukt innan träning, därefter ett högt intag av protein och moderat med fett.

Jag är förvånandsvärt pigg, bra med energi för att träna och inget större sug på skräpmat/sötsaker jämfört med tidigare. Kört en fuskmåltid på tre veckor.

Någon annan som kör keto och erfarenhet av detta? Inspirerat av Bartoll eller inte?
__________________
Min Träningsjournal
Tränar på Friskis och Svettis och LuleaAK
Mr_T är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 08:44   #2
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Keto-diet här, Bartolls såklart.

Pigg, lyfter fortfarande ok i gymmet, sällan hungrig, vikten stadigt nedåt, drygt 1-1.3 kg per vecka
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 09:38   #3
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Jag började på en tråd om det här: Träning med färre kolhydrater för styrka och uthållighet.

Jag skulle gärna vilja säga att jag "kör keto-diet", men eftersom jag får i mig för mycket protein (150-200g/dygn) och kolhydrater (10-15g/dygn) är jag inte i ketos. Däremot går jag efter en lågkolhydratkost.

Kul att höra att det fungerar så bra för er!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 14:12   #4
debbe
Registered User
 
debbes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Nice
Inlägg: 314
Jag är inne på vecka 2!
Va lite slö första dagarna i vecka 1 men det redde ut sig.
Märker i övrigt ingen skillnad på humör, ork etc.
Presterar bra på träningar & gym.
Målet är att få ner kroppsfettet till mycket låg nivå samt lära mig lite mer om kost

Enda kolhydrater jag fått i mig är dom 3gramper100 som mitt vassle innehåller, och kolhydraterna i matlagningsgrädden!

Är nere -4kg, men mesta är vätska och så.. jag får ge det åtminstone 2 veckor till.

ding dong
__________________
Obsessed is just a word the Lazy use to describe the Dedicated.
- Russell Warren
debbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 14:30   #5
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Inte keto då jag får i mig 15-30gram kolhydrater per dygn, men precis som micke strävar jag efter att äta så lite kolhydrater som möjligt. (4e veckan nu)
Upplever samma som fördelar som de flesta andra, mindre sug efter mat mellan måltiderna (nästintill ingen hunger förens 4-5h utan mat), jag får ingen trötthet efter måltiderna som jag annars bruka få.
Träningen funkar bra, sätter en hel del personbästa och jag är allmänt pigg på jobbet också.

Än så länge inga nackdelar, förutom att jag inte får äta lasagne till matlådan, finns inte mycket godare :P
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 15:27   #6
eriksvensson
Registered User
 
eriksvenssons avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 393
Jag kör ketos med sen 2½-3 mån. tillbaka. Ligger på runt 20%protein, 78-79% fett och 1-2% kolhydrater (gärna under 5-10gr/dag.) Blandar detta just nu med en periodisk fasta, får se hur det går (20/4)

Runt 16.1 kg har jag gått ner, 15-20 cm i midja och max 2 cm i bicep, tycker det är helt ok! (slarvade en del med träningen i höstas så hade inga direkt stora muskler så..)

Erik
eriksvensson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 20:08   #7
Kravmaga
Registered User
 
Kravmagas avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 885
Citat:
Ursprungligen postat av eriksvensson Visa inlägg
Jag kör ketos med sen 2½-3 mån. tillbaka. Ligger på runt 20%protein, 78-79% fett och 1-2% kolhydrater (gärna under 5-10gr/dag.) Blandar detta just nu med en periodisk fasta, får se hur det går (20/4)

Runt 16.1 kg har jag gått ner, 15-20 cm i midja och max 2 cm i bicep, tycker det är helt ok! (slarvade en del med träningen i höstas så hade inga direkt stora muskler så..)

Erik
Bra jobbat!

Som flera redan nämnt kör jag inte keto då jag får i mig lite för mkt kolhydrater/protein. Första veckorna på deffen (ca 4) såg jag bara till att få i mig tillräckligt med protein/fett och fyllde ut resten med kalorier (fast fortfarande ganska lågt intag). Den här veckan har jag sänkt mitt kaloriintag ytterligare då jag kände att det gick lite trögt. Pga blev det kolhydraterna som fick ryka till förmån för protein och fett, då min kaloribudget helt enkelt blev för tajt för att käka kolhydrater. Har inte utvärderat resultatet av viktnedgång då jag bara kört några dagar men har inte märkt någon skillnad varken på gymmet eller på humöret. Känner mig dessutom mätt och belåten utan något sötsug. Får dock återkomma med mer utförliga resultat när det gått en lite längre tid.
__________________

Kravmaga's träning - SL
Kravmaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 07:31   #8
Mr_T
Registered User
 
Mr_Ts avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå/Halmstad
Inlägg: 1 176
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Inte keto då jag får i mig 15-30gram kolhydrater per dygn, men precis som micke strävar jag efter att äta så lite kolhydrater som möjligt. (4e veckan nu)
Upplever samma som fördelar som de flesta andra, mindre sug efter mat mellan måltiderna (nästintill ingen hunger förens 4-5h utan mat), jag får ingen trötthet efter måltiderna som jag annars bruka få.
Träningen funkar bra, sätter en hel del personbästa och jag är allmänt pigg på jobbet också.

Än så länge inga nackdelar, förutom att jag inte får äta lasagne till matlådan, finns inte mycket godare :P
Roligt att du även ser positiva effekter! . Frågan är om det är möjligt att räkna med en kolhydratfri diet? Själv blir det en hel del grönsaker som troligtvis bidra med ett par gram, lök, gurka, spenat, sallad, broccoli med mera.
__________________
Min Träningsjournal
Tränar på Friskis och Svettis och LuleaAK
Mr_T är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 07:45   #9
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_T Visa inlägg
Roligt att du även ser positiva effekter! . Frågan är om det är möjligt att räkna med en kolhydratfri diet? Själv blir det en hel del grönsaker som troligtvis bidra med ett par gram, lök, gurka, spenat, sallad, broccoli med mera.
Jag tror det är rätt svårt att få ner kolhydraterna under 5-6gram, och frågan är om det gör så stor skillnad?
Jag skulle vilja byta bort det brödet jag äter till frukost helt mot något annat, men det är på jobbet jag gör det och är nog för lat för att ta med mig något eget. Men jag upplever ju ändå fördelarna av lchf, så varför ändra på något som fungerar
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 08:47   #10
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Jag tror det är rätt svårt att få ner kolhydraterna under 5-6gram, och frågan är om det gör så stor skillnad?
Ketos är muskelbesparande. Du behöver inte bara få ned kolhydratmängden utan även proteinmängden. Det är lite lurigare.

10g/dygn är ganska lätt om man undviker mejeriprodukter och bara äter t ex surkål (1,5gkh/100g). Jag gjorde en omelett igår på 2 XL-ägg (140g), 50g smör och 200g surkål. Någonstans i de proportionerna får jag äta för att det skall bli tillräckligt med volym för att mätta, fett för att hålla mig mätt, samtidigt som jag inte får i jag för mycket protein. Max 150g/dygn, men eventuellt minskar proteinbehovet på en ketogen kosthållning.

Citat:
Jag skulle vilja byta bort det brödet jag äter till frukost helt mot något annat, men det är på jobbet jag gör det och är nog för lat för att ta med mig något eget. Men jag upplever ju ändå fördelarna av lchf, så varför ändra på något som fungerar
Precis! Just nu försöker jag äta väldigt strikt (<10g/dygn), vilket tyvärr innebär att mycket grönsaker försvinner. Har inte märkt några fördelar från vanlig lågkolhydratkost, så jag kommer nog att återgå till hur jag åt tidigare. Vilket fortfarande utesluter bröd/spannmål/pasta/ris.

Jag åt som du med en smörgås innan jag började helt. Trodde att man ändå behövde lite kolhydrater. Sedan hoppade jag den när jag lärde mig. Samtidigt, om du trivs med mackan (som sagt) och mår bra, så fortsätt med det. Det går inte att jämföra <20g för en inaktiv typ 2-diabetiker och <50-100g för en aktiv tränande.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr_T
Frågan är om det är möjligt att räkna med en kolhydratfri diet?
Det kan vara svårt att få den ketogen, lustigt nog, pga mängden protein man får i sig om man inte har någon utfyllnad. Återigen, så är det för mig. Och så har jag svårt att sluta med mjölk & CF... Det ger totalt 5-10kh.

Annars är smörfräst (friterad, heh) surkål/kål och ägg rätt bra sätt tror jag. Titta i gamla böcker från 20-talet om diabetes.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2010-02-18 klockan 08:49.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 09:06   #11
Onigiri
Registered User
 
Onigiris avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Narnia
Inlägg: 2 417
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_T Visa inlägg
Någon annan som kör keto och erfarenhet av detta? Inspirerat av Bartoll eller inte?
Min kolozzeumpappa () lärde mig att dissa kolhydraterna, det har inga nackdelar, kort sagt. Punkt.
__________________
TELL THEM
Onigiri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 09:20   #12
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Onigiri Visa inlägg
Min kolozzeumpappa () lärde mig att dissa kolhydraterna, det har inga nackdelar, kort sagt. Punkt.
High five!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 13:59   #13
Kravmaga
Registered User
 
Kravmagas avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 885
Citat:
Ursprungligen postat av Onigiri Visa inlägg
Min kolozzeumpappa () lärde mig att dissa kolhydraterna, det har inga nackdelar, kort sagt. Punkt.
Möjligtvis en brist på energi. Jag kan i perioder uppleva brist på energi vid kolhydratfattig kost, vet många med mig som också upplever liknande. Brist på energin för min del märks framförallt när jag inte sysselsätter mig med aktiva saker, dvs på gymmet märker jag ingen stor skillnad, men när jag sätter mig p en föreläsning/pluggar kan det märkas mer.
__________________

Kravmaga's träning - SL
Kravmaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 14:03   #14
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Samtidigt går du ned i vikt, inte sant?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 14:18   #15
Kravmaga
Registered User
 
Kravmagas avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 885
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Samtidigt går du ned i vikt, inte sant?
Absolut. Men jämför jag med en kost som består av tillräckligt med protein och fett samt fyller ut med kolhydrater är jag piggare med den varianten. Men, som jag skrev ovan, så har jag ytterligare sänkt mitt kaloriintag, vilket gör att jag måste sänka kolhydrater ytterligare. Båda varianterna ger mig en fettförlust.

Dock skrev du något om "stubborn fat" och att en LCHF-diet skulle ge bättre resultat på att bli av med just det, detta väckte mitt intresse och en sådan anledning väger helt klart tyngre än det faktum att jag har lite mindre energi.
__________________

Kravmaga's träning - SL
Kravmaga är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)