Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-12-01, 23:28   #1
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
Varför får man ångest av obetalda fakturor och oöppnade inkassobrev?

Kan man inte påverka skiten ,så varför kan man inte bara stänga av och inte bry sig för fem öre? Är det där "att göra rätt för sig" något som finns inbyggt i den genetiska koden?

Dom gånger jag haft fakturor eller skulder som är obetalbara så har jag också drabbats av ångest och sömnlöshet .. Även om jag är ljusår ifrån en sån person som ältar pengar och vänder på 50öringar.. Försöker bara ta varje dag som den kommer. Har jag inga pengar, no big deal.. Aldrig gjort nån budget i hela mitt liv ens.

Fattar inte varför hjärnan ser det indirekt som ett allvarligt hot, även om man medvetet struntar i det och tänker på annat. Processar man saker undermedvetet om att man kommer bli uteliggare i framtiden eller ngt sånt?

Jag har länge haft en oförklarlig ångest som inte gick att hitta orsaken till. Den försvann nästan över en natt när jag började betala räkningar i tid osv.
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-02, 00:26   #2
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Det där är väldigt individuellt. En del kan bara slänga eller lägga undan inkassokrav och på så sätt bli av med ångesten över dem ända tills det ger konsekvenser.

Det finns väldigt många sätt att hantera skuldkänslor som inte innefattar att göra rätt för sig. Man kan projicera dem på någon annan tex. det är en personlig favorit. Då kan man tex. skylla på sin partner som inte styrt upp en. Partnern borde gått in och talat dig tillrätta om räkningarna för du kan inte förväntas ta det ansvaret. Inte ditt fel, det är hans/hennes.

Man (vissa) kan också skjuta upp skuldkänslor. Varför skall jag må dåligt över det här nu när det kommer vara minst lika illa om en månad? Är rätt onödigt. Skjut upp skiten.

Eller jämka dem med något bra man har gjort. Tex. Ja jag har inte betalat räkningarna men jag har tagit disken. Så helt dålig är jag inte ändå.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-02, 08:07   #3
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Nu har jag iofs haft jobb där det hade noterats om jag fått betalningsanmärkningar så lite extra tryck där men jag kan ändå inte förstå hur man kan vara så slarvig att man låter betalningar gå till inkasso?

Dels för egen känsla att göra rätt för sig, dels för att det ger problem när man ska låna till bostad, söka jobb mm samt de extraavgifter man drar på sig. Man sätter sig ju själv i ett fack där iaf inte jag vill vara.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-02, 08:18   #4
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Nu har jag iofs haft jobb där det hade noterats om jag fått betalningsanmärkningar så lite extra tryck där men jag kan ändå inte förstå hur man kan vara så slarvig att man låter betalningar gå till inkasso?

Dels för egen känsla att göra rätt för sig, dels för att det ger problem när man ska låna till bostad, söka jobb mm samt de extraavgifter man drar på sig. Man sätter sig ju själv i ett fack där iaf inte jag vill vara.
Ibland har man helt enkelt slut på pengar. Det är nog vad som avses i första inlägget.

Vissa tar SMS lån eller lånar av familj och vänner, på gott och ont. Andra låter skulden förfalla tillfälligt och reglerar när man har pengar igen.

Jag hade kunnat hamna i den sitsen när jag pluggade, fick en tandläkarräkning på närmare 20 lök och 30 dagar att betala. Med ca 1200kr på kontot och CSN på 9k i månaden. Efter mycket ångest och kalkylerande så lånade jag pengarna räntefritt av min bror och med en återbetalning på 1k i månaden till jag fick in pengar på ett sommarjobb.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-02, 09:32   #5
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Ångest är en känsla som uppstår när man har något obehagligt framför sig som man inte kan komma undan. En sorts klaustrofobi kan man säga, en känsla av att vara fångad. En del människor får ångest av att t.ex åka tåg, då de vet att det inte går att kliva av tåget mellan stationerna om det börjar kännas obehagligt på nåt sätt - man är fångad. Då kan man till och med få ångest inför en tågresa, eftersom man får ångest för att man kommer att få ångest under resan osv.
En räkning är en sådan sak, som man vet att man måste betala, förr eller senare. Det går inte att komma undan, vill eller kan man inte betala den så kan alltså ångest uppstå.
Bästa sättet att undvika ångesten är att betala.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-02, 16:40   #6
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Jag ser det snarare som ett gott tecken att man reagerar så. Att vilja göra rätt för sig och känna skam eller skuld när man inte klarar av det är väl helt normalt.
Sådana som bara blundar för inkassokrav, lägger dem längst ner i en låda och sedan bara fortsätter att ta nya lån och konsumera är väl de som är riktigt ute och cyklar.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-02, 17:02   #7
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer Visa inlägg
Jag ser det snarare som ett gott tecken att man reagerar så. Att vilja göra rätt för sig och känna skam eller skuld när man inte klarar av det är väl helt normalt.
Sådana som bara blundar för inkassokrav, lägger dem längst ner i en låda och sedan bara fortsätter att ta nya lån och konsumera är väl de som är riktigt ute och cyklar.
Håller med, skuldkänslor finns av en anledning. Det är inte meningen att man ska strunta i dem.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-02, 17:04   #8
wilkes
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 106
Vet inte om jag förstår frågan riktigt. Att vara orolig för att man kan identifiera vad som händer på sikt är väl inte så konstigt? Eller fattar du verkligen inte de långsiktiga bekymmer som uppstår om man inte kan betala elräkningar och hyror och sånt? :p Det är jävligt dyrt att inte ha råd med räkningar, eftersom påminnelserna bara blir dyrare och dyrare.

Handlar väl mindre om att göra rätt för sig och mer om att man inte vill sova på parkbänk? Eller permanent fattigdom på grund av att kronofogden drar allt utöver existensminimum från lönen din?
wilkes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)