Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-20, 16:43   #1
DonFlex
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 151
Träning med "nackproblem", erfarenheter, tips?!

Haft stel nacke i flera år (är 50 bast) utan smärta men under sommaren kom spänningshuvudvärk som ett brev på posten. Jag bokade tid hos en naprapat som kunde konstatera att jag var rejält spänd och stel i skuldror och nacke och jag fick ett träningsprogram med nackövningar. Efter 4 behandlingar och ingen direkt förbättring gjorde jag ett läkarbesök och även han konstaterade samma sak och jag fick Paraflex och Naproxen utskrivet och jag rekommenderades att fortsätta min behandling hos naprapaten för att mjuka upp musklerna. Varken naprapaten eller läkaren såg något hinder för att försätta med min träning. Jag passade på att byta naprapat till en mer erfaren som arbetat mycket med idrottsskador och han gjorde bedömningen att jag sannolikt hade en utbuktning i någon nackkota och att jag skulle lägga ner styrketräningen (överkropp) en tid och absolut inte göra några nackövningar som gjorde det minsta ”ont”. När jag tänker efter så hade jag ingen smärta i nacken innan alla mina nackövningar, det var främst spänningshuvudvärk som jag sökte för och så var jag stel förstås. Det verkar snarare vara alla nackstretchningar åt alla håll och kanter som satte igång nacksmärtan. Nu känns det bättre och spänningshuvudvärken har minskat och även nacksmärtan. I och med att ingen har föreslagit röntgen så är väl dessa tre personers samlade bedömning att det inte är verkar vara något ”allvarligt” som bör röntgas, så ingen vet säkert om det bara är stela muskler eller även ett inslag av någon lättare skada mellan nackkotorna.

Ni som haft problem eller skador i nacken, hur lång tid tog det innan ni kunde träna som vanligt igen, vilka rehab-övningar gjorde ni och är det övningar som man ska undvika efter att man blivit bättre för att inte bli skadad igen? Kan jag träna armar om jag kör lätt med många reps, lätt cablecross t.ex. Jag förstår att jag bör ligga lågt med bänkpress, axelövningar och rygg ett tag. Man blir ju galen när man inte kan gå till gymmet och kötta på som vanligt, men man vill ju bli bra först, men göra det man kan.
Tips, tankar och erfarenheter kring detta?
DonFlex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-21, 11:53   #2
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Först och främst skulle jag lyssna på sjukgymnasterna och läkaren du träffat.
Jag har haft nackproblem under 10 års tid (några buktningar och två bråck).
Jag kan fortfarande inte träna hur jag vill. "slarvar" jag så kommer smärta och strul tillbaka.
Värst är militärpress och bänkpress (övningar där jag lyfter armar över huvudet eller där huvudet trycks mot en bänk), men även knäböj och marklyft är riskabelt.

Jag tränade lätta vikter, helst maskiner, när jag hade som mest ont.
Min rehab bestod av behandlingar av sjukgymnast, främst dekompressionsgrejer och massage på spända muskler. Hemma tränade jag upp rörlighet genom att vrida huvudet åt olika håll (framåt/bakåt, höger/vänster osv).

Tror inte någon kan ge dig råd över nätet, vi har ingen aning om vad som är fel och vad som gör det bättre/värre.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-21, 12:38   #3
Jallesnalle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 69
Det är omöjligt att säga då du inte har gjort en MRI. Jag fick hur som helst ett diskbråck i nivå C6-C7 för ca 7 år sedan och jag får periodvis fortfarande symtom från det och kan inte lyfta något över 50 kg utan att få känningar. Jag har provat allt förutom operation i hopp om att kunna lyft relativt tungt igen, t.o.m. ett två års träningsuppehåll (förutom rehab), men detta verkar vara en livslång begränsning.

PS, ett tips till er som läser detta, håll halsryggen neutral när ni kör shrugs och kör kontrollerat.
Jallesnalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-21, 13:01   #4
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 612
Träna på ett sätt som inte gör ont.
Välj övningar som inte gör ont.
Modifiera utförande på övningar om det krävs.
Träna med kortare rom om det hjälper.
Undvik att träna vissa muskelgrupper helt om inget av ovanstående hjälper.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-22, 09:49   #5
DonFlex
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 151
Jag har som sagt tagit en paus från övningar som involverar lyft/ press över huvudet och där det blir en direkt press på nacken, typ bänk/ hantelpress. Finns det inget sätt för att ha stöd för nacken vid dessa övningar som avlastar? Om man gör cablecross för bröst så spänner man oundvikligen nacke och rygg, men det är ju ingen direkt press mot nacken som när man ligger på bänken och pressar. Förvärrar dessa övningar också nacken (om de inte gör ont att utföra)? Bicepscurl t.ex. där spänner man nacken, men det är ingen direkt press mot nacken, är det också en skadeförvärrande övningen om man avvaktar med de tyngsta hantlarna utan kör hög rep (15-20 rep)?
DonFlex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-23, 07:35   #6
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Har du pratat med naprapaten om varför du inte ska träna överkroppen alls och när du kan börja göra det?
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-23, 12:32   #7
DonFlex
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 151
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Har du pratat med naprapaten om varför du inte ska träna överkroppen alls och när du kan börja göra det?
Jag ska ta upp detta vid nästa besök på måndag. Men vad tänker ni med egna "nackerfarenheter" om övningarna jag föreslog där nacken inte borde utsättas för stor press?
DonFlex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-23, 18:54   #8
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av DonFlex Visa inlägg
Jag ska ta upp detta vid nästa besök på måndag. Men vad tänker ni med egna "nackerfarenheter" om övningarna jag föreslog där nacken inte borde utsättas för stor press?
Min poäng var att ofta hör man folk som säger liknande saker (jag har gjort det själv ):
"Jag har skadat A och min läkare/sjukgymnast osv säger att jag absolut inte ska göra B. Jag vill ändå göra B. Kan någon säga till mig att det är ok att göra B så jag kan göra det med gott samvete".

Jag försökte träna det jag kunde när jag hade diskbråck. Att tappa 80% av styrkan och ca 5 cm runt triceps kändes otäckt.
Jag tränade lätta hantel, kroppsvikten och maskinövningar för att hålla igång!
Tog flera år men nu är jag typ tillbaka där jag var, förutom att jag måste vara försiktig med vissa övningar, annars kommer smärtan tillbaka mer eller mindre.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 18:53   #9
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 291
Kolla om du har någon kiropraktor i närheten som utför y-strap manipulation, ska tydligen vara rätt så populärt.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-27, 08:57   #10
Jallesnalle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 69
Får jag fråga varför du inte går till en fysioterapeut istället för en naprapat? Din plånbok kommer att tacka dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Iliyas Visa inlägg
Kolla om du har någon kiropraktor i närheten som utför y-strap manipulation, ska tydligen vara rätt så populärt.
Kiropraktik har av vad jag vet ingen vetenskaplig evidens för sina metoder, tvärtom, den visar att det främst är placebo och att man lika gärna hade kunnat gå till en präst som hade försökt att be bort ens åkommor.
Jallesnalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-11, 12:22   #11
DonFlex
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 151
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Min poäng var att ofta hör man folk som säger liknande saker (jag har gjort det själv ):
"Jag har skadat A och min läkare/sjukgymnast osv säger att jag absolut inte ska göra B. Jag vill ändå göra B. Kan någon säga till mig att det är ok att göra B så jag kan göra det med gott samvete".

Jag försökte träna det jag kunde när jag hade diskbråck. Att tappa 80% av styrkan och ca 5 cm runt triceps kändes otäckt.
Jag tränade lätta hantel, kroppsvikten och maskinövningar för att hålla igång!
Tog flera år men nu är jag typ tillbaka där jag var, förutom att jag måste vara försiktig med vissa övningar, annars kommer smärtan tillbaka mer eller mindre.
Du fick inte träningsförbud då? Du tränade det som gick fast med lättare vikter vilket låter vettigt. Jag kan inte förstå varför denna naprapat säger att jag inte ska träna överkropp, då jag inte har något konstaterat nackbrock utan sannolikt besvär från allt sittande på kontoret i fel ställning osv. Jag borde kunna träna med lättare vikter och undvika övningar som gör ont förstås. Egentligen gör det bara ont om jag provocerar i ytterlägena och där behöver jag inte gå vid normal träning. .
DonFlex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-11, 14:14   #12
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Nej fick inte träningsförbud. Mer rekommendationer. Inga lyft över huvudet, inga lyft där nacken belastades, typ bänkpress.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 11:40   #13
DonFlex
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 151
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Nej fick inte träningsförbud. Mer rekommendationer. Inga lyft över huvudet, inga lyft där nacken belastades, typ bänkpress.
Funkade lats pulldown, det är över huvudet, men ingen press uppåt utan drag neråt?
DonFlex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 12:26   #14
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Tror det egentligen var att jag inte skulle lyfta armarna över huvudet när jag tänker efter. Men har alltid kunnat köra lite chins utan att få ont, så det gjorde jag
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 13:43   #15
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Min poäng var att ofta hör man folk som säger liknande saker (jag har gjort det själv ):
"Jag har skadat A och min läkare/sjukgymnast osv säger att jag absolut inte ska göra B. Jag vill ändå göra B. Kan någon säga till mig att det är ok att göra B så jag kan göra det med gott samvete".

Jag försökte träna det jag kunde när jag hade diskbråck. Att tappa 80% av styrkan och ca 5 cm runt triceps kändes otäckt.
Jag tränade lätta hantel, kroppsvikten och maskinövningar för att hålla igång!
Tog flera år men nu är jag typ tillbaka där jag var, förutom att jag måste vara försiktig med vissa övningar, annars kommer smärtan tillbaka mer eller mindre.

Skönt ändå att höra att du fick tillbaka din tricepsvolym. Nervskador är ju inte att leka med.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)