Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-14, 14:16   #1
Kajjatron
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2020
Inlägg: 2
Question Sheiko - Nybörjarfrågor

Tja!
Jag vill hoppa på mitt första "riktiga" träningsprogram och jag hittade Sheikos igår.

Vilken ordning ska jag gå efter? Det jag har läst är att det är vanligt att man kör 29-37-32 men jag har också sett "3 dagars över 80kg" och då kör man 37-31-32. Vilken ordning tycker ni att jag ska köra? Jag har lyft i lite mer än ett år och jag tävlar inte som det ser ut nu.

(Vikter om det hjälper ovanstående fråga)
Vikt: 90kg
Squat: 180kg
Bänkpress: 120kg
Marklyft: 200kg


+ Workout 29 har 16 sets med bänkpress första dagen, stämmer det haha?

Tack i förhand
Kajjatron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-14, 17:58   #2
Wibergify
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 54
Sheiko kan tyckas vara mycket, men med rätt intensitet kan man träna med mycket högre volym. Bänken stämmer.

Är du inte van vid volymen så sänk ditt Max du matar in, annars är det lätt att man går ut för hårt o skadar sig.

Jag har kört den ordningen som rekommenderas, dock ger det mycket mer för mig att köra mer block och periodisering som bla juggernaut snackar om.

OT men Just nu kör jag 2v volym 2v medium 2v tungt och aldrig tung bänk samtidigt som tung böj osv. Efter en cykel så försöker jag öka vikten då jag ännu inte är världmästar stark så går det bra.

Man ska inte vara rädd för mer volym, man ska dock se till att sänka intensiteten så man inte skadar sig för att man har kass teknik sista reppen. Ha reps kvar i tanken osv.
__________________
"I was buying like you know cows and like chicken breast from like a real farm"
-Jay Cutler
Wibergify är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-15, 10:58   #3
Kajjatron
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2020
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av Wibergify Visa inlägg
Sheiko kan tyckas vara mycket, men med rätt intensitet kan man träna med mycket högre volym. Bänken stämmer.

Är du inte van vid volymen så sänk ditt Max du matar in, annars är det lätt att man går ut för hårt o skadar sig.

Jag har kört den ordningen som rekommenderas, dock ger det mycket mer för mig att köra mer block och periodisering som bla juggernaut snackar om.

OT men Just nu kör jag 2v volym 2v medium 2v tungt och aldrig tung bänk samtidigt som tung böj osv. Efter en cykel så försöker jag öka vikten då jag ännu inte är världmästar stark så går det bra.

Man ska inte vara rädd för mer volym, man ska dock se till att sänka intensiteten så man inte skadar sig för att man har kass teknik sista reppen. Ha reps kvar i tanken osv.
Tack för svar! Intressant, jag ska titta på ett liknade upplägg efter detta är klart (om jag klarar hela haha)

Lite orolig över volymen då det är duktigt mycket mer än vad jag är van vid när jag endast har lyft som en generic gymbro men det ska nog gå an.
Kajjatron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-15, 14:26   #4
Wibergify
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av Kajjatron Visa inlägg
Tack för svar! Intressant, jag ska titta på ett liknade upplägg efter detta är klart (om jag klarar hela haha)

Lite orolig över volymen då det är duktigt mycket mer än vad jag är van vid när jag endast har lyft som en generic gymbro men det ska nog gå an.
Sänk vikten du matar in så kommer det bli lättare att klara av volymen skadefritt. Man har förhoppningsvis en träningshorisont som sträcker sig längre än "nytt PB inom 1 månad" eller liknande.

Något som jag lärt mig efter många skador, skynda lånsamt... Det är mycket bättre att klara av 220 i mark efter 6 månader än vad det är att skada sig o rehabträna en mycket längre tid.
__________________
"I was buying like you know cows and like chicken breast from like a real farm"
-Jay Cutler
Wibergify är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)