Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-08, 16:13   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Mina styrkeökningar påverkas inte av kaloriintaget

Har för det mesta legat still i kroppsvikt, men har ett fåtal gånger gjort en långsam bulk, typ 10kg upp över två år. Det jag noterar varje gång är inte att jag inte blir starkare av att bulka, men att detta sker i samma hastighet som under balans eller till och med underskott. Har till exempel under det senaste året varit arbetslös och haft väldigt låg stress, samtidigt som jag har legat på ett kaloriunderskott och gått ned ca 5kg än sålänge.

Under denna perioden har jag ökat bättre i styrka än vad jag gjort på flera år. Proteinet har inte varit överdrivet högt heller, runt 2kg/kv, precis som det alltid ligger på. Började underskottet på 16-17% kroppsfett, och ligger nu på 12-13% för att nå runt 10%, så jag gör ingen extrem deff. Jag har dock tänkt på att öka vikt/sets/reps till varje pris. När jag ligger på överskott så tänker jag inte lika mycket på detta även om det så klart finns med i tanken.

Vad kan man dra för slutsatser av det jag delat med mig av, gör jag något fel under mina viktuppgångar? Bör jag träna hårdare? Eller är det helt enkelt såhär för någon som har tränat ett tag, att kaloriöverskott inte är nödvändigt? Jag kan ju tycka att man bör se lite bättre ökningar åtminstone. En anledning som jag kan komma på är att jag även om jag går upp en rimlig mängd kilon på en period, ofta står still i vikt länge för att sedan skjuta upp över ett fåtal månader. Vet ej om detta är någon form av omvänd swoosh-effekt eller om det är att jag blir för otålig och ökar kaloriöverskottet för snabbt efter lång stagnation vilket leder till perioder av korta höga överskott i praktiken?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-08, 16:30   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Har du varit tjock förut? I så fall brukar ju ett kaloriöverskott mest bli fett, vilket skulle kunna förklara att lite/inget av dina ökade kalorier blir extra muskler.

Annars tror jag det bara är gener. Bara att gratulera, du slipper beslutsångesten över om du ska bulka eller ej!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-08, 16:47   #3
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Har du varit tjock förut? I så fall brukar ju ett kaloriöverskott mest bli fett, vilket skulle kunna förklara att lite/inget av dina ökade kalorier blir extra muskler.

Annars tror jag det bara är gener. Bara att gratulera, du slipper beslutsångesten över om du ska bulka eller ej!
Har för det mesta varit smal. Var väl uppe på runt 20% som högst efter första bulken, så inte "tjock". Jag gör ju fortfarande någorlunda tillfredsställande ökningar så jag kan tycka att jag bör se en ännu bättre sådana vid uppgång..

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Senast redigerad av smerk den 2020-10-08 klockan 16:49.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-08, 16:50   #4
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Äter typ 100g kolhydrater nu. Märker ingen skillnad prestationsmässigt mot när jag åt 400g...

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-08, 18:35   #5
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Varför skulle du bli starkare av äta + Kalorier ? Styrkeökningar tar tid och det är inget som märks omedelbart. Det som påverkas är arbetskapaciteten dvs tiden som arbetet kan utföras.
Man brukar ibland prata om att få styrkeökningar av fettsprängd muskel. Tror mer att det handlar om när fettmängden blir tillräcklig ger det kortare lyftväg tex i bänkpress eller feta lår som trycker tillbaka vikten i bottenläget.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-09, 10:34   #6
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Har inga svar, själv ökar jag betydligt bättre vid kaloriöverskott.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-09, 10:37   #7
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 704
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Varför skulle du bli starkare av äta + Kalorier ? Styrkeökningar tar tid och det är inget som märks omedelbart. Det som påverkas är arbetskapaciteten dvs tiden som arbetet kan utföras.
Man brukar ibland prata om att få styrkeökningar av fettsprängd muskel. Tror mer att det handlar om när fettmängden blir tillräcklig ger det kortare lyftväg tex i bänkpress eller feta lår som trycker tillbaka vikten i bottenläget.
För att man har lite lättare för att bli starkare/lägga på sig muskler vid överskott än underskott. Gör dig inte dum.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-09, 12:47   #8
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Varför skulle du bli starkare av äta + Kalorier ?

Styrkeökningar tar tid och det är inget som märks omedelbart.


fettsprängd muskel
1. Fler kalorier, samt kolhydrater = ökad prestation på gymmet

2. Jag snackar om en tidsperiod på ett par år

3. Även detta inkluderar jag i varför man bör bli starkare av överskott
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-09, 13:23   #9
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
För att man har lite lättare för att bli starkare/lägga på sig muskler vid överskott än underskott. Gör dig inte dum.
Det är ju dock inte säkert att han lagt på sig så mycket muskler?

Eller vet du mer än oss andra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-09, 13:46   #10
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
För att man har lite lättare för att bli starkare/lägga på sig muskler vid överskott än underskott. Gör dig inte dum.
Försöker inte göra mig dum utan det handlar om att muskelmassa och styrka till största delen handlar om träningsinsats och gener. I de fall du tillgodoser ditt energiintag så bör inte det påverka styrkeutvecklingen. När du börjar bli fet så får du vissa fördelar med tex kortare lyftväg/stötdämpning.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-09, 23:12   #11
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Håller med atp. Får mycket bättre vinklar och allt blir skönare med ett gött lager fett på kroppen. Böj känna plötsligt naturligt på något märkligt vis istället för en övning och latsen+baksida axlar bär upp bänken.

Skickat från BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)