Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-17, 20:10   #1
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Radon

Har någon koll på hur snabbt man egentligen är skyldig som fastighetsägare att åtgärda radon? Jag testade att googla men fick inte fram någon sådan information och jag har bråkat med min hyresvärd (kommunal) om att de ska åtgärda radonet i min lägenhet eftersom det är över gränsvärdet men de är helt ointresserade.

Jag har nu skickat det till Hyresgästföreningen och ska via dem ta det till Hyresnämnden och tänkte att det kan vara bra att ha den informationen där.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-18, 20:31   #2
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Släpp det där med radonet nu. Det är ju bara ett hjärnspöke för dig, märker du inte det?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-18, 20:34   #3
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
kommunal då är det nog kört hadde det varit nån privat så hadde det nog gått
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-18, 21:06   #4
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Här bör du hitta informationen som du söker:
https://www.boverket.se/sv/byggande/...r-i-hyresratt/
https://www.boverket.se/sv/byggande/...ardens-ansvar/

https://www.hyresgastforeningen.se/s...och-matvarden/


Senast redigerad av PixelMiner den 2021-04-18 klockan 21:12.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 05:05   #5
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Släpp det där med radonet nu. Det är ju bara ett hjärnspöke för dig, märker du inte det?
Ca 300 svenskar dör fi förtid per år på grund av radon. Det vill säga ungefär lika många som dör i trafiken per år. Så inte direkt något hjärnspöke om jag säger så. Speciellt när dessutom sättet som radon dödar kan vara väldigt plågsamt.

Tackar. Ska kolla länkarna.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 08:35   #6
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Nej det är ingen som dör pga radon, däremot så ökar det risken för lungcancer, för icke-rökare är det väl 0,06% högre risk, och för rökare några procent högre.

Hur många Bq/m3 har du mätt upp?
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 13:18   #7
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Nej det är ingen som dör pga radon, däremot så ökar det risken för lungcancer, för icke-rökare är det väl 0,06% högre risk, och för rökare några procent högre.

Hur många Bq/m3 har du mätt upp?
Sannolikt är det ännu mindre/obefintlig risk. I riskmodellerna för strålning och cancer så används något som kallas ”linear no threshold” där man tittar på doser där cancer bekräftat uppstår, och extrapolerar till noll. Men i verkligheten så behövs högst sannolikt en viss mängd strålning (en tröskel) för att det ska bli någon cancer. Det är bara att kolla på ställen som Ramsar i Iran som har hundratals gånger högre bakgrundsstrålning än här men ändå ingen ökad cancerfrekvens.

Senast redigerad av nukz den 2021-04-19 klockan 13:20.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 14:10   #8
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 822
Finns två enkla fix mot radon:
- Flytta
- Se över ventilationen, det kan man förmodligen lösa själv om hyresvärden är slö.
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 17:09   #9
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av dluddeckens Visa inlägg
Finns två enkla fix mot radon:
- Flytta
- Se över ventilationen, det kan man förmodligen lösa själv om hyresvärden är slö.
Eller inte oroa sig då gränsvärdena är löjligt konservativa (se ovan).
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 17:39   #10
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Eller inte oroa sig då gränsvärdena är löjligt konservativa (se ovan).
Sverige har valt gränsvärdet 200 Bq/m3, WHO däremot rekommenderar att gränsen bör gå vid 100 Bq/m3. Boverket utredde huruvida man skulle sänka även det svenska gränsvärdet, men kom fram till att kostnaden för att göra detta skulle bli för hög i förhållande till hur många färre cancerfall som man beräknade få. Detta eftersom i princip hela Sverige är ett radonhål.

Källa: Boverket (2011). Radon i inomhusmiljön. https://www.boverket.se/sv/om-boverk...inomhusmiljon/
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 17:45   #11
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 587
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Sverige har valt gränsvärdet 200 Bq/m3, WHO däremot rekommenderar att gränsen bör gå vid 100 Bq/m3. Boverket utredde huruvida man skulle sänka även det svenska gränsvärdet, men kom fram till att kostnaden för att göra detta skulle bli för hög i förhållande till hur många färre cancerfall som man beräknade få. Detta eftersom i princip hela Sverige är ett radonhål.

Källa: Boverket (2011). Radon i inomhusmiljön. https://www.boverket.se/sv/om-boverk...inomhusmiljon/
Wow...
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 18:07   #12
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Sverige har valt gränsvärdet 200 Bq/m3, WHO däremot rekommenderar att gränsen bör gå vid 100 Bq/m3. Boverket utredde huruvida man skulle sänka även det svenska gränsvärdet, men kom fram till att kostnaden för att göra detta skulle bli för hög i förhållande till hur många färre cancerfall som man beräknade få. Detta eftersom i princip hela Sverige är ett radonhål.

Källa: Boverket (2011). Radon i inomhusmiljön. https://www.boverket.se/sv/om-boverk...inomhusmiljon/
Som sagt har det sin grund i en väldigt konservativ bedömning av hur låga stråldoser ger cancer och den tillämpas av strålsäkerhetsmyndigheter världen över. Det betyder inte att den är korrekt, bara att verkligheten inte är värre.

Återigen exemplet med Ramsar i Iran: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11769138/

260 mSv på ett år. Det är ungefär en faktor 200 mer än vad vi får i Sverige och typ 20 gånger högre än vad någon som jobbar med till exempel radioaktiv sanering får ta i Sverige. Ändå har dom inte mer cancer där. Studien spekulerar i om en adaption kan ha skett, men det är också rimligt att en utdragen dos inte är lika illa som en momentan på samma sätt som att 1 sömntablett är ofarlig medan 20 sömntabletter inte är det.

För att ta ett exempel på hemmaplan: Göteborg har cirka 5 gånger högre bakgrundsstrålning än Stockholm. Om de konservativa modellerna stämde skulle göteborgare ha mer cancer än stockholmare, men så är det såklart inte heller.

Senast redigerad av nukz den 2021-04-19 klockan 18:10.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 19:10   #13
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av dluddeckens Visa inlägg
Finns två enkla fix mot radon:
- Flytta
- Se över ventilationen, det kan man förmodligen lösa själv om hyresvärden är slö.
Alternativ 1 håller jag på med att undersöka. men det finns bara två hyresvärdar i min by och den andra har full beläggning när det gäller lägenheter av rätt storlek då jag har barn samt även är på bottenplan eftersom jag och trappor inte går så bra överens.
På alternativ 2 undrar jag hur du menar då jag inte har någon utbildning gällande ventilationssystem annat än på fordon. Men nu verkar det faktiskt hända grejor gällande ventilationen eftersom jag även har påpekat flera gånger att luften i lägenheten är dålig också på den nivå att man får huvudvärk av den och även med full fart på köksfläkten löser brandvarnaren ut då och då när jag lagar mat.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)