Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-16, 13:00   #16
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Antalet set säger inte alltid så mycket. Om man har kapaciteten att köra hårt med hög volym så tror jag inte man behåller allt med dubbelt mindre volym. Jag säger inte att man inte lyckas hålla sin fysik till största delen men nog tappar man lite. Det beror ju på vilken nivå man ligger på
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 13:54   #17
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av bobu Visa inlägg
Om dopning har permanenta effekter borde väl man bli avstängd på livstid i diverse sporter om man blivit ertappad?
Ja, och se vidare Anders Eriksson avhandling kring detta.

http://www.diva-portal.org/smash/rec...813&dswid=8385
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 13:26   #18
conundrum
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 199
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Uppdatering!

De försvinner visst. Allt var felaktigt. "Muskelminne" beror på något annat.

"tendency seems to be that if myonuclei are gained by resistance training in humans, they are subsequently lost during detraining"

"single muscle fiber volume tracks very closely with single fiber myonuclear counts... across time points... detrained fibers were not hyper nucleated per unit size; this is contrary to what the myonuclear density mediated muscle memory hypothesis would predict"

"myonuclei gained during hypertrophy may not necessarily be long-lasting, and any intracellular “muscle memory” phenomenon resultant from previous training may instead involve other epigenetic mechanisms"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31513448
Forskarna har kommit med svarsbrev på ovanstående studies slutsatser
conundrum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 15:20   #19
conundrum
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 199
Intressant podcast om ämnet https://www.strongerbyscience.com/podcast-episode-20/
conundrum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-29, 12:39   #20
Beiron
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 24
Hur upplever ni muskelminnets effekter på hypertrofi efter att ha varit ifrån all form av träning i 3+ månader och sedan börjat igen?

Hur lång tid tog det er att komma tillbaka till där ni var innan ni slutade efter att ha varit borta minst 3 månader?


Det hände mycket i livet senaste tiden och pandemin med allt vad det innebär gjorde inte saken lättare. Har nu varit borta från all träning i 3 månader och skillnaden i spegeln är minst sagt dramatiskt. Särskilt axlar och bröst har krympt extremt mycket.

Förlorade ni väldigt mycket muskelmassa vid ett par månaders uppehåll?

Senast redigerad av Beiron den 2021-03-29 klockan 12:42.
Beiron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-29, 13:36   #21
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av Beiron Visa inlägg
Hur upplever ni muskelminnets effekter på hypertrofi efter att ha varit ifrån all form av träning i 3+ månader och sedan börjat igen?

Hur lång tid tog det er att komma tillbaka till där ni var innan ni slutade efter att ha varit borta minst 3 månader?


Det hände mycket i livet senaste tiden och pandemin med allt vad det innebär gjorde inte saken lättare. Har nu varit borta från all träning i 3 månader och skillnaden i spegeln är minst sagt dramatiskt. Särskilt axlar och bröst har krympt extremt mycket.

Förlorade ni väldigt mycket muskelmassa vid ett par månaders uppehåll?
Det beror på hur gammal du är.
Har du inte påbörjat det åldersrelaterade muskulära förfallet går det fort (typ nån månad) att träna upp sig till tidigare volym enligt mina erfarenheter. Har förfallet däremot påbörjats är det inte säkert att du får tillbaka allt efter många månaders träning.

Men det är säkert också gentiskt betingat till en viss del. Jag kan ju bara se på byggare här som tycks ha gjort en del uppehåll men kommit tillbaka typ bättre än någonsin trots hög ålder.

Senast redigerad av Uncle Joe den 2021-03-29 klockan 13:38. Anledning: tillägg
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-29, 14:13   #22
Pongu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 154
Har du tur kommer du att göra newbie gains igen och gå förbi ditt gamla jag på några månader!
Pongu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-29, 15:00   #23
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Under några år efter jag hade fyllt 40 var jag helt enkelt less på träningen och tränade typ 10-15 min per pass några ggr / vecka, aldrig till fail och med lätta vikter. Kunde lägga av mitt i ett set för att jag tyckte det var tråkigt och jobbigt. Vet inte ens varför jag fortsatte lyfta för det motverkade inte förfallet alls.
Förfallet blev stort. Allt försvann.

Det var extremt tufft och tog lång tid att träna upp mig till någorlunda nivåer igen.

Är man 30-35 år kan det vara ok med längre uppehåll där förlusterna oftast går rätt fort att återfå men när man har passerat 40 ska man nog inte låta förfallet fortskrida så här långt ;


https://ibb.co/zGJYYWF

https://ibb.co/0Q9nwqS

Senast redigerad av Uncle Joe den 2021-03-29 klockan 15:02. Anledning: tillägg
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-29, 15:10   #24
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Under några år efter jag hade fyllt 40 var jag helt enkelt less på träningen och tränade typ 10-15 min per pass några ggr / vecka, aldrig till fail och med lätta vikter. Kunde lägga av mitt i ett set för att jag tyckte det var tråkigt och jobbigt. Vet inte ens varför jag fortsatte lyfta för det motverkade inte förfallet alls.
Förfallet blev stort. Allt försvann.

Det var extremt tufft och tog lång tid att träna upp mig till någorlunda nivåer igen.

Är man 30-35 år kan det vara ok med längre uppehåll där förlusterna oftast går rätt fort att återfå men när man har passerat 40 ska man nog inte låta förfallet fortskrida så här långt ;


https://ibb.co/zGJYYWF

https://ibb.co/0Q9nwqS
Ja, hur snabbt och om man kan träna upp sig beror ju en hel del på motivation och vilja. Det är knappast så att det är lätt att komma tillbaka, även om det kanske är lättare än att börja från noll. Visst en marginell skillnad, men den skillnaden gör det inte lättare när man står där på gymmet för första gången på 3 månader.

Det räcker aldrig att bara gå till gymmet, man måste träna också - hårt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 09:05   #25
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ja, hur snabbt och om man kan träna upp sig beror ju en hel del på motivation och vilja. Det är knappast så att det är lätt att komma tillbaka, även om det kanske är lättare än att börja från noll. Visst en marginell skillnad, men den skillnaden gör det inte lättare när man står där på gymmet för första gången på 3 månader.

Det räcker aldrig att bara gå till gymmet, man måste träna också - hårt.
Jag upplever dock att det var mycket lättare att komma tillbaka förr än nu.
Då kunde det ta några veckor innan jag var tillbaka på ungefär samma nivå som innan till skillnad från nu där det kan ta många månader innan jag ens började märka en väsentlig ökning. Jag tränar dock mindre hårt nu enbart för att kunna återhämta mig.

Senast redigerad av Uncle Joe den 2021-03-30 klockan 09:08.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 10:48   #26
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 272
Håller med. Hade en period förra året då jag bara tränade hemma lite grann under 3 månader, tog 6 månaders hård träning innan jag var tillbaks.
Getting old is a bitch.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)