Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-31, 19:34   #76
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
En grej kan ju vara att använda just ett sådant dokument för att skapa en mall för en typisk dag. Skriv upp alla maträtter som kan representera en sådan dag och de mängder du har, sedan ökar du mängden gram på det ena och det andra eller lägger till någon sak (100g nötter till en måltid eller ett extra glas mjölk här och där) tills du ser att kalorimängden hamnar där du vill ha den. Prova, utvärdera, se vad vågen visar över några veckor. Som sagt, antingen det eller skippa cyklingen en period.
Skrev in allt på kostbevakningen.se . Det är svårt att uppskatta en indisk kycklinggryta, men jag gjorde en separat uträkning för den där jag skrev in alla ingredienser och delade på antalet portioner.

Hamnar på drygt 2900 kcal.

Å ena sidan finns en trygghet i att räkna kosten, särskilt för en person som mig, som har svårt att äta tillräckligt. Å andra sidan vill jag inte förlora matglädjen i ett antal makronutrienter. Jag gillar att laga mat. Jag äter när jag är hungrig tills jag är mätt, och försöker äta ganska bra mat - hur kan det inte vara det egentliga bästa alternativet?

Jag känner mig själv och vet hur lätt jag snöar in på saker. Ser framför mig hur jag börjar väga varenda gram, i tron om att en dags miss på makronivå kommer dra mina gains i botten. Träningsglädjen kommer också drabbas. Nu tränar jag på ett sätt jag trivs med. Är inte villig att sluta konditionsträna. Det är obeskrivligt helande för mig att sätta på en serie och få svettas lite på cykeln efter jobbet.

Allt kokar dock ner till att jag dock inte vill stå och stappla på samma vikter i år ut och år in. Jag är 25 år, och det känns på ett sätt som det redan är för sent. Att bygga mig en bra fysik borde jag börjat med när jag var 16 år. Ibland känns det lönlöst att ens försöka göra anspråk på att få en lite bredare bringa. Kommer nog se ut som Christian Bale i The Machinist livet ut, något jag bara får acceptera.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 19:51   #77
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Ok. Men 2900 kcal verkar ju vara för lite för dig som sagt. Om att äta tills du är mätt och äta bra mat, vilket jag antar att du utgår från att du gör, hade varit det bästa alternativet i nuläget så hade du väl inte gått ned i vikt så mycket som du gör (vilket vi får utgå från att du inte vill göra heller).

Att räkna kalorier behöver ju knappast vara något du behöver göra hela ditt liv. Har man gjort det ett tag och börjar få in en rutin med vilka måltider och kombinationer som ger något ungefärligt intag på en given dag så börjar det sitta i "ryggmärgen" till slut och då kanske du närmast intuitivt vet hur mycket du egentligen bör äta på en dag för att hålla din vikt eller gå upp lite extra en period. Skapa X antal favoriträtter som gör att det inte blir för enformigt och sätt ihop dem i passande kombinationer under veckan.

25 år är knappast för sent för någonting vad gäller träning.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 20:44   #78
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Det verkar ju som om du äter rätt så lite mat, som sagt. Du har fått bra tips här om hur du kan öka ditt kaloriintag. Du kan fortfarande äta samma typ av mat (för det är bra mat!) men kanske välja lite kaloritätare alternativ. Fet mjölk istället för lättmjölk, kanske göra juice av de frukter och bär och grönsaker du äter för att det mättar mindre men ändå (i princip) innehåller alla nyttigheterna. Äta fullfet fisk och feta köttdetaljer, kanske lägga till lite fika? Jag tror också att du kan testa att dra ner på konditionsträningen ett tag, som sagt.

Att tappa vikt i sig behöver inte vara något onyttigt eller hälsofarligt, så länge du inte börjar magra av ordentligt och hamnar på ett för lågt BMI.

Jag måste också bara säga att du är väldigt bra att ta emot konstruktiva råd här i tråden. Det är inte alla trådar på det här forumet som ger en så bra dialog mellan trådskapare och de andra medlemmarna. Ofta blir det ett förnekande och relativiserande. Det är givande att diskutera och ge råd åt någon som faktiskt är intresserad av råden som ges.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-01, 18:44   #79
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det verkar ju som om du äter rätt så lite mat, som sagt. Du har fått bra tips här om hur du kan öka ditt kaloriintag. Du kan fortfarande äta samma typ av mat (för det är bra mat!) men kanske välja lite kaloritätare alternativ. Fet mjölk istället för lättmjölk, kanske göra juice av de frukter och bär och grönsaker du äter för att det mättar mindre men ändå (i princip) innehåller alla nyttigheterna. Äta fullfet fisk och feta köttdetaljer, kanske lägga till lite fika? Jag tror också att du kan testa att dra ner på konditionsträningen ett tag, som sagt.

Att tappa vikt i sig behöver inte vara något onyttigt eller hälsofarligt, så länge du inte börjar magra av ordentligt och hamnar på ett för lågt BMI.

Jag måste också bara säga att du är väldigt bra att ta emot konstruktiva råd här i tråden. Det är inte alla trådar på det här forumet som ger en så bra dialog mellan trådskapare och de andra medlemmarna. Ofta blir det ett förnekande och relativiserande. Det är givande att diskutera och ge råd åt någon som faktiskt är intresserad av råden som ges.
Det var roligt att höra. Jag försöker verkligen ta till mig av de råd som verkar relevanta och genomtänkta. Har fått förvånansvärt lite råd i stil med "ät wienerbröd", vilket jag trodde skulle utgöra merparten av kommentarsvaren.

Är uppriktigt förvånad vilket engagemang jag sett i tråden. Mycket följdfrågor och en förståelse för min önskan att ändra min kost med små steg i taget. Jag har läst tråden flera gånger, något som varit givande.

Nu blir det stora utmaningen att ändra invanda mönster, som för mig varit obetydliga men som jag insett påverkar min mättnad rejält. Av ren vana inleder jag ofta middagen med en stor skål vitkålssallad, medan jag väntar på att kolhydratskällan ska koka klart i kastrullen. Att inleda en måltid med sallad har jag förstått är ett utmärkt defftips. Jag dricker ofta ett eller flera glas vatten innan maten, eftersom jag brukar vara törstig efter träningen och innan lunch. Även detta är ett standardtips för att känna mer mättnad vad jag kunnat läsa mig till.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 11:20   #80
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Ungefär en månad sedan inägget ovan, och har ändrat en hel del vanor. Främst har jag dragit ner på mängden mättande mat och försöker äta mer vit pasta, ris och använda mer fett i min mat. Vikten är stabil på 70-71 kg morgonvikt. Har alltså slutat gå ner, men går inte heller upp.

Något jag insett är att kaloriräkning inte fungerar för mig, då jag tycker det är roligt att laga mat - i synnerhet långkok och stora grytor. Det är hopplöst att försöka räkna ut ett kaloriinnehåll när man lagar mat efter smak, och tillsätter/tar bort livsmedel under tillagningens gång. Dessutom tar det bort en hel del glädje ur matlagningsprocessen.

Räknar ni verkligen kalorier på daglig basis, ni som har någon slags matlagningsintresse?
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 11:29   #81
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg

Räknar ni verkligen kalorier på daglig basis, ni som har någon slags matlagningsintresse?
Inte för att jag har något matlagningsintresse men jag har inte räknat på säkert 10 år. I början var det nödvändigt för att få en intuition som jag sedan levt på. Däremot kollar jag ofta på näringsdeklararionerna.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 12:15   #82
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Ungefär en månad sedan inägget ovan, och har ändrat en hel del vanor. Främst har jag dragit ner på mängden mättande mat och försöker äta mer vit pasta, ris och använda mer fett i min mat. Vikten är stabil på 70-71 kg morgonvikt. Har alltså slutat gå ner, men går inte heller upp.

Något jag insett är att kaloriräkning inte fungerar för mig, då jag tycker det är roligt att laga mat - i synnerhet långkok och stora grytor. Det är hopplöst att försöka räkna ut ett kaloriinnehåll när man lagar mat efter smak, och tillsätter/tar bort livsmedel under tillagningens gång. Dessutom tar det bort en hel del glädje ur matlagningsprocessen.

Räknar ni verkligen kalorier på daglig basis, ni som har någon slags matlagningsintresse?
Tar bort lite av glädjen kanske kaloriräknandet gör, men jag hade aldrig kunnat leva utan den kontrollen. Jag har full kontroll över min kropp och min vikt och det är för mig värt oerhört mycket. Därför tänker jag inte på att det är jobbigt och glädjen som försvinner är således ganska obetydlig.

Det är inte hopplöst att räkna ut kaloriinnehåll när man lagar mat. Det är bara att ha dator/papper tillgängligt och skriva ner allting man tillsätter.

Jag började räkna kalorier när jag var 17 och är idag 31. Har aldrig slutat och kommer antagligen aldrig att sluta.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 10:04   #83
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Om man vill göra det simpelt:

Räkna ut proteinet. Äter man vanlig husmanskost så vill det ibland bli för lite. Räkna ut så du ligger på en bra nivå. Skriv sedan upp mängderna du äter varje mål, altså du behöver ej räkna ut skriv bara upp och följ schemat. Kolla vikten varje vecka och höj/sänk matmängden efter det vågen visar.Utgår från att maten endå är hyffsad basmat med bra fetter osv
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 16:02   #84
alexy
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Ungefär en månad sedan inägget ovan, och har ändrat en hel del vanor. Främst har jag dragit ner på mängden mättande mat och försöker äta mer vit pasta, ris och använda mer fett i min mat. Vikten är stabil på 70-71 kg morgonvikt. Har alltså slutat gå ner, men går inte heller upp.

Något jag insett är att kaloriräkning inte fungerar för mig, då jag tycker det är roligt att laga mat - i synnerhet långkok och stora grytor. Det är hopplöst att försöka räkna ut ett kaloriinnehåll när man lagar mat efter smak, och tillsätter/tar bort livsmedel under tillagningens gång. Dessutom tar det bort en hel del glädje ur matlagningsprocessen.

Räknar ni verkligen kalorier på daglig basis, ni som har någon slags matlagningsintresse?
Jag har haft och har fortfarande hopplöst svårt med att få i mig tillräckligt kalorier för att gå upp i vikt och muskelmassa så kan definitivt relatera till detta frustrerande problem. För att gå upp i vikt måste jag ligga på runt 3.5-4 k kalorier.

Det verkar ju ändå som du är på rätt väg nu med mindre fiber + mer raffinerade kolhydrater och fettrika livsmedel!

Om du inte står ut med kaloriräkning och att behöva väga varje sak du stoppar i en gryta så kan du ju testa fortsätta med långkok och stora grytor för lunch och middag, men se till att stoppa in väldigt kaloritäta produkter mellan måltider.

Det ultimata livsmedlet för viktuppgång är fet mjölk om du inte har några problem med laktos/kasein. 2 liter är inte så svårt att hälla i sig vilket ger ca 1200-1300 extra kcal, men egentligen fungerar alla livsmedel som saknar fiber och har massor socker/fett utmärkt för detta syfte.

Btw om du vill estimera kalorier så är cronometer.com nog den bästa metoden, ger även detaljed information om alla näringsämnen.

Lycka till
alexy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-30, 07:39   #85
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Du pratar hela tiden om din mättnad - vilket avhandlades tidigt i denna tråd att den är helt egal.

Efter att ha läst hela denna tråd så anser jag att du behöver hjälp.
Ta hjälp av någon som kan göra ett matschema åt dig. Håll det till 100% i 4 veckor och se vad som händer.
Har du problem med att hålla schemat (förutsatt att det är vettigt och lagt för dig) så bör du söka professionell hjälp för din ätproblematik, för det är svårt att klara detta på egen hand.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-31, 17:48   #86
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Riktigt frustrerande att läsa denna tråden, på ett "problem" där svaret är så extremt simpelt!

Börja ät mer kalorier, punkt!

Är du besatt av din kalorifattiga mat (anorektisk?) så är det väl exempelvis bara att lägga 1 dl olivolja i en shaker så har du +1 000 kcal. Alternativt käka en bytta glass eller en chockladkaka varje kväll.
__________________
Zols Journal
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-31, 18:11   #87
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av zol Visa inlägg
Riktigt frustrerande att läsa denna tråden, på ett "problem" där svaret är så extremt simpelt!

Börja ät mer kalorier, punkt!

Är du besatt av din kalorifattiga mat (anorektisk?) så är det väl exempelvis bara att lägga 1 dl olivolja i en shaker så har du +1 000 kcal. Alternativt käka en bytta glass eller en chockladkaka varje kväll.
Det är frustrerade eftersom TS antingen är dum eller delvis inte vill uppnå sitt upsatta mål. Man kan knappast påstå att man försöker gå upp i vikt om man varje dag cyklar bort 500 kilokalorier, vägrar upphöra med det trots att det är direkt kontraproduktivt, inleder varje måltid med en stor skål vitkål, och istället för att försöka hitta vaneförändringar som ger avkastning... börjar prata om hur kaloräkning inte passar honom.

TS kan få hur många praktiska råd om olivolja och wienerbröd som helst, men inget av dem kommer förända någonting såvida han inte förändrar sitt fundamentala tankesätt och beteende.

Han har även påstått att det inte varit något fel med sköldkörteln eller så tidigare. Det indikerar att han med största sannolikhet bara vägrar vandra den simpla vägen till att lägga på sig mer massa.

Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg

Efter att ha läst hela denna tråd så anser jag att du behöver hjälp.
Ta hjälp av någon som kan göra ett matschema åt dig. Håll det till 100% i 4 veckor och se vad som händer.
Har du problem med att hålla schemat (förutsatt att det är vettigt och lagt för dig) så bör du söka professionell hjälp för din ätproblematik, för det är svårt att klara detta på egen hand.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-31, 18:27   #88
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
+1

Tycker bara det är märkligt hur man kan ha 6 sidor med svar från duktiga skribenter som därtill är helt eniga i sina "svar", och ändå vägra lyssna.

Gissar det är en mental spärr. Bättre uppsöka någon psykolog/dietist än att fortsätta dalta om grönsaksskålar.
__________________
Zols Journal
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-11, 19:01   #89
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Du pratar hela tiden om din mättnad - vilket avhandlades tidigt i denna tråd att den är helt egal.

Efter att ha läst hela denna tråd så anser jag att du behöver hjälp.
Ta hjälp av någon som kan göra ett matschema åt dig. Håll det till 100% i 4 veckor och se vad som händer.
Har du problem med att hålla schemat (förutsatt att det är vettigt och lagt för dig) så bör du söka professionell hjälp för din ätproblematik, för det är svårt att klara detta på egen hand.
Mot bakgrund av att min uppväxt i mångt och mycket kretsade kring cykling, och allt det innebär i form av vikt-och prestation, så är det inte omöjligt att jag har ett snedvridet förhållande till mat. Ju lättare man var, desto snabbare cyklade man i regel.

Jag har börjat, sakta men säkert, göra förändringar i min kost. Skäms nästan för att säga det, men jag är faktiskt stolt över hur jag börjar se förändringar i hur jag ser på mat. Framförallt har mitt matintresse ökat sen jag började laga med mer fetter. Har börjat göra en egen müsli, som innehåller mycket nötter och torkad frukt. Det är enkelt (och väldigt gott!) att blanda ner 2 dl i proteinshaken för att öka det dagliga kaloriintaget.

Att mättnaden är helt egal ger mig dock en känsla av hopplöshet... Jag vill inte följa ett matschema slaviskt eller behöva tänka så mycket på min kost. Det gjorde jag allt för mycket som satsande cyklist. Friheten och det intuitiva är något jag eftersträvar. Men, som du säger, så kanske jag behöver hjälp på vägen för att nå dit i slutändan och stabilisera min vikt på en bra nivå.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 11:31   #90
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Att kalla TS dum är ignorant och oförstående. Att inte inse att folk har olika syn på mat kulturellt, psykologiskt och fysiologiskt är ignorant. Om något forum borde förstå hur mat kan påverka en är det detta forumet, men det är klart att det är lätt att säga åt någon att bara hälla i sig en deciliter olja varje dag.

Att söka sig till någon som är duktig på mat och kan diskutera ett bra kostupplägg är däremot en god idé. Däremot får man ju se till att det inte blir slaviskt och ett tvång, om maten redan tar mycket (negativ) fokus.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)