Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-06, 16:06   #8101
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Jag har bara sprungit ett, KM 10000 m för några år sen. Det är väldigt lätt att tappa räkningen, så jag är väldigt glad att vi hade varvräknare som skrek hur långt vi hade kvar. Sen var det lite psykiskt jobbigt att bli varvad (att hamna 400 m efter någon i mål är ju inte så konstigt om man är ojämna, men det känns jobbigare att bli varvad än att bara bli ifrånsprungen). Å andra sidan är det väldigt kul att varva andra Men det är även rätt skönt att kunna koppla ur hjärnan och bara mala runt runt runt och det är definitivt inga backar.
Tänkte springa med app + hörlurar som vanligt så man får km-tider upplästa. Vet inte om det finns regler mot musik/mp3 och liknande när det gäller riktiga lopp? Musiken kan jag ju stänga av men det vore en riktig miss om man inte fick ha det för tidtagning/koll på hastighet.

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
låter helt galet psykiskt, oj vad jag hade fått kämpa med det mentala
Ja det ska bli intressant. Tyckte ju Premiärmilen kändes seg med två varv på samma bana. Får se hur det här känns med 25 varv på samma bana

Citat:
Ursprungligen postat av Ljungan Visa inlägg
Om du inte är van så sliter både underlaget och att man kör kurva på samma håll hela tiden, så vänta dig inte att det ska gå fortare än tex Hässelby.
Sjukt lätt att gå sig stum också, och svårt att bli av med syran...
Men det är väldigt kul och känns proffsigt, kör några intervallpass (4-5x2000) på bana innan loppet så får du lite koll hur snabbt du kan springa.
Sprang senaste passet med klubben på bana så helt ovan är jag inte men en annan känsla är det definitivt. Har hört sägas att det ska gå fortare än tex Hässelby men det tror du alltså inte? Tycker ju att med 0 lutning och jämna varv borde man kunna hitta ett högt tempo som är lättare att hålla jämfört med vanliga lopp. Ska testa tusingar i helgen så har man både en referens mot tusingar på asfalt liksom får en bättre känsla för banan i racelik hastighet.
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 17:46   #8102
Ljungan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 179
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig Visa inlägg
Sprang senaste passet med klubben på bana så helt ovan är jag inte men en annan känsla är det definitivt. Har hört sägas att det ska gå fortare än tex Hässelby men det tror du alltså inte? Tycker ju att med 0 lutning och jämna varv borde man kunna hitta ett högt tempo som är lättare att hålla jämfört med vanliga lopp. Ska testa tusingar i helgen så har man både en referens mot tusingar på asfalt liksom får en bättre känsla för banan i racelik hastighet.
Om man är van banlöpare och kan dra nytta av underlaget så går det snabbare, annars tror jag tyvärr inte du kan vänta dig ett mycket bättre resultat än hässelbyloppet om du inte är i väldigt mycket bättre form nu.
Men tycker definitivt du ska springa, bra erfarenhet !
Det vore väldigt trevligt om jag har fel, jag ska nämligen med springa 10 000m på bana i höst, om du lyckas slå din tid ger det hopp om att

Appar i telefonen har en tendens att inte tycka 400m är ett varv på bana vilket kan vara väldigt irriterande om man tänker gå på varvtider.
Men det kanske du redan kollat så det fungerar ?
Ljungan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 18:53   #8103
ulfalf
Går det så går det
 
ulfalfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 2 300
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig Visa inlägg
Nån som har sprungit banlopp på 10 000 m?

Ska springa ett lopp men har aldrig gjort det på bana förut. Vad ska man förvänta sig? Tänkte köra ett litet test framöver på en bana i närheten för jag tippar att upplevelsen skiljer sig en hel del i att springa 25 varv runt, runt, runt... jämfört med tex Hässelby.
Jag har kört det någon gång, håller i stora drag med om vad MG skrev. Visst blir det segt, men det är på ett sätt intressant att vara tvungen att gå helt in i löpningen. Det är ju inte direkt så att man har så mycket runtomkring att fokusera på, förutom varvande och varvade löpare då. Jag brukar kolla av varvtider för att fokusera på något annat, man har ju en exakt koll på hur fort man springer, till skillnad från gps-klockornas något godtyckliga "current pace"...

Btw, "senaste passet med klubben på bana"? Det är inte så att du är en av de alla nya som kutar med oss, IF Linnea?

Senast redigerad av ulfalf den 2012-06-06 klockan 18:55.
ulfalf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 23:13   #8104
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig Visa inlägg
Bär du det som ett pannband eller hur? Jag kör buff men bara vintertid när det är kallt som satan och då kring halsen och uppdragen så långt som behövs mot ansikte/nacke.
Pannband, som bandana (eller hur det nu stavas), runt halsen, ansikte, under cykelhjälmen osv osv.

Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Buff använder jag när det är kallt, men för varmt för mössa. Har den då som ett brett pannband/hårband som går ner över öronen. Är det riktigt kallt kör jag en runt halsen också. (samt runt halsen när jag åker mc förstås)

Jag har 4 st, 2 vanliga och 2 i merinoull. Grymt bra. Dock alldeles för varmt för att ha sommartid enligt mig.
Bär dem året runt här, även om det är sommar så faller temperaturen rejält med vinden när man kommer upp över 2500 meter.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 09:44   #8105
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av LoveMachine Visa inlägg
Efter en hel del velande så köpte jag till slut ett par skor så jag kan dra igång med läpningen. Det brukar alltid vara ett stort problem då jag har mellan 47 och 48 i storlek. Jag började på Intersport bad om att få in det som de hade i min storlek för fram/mittfotslöpning. Döm till min förvåning när enda skon som mötte kriteriena också passade perfekt. Jag letade runt lite till men de flesta kunde inte ens hitta något i rätt storlek än mindre av rätt typ.

Så nu sitter jag med ett par Merrell Sonic Glove. Vilket i grund och botten var vad jag letade efter. Men efter att alltid ha haft rejält uppbyggda och stabila skor så känns det lite som WTF, var är skon. Fast den sitter som gjuten och fladdrar inte runt på foten som mina skor ofta har gjort. Det ska bli kul att pröva något nytt och första rundan blir på fredag om jag kan hålla mig så länge. Jag hoppas att den extra pisken av vaderna och konditionsträningen kommer ge god överföring till kendon.

Förbered dig på episk träningsvärk i vaderna...

Senast redigerad av Macroman den 2012-06-07 klockan 09:46.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 12:42   #8106
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Förbered dig på episk träningsvärk i vaderna...
Hehe. Minns första passet i five fingers... 2 km och sen fullständigt DOG vaderna. 2 km tillbaka löptes "utan funktionalitet" i vaderna
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 14:19   #8107
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig Visa inlägg
Hehe. Minns första passet i five fingers... 2 km och sen fullständigt DOG vaderna. 2 km tillbaka löptes "utan funktionalitet" i vaderna
Sprang 25 min på stranden i Florida en gång, barfota. Den träningsvärken...

Har aldrig varit med om ngt liknande! Satt i en dryg vecka.

Senast redigerad av Macroman den 2012-06-07 klockan 14:20.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 15:02   #8108
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Förbered dig på episk träningsvärk i vaderna...
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig Visa inlägg
Hehe. Minns första passet i five fingers... 2 km och sen fullständigt DOG vaderna. 2 km tillbaka löptes "utan funktionalitet" i vaderna
Lite träningsvärk räknar jag med men inte så farlig. Jag körde en del framfotslöpning förra sommaren men i vanliga skor. I kendo så låter man aldrig vänster häl röra marken och det är den som står för en stor del av kraften när man rör sig framåt. På höger fot så rör hälen i och för sig golvet men utan vikt på sig. Så i princip så har man anspänning i båda vaderna hela tiden och vikten på tårna. Förra sommaren så märktes det en tydlig skillnad i styrka och uthållighet mellan höger och vänster. Jag tänkte använda framfotslöpning för att jämna ut skillanderna och ge lite extra träning ut över det som det ger för konditionen.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-09, 17:12   #8109
Nuthead
Vederhäftig
 
Nutheads avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: swe
Inlägg: 87
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig Visa inlägg
Det är toppen! Snabb bana och bra arrangerat. Rekommenderas varmt. Det och Tjurruset blir finalen på min löparsäsong
Ska nog ta och sikta in mig på Hässelbyloppet efter min halvmara. Känns väldigt motiverande att prova köra lite olika distanser och springa på lite olika orter. Tjurruset tar inga fler anmälningar

Får se om det blir Lidingöloppet. Verkar vara en fin bana men rätt jobbig? Även fast den bara är omkring 30(?) verkar den vara värre att genomföra dän en vanlig marathon?

Jag har förövrigt börjat löpträna "i skogen" / terräng. Måste ärligt talat säga att jag inte hade förväntat mig att det skulle vara så här stor skillnad. Tappar rejält tempo, känns psykiskt påfrestande att inte hålla samma tempo som man gör när man gör på asfalt där det är hyffsat platt. Men iofs skönt med frisk luft och slippa trafikljus och bilar.
Nuthead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-10, 11:39   #8110
Hajp
Registered User
 
Hajps avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Linköping
Inlägg: 70
Finns det någon app till android som mäter distans? Hur många km man har sprungit?
Hajp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-10, 12:05   #8111
Fishtank
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 2 533
Flera hundra.
Vill du betala?
Jag kör själv endomodo och tycker den funkar perfekt.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Fishtank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-10, 13:18   #8112
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Vet inte om Runmeter finns för Android men den knäcker alla andra appar jag provat.
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-10, 13:39   #8113
MrLomax
Registered User
 
MrLomaxs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Swedensland
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av Hajp Visa inlägg
Finns det någon app till android som mäter distans? Hur många km man har sprungit?
Funbeat fungerar bra för mig. Efter varje kilometer läser den upp tid tid för senaste kilometern.

För övrigt så var jag och hämtade nummerlapparna för tisdagens Parlopp. Det blir premiär för mig, jag har aldrig sprungit ett lopp med tidtagning. Om jag tar mig runt så börjar jag genast träna för Hässelby i oktober! Heja!
MrLomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-10, 15:28   #8114
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Tog skatteåterbäringen och anmälde mig till Lidingöloppet. Kommer bli skoj, roligt att springa något tuffare än en vanlig halvmara utan att behöva genomlida 42km asfalt.

Pepp:http://se.running.adidas.com/lidingoloppet.asp
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-10, 20:02   #8115
Ljuvligt
Registered User
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Linköping
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig Visa inlägg
Vet inte om Runmeter finns för Android men den knäcker alla andra appar jag provat.
Nu har jag bara prövat just den, men oavsett är jag mycket nöjd!
Ljuvligt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)