Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-02-08, 12:28   #23191
oscar?
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 20
jag tänkte börja jogga och köra backintervaller några gånger per månad. kan ni rekommendera en sko för det? jag bryr mig mer om att minimera slitaget på kroppen än att det ska gå fort. underlag kommer för det mesta vara grus eller gräs.
oscar? är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-09, 08:01   #23192
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av oscar? Visa inlägg
jag tänkte börja jogga och köra backintervaller några gånger per månad. kan ni rekommendera en sko för det? jag bryr mig mer om att minimera slitaget på kroppen än att det ska gå fort. underlag kommer för det mesta vara grus eller gräs.
Ifall dkon känns skön att springa i så är den också bra. Men det går troligen inte att säga på förhand vilken sko just du kommer tycka är bekväm. Skor som passar min fot behöver inte nödvändigtvis passa bra på din fot. Så det bästa du kan göra är att prova dig fram. Försök hitta en butik där du kan få lämna tillbaks dojorna (och byta mot en annan modell) om du inte är nöjd. För några år sedan hade de den policyn på Intersport, men jag vet inte om de förtfarande gör så. Fråga innan du köper.

Det kan också tänkas att du kan ha nytta av en sko som korrigerar ditt löpsteg. Om du överpronerar så kan du kanske behöva en stabil sko (med styvare material på insidan av sulan som förhindrar överpronationen). Detta kan du eventuellt få hjälp med av butikspersonalen, om de är kunniga nog att faktiskt kunna göra en vettig bedömning av ditt löpsteg. Om du har ett par gamla löparskor kan du också se på slitaget på undersidan. Är de väldigt mycket mer slitna på insidan så kanske du ska ha nån typ av antipronationskilar.

Dock är det en hel del bullshit i skobutiker där de gärna prackar på folk en massa specialvarianter. Har du aldrig märkt av någon typ av problem med hälsenor, knän, fotleder eller liknande så är det troligt att du inte behöver bekymmra dig över detta med stabila skor.

Det som generellt gör ett par skor trevliga att springa i är om de väger så lite som möjligt. Men för att de ska kunna bli så lätta som möjligt så har de mindre dämpning i dem, vilket gör att varje fotisättning känns mer. Så där får man göra en kompromiss. Skor som man tänker springa långpass i är ofta lite tyngre (mer väldämpade) medans skor som man tänker springa kvalitetspass i (intervallpass och tröskelpass) ofta är lättare. Ifall du främst ska springa snabbt i uppförsbacke (som backintervaller) kommer fotisättningarna kännas mindre, eftersom det inte är så långt till marken. Så då kan man kanske komma undan med skor som är lite lättare. Men ifall du inte bara ska köra backintervaller så kanske du inte ska ha de allra tunnaste modellerna.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-09, 13:11   #23193
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag kom på en idé till ett löpupplägg om man vill slumpa fram distansen varje pass: Gå ut genom dörren och börja löp som vanligt. Varje gång du stöter på en annan människa måste du vända om hem igen. När du är hemma börjar du om. Detta fortsätter du med tills du vänt ett förutbestämt antal gånger.

Föreslagen progression: Öka med en människa per pass.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-09, 13:33   #23194
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag kom på en idé till ett löpupplägg om man vill slumpa fram distansen varje pass: Gå ut genom dörren och börja löp som vanligt. Varje gång du stöter på en annan människa måste du vända om hem igen. När du är hemma börjar du om. Detta fortsätter du med tills du vänt ett förutbestämt antal gånger.

Föreslagen progression: Öka med en människa per pass.
Jag skulle kunna springa i flera mil hemifrån innan jag möter en annan människa. Skulle ev kunna fungera som ett rimligt upplägg om jag även inkluderar hästar, kor, rådjur och harar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-09, 14:11   #23195
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag kom på en idé till ett löpupplägg om man vill slumpa fram distansen varje pass: Gå ut genom dörren och börja löp som vanligt. Varje gång du stöter på en annan människa måste du vända om hem igen. När du är hemma börjar du om. Detta fortsätter du med tills du vänt ett förutbestämt antal gånger.

Föreslagen progression: Öka med en människa per pass.
Det blir svårt om man springer där jag har brukat springa. Oftast inte en käft i närheten vid mina löppass.

Då jag gjorde lumpen var Göran Kropp där och höll nåt slags föredrag. Han hade just klättrat upp för K2 utan syrgas (innan hans Everest expedition) och han berättade om hur han tränade. Han bodde i ett tält i nån grusgrop istället för att bo i en vanlig lägenhet, och så ställde han väckarklockan på att ringa vid nån slumpmässig tid supertidigt på morgonen då han gick och lade sig. Jag minns inte exakt hur han gjorde detta, men han visste inte vilken tid klockan skulle ringa förrän han vaknade mitt i natten. Och då var han tvungen att kliva upp och ge sig ut på en långprommenad med tung ryggsäck. Det var även nånting som var slumpmässigt i hur långt han skulle gå. Det kan ha varit så att han skulle gå lika många mil som klockan var då den ringde? Nåt liknande iaf.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 11:16   #23196
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Han bodde i ett tält i nån grusgrop istället för att bo i en vanlig lägenhet, och så ställde han väckarklockan på att ringa vid nån slumpmässig tid supertidigt på morgonen då han gick och lade sig. Jag minns inte exakt hur han gjorde detta, men han visste inte vilken tid klockan skulle ringa förrän han vaknade mitt i natten. Och då var han tvungen att kliva upp och ge sig ut på en långprommenad med tung ryggsäck. Det var även nånting som var slumpmässigt i hur långt han skulle gå. Det kan ha varit så att han skulle gå lika många mil som klockan var då den ringde? Nåt liknande iaf.
Är nog inte helt dumt, gissar att han ville imitera hur en bergsbestigning går till. Hade väl i och för sig räckt med att se till att få lite sömn och gå upp extremt tidigt och skippa slumpmomentet.

Skrev med en kille som sprang UV i fjol, han hade under några långpass gått upp tidigt och gett sig av vid kl. 05 för att replikera hur UV går till. Detta tror jag knappast är något vitalt för att lyckas med loppet men det skadar ju inte att testa. Tror att den bristande sömnen inför loppet kompenseras rätt hårt av att det just är ett lopp och tävlingsspänningen som medföljer. Däremot känns det rätt svårt att få till de obligatoriska dubbla toabesöken för att säkerställa att man inte behöver skita under de första milen
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 11:37   #23197
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Anekdotisk bevisföring om benhinnor:

Har sedan årsskiftet kört sjumilaveckor vilket är en ganska markant höjning av mitt tidigare "vanliga snitt" sett över flera veckor. Kroppen har hanterat det otroligt bra och det har verkligen inte känts som för mycket bortsett från att benhinnorna blev ömma utav helvete. De blev så pass ömma att jag inför varje pass fick göra en avvägning där det oftast slutade med att jag genomförde passet. Låg jag hemma i soffan och kom åt vänster underben med högerfoten så kunde det verkligen bränna till, så ömt var det.

Förra veckan förlade jag tre av fem pass i skogen jämfört med ett av fem pass som var kutym tidigare. Idag känns benhinnorna en miljon gånger bättre trots att jag har min högsta volymvecka 2020 färskt i kroppen. Skillnaden är verkligen monumental.

Detta är inga nyheter för de flesta av er men jag blev ändå lite överraskad över hur stor skillnad det gjorde samt hur snabbt det gav resultat.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 13:00   #23198
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Är nog inte helt dumt, gissar att han ville imitera hur en bergsbestigning går till. Hade väl i och för sig räckt med att se till att få lite sömn och gå upp extremt tidigt och skippa slumpmomentet.

Skrev med en kille som sprang UV i fjol, han hade under några långpass gått upp tidigt och gett sig av vid kl. 05 för att replikera hur UV går till. Detta tror jag knappast är något vitalt för att lyckas med loppet men det skadar ju inte att testa. Tror att den bristande sömnen inför loppet kompenseras rätt hårt av att det just är ett lopp och tävlingsspänningen som medföljer. Däremot känns det rätt svårt att få till de obligatoriska dubbla toabesöken för att säkerställa att man inte behöver skita under de första milen
Nu var ju detta bra länge sedan. Men om jag minns rätt så sade han att han gjorde detta för att "härda sig mentalt". Kanske fanns det nåt slags element av att efterlikna bergsbestigning också. Mitt överlägset främsta intryck av honom ifrån denna "föreläsningen" var att han var spritt språngande galen. Han verkade helt manisk på nåt sätt. Kanske var det bara hur han pratade inför en större publik, och inte hur han skulle varit som person utan publik. Han var iaf sjukt underhållande? Tror detta var året innan han cyklade till Everest.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 13:04   #23199
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Anekdotisk bevisföring om benhinnor:

Har sedan årsskiftet kört sjumilaveckor vilket är en ganska markant höjning av mitt tidigare "vanliga snitt" sett över flera veckor. Kroppen har hanterat det otroligt bra och det har verkligen inte känts som för mycket bortsett från att benhinnorna blev ömma utav helvete. De blev så pass ömma att jag inför varje pass fick göra en avvägning där det oftast slutade med att jag genomförde passet. Låg jag hemma i soffan och kom åt vänster underben med högerfoten så kunde det verkligen bränna till, så ömt var det.

Förra veckan förlade jag tre av fem pass i skogen jämfört med ett av fem pass som var kutym tidigare. Idag känns benhinnorna en miljon gånger bättre trots att jag har min högsta volymvecka 2020 färskt i kroppen. Skillnaden är verkligen monumental.

Detta är inga nyheter för de flesta av er men jag blev ändå lite överraskad över hur stor skillnad det gjorde samt hur snabbt det gav resultat.
Nej, det är inte jätteöveraskande. Men det är heller ingen garanti att det hjälper att springa i skogen. Jag hade nåt år då jag hade ont i benhinnorna både då jag sprang på asfalt och då jag sprang på skogsstigar. Det enda som hjälpte för mig var att värma upp superlänge, det kunde typ ta längre än 5-6km av lugn jogg innan det började kännas någorlunda bra i benen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 13:12   #23200
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nu var ju detta bra länge sedan. Men om jag minns rätt så sade han att han gjorde detta för att "härda sig mentalt". Kanske fanns det nåt slags element av att efterlikna bergsbestigning också. Mitt överlägset främsta intryck av honom ifrån denna "föreläsningen" var att han var spritt språngande galen. Han verkade helt manisk på nåt sätt. Kanske var det bara hur han pratade inför en större publik, och inte hur han skulle varit som person utan publik. Han var iaf sjukt underhållande? Tror detta var året innan han cyklade till Everest.
Ja, det låter mer som mental träning än fysisk.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nej, det är inte jätteöveraskande. Men det är heller ingen garanti att det hjälper att springa i skogen. Jag hade nåt år då jag hade ont i benhinnorna både då jag sprang på asfalt och då jag sprang på skogsstigar. Det enda som hjälpte för mig var att värma upp superlänge, det kunde typ ta längre än 5-6km av lugn jogg innan det började kännas någorlunda bra i benen.
Där ser man. Då kanske inte mjukt underlag är svaret varje gång
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 14:02   #23201
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Där ser man. Då kanske inte mjukt underlag är svaret varje gång
Jag tror att det kanske är så att det ibland inte räcker med att underlaget är mjukt. Det blir ju mildare stötar av varje fotisättning då man springer på mjukt underlag, men ifall man har tillräckligt mycket irritation kanske det inte är tillräckligt för att det ska kännas bra.

Det som i princip alltid funkar är väl att inte springa så mycket, eftersom problemet till stor utsträckning beror på att man ökat träningsmängden för mycket på för kort tid. Eller att man ökat träningsmängden på hårt underlag för mycket. Eller att man ökat träningsmängden i hårt tempo (eftersom högre tempo också är en sådan sak som ger mer stötar vid varje fotisättning).

Men för att man ska bli av med problemen genom att träna mindre är man ju också nästan tvungen att sluta springa helt (iaf var det så för mig), så det är ju en sunkig lösning. Men man kanske är tvungen ifall man inte blir av med skiten. Ifall man står ut med obehaget brukar det ju också gå att träna sig genom det. Ifall man bara håller igen lite och så kommer väl tåligheten ikapp till slut antar jag. Jag tror det var så för mig i alla fall. Helt plötsligt hade jag inte ont längre.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 14:27   #23202
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tror att det kanske är så att det ibland inte räcker med att underlaget är mjukt. Det blir ju mildare stötar av varje fotisättning då man springer på mjukt underlag, men ifall man har tillräckligt mycket irritation kanske det inte är tillräckligt för att det ska kännas bra.

Det som i princip alltid funkar är väl att inte springa så mycket, eftersom problemet till stor utsträckning beror på att man ökat träningsmängden för mycket på för kort tid. Eller att man ökat träningsmängden på hårt underlag för mycket. Eller att man ökat träningsmängden i hårt tempo (eftersom högre tempo också är en sådan sak som ger mer stötar vid varje fotisättning).

Men för att man ska bli av med problemen genom att träna mindre är man ju också nästan tvungen att sluta springa helt (iaf var det så för mig), så det är ju en sunkig lösning. Men man kanske är tvungen ifall man inte blir av med skiten. Ifall man står ut med obehaget brukar det ju också gå att träna sig genom det. Ifall man bara håller igen lite och så kommer väl tåligheten ikapp till slut antar jag. Jag tror det var så för mig i alla fall. Helt plötsligt hade jag inte ont längre.
Jag läste på en hemsida där författaren menade att det var synd att folk generellt vilade sig fria från benhinnebesvär då det finns så mycket som man kan göra åt det. Det var nog det som fick bägaren att rinna över för egen del och testa allt som gick att testa innan jag skulle ta beslutet att dra ned på löpningen. Glad att jag gjorde det. Med detta menar jag inte att det funkar för alla utan mer att man kanske inte ska resignera så fort som det börjar ömma i benen. Vila behöver inte vara den enda lösningen.

Sedan ska det nämnas att det inte är 100 % skrivet i sten att det var underlagsskiftet som gjorde susen för mig. Är lite orolig över att det även kan vara en skofråga då skogslöpningen sker i mina trailskor och asfaltslöpningen i mina asfaltsdojor.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 14:55   #23203
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag läste på en hemsida där författaren menade att det var synd att folk generellt vilade sig fria från benhinnebesvär då det finns så mycket som man kan göra åt det. Det var nog det som fick bägaren att rinna över för egen del och testa allt som gick att testa innan jag skulle ta beslutet att dra ned på löpningen. Glad att jag gjorde det. Med detta menar jag inte att det funkar för alla utan mer att man kanske inte ska resignera så fort som det börjar ömma i benen. Vila behöver inte vara den enda lösningen.

Sedan ska det nämnas att det inte är 100 % skrivet i sten att det var underlagsskiftet som gjorde susen för mig. Är lite orolig över att det även kan vara en skofråga då skogslöpningen sker i mina trailskor och asfaltslöpningen i mina asfaltsdojor.
Den tumregel jag följde var att det är okej att springa med smärta. Men det får inte göra så ont att man medvetet eller omedvetet kompenserar tekniken (typ sätter i foten lite annorlunda eller inte lägger hela kropsvikten på ena benet, dvs haltar). Om man kör ett löppass på måndagen så får det heller inte göra ondare på tisdagen än vad det gjorde innan man sprang på måndagen. Det är okej om det gör lite ont efter passet men det måste hinna gå över till nästa dag.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 15:47   #23204
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Den tumregel jag följde var att det är okej att springa med smärta. Men det får inte göra så ont att man medvetet eller omedvetet kompenserar tekniken (typ sätter i foten lite annorlunda eller inte lägger hela kropsvikten på ena benet, dvs haltar). Om man kör ett löppass på måndagen så får det heller inte göra ondare på tisdagen än vad det gjorde innan man sprang på måndagen. Det är okej om det gör lite ont efter passet men det måste hinna gå över till nästa dag.
Det är nog en bra tumregel. Ville mest belysa att det var uppfriskande med någon som föreskrev något annat än vila för att bli kvitt problemen. Jag vill ju någonstans tro att man väldigt sällan behöver vila och därmed blev jag glad när någon faktiskt skrev att den tyckte att det var tråkigt att folk generellt valde vila för att behandla smärtan Så fort jag såg det var jag såld direkt. Mer svåflörtad än så är jag inte.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 16:05   #23205
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det är nog en bra tumregel. Ville mest belysa att det var uppfriskande med någon som föreskrev något annat än vila för att bli kvitt problemen. Jag vill ju någonstans tro att man väldigt sällan behöver vila och därmed blev jag glad när någon faktiskt skrev att den tyckte att det var tråkigt att folk generellt valde vila för att behandla smärtan Så fort jag såg det var jag såld direkt. Mer svåflörtad än så är jag inte.
Nä, finns inget tristare än att behöva skippa att träna.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)